Razer Synapse 2.0 anklagas för spioneri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Du menar att alla inte läser användaravtalen. och han hävdar att man är dum om man inte läser den. Samtidigt säger du inte emot han.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sony?:

Är du osäker eftersom du skriver "Nej?"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Du skulle inte ha något emot att någon gick igenom din dator när de kände för det för att sedan använda allt de hittar precis hur de vill? Varför inte hela ditt hem, din mobil och det du har på dig också, du har väl inget att dölja? Sådant är inte ok. Absolut inget att göra med att vara "foliehatt" att man inte vill bli övervakad.

Absolut inte. Sedan behöver man inte dra det till det extrema och ta upp orelevanta exempel. I fall som detta är det med stor sannolik användarstatistik för produktförbättringar som är det intressanta.
Att företag skulle ha någon som helst nytta av din personliga information är ganska naivt att tro. Om det inte rör sig om samröre med maffian och kriminella för att även kunna extraknäcka som utpressare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker det mer är att för att den här lampan ska fungera så måste jag förutom att koppla den till mitt eluttag även ha kommunalt vatten anslutet till huset. Går inte med egen brunn...

Men i praktiken spelar det ingen roll.

Skrivet av Lordsqueak:

Du, Det är en mus. det enda man förväntar sig att den skall kräva för att fungera är en dator att koppla in den i. Det finns gott om singleplayer spel och LAN baserade spel, onlinespel är inte det enda som går att spela. Dessutom så användar man ju en mus till mer än att bara spela,, eller brukar du byta mus för att kolla sweclockers?
Att kräva tillgång till internet är helt enkelt irrelevant för att få en mus att fungera.
Detta är dessutom inget man känner till när man köper musen, utan något man upptäcker när man försöker använda den.

Ditt exempel är fel.
Ett bättre exempel skulle vara om man köper en lampa, och upptäcker att den kräver internetuppkoppling för att fungera.

Jag tror du missförstått eller inte läst hela artikeln. Självklart fungerar musen utan internet uppkoppling. Det är dess programvara som man behöver internet för. Så det är inte så farligt som du verkar tro.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag läste om en annan som uppmärksammade detta problemet, en blogg.

TLDR; Han ringer upp razer och de hänvisar till att minnet, själva flash-minnet som behövs i musen gör måste öka och öka, och det skulle dra upp priset...

Hur mkt kan konfigurationer ta, man får ju in redigt många rader text på 1 MB...

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jaomi:

Jag läste om en annan som uppmärksammade detta problemet, en blogg.

TLDR; Han ringer upp razer och de hänvisar till att minnet, själva flash-minnet som behövs i musen gör måste öka och öka, och det skulle dra upp priset...

Hur mkt kan konfigurationer ta, man får ju in redigt många rader text på 1 MB...

Man får ju räkna bort pengarna de förlorar på att sälja kunduppgifter, nu kanske de hade budgeterat med 1000kr i reklampengar per mus, det kan bli dyrt för dem, mista 1000 kr och öka priset på musen 1 kr alltså 1001 kr totalt/mus

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamershell:

Okey....

så ni rarat Razer för deras "spioneri" men hur kan ni då låta Microsoft "Operativsystem" Orgin FB msn skype ventrilo Logitech Apple Asus och många många fler ta er information LOL säger jag bara alla dom programen Spionerar på "ER"......

Vad får dig att tro att man inte kan ha samma inställning till all sorts övervakning bara för att en enskild händelse diskuteras i sänder?
För övrigt behöver man ett chifferschema för att tyda din kommentar. Överväg att använda åtminstone ett enda skiljetecken någon gång då och då.

Skrivet av mrqaffe:

Man får ju räkna bort pengarna de förlorar på att sälja kunduppgifter, nu kanske de hade budgeterat med 1000kr i reklampengar per mus, det kan bli dyrt för dem, mista 1000 kr och öka priset på musen 1 kr alltså 1001 kr totalt/mus

Vad snackar du om? Skulle Razer betala pengar för att sälja kunduppgifter? 1000 kr i reklampengar per mus?
Vad i hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffelon:

Absolut inte. Sedan behöver man inte dra det till det extrema och ta upp orelevanta exempel. I fall som detta är det med stor sannolik användarstatistik för produktförbättringar som är det intressanta.
Att företag skulle ha någon som helst nytta av din personliga information är ganska naivt att tro. Om det inte rör sig om samröre med maffian och kriminella för att även kunna extraknäcka som utpressare.

