Nokia Lumia 920 eller samsung galaxy S3?

Permalänk
Medlem

Personligen börjar jag tycka lika illa om android fanatiker som om IOS fanatiker..
Skriver massor blaha innan de kollar upp fakta och utan att ha testat respektive telefon.

Jag tycker du ska vänta med att köpa några dagar. Gå till en telefonbutik/elgiganten eller liknande och känna på båda telefoner samt båda operativsystemen! skapa en egen känsla för vad du behöver och vad du tycker är praktiskt!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Personligen börjar jag tycka lika illa om android fanatiker som om IOS fanatiker..
Skriver massor blaha innan de kollar upp fakta och utan att ha testat respektive telefon.

Hur många "Lumia-fanatiker" här har testat den fantastiska Lumia 920 och det underbara Windows Phone 8 som de rekommenderar från morgon till kväll?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jag tycker det är sjukt hur man kan mäta hårdvara mellan telefoner som kör olika OS. Ungefär lika bra som när man mäter hårdvara mellan spelkonsol och PC. Windows eller Mac. Hur snabb en telefon känns beror ju på jävligt mycket annat än bara hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1080p filmer behöver du knappast en 4kärnig processor för.

1080p kräver väldigt mycket rå kraft om man ska köra det på CPUn, det är även därför alla telefoner som klarar 720p och h.264 har hårdvaruacceleration av video så att CPUn inte spelar någon roll alls.

Skrivet av mfm:

Hur många "Lumia-fanatiker" här har testat den fantastiska Lumia 920 och det underbara Windows Phone 8 som de rekommenderar från morgon till kväll?

Med tanke på att Windows Phone 7 har varit ute i snart 2 år så är det ju inte helt åt helvete. Windows Phone 8 är ju exakt samma sak fast med massor av extra features och även om det finns mindre appar nu så är det troligt att det problemet minskar dramatiskt när Microsoft pushar Windows 8.

Permalänk

Hur många telefoner kan ens spela upp 1080p? J Butterfly är väl den enda med 1080 skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

1080p kräver väldigt mycket rå kraft om man ska köra det på CPUn, det är även därför alla telefoner som klarar 720p och h.264 har hårdvaruacceleration av video så att CPUn inte spelar någon roll alls.

Visserligen sant. Borde ha lagt till "behövs inte fyrkärniga för 1080p eftersom hårdvaruacceleration"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag som har en SII hade helre bytt upp till Lumia 920.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Snarare inte lika krävande att bara visa fula fyrkanter...

Vilket trams...
Har du ens testat en wp för att bilda dig den uppfattningen? Visst, tilesen är fyrkantiga, men många av dom är live-tiles vilket innebär att det sker en hel del anrop och skojigt i bakgrunden liknande androidwidgets.
Kan jämföra min Samsung Omnia 7(wp7) mot min andra Desire-android. Båda har i stort sett identisk hårdvara, men Omnian springer cirklar runt Desiren i det mesta. Sjukt mycket bättre flyt i gränssnittet, både hemskärm och apparnas gränssnitt. Webbläsaren är silkeslen på Omnian, laggig och jävlig på Desire i stort sett vilken webbläsare man väljer.
Omnian är stabilare, i stort sett aldrig krascher, bra mottagning och ljud, Desiren verkar ha många riktigt dåliga radios för har alltid haft risig mottagning och ljud oavsett radio.

Min förra telefon, SGS2 som flickvännen la beslag på, är mer likvärdig Omnian, dock med fördel SGS2. Konstigt vore annars med tanke på hårdvaran, men ingen stor skillnad i gränssnittets flyt. HTML/CSS renderas snabbare på galaxyn, men när allt väl är laddat flyter det lika bra på Omnian. 3 år gammal hårdvara.
Sug på den du

Så till TS, skulle absolut spana in Lumian. Kommer göra det själv. Men tänker inte förhasta mig heller utan vill klämma lite på den först.
Och med tanke på Windows 8 så lär det snart smälla till så finns det massor av appar i store med. Lite halvtomt ännu med kanske 3-4000 appar.

Permalänk

Skulle valt Lumian.
Är helt kär i windows phone efter att jag köpte Lumia 800... Väntar ivrigt på 7.8 och sedan när L820/920 sjunkit i pris lite, köper jag en sådan.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Vilket trams...
Har du ens testat en wp för att bilda dig den uppfattningen? Visst, tilesen är fyrkantiga, men många av dom är live-tiles vilket innebär att det sker en hel del anrop och skojigt i bakgrunden liknande androidwidgets.
Kan jämföra min Samsung Omnia 7(wp7) mot min andra Desire-android. Båda har i stort sett identisk hårdvara, men Omnian springer cirklar runt Desiren i det mesta. Sjukt mycket bättre flyt i gränssnittet, både hemskärm och apparnas gränssnitt. Webbläsaren är silkeslen på Omnian, laggig och jävlig på Desire i stort sett vilken webbläsare man väljer.
Omnian är stabilare, i stort sett aldrig krascher, bra mottagning och ljud, Desiren verkar ha många riktigt dåliga radios för har alltid haft risig mottagning och ljud oavsett radio.

Min förra telefon, SGS2 som flickvännen la beslag på, är mer likvärdig Omnian, dock med fördel SGS2. Konstigt vore annars med tanke på hårdvaran, men ingen stor skillnad i gränssnittets flyt. HTML/CSS renderas snabbare på galaxyn, men när allt väl är laddat flyter det lika bra på Omnian. 3 år gammal hårdvara.
Sug på den du

Så till TS, skulle absolut spana in Lumian. Kommer göra det själv. Men tänker inte förhasta mig heller utan vill klämma lite på den först.
Och med tanke på Windows 8 så lär det snart smälla till så finns det massor av appar i store med. Lite halvtomt ännu med kanske 3-4000 appar.

Tror du själv på att Android ger risig mottagning och ljud och att WP ger bra mottagning och ljud med samma radio och samma ljudchip?

Kan tänka mig att det är som på Windows RT, "sjukt flyt" i GUIet men att starta apparna tar längre tid och är segare än på motsvarande Android eller iOS. Sen finns det dåligt med appar och allt måste göras på the-microsoft-way...

Edit: Angående "den fantastiska webbläsaren i Windows Mobile" så tycker ZDNet om IE i WP8 att "I'm also disappointed by the browser in Windows Phone 8; it lacks maturity, especially some of the advanced features taken for granted in Firefox Mobile or Chrome on Android."

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bevis är att det inte finns (nästan) ett enda spel som drar nytta av fyrkärniga processorer. Finns knappt till PC. Mig veterligen finns det inget program till mobilen som utnyttajr det heller (finns säkert någon random okänd program som används av <1% av användarna)

1080p filmer behöver du knappast en 4kärnig processor för.

Grövre multitasking görs knappast av Allan Svensson och är därmed ett undantagsfall.

Att Android är tyngre OS är ju ett bra argument för att mitt ursprungliga påstående stämmer.

Det kommer att ta ett tag innan vi kan använda oss av krafterna som finns i fyrkärniga processorer, hittills är de lika användbara som en Lamborghini på 50-väg.

Så sa vi om datorprocessorer också för några år sedan. Idag är 2 kärnig undermåligt.
Som vi kan se på Swec videon som nyligen uppladdades så körs Windows 8 RT (ARM baserade) med Tegra 3 (4+ 1 kärnor). Vad jag kan tyda testet så behövs mer kraft under skalet eller så är det dåligt skrivet mjukvara. Mycket bra webbläsare men den klarar inte tyngre flash sidor på långa vägar. Långa laddningstider lite då och då.
Använder nära 100% av processor kraften av alla kärnorna.

