Webhallen börjar bygga gamingdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja kanske tillbehören som paket då.
Men 40000:- är ju löjligt.
Till och med jag skulle kunna bygga en intel-dator som går att spela med för runt 15000:-, och då har ju webhallen inköpspriser på alla delar, så vinsten borde bli enorm
Nu kan inte jag intel processorer men hur många fps får man för de extra tusenlapparna man får lägga på en dyrare processor än vad man behöver.

Vinsten blir inte så enorm. Marginalerna inom datorbranchen på hårdvara är äckligt låg. Vi pratar några % sällan ens 10% per produkt.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AMD_PERA:

Nja kanske tillbehören som paket då.
Men 40000:- är ju löjligt.
Till och med jag skulle kunna bygga en intel-dator som går att spela med för runt 15000:-, och då har ju webhallen inköpspriser på alla delar, så vinsten borde bli enorm
Nu kan inte jag intel processorer men hur många fps får man för de extra tusenlapparna man får lägga på en dyrare processor än vad man behöver.

Ja, självklart går det att bygga "en intel-dator som går att spela med" för runt 15 000:-, men nu var det "värsting" vi pratade om. Det går inte att bygga en värstingdator för 15 000 kr. Värsting betyder att man inte har kompromissat med något (men ej heller överdrivit). Därför behöver datorn vara baserad på en entusiastplattform. LGA 1155 är en skitbra mainstream-plattform, men den är begränsad. Den har bara 16 PCIe-banor, vilket gör att man inte kan fläska på hur som helst med grafikkort. (Jag har ett 7970 och ett X-Fi-ljudkort, och grafikkortet körs därför i PCIe 2.0 x8. Köper jag fler grafikkort får jag köra dem i PCIe 2.0 x8/x4 eller x4/x4. Flaskhals.) Dess bästa CPU är en fyrkärnig med HT i jämförelse med en sexkärnig med HT.

Med "att inte kompromissa" menar jag inte att man måste överdriva med 3970X, 690 Quad SLI, 10 TB SSD-lagring och 64 GB RAM, utan att man inte sparar in på något som man egentligen har nytta av.

En värstingdator ska sticka ut. Alltså LGA 2011.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, självklart går det att bygga "en intel-dator som går att spela med" för runt 15 000:-, men nu var det "värsting" vi pratade om. Det går inte att bygga en värstingdator för 15 000 kr. Värsting betyder att man inte har kompromissat med något (men ej heller överdrivit). Därför behöver datorn vara baserad på en entusiastplattform. LGA 1155 är en skitbra mainstream-plattform, men den är begränsad. Den har bara 16 PCIe-banor, vilket gör att man inte kan fläska på hur som helst med grafikkort. (Jag har ett 7970 och ett X-Fi-ljudkort, och grafikkortet körs därför i PCIe 2.0 x8. Köper jag fler grafikkort får jag köra dem i PCIe 2.0 x8/x4 eller x4/x4. Flaskhals.) Dess bästa CPU är en fyrkärnig med HT i jämförelse med en sexkärnig med HT.

Med "att inte kompromissa" menar jag inte att man måste överdriva med 3970X, 690 Quad SLI, 10 TB SSD-lagring och 64 GB RAM, utan att man inte sparar in på något som man egentligen har nytta av.

En värstingdator ska sticka ut. Alltså LGA 2011.

Hm...undrar vad dom har för komponenter mera exakt, för mig så är det ju ASUS ROG som är värsting.
Mina kort har ju alltid pci-E x16 på 2 linor samtidigt i CF, vet inte hur det är med sli på mina kort, men det bör väl vara x6 dår oxå
Mina ROG datorer ligger på mellan 10-17000:- och då är det visserligen AMD, men säg att man byter moderkort och processor till intel.
Då blir dom ett par tusenlappar dyrare, men då är dom proppfulla med 1:a klass delar, och det tror jag inte att dessa datorer har, det brukar alltid snikas här och där.
ASUS egna ROG datorer är ju svindyra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

iofs så köper väl dom flesta sånt här för att dom inte kan bygga själv/ har kunskap, men stör mig ändå på att dom inte skriver mobo / nätagg

och bara intel/nvidia -.- vafan

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AMD_PERA:

Hm...undrar vad dom har för komponenter mera exakt, för mig så är det ju ASUS ROG som är värsting.
Mina kort har ju alltid pci-E x16 på 2 linor samtidigt i CF, vet inte hur det är med sli på mina kort, men det bör väl vara x6 dår oxå
Mina ROG datorer ligger på mellan 10-17000:- och då är det visserligen AMD, men säg att man byter moderkort och processor till intel.
Då blir dom ett par tusenlappar dyrare, men då är dom proppfulla med 1:a klass delar, och det tror jag inte att dessa datorer har, det brukar alltid snikas här och där.
ASUS egna ROG datorer är ju svindyra.

