Permalänk
Medlem

Nybygge - problem med uppstart. Hälp!

Hejsan,

Jag har precis köpt och genomfört mitt första datorbygge hemma och har problem när jag väl ska sätta igång systemet.
Allting går ingång som det ska tll en början, LEDs på moderkortet visar att den har maximal ström och inget verkar krångla.
Men ca 5-10 sek efter att man trycker på Power så dör strömmen med ett litet "klick" som det brukar vara när man stänger av sin dator, varefter den automatiskt försöker starta upp själv igen. Så fortsätter den tills att man stänger av strömmen till nätagget.

Komponenterna jag har är
Antec p280 chassi
MSI z77a gd65 moderkort
modX stream pro 700w nätagg
Intel i5 processor
Coolermaster Hyper 612S processorfläkt
Ballistix DDR3 8gb 1600hz RAM
MSI twin frozrII grafikkort (taget från min gamla dator)
Samt 1tb HDD (taget från min gamla dator)

moderkortet har en liten debug-LED som lyser upp vid start och visar siffror som man kan tolka med manualen för att se var som händer. Vad som sker är att den räknar upp till "55" på sig innan LEDn stannar och datorn stänger av sig strax därefter. Enligt maualen fastnar den alltså under "Early memory initialization". Jag vet att den kan vara ett problem att moderkortet inte är van vid HDDn men samma problem uppstår när man kopplar ut den och försöker starta. CMOS har jag resettat utan effekt. Alla tips är välkommna

TL: DR: Jag har byggt en ny dator och den startar men stänger av sig innan jag ens hinner komma in i BIOS, hjälp!

Edit: I min moderkorts maual står det att datorn ska göra något som heter POST (power-up self test) och jag antar att det är just det den håller på med; problemet är att den inte verkar komma förbi det stadiet

Permalänk
Medlem

Verkar vara problem med minnena. Hur många stickor har du, och är alla lika dana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Verkar vara problem med minnena. Hur många stickor har du, och är alla lika dana?

RAM har jag två st Ballistix 4gb 1600hz. De är kopplade på sjal channel, enligt manualen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pröva dem en åt gången, i olika slottar eller en helt annan sticka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

Pröva dem en åt gången, i olika slottar eller en helt annan sticka...

Tack, det hjälpte! Satte RAMen i slot 1,2 istället för 1,3 som manualen sa. Tack!
Nu blådumpar den när jag ska starta win7 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neiru:

Tack, det hjälpte! Satte RAMen i slot 1,2 istället för 1,3 som manualen sa. Tack!
Nu blådumpar den när jag ska starta win7 istället

Det är ju normalt så då är det bara att fixa det problemet också.
Brukar hjälpa med att gå in i BIOS och sätta hårddiskarna som IDE istället för AHCI och sedan starta i felsäkert läge med nätverk.
Ladda sen ner drivrutiner till moderkortet eller installera från skivan om det följde med en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsk:

Det är ju normalt så då är det bara att fixa det problemet också.
Brukar hjälpa med att gå in i BIOS och sätta hårddiskarna som IDE istället för AHCI och sedan starta i felsäkert läge med nätverk.
Ladda sen ner drivrutiner till moderkortet eller installera från skivan om det följde med en.

Tror inte det kommer hjälpa tyvärr, men jag ska testa. Jag har ju os installerat på hårddisken sedan den var i man gamla dator och då brukar den väl skriva OSet till moderkortet för att förhindra piracy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neiru:

Tror inte det kommer hjälpa tyvärr, men jag ska testa. Jag har ju os installerat på hårddisken sedan den var i man gamla dator och då brukar den väl skriva OSet till moderkortet för att förhindra piracy?

Det beror lite på vilken Windowslicens du har.
Jag brukar få lov att ringa ett 08-nummer med någon automatisk aktivering varje gång jag byter vissa delar eller när jag byter hela datorn(MSDN-licens).

Kan vara så att det skiter sig om du har en OEM-licens, då är den licensen förmodligen låst till gamla datorn på något sätt.

Permalänk
Medlem

Kan inte starta datorn med den gamla windows-installationen - bäddat för trubbel. Formatera och dra in en fräsch installation av Windows.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo