Köpråd av telefon. Iphone 5 vs Samsung S3 vs Nokia Lumia 920

Permalänk
Medlem

Invänta HTC's senaste värsting kanske och kolla vad den går för? Annars säger jag också S3, med all plast tyvärr som dom vägrar sluta med

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:
Skrivet av Batman:

Invänta HTC's senaste värsting kanske och kolla vad den går för? Annars säger jag också S3, med all plast tyvärr som dom vägrar sluta med

Av intresse, varför skall man i dagsläget välja en S3 om det är Android man är intresserad av, om vi bortser från de som har 4G som ett krav?

Nexus 4 t ex är på det stora hela en tekniskt sätt en bättre telefon och du får alla fördelar med att det är Google som sköter uppdateringarna, att slippa vänta på att tillverkarna skall snickra ihop sina egna varianter av senaste Androidversionerna.

Personligen skulle jag aldrig tåla att ha en S3 för jag tycker verkligen det känns som en plastleksak, inte alls som en high-end mobil bör göra. Samsung borde verkligen lära sig av andra tillverkarna som HTC, Apple och Nokia på den punkten. Även här tycker jag Nexusen är att föredra med glas både på fram och baksida vilket är något jag gillar.

Permalänk
Avstängd

Det finns ju inte bara Nokia Lumia 920 på Windows Phone 8.
Jag skulle överväga HTC 8X också, kändes väldigt fin och stabil i handen:
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/htc/htc-8xbla...

http://reviews.cnet.com/smartphones/htc-windows-phone-8x/4505...

Lite smidigare och lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Av intresse, varför skall man i dagsläget välja en S3 om det är Android man är intresserad av, om vi bortser från de som har 4G som ett krav?

Nexus 4 t ex är på det stora hela en tekniskt sätt en bättre telefon och du får alla fördelar med att det är Google som sköter uppdateringarna, att slippa vänta på att tillverkarna skall snickra ihop sina egna varianter av senaste Androidversionerna.

Personligen skulle jag aldrig tåla att ha en S3 för jag tycker verkligen det känns som en plastleksak, inte alls som en high-end mobil bör göra. Samsung borde verkligen lära sig av andra tillverkarna som HTC, Apple och Nokia på den punkten. Även här tycker jag Nexusen är att föredra med glas både på fram och baksida vilket är något jag gillar.

Håller helt med dig, men S3 är enligt mig en garanterat bra telefon. Och kan leva med plasten så funkar det ju för den är ju bevisat bra och pålitlig, HTC ligger långt före vad gäller kvalitet. Men Nexus är ju en kandidat som sagt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gillar man teknik så gillar man "the new shit". Och Lumia har mycket av det. Trådlös laddning, den mest avancerade touch skärmen, Pureview "floating lens" kamera....konkurensen verkar lite tråkig i jämförelse. Största nyheten på andra sidan är enligt mig multi-view på Note 2, annars its the same old.

Uppgraderar man från S2 till S3 eller från 4S till iPhone 5 så märker man inte mycket av det nya. Att du kan svepa mellan menyerna 0.1 mikrosekund snabbare kan inte jämföras med känslan när du lägger Lumian på laddplattan första gången eller tar en brusfri bild i dåligt ljus.

Den som gillar teknik kommer att köpa Lumia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallaboo:

Gillar man teknik så gillar man "the new shit". Och Lumia har mycket av det. Trådlös laddning, den mest avancerade touch skärmen, Pureview "floating lens" kamera....konkurensen verkar lite tråkig i jämförelse. Största nyheten på andra sidan är enligt mig multi-view på Note 2, annars its the same old.

Uppgraderar man från S2 till S3 eller från 4S till iPhone 5 så märker man inte mycket av det nya. Att du kan svepa mellan menyerna 0.1 mikrosekund snabbare kan inte jämföras med känslan när du lägger Lumian på laddplattan första gången eller tar en brusfri bild i dåligt ljus.

Den som gillar teknik kommer att köpa Lumia.