De har antagligen inte nytta av mycket information, det är att de går igenom den som är fel. Exemplen är inte irrelevanta för folk som har mycket av sina liv på datorn (har man inte det är det överdrivna exempel ja, men vissa har det). Många med mig vill inte att någon ska gå igenom deras saker/information även om de inte använder den, det är obehagligt.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamershell:

Okey....

så ni rarat Razer för deras "spioneri" men hur kan ni då låta Microsoft "Operativsystem" Orgin FB msn skype ventrilo Logitech Apple Asus och många många fler ta er information LOL säger jag bara alla dom programen Spionerar på "ER"......

Lustigt att du räknar upp så många men anstränger dig så hårt för att undvika att nämna Google som är värst av dem alla...eller är det så att du är av åsikten att Google gör inga fel, de är ju Gudar tack vare...*behövs inte nämnas då inte tråden handlar om det i sig*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coffelon:

Absolut inte. Sedan behöver man inte dra det till det extrema och ta upp orelevanta exempel. I fall som detta är det med stor sannolik användarstatistik för produktförbättringar som är det intressanta.
Att företag skulle ha någon som helst nytta av din personliga information är ganska naivt att tro. Om det inte rör sig om samröre med maffian och kriminella för att även kunna extraknäcka som utpressare.

Allvarligt talat är du extremt naiv i din tro. Personuppgifter säljes idag för enorma summor pengar! Varför tror du företag som Apple, Google etc försöker samla på sig så mycket personlig information de lagligen kan, jo pengar. Varför tror du att ICA, Coop, etc samlar på din köp historik, jo pengar.

Att säga att ett företag inte skulle ha nytta av personlig information är däremot extremt naivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morkul:

Allvarligt talat är du extremt naiv i din tro. Personuppgifter säljes idag för enorma summor pengar! Varför tror du företag som Apple, Google etc försöker samla på sig så mycket personlig information de lagligen kan, jo pengar. Varför tror du att ICA, Coop, etc samlar på din köp historik, jo pengar.

Att säga att ett företag inte skulle ha nytta av personlig information är däremot extremt naivt.

Fast jag vet inte vilken mer information Apple samlar in mer än denna http://support.apple.com/kb/HT4305?viewlocale=sv_SE&locale=sv... och för deras kartor, de lever ju inte på reklam och säljer inget vidare som Google gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av radx:

Förändrar inget för mig. Aldrig att jag köper en produkt ifrån de företaget igen. Alla som ägt ett Razer Lycosa Gaming lär ju förstå varför!

Jag bytte ut mitt mot ett A4Tech X7 G800V för några timmar sedan. Tiden får utvisa om det funkar bra. Jag har dock varit hyfsat nöjd med Lycosat under de ca tre år jag har ägt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Omg det låter som att världen håller på att gå under... seriöst vem bryr sig? Apple gör samma sak i sina iphones, microsoft i sina operativsystem.

Alla kommer börja sälja sina razer prylar bara för de? Ni låter värre än min farmor som tror att virus från en dator kan smitta över till vanliga människor och vägrar gå i närheten av datorn/djävulsmaskinen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OnlyCasanova:

Omg det låter som att världen håller på att gå under... seriöst vem bryr sig? Apple gör samma sak i sina iphones, microsoft i sina operativsystem.

Alla kommer börja sälja sina razer prylar bara för de? Ni låter värre än min farmor som tror att virus från en dator kan smitta över till vanliga människor och vägrar gå i närheten av datorn/djävulsmaskinen.

Haha jag håller med. Folk borde läsa avtalen helt enkelt så behövs inga sådana här "nyheter" publiceras pga "nyhet"-storka.