Inte samma OS men det är ARM baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så sa vi om datorprocessorer också för några år sedan. Idag är 2 kärnig undermåligt.
Som vi kan se på Swec videon som nyligen uppladdades så körs Windows 8 RT (ARM baserade) med Tegra 3 (4+ 1 kärnor). Vad jag kan tyda testet så behövs mer kraft under skalet eller så är det dåligt skrivet mjukvara. Mycket bra webbläsare men den klarar inte tyngre flash sidor på långa vägar. Långa laddningstider lite då och då.
Använder nära 100% av processor kraften av alla kärnorna.

Inte samma OS men det är ARM baserat.

tja, "ett tag" är väl några år, imho. Så om 4kärnigt är undermåligt om 4-5 år så är det fortfarande inte fel att säga att vi inte kan använda dem idag. Jag ska inte behöva upprepa mig, men ändå:
Finns knappt ett spel idag som utnyttjar sig av 4kärnor ens till PC, ännu mindre till mobila enheter. Inga program som jag känner till heller.

Som sagt, självklart kan entusiaster alltid kräma ur allt. Min poäng var att Svensson inte alls kommer utnyttja kraften hos en fyrkärnig processor förrän varenda app gör det. Vilket kommer att ta ett tag. Låt ett tag vara 1, 2, eller 3 år om du vill.

Sedan kan du kolla på W8 hur den kör på Lumia 920 istället för att jämföra med ARM. Sett ett antal videos och inte hittat en enda gång då det verkar som att den får tungt att köra. Kör som en dröm så långt jag kan se.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så Qualcomm drabbades av "kärnhysterin" när de skapade S4 Pro menar då?

Nej, det skulle jag inte säga för den fyrkärninga S4 Pro SoCen heter APQ8064, och är inte alls designad för mobiltelefoner utan för t. ex. surfplattor. En väldigt viktig skillnad är att den t. ex. saknar mobilradio och alltså behöver ett separat chip för att användas i en mobiltelefon (som t. ex. Galaxy 4 gör). I det fallet så är det ett väldigt vettigt sätt att skala upp prestandan på sin processor till enheter som förväntas ha mycket större batteri och därmed inte lider säskilt mycket av det.

MSM8960T, som S4 Pro varianten designad för mobiltelefoner heter, är fortfarande en tvåkärning processor som men den har inte lanserats ännu. Faktiskt så är den första telefonen med MSM8960T just Lumia 920T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

tja, "ett tag" är väl några år, imho. Så om 4kärnigt är undermåligt om 4-5 år så är det fortfarande inte fel att säga att vi inte kan använda dem idag. Jag ska inte behöva upprepa mig, men ändå:
Finns knappt ett spel idag som utnyttjar sig av 4kärnor ens till PC, ännu mindre till mobila enheter. Inga program som jag känner till heller.

Som sagt, självklart kan entusiaster alltid kräma ur allt. Min poäng var att Svensson inte alls kommer utnyttja kraften hos en fyrkärnig processor förrän varenda app gör det. Vilket kommer att ta ett tag. Låt ett tag vara 1, 2, eller 3 år om du vill.

Sedan kan du kolla på W8 hur den kör på Lumia 920 istället för att jämföra med ARM. Sett ett antal videos och inte hittat en enda gång då det verkar som att den får tungt att köra. Kör som en dröm så långt jag kan se.

Riktig multitaaskning, en dator idag behöver fler kärnor och jobbar bättre med fler kärnor än 2.
Det är ju inte som på en mobil, när du spelar ett spel så har du bara spelet framför dig, en dator så har du kanske 10st höga belastningar samtidigt som du spelar.

Helt korrekt, jag har inte sagt att Lumia behöver fler kärnor, eller är begränsas med den hårdvaran den har.

