Permalänk

Processorn blir 110 grader!!

Hej!!

Har nu länge haft problem med att datorn dör ganska random när jag spelar eller ser på film. Bara stänger av sig, ingen blåskärm eller något. Har stått ut med det ganska länge nu men bestämde mig för någon vecka sedan att ta tag i det hela. Installerade HWInfo och har låtit den logga all data medan jag kört på som vanligt. När den väl dog igen så visar det sig att processorn ligger runt 110 grader Celsius när datorn dör. Detta bör ju vara orsaken, jag tog bort den lilla OC jag hade på den och gjorde samma loggning igen. Tog ett bra tag innan den dog igen men nu här om dagen hände det igen. Fortfarande processorn på 110 grader. Ska väl sägas att den ligger på ca 65 grader idle och just nu med endast firefox och några bakgrundsprogram ligger den på ca 70 grader. Så nu undrar jag vad min bästa lösning är?

Lite info:
Datorn är 3,5 år gammal och jag har aldrig lossat processorkylaren. Jag har bytt nätagg och grafikkort.

(Det är datorn i SIGN men tänkte jag skulle vara tydlig)

Proc. Phenom II x4 810 2.6 GHz (Stockkylare)
Moder. AsRock A770DE
Garfik. AMD HD5870
Minne. 8 GB
OS. Win 7 x64 Home Prem.

Med tanke på att jag inte rört processorkylaren på 3,5 år, förutom att dammsuga fläkten från damm nån gång ibland, tror ni det skulle räcka med en ordentlig lossning och rengöring av flänsar och fläkt och byte av kylpasta eller borde jag köpa ny kylare?? Det ska sägas att det ska bara vara för att slippa att den dör det närmaste halvåret, har nämligen börjat köpa delar till en ny dator jag ska bygga, köpte chassit förra veckan.

Så för en korttids lösning, ordentlig rengörning och byte av pasta eller ny (billig) kylare? (tips på sådan skulle uppskattas).

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk

Dammsuga en dator... Inte bra!

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

ny (billig) kylare? (tips på sådan skulle uppskattas)

Cooler master hyper 212 evo - Bra och billig kylare

Permalänk
Medlem

Investera 75 spänn och en halvtimmes jobb i lite kylpasta. Funkar det så funkar det, gör det inte det så har du i alla fall bara missat en lunch på donken...

Permalänk
Skrivet av lolboll123:

Dammsuga en dator... Inte bra!

Finns så många delade åsikter om detta och det beror mkt på dammsugare också så har du inget bättre att bidra med behöver du inget säga....

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Jo tack men det är den jag tänkt ha i den nya burken... känns så fel att köpa den för denna och sen sätta i den i den nya....

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Avstängd

Ut med processorn och rengör den med T-sprit och sätt på ny Kylpasta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av Lunatech:

Investera 75 spänn och en halvtimmes jobb i lite kylpasta. Funkar det så funkar det, gör det inte det så har du i alla fall bara missat en lunch på donken...

Funderar på detta... finns ju dock kylpasta för 29 kr på webhallen....

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Ut med processorn och rengör den med T-sprit och sätt på ny Kylpasta.

Då börjar vi med det!!

Tack för snabba svar!!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Finns så många delade åsikter om detta och det beror mkt på dammsugare också så har du inget bättre att bidra med behöver du inget säga....

Finns inga delade åsikter om att det är skadligt, möjligtvis om hur skadligt och hur stor risken är att något händer. Om någon säger att det är helt oskadligt så borde du sluta lyssna på den personen.

Angående bästa val av kylare är det som sagt innan CM Hyper 212 Evo, mest prisvärda på marknaden. Annars kanske byta fläkt och kylpasta på stockkylaren ? Är väl typ en 80 mm fläkt ? Kan väl få en okej 80 mm under 50:- skulle jag tro.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s103818907&cols=1660,41...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Är man försiktig när man damsugar är den ingen fara, det är ju om man Rör med munstycket mot ledande delar, det kan gå illa, Då eventuel elektrisk laddning som byggts upp i munstycket på grund av att det paserar damm och annnat smått som gnids mot plasten och därmed bygger upp en laddning som kan vara på flera kV, Med tex ett trämunstycke skulle det säkert gå skitbra att köra flipperkula med mustycket mot moterkortet. Men då kanske fysiska skader uppstår istället.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

1. Kolla sa flakten pa CPU-kylaren fungerar
2. Se till sa att det inte finns nagot damm mellan kylflansarna pa CPU-kylaren

Ar det forfarande problem?

1. Montera bort CPU:n och gor rent med Tsprit och satt pa ny kylpasta, ett riskorn i mitten racker.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt med AMD eftersom flera föreslår att plocka ut CPU för att göra rent den, går det inte att komma åt när den sitter i sockeln?
Det är väl bättre att bara demontera kylet ock låta proppen sitta kvar där den sitter skyddat, eller?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Jo tack men det är den jag tänkt ha i den nya burken... känns så fel att köpa den för denna och sen sätta i den i den nya....