Jag förstod inte riktigt poängen, men det måste inte vara ROG för att räknas som värstingdator. Om jag fick välja fritt hade jag valt ett Rampage IV Extreme, men alla har olika smak och det finns andra märken som också är värsting.

Jag har förstått det som att AMD:s mainstream-plattform har fler PCIe-banor, men 1155/Z77 har bara 16. Kör man Sandy Bridge är det dessutom PCIe 2.0 istället för 3.0.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Rampage IV Extreme är ju ett ROG kort:)
Nja värsting är väl alla kort som har lite extra finesser, med extra strömförsörjning och annat so kan vara bra för överklockning mm, som ju oxå hör till gamingvärlden. ROG var ju bara ett exempel, de andta tillverkarna har ju liknande lösningar, men jag gillar ROG, för att man kan kpoola in enn annan dator som man styr bioset med, Rog Connect.
Men det finns ju risk att det är ett klent moderkort med snik komponenter i en bortabyggd dator, det funkar ju lika dant, men det kan bli svårt att överklocka. för en snabb och allert dator, är jy bara det till nästa generation grafikkort eller processor dyker upp.
Cyklarna blir ju bara kortare och kortare mellan uppdateringarna

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

En fråga. Varför lägger dom win8 på datorerna? Jag vill stanna vid win7 och absolut inte gå över till win8.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

För att Win8 är det senaste, varför lägga på något som inte är det senaste? Det är fritt att avinstallera

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Har Webbhallen egna laptops?
Det är lite coolt...

Tjah.... så svårt är det inte.
Låta något asiatiskt företag som tillverkar laptops smälla på ett emblem av valfri design och *vips* så har vilket företag som helst "egna laptops".
Det finns en bunt tillverkare av laptops som har den affärsmodellen. Dock inte så vanligt i norra Europa, men i övriga världen är det mer förekommande.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

För att Win8 är det senaste, varför lägga på något som inte är det senaste? Det är fritt att avinstallera

Ja, men då måste man ju köpa win7 istället.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Laggzor:

men stör mig ändå på att dom inte skriver mobo / nätagg

Hej:

Om du går in på de individuella produktsidorna så finns det en utökad specifikation där samtliga saker förutom extra chassifläktar, eventuella kablar och kylpasta finns specificerat.

Tex. för den "värsta" modellen:

• Intel Core i7-3970X - 12 trådar / 3,5GHz (4,0GHz Turbo) / 15MB (Upplåst) (150w)
• 2x ASUS GeForce GTX 690 4GB (GTX690-4GD5) i SLI
• Corsair XMS3 Vengeance 32GB DDR3 1600MHz CL9 (CMZ32GX3M4A1600C9) (4x8GB)
• Corsair Neutron GTX 480GB SSD SATA3 (CSSD-N480GBGTX-BK)
• Seagate Intern Hårddisk Barracuda 3TB (64MB / 7200RPM) (ST3000DM001)
• ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / Intel X79
• Corsair Hydro H100 CPU-kylare
• Corsair Nätagg AX 1200W Professional Series Gold / Modulära kablar
• ASUS Blu-ray 14x brännare BDXL - BW-14D1XT/BLK/B/AS - Intern
• Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart (Ej PSU)
• Microsoft Windows 8 64-bit OEM Svensk

Angående övriga frågor och tankeställningar här i tråden så ska vi ta oss an att svara på dem och ta tänkvärda synpunkter i beaktning inför framtiden.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej:

Om du går in på de individuella produktsidorna så finns det en utökad specifikation där samtliga saker förutom extra chassifläktar, eventuella kablar och kylpasta finns specificerat.

Tex. för den "värsta" modellen:

• Intel Core i7-3970X - 12 trådar / 3,5GHz (4,0GHz Turbo) / 15MB (Upplåst) (150w)
• 2x ASUS GeForce GTX 690 4GB (GTX690-4GD5) i SLI
• Corsair XMS3 Vengeance 32GB DDR3 1600MHz CL9 (CMZ32GX3M4A1600C9) (4x8GB)
• Corsair Neutron GTX 480GB SSD SATA3 (CSSD-N480GBGTX-BK)
• Seagate Intern Hårddisk Barracuda 3TB (64MB / 7200RPM) (ST3000DM001)
• ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / Intel X79
• Corsair Hydro H100 CPU-kylare
• Corsair Nätagg AX 1200W Professional Series Gold / Modulära kablar
• ASUS Blu-ray 14x brännare BDXL - BW-14D1XT/BLK/B/AS - Intern
• Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart (Ej PSU)
• Microsoft Windows 8 64-bit OEM Svensk

Angående övriga frågor och tankeställningar här i tråden så ska vi ta oss an att svara på dem och ta tänkvärda synpunkter i beaktning inför framtiden.