Personligen kör jag med Microsoft IntelliExplorer 3.0 eller vad det heter, en gammal goding som fortfarande fungerar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hela denna saken känns väldigt panikartad och uppblåst... Läs orginaltråden istället för att få en bättre uppfattning än vad artikeln här säger: http://www.overclock.net/t/1319323/razer-synapse-2-0-software...
(Glöm inte att ha en neutral inställning, redan den första trådstartaren är ju inte direkt sansad och saklig...)

Alltså:

  • Det krävs, och finns, ett program utöver de vanliga drivrutinerna för att kunna programmera makron, ställa in polling rate/DPI, ändra bindings osv (Precis som med alla andra gaming-möss, Logitech Gaming Software t.ex.)

  • Musen i fråga har inte något inbyggt minne för att lagra profiler och inställningar på, eftersom att Razer har övergett det för att istället använda en cloudtjänst där det lagras online på ens konto som man skapar när man installerar programmet

  • Programmet synkar med cloudtjänsten för att spara profilerna, så att de finns både på ens dator och i "molnet"

Check

Inget konstigt hittils, säkert smidigt om man använder olika datorer/möss, om ens hårddisk dör, eller så. Tjänar nog sitt syfte.

Problemet:

  • Man måste skapa ett konto på cloudtjänsten när man installerar programvaran, och det finns ännu inte ett alternativ för att tacka nej

  • Det finns inget val i programmet för att stänga av synkningen, vilket tydligen eventuellt orsakar problem när programmet växlar mellan online/offline-läge, och dessutom innebär att inställningarna man skapar automatiskt skickas till tjänsten (om man inte själv blockerar programmet från att komma åt den)

  • Användaravtalet ger Razer rätt att använda och dela med sig av informationen

Check

Dåligt att inte erbjuda ett enkelt val för att enbart spara inställningar på sin egen dator och tacka nej till cloudtjänsten, och dåligt att inte låta en stänga av den automatiska synkningen om man vill. Ska dock tydligen ordnas inom kort enligt Razer enligt dem själva. Gällande användaravtalet kan jag inte uttala mig, har inte tillräcklig kunskap för att veta hur det hela fungerar riktigt (vilket ingen annan som gapar om det ena eller det andra heller verkar ha). Men konstiga EULA:s är ju inget nytt eller ovanligt, förra veckan var det ju Netflix som rakt av bröt mot svensk lag i sina villkor...

Slutsatser dragna av orginaltrådskaparen, förenklade och okritiskt spridna vidare av andra forum och nu här som artikel/tråd på Swec:

  • Det är konstigt och ovanligt att det krävs programvara för att använda avancerade funktioner med gaming-möss/musen fungerar inte lika bra utan programvaran om man inte använder makron/vill binda om knappar till särskilda funktioner, eller vill ändra polling rate/DPI: Fel, inget konstigt eller ovanligt.

  • Programmet "slutar fungera" om ens uppkoppling går ner: Fel. Razer säger att det funkar "seamlessly" mellan online/offline-läge, trådskaparen ovan säger att det orsakar avbrott i fullscreen-program när programmet söker efter uppdateringar. Båda är dock överens om att programmet fungerar offline när man väl fått igång det (genom att skapa kontot som krävs). Vem trollade fram påhittet om att det inte fungerar offline? Lite research vore kanske på sin plats?

Foliehatt på och grundlösa påståenden:

  • Razer "spionerar" på dig: sitter och läser av dina musrörelser, skickar konstant infon till cloudtjänsten, sitter och läser det, osv: ...varför? Vad skulle de ha för användning av det? Varför skulle ett stort och etablerat företag ens komma på tanken, och dessutom riskera total bojkott från distributörer/användare om inte stämningar/anmälningar? Finns det några som helst bevis? Hur mycket hade det inte kostat att ens driva hela det projektet? Va?

