Permalänk
Medlem

SSD till Laptop

Behöver lite hjälp med vilken SSD disk jag ska välja till min laptop ?

Behöver inte vara större än 128gb

Visa signatur

TUF GAMING B650-PLUS WIF|Ryzen 7 7800x3d|RTX 4080 Super 16G |DDR5 32GB |2x Kingston FURY M.2 SSD | NZXT Kraken 240|NZXT H6 Flow RGB |Dell 32" Alienware AW3225QF OLED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Behöver lite hjälp med vilken SSD disk jag ska välja till min laptop ?

Behöver inte vara större än 128gb

Samsung 830!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Samsung 830!

funderar på den faktiskt

Visa signatur

TUF GAMING B650-PLUS WIF|Ryzen 7 7800x3d|RTX 4080 Super 16G |DDR5 32GB |2x Kingston FURY M.2 SSD | NZXT Kraken 240|NZXT H6 Flow RGB |Dell 32" Alienware AW3225QF OLED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

funderar på den faktiskt

kör ned till malmö imorgon till inet. De öppnar en ny butik i malmö.
Samsung 830 för endast 499kr
https://www.inet.se/kampanj/malmo/

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

jo jag såg det men undra hur lätt det är att få tag i en sån där nere imorgon där är ju bara 100 stycken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att 830 drar ganska mycket ström, batteritiden kan t.o.m. försämras.

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Skrivet av Croowley:

Tänk på att 830 drar ganska mycket ström, batteritiden kan t.o.m. försämras.

jaså vad har du för förslag annars ?

förvisso så kör jag väldigt sällan på batteriet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Inget egentligen, bättre än 830 blir det nog inte. Tänkte bara om du var i stort behov av batteritiden.

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croowley:

Inget egentligen, bättre än 830 blir det nog inte. Tänkte bara om du var i stort behov av batteritiden.

då får det bli en sån

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men intels 330, 335 eller 520? Det är väl säkra kort det med? Jag själv sitter på 330 samt en 520 och det ändå som har hänt är frys med 520 (Har ej felsökt) annars fungerar dem toppen bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plosky:

Men intels 330, 335 eller 520? Det är väl säkra kort det med? Jag själv sitter på 330 samt en 520 och det ändå som har hänt är frys med 520 (Har ej felsökt) annars fungerar dem toppen bra!

Jag föredrar Intel och samsungs utbud. De känner jag mig säkrast med, vågar inte köpa något från OCZ eller Crucial.
PNY är bra diskar och bra produkter överhuvudtaget, men de finns inte i så stor utsträckning i sverige eftersom de är koncentrerade kring USA och andra delar i världen men Webbhallen brukar ha deras diskar på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t;12858845vågar inte köpa något från OCZ eller [B:

Crucial[/B].

Crucial är väl en av de säkraste ssd:n iomed att de kör med ett annat kretskort?

Permalänk
Medlem

Crucial M4 256Gb har jag i min lap och i statiomära datorn, inga problem.
Inte har jag problem med Corsair GT 120Gb och Kingston HyperX 120Gb heller.
Min HP laptop blev mycket rappare av en SSD, fast den var snabb redan innan.
Kanske man inta alltid ska köpa det billigaste, men man kan ju passa på när det är kampanjer.
256Gb är lägsta för mig, men 128Gb räcker gott till det mesta. man kan ju alltid slänga in den gammla HDDn i en Usb låda och ha den med som lagringsdisk.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kan ju påpeka att Intels 330 är lite för tjock för min bärbara (Asus U32u), kan inte stänga luckan ordentligt. Något att tänka på och kanske mäta innan du skaffar en SSD.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Crucial M4 256Gb har jag i min lap och i statiomära datorn, inga problem.
Inte har jag problem med Corsair GT 120Gb och Kingston HyperX 120Gb heller.
Min HP laptop blev mycket rappare av en SSD, fast den var snabb redan innan.
Kanske man inta alltid ska köpa det billigaste, men man kan ju passa på när det är kampanjer.
256Gb är lägsta för mig, men 128Gb räcker gott till det mesta. man kan ju alltid slänga in den gammla HDDn i en Usb låda och ha den med som lagringsdisk.