Jag gillar teknik och jag kommer inte att köpa Lumia, bara så du vet så kan du inte snacka för andra bara för att du känner att du skulle köpa en Lumia. Jävla fanboy gå och lägg dig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Jag gillar teknik och jag kommer inte att köpa Lumia, bara så du vet så kan du inte snacka för andra bara för att du känner att du skulle köpa en Lumia. Jävla fanboy gå och lägg dig

Ingen fanboy här tyvärr. Men innovationerna går inte att klanka på.
Men vill du rättfärdiga 5000 spänn på snabbare svepande be my guest.
Note 2 gillar jag, men S3 och i5 är bara replikor av förra årets modeller.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som att Nokia fanboysen är mer ignoranta än Apple högen. Finns så många brister på lumia 920 just nu som majoriteten stött på, och än så länge så har inget av dessa lösts. Bara att kolla på Wpcentral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

S3 Känns som en mobil i plast och ingen dålig plast, alltså helt okej. Den knakar inte och har en stabilkropp.

Den nästan största nackdelen med Nexus 4 är ju glassbaksidan. Liksom vara rädd att tappa den eller slå i mot med något är inte vad en mobil ska vara. Går som tur är att byta ut baksidan enkelt själv, så det kanske inte är hela världen om man råkar slå sönder glaset.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Det känns som att Nokia fanboysen är mer ignoranta än Apple högen. Finns så många brister på lumia 920 just nu som majoriteten stött på, och än så länge så har inget av dessa lösts. Bara att kolla på Wpcentral.

Nej tyvärr är det skitsnack.

MAJORITETEN har inga som helst problem "bara att kolla på WPcentral" ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Fast gillar man ny teknik så kan man inte förbise Nokian hur man än vrider och vänder på det. Om den har mycket problem eller inte det har jag inte satt mig in i men helt klart är det något nytt på många punkter.

En ny iPhone eller Andoid har inte många nyheter varken på mjukvara eller hurdvarusidan förutom att den är snabbare och det är jag ganska så trött på. Lever med snabbheten som den var för ett år sen också. S3 har väl typ den där känna igen om man tittar på skärmen tekniken som ett av sina hägtigaste kort förutom hastigheten och det räcker absolut inte för mig som är teknikintresserad.
iPhone har väl typ inget alls förutom att den är snabbare och lite större och det intresserar mig inte ett dugg som teknikintresserad.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Han kanske inte har sett Nexus 4?
Är det så fel att upplysa han om Nexus 4 då?
Hade han skrivit "Jag har redan kollat Nexus 4 och den är inte intressant" hade det varit en hel annan femma.

Läs citatet nedan från TS första inlägg där han poängterar att rubriken tydligt specificerar vilka modeller han har att välja mellan:

Skrivet av Lurta:

Hej, ska få byta ut min HTC One X efter många lagningar.
Så har dom telefonerna i rubriken att välja på.

Till TS:

Skrivet av Lurta:

Om jag kunde så hade jag gjort det, men har fått ett tillgodokvitto då jag ska lämna tillbaka och plocka ut en annan telefon, så inga pengar är involverade i detta.

Hade varit kul om du hade uppdaterat din tidigare tråd om detta ärende:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1159270-hja...
Jag förmodar att ditt ärende där är löst?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

En fråga till er som använder s3. Om man jämför den med apples iphone, är den snabbare? När det gäller alltså starta appar eller växla mellan olika appar. Det går så snabbt med iphone. Jag vill ha s3 men vågar inte för android känns lite trög när man har använt iphone länge. Vad säger ni om det? Lättanvänd? snabb att surfa? Snabb att växla mellan olika appar eller snabb att gå runt i menyn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeneralRushHour:

Nej tyvärr är det skitsnack.

MAJORITETEN har inga som helst problem "bara att kolla på WPcentral" ....

Man kan ju kolla vad köpare har tyckt om Lumia 920 på användar recensioner (Reviews) i USA och Kanada:
http://www.att.com/shop/wireless/devices/nokia/lumia-920-high...
http://www.rogers.com/web/link/wirelessBuyFlow?forwardTo=Phon...