  • Samma spekulerade info "säljs till företag", Google och Facebook och alla företag gör ju det så Razer gör det säkert också!: Tänk efter lite... Google och Facebook använder din insamlade info baserad på aktivitet/vänner/sökningar för att sälja vidare till företag som annonserar i form av "anpassade annonser", enkelt och självklart oavsett vad man tycker. Vilket företag skulle kunna tänkas vilja köpa dina mus-profiler om man nu vill spekulera? Eller om du på allvar misstänker att de spelar in dina musrörelser; vilka företag skulle ens kunna tänkas vilja köpa tusentals rader med information om hur du har flyttat runt och klickat med musen? Det är ju bara absurt... Paranoid schizofreni gone viral.

"Anklagas för spioneri"? Känns ärligt talat väldigt "Aftonbladet" över denna artikel, skärpning...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vikham:

I verkligheten finns det ingen som köper en sådan här dyr mus om man inte ens har råd med internet. Och har man inget internet, ja då minskar behovet drastiskt för folk att köpa en dyr gaming mus, eller hur?

Ditt argument är ungefär likadant som att säga: Nej fy vad dåligt köper jag den här lampan måste jag koppla in den i mitt el-uttag för att den ska fungera! Jag har ju ett el-uttag här ledigt som skulle fungera helt utmärkt, men då måste jag ju använda den! Det är ju helt sjukt!

Men kom igen nu och lyssna på vad folk säger. Oron låg i att hårdvara, eller mjukvara till din hårdvara låses till din internetanslutning, dvs man hittar på ett krav om att du måste ha internet för att använda en produkt. Mjukvaran och hårdvaran kan mycket enkelt drivas utan internetanslutning men man väljer att lägga till denna..ja feature eller vad det ska kallas för. Går absolut inte att jämföra med en lampa som faktiskt kräver el för att fungera. Lampan är ju byggd för att lysa när elektricitet går igenom den, din mus är inte byggd för att gå "via internet", eller hur?

Sen finns det massor med människor, inklusive mig själv som lirar nästan uteslutande singelplayerspel. Och jag vill kunna lira mina köpta spel på min köpta hårdvara utan att behöva ansluta den mot internet.

Med ditt starkt felaktiga argument kan man lika gärna kräva att min bil är ansluten mot internet också, för det finns ju wlan och 3g/4g överallt? Och om jag har råd med en bil är jag väl inte så fattig så att jag inte har råd med en trådlös internetanslutning? Kör jag sedan utanför täckningsområdet är det ju mig som kund det är fel på, inte applikationen som jag använder....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Men kom igen nu och lyssna på vad folk säger. Oron låg i att hårdvara, eller mjukvara till din hårdvara låses till din internetanslutning, dvs man hittar på ett krav om att du måste ha internet för att använda en produkt. Mjukvaran och hårdvaran kan mycket enkelt drivas utan internetanslutning men man väljer att lägga till denna..ja feature eller vad det ska kallas för. Går absolut inte att jämföra med en lampa som faktiskt kräver el för att fungera. Lampan är ju byggd för att lysa när elektricitet går igenom den, din mus är inte byggd för att gå "via internet", eller hur?

Sen finns det massor med människor, inklusive mig själv som lirar nästan uteslutande singelplayerspel. Och jag vill kunna lira mina köpta spel på min köpta hårdvara utan att behöva ansluta den mot internet.

Med ditt starkt felaktiga argument kan man lika gärna kräva att min bil är ansluten mot internet också, för det finns ju wlan och 3g/4g överallt? Och om jag har råd med en bil är jag väl inte så fattig så att jag inte har råd med en trådlös internetanslutning? Kör jag sedan utanför täckningsområdet är det ju mig som kund det är fel på, inte applikationen som jag använder....

Du verkar inte ha förstått min poäng. Varför jag tog lampan som exempel var för att visa hur det låter. Har man el-uttag, ja då är det väl inget problem att koppla in lampan. Har man internet, ja då är det väl inget problem att ha musen ansluten. Förstår du min poäng?

Musen kommer att fungera utan internet, det är bara profilerna som sparas ner online. Det är det enda. Jag ser i vilket fall inget problem med det eftersom jag skulle gissa på att alla som köper denna mus har internet.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Razer har svarat på Facebook.

"We’ve heard concerns from the community that Synapse 2.0 requires an always-on internet connection to function. This is untrue. Synapse 2.0 works offline and does not need a persistent internet connection.