Förlåt om jag snor tråden lite, men är det möjlgit att ta av CD spelaren o sätta in en HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

Förlåt om jag snor tråden lite, men är det möjlgit att ta av CD spelaren o sätta in en HDD?

Det beror väl på vilken modell av laptop man har, Jag är dock inte säker på att anslutningen till CD är samma SATA som på en stationär dator.
Om det var platsen du var ute efter för att ha en HDD + SSD, eller om det är för trångt på den ordinarie HDD platsen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Det beror väl på vilken modell av laptop man har, Jag är dock inte säker på att anslutningen till CD är samma SATA som på en stationär dator.
Om det var platsen du var ute efter för att ha en HDD + SSD, eller om det är för trångt på den ordinarie HDD platsen

Jag har en HP Pavilion DV6.

Permalänk
Medlem

Där får väl en vanlig SSD plats?
Du kan väl skruva i sär bakstycket och kolla.
Du kan ju passa på att rensa från damm samtidigt
Jag har en HP Pavilion m6-1041eo
Den har jag en vanlig Crusial SSD till, och 750GB orginaldisken, som lagring i en litet USB Låda.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Samsung 830 drar absolut inte mycket ström, 0,08 W - 0,13 W och en mekansik disk drar ju (nästan alla) över 3-4 W (Scorpio blue drar mellan 0,65-1,6 W)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Tycker att 128GB är lite minne men det beror ju på vad du ska ha den till. Skulle själv rekommendera 200GB annars .

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonthan:

Samsung 830 drar absolut inte mycket ström, 0,08 W - 0,13 W och en mekansik disk drar ju (nästan alla) över 3-4 W (Scorpio blue drar mellan 0,65-1,6 W)

Det är siffror tyvärr inte ens i närheten av verkligheten. Lita aldrig på tillverkarnas egna angivelser. Runt 2,6W vid skriv och det är ändå bara 64GB som drar mindre än de större i serien. http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

128GB-varianten drar 4,3W vid skriv och därmed lika eller mer över hela linjen är en vanlig bra HD som Scorpio (750GB blue, 0,39-3,01W), men SSDn utför givetvis arbetet snabbare. Men då får vi införa W/skriven MB eller liknande om vi absolut vill försöka framhäva en SSD's förträfflighet även gällande strömbehov.

tillägg + ordföljd/grammatik
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är inte siffror ens i närheten av verkligheten. Lita aldrig på tillverkarnas egna angivelser. Runt 2,6W vid skriv och det är ändå bara 64GB som drar mindre än de större i serien. http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

128GB-varianten drar 4,3W och mer över hela linjen är en vanlig HD, men utför givetvis arbetet snabbare. Men då får vi införa W/skriven MB eller liknande om vi absolut vill försöka framhäva en SSD's förträfflighet även gällande strömbehov.

Så SSD ger alltså inte alls en så stor vinst i batteritid som alla tillverkare säger?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är siffror tyvärr inte ens i närheten av verkligheten. Lita aldrig på tillverkarnas egna angivelser. Runt 2,6W vid skriv och det är ändå bara 64GB som drar mindre än de större i serien. http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

128GB-varianten drar 4,3W vid skriv och därmed lika eller mer över hela linjen är en vanlig bra HD som Scorpio (750GB blue, 0,39-3,01W), men SSDn utför givetvis arbetet snabbare. Men då får vi införa W/skriven MB eller liknande om vi absolut vill försöka framhäva en SSD's förträfflighet även gällande strömbehov.

Hade du helt rätt i;)
Men å andra sidan får man ju köpa en "sölig" disk för att komma ner i förbrukning, en WD Black kan ju dra mer än 8 W, så jag tycker ändå man ska köpa ssd till en laptop:)
När man väl har vant sig vid ssd så vill man ej gå tillbaka till en mekanisk:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Jag gick helt och hållet på hur många W den drog i idle, då jag använder min laptop till att skriva kod och word dokument.
Har en Samsung 830 128GB och är mycket nöjd med den.