De har ju haft modellen längst tid där borta och övervägande delen är positiva.
Kan inte vara många som vet nåt om Nokia Lumia 920 och 820 i Sverige eftersom de släpps först den 29 november.
Såvida man inte har privatimporterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Utbytbart batteri? SD-kortplats? Att inte betala tusenlappar mer än folk i länder som har Google Play-hårdvarubutiker?

Skrivet av S_Z:

iPhones går sönder väldigt ofta enligt mobilsäljare och angående HTCs fantastiska kvalitet så finns det folk som fått sina HTC One X utbytta tre gånger utan att den fungerat 100%. Sen hur glasbaksidan har något med kvalitet att göra kan man ju undra. Fast du verkar mest intresserad av att det ska se snyggt och häftigt ut...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Utbytbart batteri? SD-kortplats? Att inte betala tusenlappar mer än folk i länder som har Google Play-hårdvarubutiker?

Ok, köper de två första om man tycker det är viktigt.

Skrivet av mfm:

iPhones går sönder väldigt ofta enligt mobilsäljare och angående HTCs fantastiska kvalitet så finns det folk som fått sina HTC One X utbytta tre gånger utan att den fungerat 100%. Sen hur glasbaksidan har något med kvalitet att göra kan man ju undra.

S3 konstruktion har visat sig vara ganska vek mot stötar. Det är dock inte mitt problem med den, alla telefoner kan gå sönder om man har otur när man tappar dem. För mig är det mer känslan i S3;an som jag inte gillar. Att den känns, plastig, på ett dåligt sätt.

Skrivet av mfm:

Fast du verkar mest intresserad av att det ska se snyggt och häftigt ut...

Och du verkar vara en väldigt bitter människa som gillar att lägga ord i munnen på folk. Lägg ner attityden så blir det ett trevligare forum. Det var en seriös fråga om vilka fördelar S3 fortfarande har mot nyare Android-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

S3 konstruktion har visat sig vara ganska vek mot stötar. Det är dock inte mitt problem med den, alla telefoner kan gå sönder om man har otur när man tappar dem.

Visat sig hur? Har du själv erfarenhet eller är det från amatörmässiga youtube-videos där man "drop-testat" helt ovetenskapligt?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

samsung galaxy s3,. då slipper du apples alla "tokigheter" du kan använda bluetooth . lägga in ringsignaler, iställe för apples "låsta" där du lär typ köpa låtar , elr tanka ner nån app där du kan förkorta en låt o.s.v . ja de är en hel vetenskap för att bara kunna ha den ringsignal man vill. Iphone hade kunnat vara en bra telefon. bara dom gjorde den till en vanlig telefon. Men du nämnde även nokia 920. det verkar också vara en bra telefon. ganska hållbar också .

Tips : kolla på youtube o.s.v där dom visar lite mer av hur telefonerna är

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Visat sig hur? Har du själv erfarenhet eller är det från amatörmässiga youtube-videos där man "drop-testat" helt ovetenskapligt?

Hade det varit i något enstaka fall att den gått sönder i dessa ovetenskapliga tester så hade det varit en sak. Alla smartphones kan som sagt gå sönder om man har otur men nu har jag sett lite för många tester där den går sönder för att tro att det enbart handlar om otur. Nog kan man dra slutsatsen att den inte är byggd som en stridsvagn direkt. Föregångaren, S2, klarade sig betydligt bättre.

Men återigen, det är inte mitt problem med S3:an. Hade den varit plast men känts gedigen, som tex Lumia 800 gör enligt mig så hade jag inte brytt mig om hurvida den går sönder vid ett fall. Det är känslan i plasten/konstruktionen jag inte gillar, känns billig enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirTouch:

En fråga till er som använder s3. Om man jämför den med apples iphone, är den snabbare? När det gäller alltså starta appar eller växla mellan olika appar. Det går så snabbt med iphone. Jag vill ha s3 men vågar inte för android känns lite trög när man har använt iphone länge. Vad säger ni om det? Lättanvänd? snabb att surfa? Snabb att växla mellan olika appar eller snabb att gå runt i menyn?