Men jag tror inte det är helt oanvändbart med 4 kärnor ändå, webbläsare behöver mycket processor kraft.
Men jag vet och har egen erfarenhet av att 1 kärniga telefoner med Android är besvärliga och blir sega väldigt lätt oavsett ROM, 2 kärnor är mer en behövligt.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Nej, det skulle jag inte säga för den fyrkärninga S4 Pro SoCen heter APQ8064, och är inte alls designad för mobiltelefoner utan för t. ex. surfplattor. En väldigt viktig skillnad är att den t. ex. saknar mobilradio och alltså behöver ett separat chip för att användas i en mobiltelefon (som t. ex. Galaxy 4 gör). I det fallet så är det ett väldigt vettigt sätt att skala upp prestandan på sin processor till enheter som förväntas ha mycket större batteri och därmed inte lider säskilt mycket av det.

MSM8960T, som S4 Pro varianten designad för mobiltelefoner heter, är fortfarande en tvåkärning processor som men den har inte lanserats ännu. Faktiskt så är den första telefonen med MSM8960T just Lumia 920T

Kan va så, men surfplatta och mobil är i princip samma sak skulle jag tror i belastning?

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_920t_has_adreno_320_gpu_i...

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt var jag ska börja i debatten då den är tämligen splittrad. Det talas emellertid ganska mycket om antalet kärnor i CPU. När man talar om antalet kärnor så tror många idag att ju fler kärnor desto bättre. Så skulle det vara om alla som utvecklade mjukvaror optimerade sina applikationer för att använda fler kärnor. MEN, det är ytterst sällan som en applikation behöver använda fler kärnor, speciellt när det handlar om en "telefon". Brukande av fler kärnor lämpar sig när en applikation behöver delegera/dela upp ett stort jobb för att detta ska kunna slutföras snabbare. Vanligast är detta inom videoredigering där tex applikationen kan dela upp arbetet med att en kärna kan bearbeta bild, en ljud och en menyer för att sedan sammanfogas till en enhet i slutet. Detta är knappast något som är vardagsarbete på en telefon. Det är knappast heller särskilt sannolikt att man jobbar med fler applikationer på samma gång eftersom telefoner har små skärmar och kräver att användaren växlar mellan olika skärmbilder för att komma åt respektive applikation. Om folk i allmänhet visste hur komplicerat det är att låta en applikation fördelas över flera kärnor för att fungera stabilt så skulle denna debatt aldrig uppstå.

Än idag använder inte ens moderna datorspel fler kärnor för att prestera. Främst för att det är otroligt komplicerat men också för att det i princip inte behövs. Det går att göra prestandavinster men det skulle ske på bekostnad av lång utvecklingstid och utförliga tester, något som det idag inte finns pengar till.

Att man tror att det skulle behövas flera kärnor för att visa 1080p visar bara att man gått på säljknepet för flera kärnor. Om ett extremt snyggt och avancerat spel klarar sig på en kärna, varför skulle då en film i 1080p behöva fler kärnor? De flesta glömmer bort att i princip alla telefoner också har en GPU del och det är ju den som man ska använda för dessa arbeten, inte bara CPU.

Stirra er inte blinda på antalet kärnor, Mhz har betydligt större effekt. Som exempel kan nämnas att min nuvarande Lumia 800 med endast 1 kärna uppför sig betydligt snabbare och smidigare gentemot Galaxy S3 och HTC One X som några av mina vänner har. Att det är så har förvisso inte så mycket med kärnor eller Mhz att göra utan att Android i sig är väldigt ofärdigt.

Att fokusera kring CPU är jätte dumt, det är ju inte CPU som gör telefonen som helhet, det är ju bara den del som utför beräkningar som applikationer kräver för att visa resultat. Något som kan ske olika fort beroende på främst Mhz.

Nu till det viktiga. Visst, det är inte bara en telefon utan en liten dator...något som väldigt kraftigt påvisas genom snacket om CPU. MEN, det är också en telefon och ett portabelt media. Jag personligen tycker att en bra telefon behöver ha bra kvalitet av följande komponenter:
- WiFi
- GSM, 2G,3G alt 4G chip.
- Antenn
- GPS
- OS

Jag har aldrig själv ägt en GS3 men har dock gått igenom GS, GS2, HTC Sensation samt iPhone 4S. Av de förväntade önskemål som jag nyss specificerat så uppfyller ingen av de Androildlurar jag ägt en enda punkt. Samtliga lurar har på sin tid haft bra CPU och bra skärm men vad hjälper det när man måste spendera större delen av tiden med att pilla med systeminställningar för att få skiten att fungera. iPhone fungerar mycket bra men jag själv har aldrig riktigt fastnat för iOS då jag inte känner det logiskt att jobba med, vanesak ja men ändå.