However, we hear you and to ensure that our users are absolutely clear about this, we will be updating Synapse 2.0 to allow users to go offline manually if they wish (see attached picture). This will be rolled out soon with an upcoming update. And on top of that, we have also made available the Synapse 1.0 drivers for supported legacy products for those of you who prefer to continue using Synapse 1.0 instead of upgrading to Synapse 2.0.

On the flip side, we have also heard concerns that we may not continue upgrading our other legacy products to Synapse 2.0 as many of you have been waiting for the new features such as cloud saving or profile sharing for your legacy devices. We still plan to continue releasing the new Synapse 2.0 drivers for supported legacy products and the same options as above (i.e. to stay at Synapse 1.0 or upgrade to Synapse 2.0) will also be available."

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=441915092532945&set=a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Detta låter såpass korkat att jag undrar om det verkligen kan vara sant. Behöva vara uppkopplad för att musens funktioner skall fungera? Jösses säger jag. Själv använder jag fortfarande Razers mycket gamla mjukvara som följde med min Naga mus när den var ny, vilket var ca 3-4 år sedan. Den mjukvaran fungerar klockrent och ingen satans inloggning där inte.

Jag kommer utan tvekan inte köpa några fler Razer produkter.

Samma här, tur att man har äldre programvara till sin naga. Då får man noga kolla upp programvaran som följer med inför framtida köp men som tur är finns det fler företag som gör naga-liknande möss nu till skillnad mot när jag köpte min för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Man måste ju godkänna avtalet för att installera (antar jag), och då godkänner man också vad de får samla in för uppgifter och vad de får göra med dem. Så PUL har nog inte mycket att komma med där då man godkänt att de hanterar uppgifterna.

Stämmer inte. Integritetslagarna i EU är väldigt stränga och man kan INTE förhandla bort sina rättigheter genom att godkänna ett avtal som strider mot integritetslagarna. Man kan tex jämföra med konsumentlagarna gällande öppet köp och liknande där det inte heller är lagligt för ett företag att försöka förhandla bort tex öppet köp genom ett avtal. Sådana saker fungerar i USA men inte i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Stämmer inte. Integritetslagarna i EU är väldigt stränga och man kan INTE förhandla bort sina rättigheter genom att godkänna ett avtal som strider mot integritetslagarna. Man kan tex jämföra med konsumentlagarna gällande öppet köp och liknande där det inte heller är lagligt för ett företag att försöka förhandla bort tex öppet köp genom ett avtal. Sådana saker fungerar i USA men inte i EU.

Det finns inget som bryter mot integritetslagarna i avtalet. Notera att det står "anklagas för spioneri" i titeln, det betyder inte att dom gör det. Razer valde att spara ner mössens profiler på internet i deras servrar istället för lokalt. Lite larvigt att det här har blivit så uppblåst bara.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det finns inget som bryter mot integritetslagarna i avtalet. Notera att det står "anklagas för spioneri" i titeln, det betyder inte att dom gör det. Razer valde att spara ner mössens profiler på internet i deras servrar istället för lokalt. Lite larvigt att det här har blivit så uppblåst bara.

Nu vet jag inget om just det fallet specifikt men jag vände mig mer om missuppfattningen att man kan avtala bort sina rättigheter inom EU. Det är stor skillnad med vad som gäller i USA.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sony?:

Så du läser alla avtal för varje produkt du köper och för varje hemsida du blir medlem på?
Inte många som har den tiden och orken..

Nej men då har jag samtidigt sagt upp all rätt att bli sur om avtalen inte stämmer med vad jag förväntade mig. Logiken här är ju helt felvänd. Man kan ju inte först acceptera något och sedan vara sur på det man helt frivilligt accepterade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Herre gud.. om Razer samlar in dator specs är väl inte hela världen?

Betydligt värre med Facebook och Google?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej men då har jag samtidigt sagt upp all rätt att bli sur om avtalen inte stämmer med vad jag förväntade mig. Logiken här är ju helt felvänd. Man kan ju inte först acceptera något och sedan vara sur på det man helt frivilligt accepterade.