AMD Grafik?
nvidia är inte alltid bäst för peng

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

kul initiativ men kan de inte anställa nått att komma på nåra roligare namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Nån mer än jag som reagerade på att det endast fanns nVidia kort i alla datorer?
What's up with that?

Som företag hade jag också valt nVidia även om jag tyckt bättre om AMD. Jag tror många som ska köpa dator men inte bygger själva kanske ser nVidia som bättre kvalite. Detta för att det kommit en hel del negativa siffror ifrån AMD på sista tiden och att dom sagt upp folk och så vidare. Har tidigare jobbar som säljare för ett större bolag och frågan kom ofta från kunderna "vad händer om ni går i konkurs". Siffrorna för detta företaget gjorde inte annat än att stiga men tänker konsumenter som skall köpa datorer på samma sätt så köper man kanske helst inte AMD.

Skrivet av Thumbii:

Känns som att datorn för 10k hade ett ganska stort överpris? Byggde med ungefär samma prestanda för under 8k..

Dom kanske vill att man ska tänka lite så och ta klassen över. Så får man lite mer för pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Webhallen

Dåså ska vi se vad vi kan försöka svara på såhär i första vändan.

Skrivet av rektor:

Onödigt med licens för Start8 när det finns Classic Shell som är samma sak men gratis.

Kan man bara få dom med Windows 8?
Kan man inte få dom utan operativ system?
Eller med Red Hat eller Ubuntu istället?

Angående start8 så valde vi det eftersom det var det alternativ vi själva tyckte bäst om efter att ha testat en lång rad alternativ. Det kostar dessutom bara någon tia om man köper med mängdrabatt så det var inget som påverkade priset på datorerna.

Datorerna byggs ej på beställning utanm lagerförs färdigbyggda och därför kan man inte påverka hårdvar/mjukvara i dem (annat än genom feedback till oss inför framtida versioner).

Skrivet av kaya:

Hur kan dom ha missat AMD?

Vi har inte missat AMD, det är ett aktivt val.
AMD har aldrig haft en särskilt starkt närvaro i Sverige, än mindre nu när de stängt sitt svenska kontor. Det är förstås fakta som inte påverkar en enskild person som väljer att bygga sin dator med AMD-produkter men för oss som systembyggare på större skala är det en avgörande faktor.

FX-8350 är helt ok men varken nämnvärt snabbare eller billigare än en Core i5 och då är Core i5 betydligt kändare bland andra kundtyper än de som frekventar dessa forum t.ex.
Ett problem med 8350 är dock att den inte finns tillgänglig i tillräckliga kvantiteter just nu. En snabb check idag visade enbart några få hundra som går att få tag på inom hela Europa och det är alldeles för riskabelt att försöka bygga datorer på något som är så begränsat.
De äldre versionerna i sin tur finns det bättre tillgänglighet på men där tycker vi å andra sidan att jämförelsen med i5-3570K är till Intels fördel. Dessutom tog vi ett beslut att alltid försöka bygga på så ny hårdvara som möjligt och då hade det känts ganska lamt att bygga på 8150. Därav vårt sista-minuten byte från 3960X till 3970X på den dyraste modellen t.ex.

Angående AMD-grafik så är det förstås den förstnämnda anledningen som också spelar in här (dvs AMDs obefintliga support för oss i Sverige) men en stor anledning är också drivrutinerna.
Vi har betydligt fler service/support ärenden som involverar AMD än NVIDIA på grafikkorrtsfronten och ofta kretsar det kring drivrutinsproblem. (Speciellt i multi-GPU-konfigurationer.)

(Försöker absolut inte starta ett AMD vs Intel/NVIDIA krig men ger bara vår ärliga syn på saken, hoppas ni har respekt för detta så att inte tråden spårar ur nu. Vi förstår att många inte håller med oss och vi förstår också att många av dessa anledningar som vi anger är helt oväsentliga för en privatperson som bygger sin egen dator)

Skrivet av FL3JM:

Dom borde bygga iaf EN burk som är LAN-vänlig. Typ i stil med Sweclockers "Monsterdator i Mini ITX-format": http://www.sweclockers.com/artikel/15378-monsterdator-i-mini-...