Sedan tycker jag att snacket om antalet appar är så löjligt som något bara kan bli. Det finns 3 miljoner appar till iPhone = iPhone är bäst. Vem använder 3 miljoner appar? Hade det funnits 300 appar som täcker de flesta behoven och dessutom är bra utvecklade så hade det ju räckt med 300 appar. Hur många program har var och en på sin dator, oftast inte särskilt många.

Som jag nämnde har jag idag en Lumia 800. Denna telefon är faktiskt otroligt bra uppbyggd. Den har smått fantastiska komponenter då jag tex har bättre WiFi och GPS än jag har på min iPad2. Jag bor i Stockholm och åker pendel. Med denna lur kan jag prata mellan vissa stationer, något som inte gick med någon annan lur jag ägt trots samma operatör. Telefonen väger förvisso mer än mina GS och GS2 gjorde men jag tycker att det känns bra att känna den lilla extra tyngden, blir liksom mindre fumlig. Tyngden borde i och för sig medföra större risk vid ett tapp men, hittills har jag tyvärr tappat telefonen 2 gånger från över 2 meters höjd i asfalt och det har lett till 2 ruggade hörn och 3 mindre repor i skärmen. Telefonen verkar emellertid inte förstå att den blivit misshandlad så vi har gått vidare i livet. Min iPhone föll i mattan från 0,5 m höjd pga min son = RIP för den luren vilket var trist då.

Det finns bara en app som jag saknar på min Lumia 800 och det är TeamViewer.

Efter mycket svammel kan jag absolut inte rekommendera någon Android lur, om man nu inte vill ha en lur som fungerar si så där men är pillbar på många sätt.

WP8 delar samma OS kärna som Windows 8, detta känner inte alla till men det borgar för väldigt mycket intressant vad gäller funktionalitet. Många tror att WP 7.5-> delar kärna med Windows 7 men så är inte fallet utan den versionen kommer ur gamla Windows Mobile...hur de nu lyckades forma om Windows Mobile till WP 7.5 vet jag inte.

Min bild av "telefon" verkligheten är om man ska välja en WP8 eller iPhone. Android spelar inte i samma liga längre, Android är för personer som hellre pillar med sådant som andra bara vill ska fungera. Scenariot är alltså detsamma som Windows och iOS kontra Linux. Vissa vill använda en dator för att göra något medan andra vill använda en dator för att använda en dator typ.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tror du själv på att Android ger risig mottagning och ljud och att WP ger bra mottagning och ljud med samma radio och samma ljudchip?

Den frågan svarar du ju nästan på själv. Om det är likvärdig hårdvara och den ena har bättre mottagning/ljud än den andra eller de andra(samma problem med SGS2:an). Var ligger problemet då tror du? Mjukvara/drivrutiner är väl den mest logiska förklaringen. Eller har du någon annan förklaring?

Citat:

Kan tänka mig att det är som på Windows RT, "sjukt flyt" i GUIet men att starta apparna tar längre tid och är segare än på motsvarande Android eller iOS. Sen finns det dåligt med appar och allt måste göras på the-microsoft-way...

Nu vet jag inte alls vad du snackar om. Mina appar på min gamla Omnia med stenålders-SoC tar då inte lång tid på sig att starta appar. Räknat från höften tar ex.vis IMDB och CocktailFlow mellan 3-5 sek att starta från scratch till fullt laddad. Tror inte min Desire gör det snabbare.

Citat:

Edit: Angående "den fantastiska webbläsaren i Windows Mobile" så tycker ZDNet om IE i WP8 att "I'm also disappointed by the browser in Windows Phone 8; it lacks maturity, especially some of the advanced features taken for granted in Firefox Mobile or Chrome on Android."