Det är ju förstås korrekt men inte hur verkligheten fungerar. Det är givetvis så att företagen skulle enkelt kunna trycka upp "Vi kommer spionera på dig om du installerar detta!" och lägga överst i EULAn så skulle nog några fler tacka nej. Nu får man plöja sidor med text innan det framgår vad företaget kan/inte kan göra. Företaget kanske har juridiskt rätt men knappast moraliskt rätt. IMHO

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Omg det låter som att världen håller på att gå under... seriöst vem bryr sig? Apple gör samma sak i sina iphones, microsoft i sina operativsystem.

Alla kommer börja sälja sina razer prylar bara för de? Ni låter värre än min farmor som tror att virus från en dator kan smitta över till vanliga människor och vägrar gå i närheten av datorn/djävulsmaskinen.

instämmer, för att inte tala om google , vad de gör med alla android telefoner...

sen undrar jag, varför 'måste' man ha synapse? hur många har stort behov av det?
som jag fattat det är det mest för att man ska ha samma inställningar när man byter dator exempelvis hemma mot en lan dator som arrangören bistår med.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ford Prefect:

Det är ju förstås korrekt men inte hur verkligheten fungerar. Det är givetvis så att företagen skulle enkelt kunna trycka upp "Vi kommer spionera på dig om du installerar detta!" och lägga överst i EULAn så skulle nog några fler tacka nej. Nu får man plöja sidor med text innan det framgår vad företaget kan/inte kan göra. Företaget kanske har juridiskt rätt men knappast moraliskt rätt. IMHO

Fast moraliskt rätt och juridiskt rätt är två helt skilda saker och de är viktiga att hålla isär. Ett företag är till för en sak och endast en sak och det är att generera vinst. Att vara snäll mot kunder kommer i andra hand. Så man har två val, antingen accepterar man alla avtal och tar smällen när man skrivit på något man inte borde eller så läser man vad man accepterar. Kanske inte jätterelevant när det gäller generisk EULA då de inte direkt är juridiskt bindande men många verkar ha samma inställning till prenumerationstjänster, telefonabonnemang och bankpapper.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej men då har jag samtidigt sagt upp all rätt att bli sur om avtalen inte stämmer med vad jag förväntade mig. Logiken här är ju helt felvänd. Man kan ju inte först acceptera något och sedan vara sur på det man helt frivilligt accepterade.

Jo man kan acceptera något för att man utgår ifrån att avtalet inte är orimligt. Sedan så kan man självfallet bli arg när man får höra att avtalen inte var så rimligt som man trodde.

Må vara ologiskt, men när avtalen är så långa och krångliga att läsa så borde det vara lag på att ha rimliga avtal (vilket det också finns).
Egentligen borde det vara lag på att man ska samanfatta avtalet med de viktigaste punkterna som man läser.

Hur som hälst så bryr jag mig inte om det här fallet (har igen razer mus).

Skrivet av Burks:

Du menar att alla inte läser användaravtalen. och han hävdar att man är dum om man inte läser den. Samtidigt säger du inte emot han.

1. Ja.
2. Nej, jag tycker inte att man är dum om man inte läser avtalet.
3. Jo, jag sa ju emot honom.

Skrivet av Justbecause:

Är du osäker eftersom du skriver "Nej?"?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast moraliskt rätt och juridiskt rätt är två helt skilda saker och de är viktiga att hålla isär.

Måste nog säga dock att det vore helt moraliskt rättvist att säga att man får skylla sig själv och ta smällen för det, om det är så att man blint accepterar ett avtal som man inte läst igenom, och som visar sig inte helt stämma överens med vad man förväntade sig.

Permalänk
Medlem

Jag slängde ut skräpet och installerade gamla drivers som jag sparat Gillar men deathadder men inte sådana program, dessutom gillade jag inte gränssnittet.

Visa signatur

Sabertooth Z77|2600K@4300MHz|XTZ 7970 GHz i CFX|Kingston HyperX Predator 8 Gb|Corsair AX 850 W Modular|Corsair SSD och lite andra HDD