Vanlig ATX är passé, stora burkar också. Det ska vara smått, snabbt och tyst.

Det har definitivt varit på tapeten men vi hann inte med det nu till lanseringen! Bitfenix Prodigy är ju något av en personlig favorit.

Skrivet av Thumbii:

Känns som att datorn för 10k hade ett ganska stort överpris? Byggde med ungefär samma prestanda för under 8k..

Sätter du ihop samma dator som vi gjort så betvivlar jag att du hittar en svensk återförsäljare där du hamnar under 8k.
Däremot kan man ju tvista om det är värt att satsa på dyrare komponenter i de fall där vi gjort det.
En snarlik dator, visst, men då måste man börja tulla på något. Det har vi gått in med inställningen att vi inte vill göra. Inga snikkomponenter, no-name fabrikat etc. Det gäller allt i datorn oavsett om det är de optiska enheterna, grafikkorten eller chassi-fläktarna.
Vi har även gått ner på detaljnivå och sett till att buntbanden, SATA-kablarna osv. matchar färgteman i datorn trots att det inte ens är fönster på chassit.

Bygger man exakt samma dator själv hos oss idag kostar den 9425 kronor.
Det som gör att den kostar dessa ca 500 kronor extra är:
3 års garanti
Support
Planering
Byggnation
Installation
Kartonger och annat packmaterial
Extra sladdar adaptrar som tillkommer
Marknadsföring

Och av ovan så är det såklart egentligen mest personalkostnaderna som egentligen betyder något. Den som bygger sin egen dator är ju däremot "gratis" så det är lite svårt för oss att konkurrera med.

Skrivet av FyoDisco:

En fråga. Varför lägger dom win8 på datorerna? Jag vill stanna vid win7 och absolut inte gå över till win8.

För att Windows 8 är senaste Windows och är en långsiktig investering. För dem som hellre vill ha Windows 7 har vi adderat Start8 som verkligen gör Windows 8 så som många vill ha det.
Jag personligen kör det. Jag var också extremt tveksam till Windows 8 och har svårt för nya "Modern UI" men med Start8 är allt tillbaka som man är van vid det samtidigt som man får nytta av alla förbättringar som finns i Windows 8:
Nytt filsystem, ny filkopiering, ny aktivitetshanterare (diskanvändningsgraferna är sjukt nice), WDDM 1.2 (DirectX 11.1), lägre resursförbrukning, snabbare boot, bättre SSD-stöd osv. osv.
Kort sagt med Start8 ser det verkligen ut och fungerar som Windows 7 samtidigt som man drar nytta av alla fördelar som finns under huven i 8:an.

Skrivet av chrono:

kul initiativ men kan de inte anställa nått att komma på nåra roligare namn

Vi har medvetet valt ett mer sobert "cleant" namn.
Vi tycker det finns nog med olika mytologiska monster och gudar där ute. Inget illa i dem alltså men det finns liksom redan tre aktörer som kör det racet, vi har ingen anledning att försöka göra samma sak.
Tanken med dessa datorer är ju att vi ska fylla tomrum, inte ge oss in och kriga med de befintliga (även om vi förstås kommer att ha en hel del "crossover".)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Biturbo:

Frågan är ju varför ingen bygger/säljer tysta datorer.

Att bygga dator klarar ju vem som helst idag. Men att bygga någorlunda kraftfulla datorer som är tysta är värre.

Vi har försökt hålla ljudnivåerna på väldigt rimliga nivåer.
Corsair Obsidian 550D som vi bygger på har fått bra kritik för sina ljuddämpande egenskaper och i de fall där vi behövt installera extra chassifläktar har vi kört Corsair SP120 som fått riktigt, riktigt grymma testresultat bla. i anandtech.com's senaste test.
Grafikkorten har allihopa (förutom GTX 690) ASUS DirectCU II-kylare som alltid brukar få bra kritik för sina låga ljudnivåer, inte minst i Swecs recensioner.
De optiska enheterna har vi också valt ut både bland annat just på grund av deras tysta drivverk.

Sen går det förstås att göra det ännu tystare än så, det ska man absolut inte sticka under stolen med.
Däremot börjar det bli kostsamt mer mer avancerade lösningar för att få ned ljudnivåerna. Om inte själva hårdvaran så iaf byggnationsprocessen.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Trevligt! Webhallen gör bra saker och detta ser inte ut att bli något undantag.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Helt seriöst, vem fan köper en färdigbyggd dator för 42,990 Kr.
Man lär kunna bygga en galen rigg för den slanten.