Här tycker jag din okunskap lyser igenom lite när du refererar till Windows Mobile. Sista WM var vad jag minns 6.5 och det kom för typ 4 år sedan. Hade du ägnat minsta intresse och tid till att testa eller läsa om Microsofts mobiloperativ borde du veta att det numera heter Windows Phone. Ordpolis, jag vet. Men en sådan elementär sak borde man veta om man skriver ner något och kritiserar.
Kan själv inte uttala mig om WP8:s webbläsare av naturliga skäl. Däremot har jag aldrig påstått att webbläsaren i WP7 är "fantastisk" som du uttrycker det. Läs om och läs rätt! Flytet i gui:t är sjukt bättre än i android, dock lite långsammare laddning av HTML/CSS.
Om du bemödar dig att testa så kommer du se vad jag och flera menar. Har dock en känsla av att du inte är intresserad av att se något som faktiskt kan vara lika bra/bättre än android.

Edit: Ang ditt "Sen finns det dåligt med appar och allt måste göras på the-microsoft-way...".
Ja, vad tror du? Någongång måste appbutiken starta från noll. Man kan ju inte begära att microsoft ska utveckla 400000 appar inför lanseringen för att mätta kräsna android/iphoneanvändare. Däremot är jag helt övertygad om att det tar inte lång tid förens det finns rejält med appar, pga windows 8 och dom relativt små kodändringar som behövs, i huvudsak gui-ändringar.
The-microsoft-way har en väldigt stor fördel, du slipper buggiga skit-appar som kraschar och inte är kompatibla fullt ut mellan enheter. Varje fall minstar risken avsevärt iom deras kodkontroll. Har du något problem med det? Utvecklar du själv appar och finner det störigt? Jag har publicerat ett par mindre appar och visst, man fick lägga ner någon timme på att paketera appen och sedan tog det nån vecka innan den ramlade ner i store. Inget jag störde mig nämnvärt på.

Permalänk
Medlem

Har en S3a själv men är sugen på en Lumia 920 ändå Har alltid gillat nokia och detta kanske blir den första vettiga kameratelefonen med ett vettigt OS .. Var sugen på 808an men pallar inte med symbian tyvärr

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Det med vikten kommer du inte att störa dig av skulle jag gissa på , man vänjer sig. Min mobil idag , HTC Desire Z väger 180g och Lumia 920 väger 185g. Jag valde faktikst Lumian (väntar ivrigt på den )över S3n 4G för att tyckte den såg väldigt bra ut. Visst lite sämre Cpu o sånt men Windows Phone 8 tillåter inte mer än dubbelkärning processor om jag inte minns fel så du kommer inte märka av det.

MYCKET bättre kamera med lumian ifall de intresserar dig

Windows phone 8 stöder upp till 64 kärnor

http://gizmodo.com/5920057/windows-phone-8-will-be-powered-by...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Så "right out of the blue" säger du att processorn i Lumian är slö trots att du inte kollat upp fakta själv eller baserar tänktet på antal kärnor?

Nej, jag påstår inte att den är slö. Jag frågar någon som vet bättre om den är det eller ej.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 @stock, Cooler Master HAF 922, Gigabyte GA-770TA-UD3, Kingston DDR3 HyperX 2GB x 2, Chieftec 550W, Western Digital RE4 Enterprise 500GB, ATI Radeon HD 5850, Microsoft Windows 7 Home Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Den frågan svarar du ju nästan på själv. Om det är likvärdig hårdvara och den ena har bättre mottagning/ljud än den andra eller de andra(samma problem med SGS2:an). Var ligger problemet då tror du? Mjukvara/drivrutiner är väl den mest logiska förklaringen. Eller har du någon annan förklaring?

Om du är programmerare borde du förstå att drivrutinen inte påverkar signalstyrkan om det inte finns stora buggar. Sen skriver väl tillverkaren av radiodelen drivrutinerna själva?