Ingen vill svara min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirTouch:

Ingen vill svara min fråga?

Har bara haft iphone 4 och har nu en galaxy S3, tycker båda blir sega med tiden och inte flyter speciellt bra, då har jag inte laddat ner några skumma appar eller annan programvara på telefonen som ska göra den segare...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Galaxy S3 eller Lumia 920. Lumian har bättre kamera och är enligt mig snyggare, samsungen har mer appar.

Använder du Facebook eller twitter mycket i mobilen ska du gå på lumian. Wp har grymt bra integration med FB och Twitter direkt i telefonen

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hade det varit i något enstaka fall att den gått sönder i dessa ovetenskapliga tester så hade det varit en sak. Alla smartphones kan som sagt gå sönder om man har otur men nu har jag sett lite för många tester där den går sönder för att tro att det enbart handlar om otur. Nog kan man dra slutsatsen att den inte är byggd som en stridsvagn direkt. Föregångaren, S2, klarade sig betydligt bättre.

Men återigen, det är inte mitt problem med S3:an. Hade den varit plast men känts gedigen, som tex Lumia 800 gör enligt mig så hade jag inte brytt mig om hurvida den går sönder vid ett fall. Det är känslan i plasten/konstruktionen jag inte gillar, känns billig enligt mig.

Istället för att titta på videos av klåpare och prata om känslor (vilket du blev väldigt upprörd över när jag påpekade) kan du se hur Samsung faktiskt testar telefoner: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dc9c5Y...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Istället för att titta på videos av klåpare och prata om känslor (vilket du blev väldigt upprörd över när jag påpekade) kan du se hur Samsung faktiskt testar telefoner: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dc9c5Y...

"Väldigt upprörd", nu får du ge dig Inte det minsta upprörd, säger bara att det blir ett trevligare forum om du lägger ner attityden och hade svarat sakligt på min fråga istället för att ge en spydig kommentar.

Vad gäller din videon så ger jag inte mycket för syntetiska tester i detta fall. "Drop"-tester må vara ovetenskapliga och är ingen absolut sanning för hur olika telefoner står sig mot varanda i ett test (faller ju ofta olika i dessa tester) men vi pratar om "drop"-tester, telefonen kan hamna hur som helst om du råkar tappa den. Går den sönder i dessa ovetenskapliga tester så kan den gå sönder när du själv tappar den. Och S3 går ofta sönder i dessa tester.

Men nu lägger jag ner denna diskussion, du får gärna tycka att det är en stöttålig/hållbar mobil medan jag är av en annan åsikt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Flamewar mellan alla "fanboys" *tar fram popcorn*

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

har en lumnia 800 och har inte hittat ett enda fel?
hur bra som helst och den kostar inte en förmögenhet heller,
sen är den byggd för att hålla och att det är plast man håller i märks inte.
bra skärm, bra kamera, bra touch, bra operativ vad mer kan man kräva?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Faanboy War!!!
dags att ta ur pajen ur ungnen och starta pajkastar krig....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det går inte att lägga ut en sån här tråd på swec längre.. Det är så mycket fanbois och haters i dagens läge.
För att summera. Det är en personlig åsikt om vilket os du gillar mest. Iphone har ett telefon anpassat os så den är supersnabb. Medans samsung har en starkare hårdvara men inte anpassat os (iaf inte lika anpassat som iphone) så den är också supersnabb. Så dom är ju i princip lika snabba, alla appar och sånt är knappt märkbart. Åk till en butik och känn på alla tre, ta den du vill ha och åk hem. Sen om folk skriver bra grejjer att tänka på eller vad dom har problem med här i swec så är det bara att buga. I slutändan är det du som skall ha telefonen i 1-2 år.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Shit, vilken taskig och tråkig attityd...gå och lägg dig...