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra för folk som vill ha speldatorer men inte kan bygga själv. Dock känns det lite som att "alla" känner en SweCare idag som bygger åt de.

Skrivet av Wisp_86:

Helt seriöst, vem fan köper en färdigbyggd dator för 42,990 Kr.
Man lär kunna bygga en galen rigg för den slanten.

Precis vad jag tänker! 40.000kr för en dator....köper man det så har man inte koll på saker o ting. 15.000:- får man topprestanda för.

Sen ingår ju inte skärm, tangentbord, mus, musmatta o hörlurar....

Förtitusen riksdaler som vi sar i skåne....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Vem köper en dator för 430 laxar? För visst om det skulle vara någon.....men varför?

jag köpte en för 39950kr en gång i tiden
Största missen i mitt liv^^

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Wow, 2 bärbara med grafikkort från AMD.
Vet webhallen inte om att AMDs grafikkort till stationära
datorer också är bra?

EDIT: inte ens en enda stationär med FX-8350 heller...

De säljer heller inga symaskiner från Husqvarna eller Brother!

Kan dom ingenting eller?!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

De säljer heller inga symaskiner från Husqvarna eller Brother!

Kan dom ingenting eller?!

Dummaste jämförelsen någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Äh jag minns när man drog med sig ordentlig tower-låda och CRT-skärm, det var tider det!

hade crt tills nu i sommar den står kvar i mitt rum fortfarande dock (den väger mer än min dator skulle jag tro en 17 tummare med 1600x1200 och den klarar 85 hz på den upplösningen ^^
har dock inte testat om den klarar högre hz på lägre upplösning.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wisp_86:

Helt seriöst, vem fan köper en färdigbyggd dator för 42,990 Kr.
Man lär kunna bygga en galen rigg för den slanten.

T ex
3 ips skärmar
1 tb ssd 4x 256 gb
1200W nätagg
3770K
eatx moderkort g1sniper
16 gb ram
3x gtx 680 4096 mb
nzxt phantom svart
montering samt windows 7

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2567362/2012-11-21
2000 kr billigare och lite klenare i grafikväg men samtidigt mer vram per gpu vilket blir högre inställningar heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Förstår inte detta med varför alla envisas med att bara ha Nvidia som grafikkort?

I våras när Nvidia korten släpptes var de klart bättre, så jag antar att det helt enkelt sitter kvar i ryktet samt de flesta tester och recensioner att "Nvidia vann" denna generationen och därför väljer de flesta konsumenter att köpa Nvidia.

Att AMD nu fått ordning på sina drivrutiner och åtminstånde på pappret är mer prisvärda är det inte många oinsatta konsumenter som vet.

Sedan säljer Nvidia helt enkelt fler kort än AMD generellt sätt och vill man bara välja ett märke blir det alltså det som är populärast.

Permalänk
Medlem

Nejtack till detta. Halva nöjjet ligger i att bygga ihop sin dator så inte fan betalar jag dom för att dom ska få göra de;)

Köper mina komponenter lösa i fortsättningen också:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Dummaste jämförelsen någonsin.

Varför så dum?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Verkar som ni har satsat på ett bra koncept med namn osv även hårdvara, men en sak buggar mig något enormt.
Varför ända in i gudars skymning sätter ni in corsair GS series nätagg i de billigare datorerna?
Det måste ändå finnas ett bättre alternativ.
Att köpa eran dator för 15k och få ett GS800 i den är ju som att skjuta sig själv i foten (enligt div tester där GS inte hålelr så hög kvalité på det den ska göra, leverea ren ström).

just my ten cents.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

jag köpte en för 39950kr en gång i tiden
Största missen i mitt liv^^

Oj, kan förstå det. Hur länge hade du den innan du byte/uppdaterade den? Minns själv när man var typ 15 att man ville ha en sån dator....nu förstår jag bättre.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk

Jag kör med denna rigg idag http://www.inet.se/kundvagn/visa/2570067/2012-11-21
Och funkar utmärk i alla spel fast det är ju inte det som är prio. Kör mycket 3D rendering i första hand.
Men grafikkortet klarar tex: crysis1 och bf3 i ultra på högsta upplösning på alla 3 skärmar utan problem. Och skulle det vara så att jag behöver köpa nytt grafik kort om 2-3 år så är ju det de ända som jag behöver lägga pengar på.

Det är samma prisklass som Webbhallens värsting, fast 3 skärmar + 3D brillor och ett ass coolt skärmstativ(enligt mitt tycke) för samma pengar och det kändes mer värt än att slänga ut massa pengar på dubbla 690.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