Sen att recensera ett OS på en anekdot om _en_ gammal telefon är kanske inte så smart, jag kanske ska recensera Windows Phone 8 enbart på den HTC TyTn jag har liggandes... Tror du verkligen att alla Android-telefoner som tillverkats har jättemycket problem och dålig mottagning? Då hade nog inte Android varit i majoritet av alla sålda mobiltelefoner?

Sen gissar jag att ditt problem fanns framför skärmen eftersom Nexus One (som har samma hårdvara som Desire) är känd för att ha bra ljud, och ingen jag vet har upplevt särskilt dålig mottagning heller. Min flickvän använder sin dagligen utan att den skulle vara sämre än någon annan telefon. Jag känner även andra som fortfarande använder Nexus One och är nöjda.

Skrivet av PippiRull:

Här tycker jag din okunskap lyser igenom lite när du refererar till Windows Mobile. Sista WM var vad jag minns 6.5 och det kom för typ 4 år sedan. Hade du ägnat minsta intresse och tid till att testa eller läsa om Microsofts mobiloperativ borde du veta att det numera heter Windows Phone. Ordpolis, jag vet. Men en sådan elementär sak borde man veta om man skriver ner något och kritiserar.
Kan själv inte uttala mig om WP8:s webbläsare av naturliga skäl. Däremot har jag aldrig påstått att webbläsaren i WP7 är "fantastisk" som du uttrycker det. Läs om och läs rätt! Flytet i gui:t är sjukt bättre än i android, dock lite långsammare laddning av HTML/CSS.

Jag vet att det heter WP8, det är snarare Microsofts problem som döpte om skiten bara för att Windows Mobile var för uselt. Att de behöll versionsnummreringen visar väl att det egentligen var samma.

Uppenbart saknar webbläsarna i WP7/WP8 grundläggande funktioner som finns hos konkurrenterna så jämförelsen känns inte så relevant, som sagt.

Skrivet av PippiRull:

Om du bemödar dig att testa så kommer du se vad jag och flera menar. Har dock en känsla av att du inte är intresserad av att se något som faktiskt kan vara lika bra/bättre än android.

WP8 har en massa dealbreakers som gör att jag aldrig tänker köra det själv, jag kan testa om någon jag känner köper det men det är inte så troligt.

Skrivet av PippiRull:

Edit: Ang ditt "Sen finns det dåligt med appar och allt måste göras på the-microsoft-way...".
Ja, vad tror du? Någongång måste appbutiken starta från noll. Man kan ju inte begära att microsoft ska utveckla 400000 appar inför lanseringen för att mätta kräsna android/iphoneanvändare. Däremot är jag helt övertygad om att det tar inte lång tid förens det finns rejält med appar, pga windows 8 och dom relativt små kodändringar som behövs, i huvudsak gui-ändringar.

Man kan inte begära att folk ska sitta och inte kunna köra t.ex. facebook eller spotify heller, så era rekommendationer känns tämligen tveksamma.

Största problemet med Windows Phone/Mobile/CE/Metro whatever är den icke-existerande bakåtkompatibiliteten som gör att gamla telefoner inte kan uppgraderas och de kan inte köra de nya apparna osv. Det är mycket bättre på Android.

Skrivet av PippiRull:

The-microsoft-way har en väldigt stor fördel, du slipper buggiga skit-appar som kraschar och inte är kompatibla fullt ut mellan enheter. Varje fall minstar risken avsevärt iom deras kodkontroll. Har du något problem med det? Utvecklar du själv appar och finner det störigt? Jag har publicerat ett par mindre appar och visst, man fick lägga ner någon timme på att paketera appen och sedan tog det nån vecka innan den ramlade ner i store. Inget jag störde mig nämnvärt på.

Jag har ett problem med att man bara kan installera appar från Microsoft även om man är avancerad användare. Nu slipper man ju både "buggiga skit-appar" och bra appar...

Visa signatur