Gör väl ingenting att använda en kylare i två olika datorer? Kan garantera att det kommer vara exakt likadan prestanda.

Annars, köp lite luft på burk och spruta rent. Mitt tips är att ha dammsugaren igång, men kör den inte för nära utan sug upp det damm som flyger runt. Mycket effektivt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

testa byta kylpastan, kostar inte många tior och inte många minuter.
jag har personligen inte så bra erfarenhet utav kylpasta men jag kan gissa att den blir sämre ju högre temperatur den utsätts för (jag gissar på det!)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Gör väl ingenting att använda en kylare i två olika datorer? Kan garantera att det kommer vara exakt likadan prestanda.

Annars, köp lite luft på burk och spruta rent. Mitt tips är att ha dammsugaren igång, men kör den inte för nära utan sug upp det damm som flyger runt. Mycket effektivt

japp, så brukar jag göra, samla runt allt damm som flyger runt burken och blåsa med tryckluft inuti datorn

det bästa TS kan göra är dock att applicera ny kylpasta, köpa en ny cpu kylare känns overkill på en sådan gammal burk som han ändå har planer på att byta ut väldigt snart

http://www.tradera.com/cooler-master-1g-silver-silicone-kylpa...

denna borde väl duga? bästa skulle ju varit att gå fysiskt till webhallen och köpa den för 29kr för frakten ligger på 29kr för den pastan och blir 58kr då

rengör med oljefritt avdunstande medel typ t-röd eller aceton utan olja eller OKQ8's oljefria spolarvätska, använd pappersnäsdukar för att torka av pastan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tack för alla tips!! Tog ut kylaren, rengjorde (en hel del damm mellan flänsar och ett lager mellan fläkten och flänsen) och bytte kylpasta. Inte spelat än, men den ligger nu på ca 35 grader celsius i idle istället för 65. En vinst på 30 grader måste säga ganska mycket om skicket på pasta och fläns.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Du hade formodligen inte behovt bytt pasta ens, utan det var dammet som var boven.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Är det något speciellt med AMD eftersom flera föreslår att plocka ut CPU för att göra rent den, går det inte att komma åt när den sitter i sockeln?
Det är väl bättre att bara demontera kylet ock låta proppen sitta kvar där den sitter skyddat, eller?

du kan ha den kvar i sockeln om du rengör med papper och sudd på processorn
(plocka undan alla gummirester bara och sedan lägger du på en liten prick med kylpasta i mitten av processorn och pressar ner kylaren...)

du kan även sänka volten på processorn inne i bios för att sänka temperaturen lite till ^^
den kan du nog sätta ganska lågt typ 1.275 volt eller lägre om du inte direkt spelar på datorn
när jag hade stockkylaren på min X3 cpu så sänkte jag multin 1 snäpp och undervoltade ner till 1.250 stabilt :3
men om du nu har pengar för en processorkylare köp en isåfall (gärna en lite värre modell typ 212 plus och så en slö fläkt på det så blir det både tyst och svalt ^^)
menade toapapper inte vanligt A4

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du kan ha den kvar i sockeln om du rengör med papper och sudd på processorn
(plocka undan alla gummirester bara och sedan lägger du på en liten prick med kylpasta i mitten av processorn och pressar ner kylaren...)

du kan även sänka volten på processorn inne i bios för att sänka temperaturen lite till ^^
den kan du nog sätta ganska lågt typ 1.275 volt eller lägre om du inte direkt spelar på datorn
när jag hade stockkylaren på min X3 cpu så sänkte jag multin 1 snäpp och undervoltade ner till 1.250 stabilt :3
men om du nu har pengar för en processorkylare köp en isåfall (gärna en lite värre modell typ 212 plus och så en slö fläkt på det så blir det både tyst och svalt ^^)

Papper och sudd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

du kan ha den kvar i sockeln om du rengör med papper och sudd på processorn
(plocka undan alla gummirester bara och sedan lägger du på en liten prick med kylpasta i mitten av processorn och pressar ner kylaren...)

du kan även sänka volten på processorn inne i bios för att sänka temperaturen lite till ^^
den kan du nog sätta ganska lågt typ 1.275 volt eller lägre om du inte direkt spelar på datorn
när jag hade stockkylaren på min X3 cpu så sänkte jag multin 1 snäpp och undervoltade ner till 1.250 stabilt :3
men om du nu har pengar för en processorkylare köp en isåfall (gärna en lite värre modell typ 212 plus och så en slö fläkt på det så blir det både tyst och svalt ^^)

Eller så låter han fläkten som sitter på då den ändå låter mindre än stock kylaren. Hellre att det låter lite och håller kallt än att det inte låter lika mycket men blir varmare

Skrivet av iSw3de:

Papper och sudd?

inte heller hört talas om papper och sudd..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Eller så låter han fläkten som sitter på då den ändå låter mindre än stock kylaren. Hellre att det låter lite och håller kallt än att det inte låter lika mycket men blir varmare

inte heller hört talas om papper och sudd..

toapapper och gnugga bort det värsta sedan suddar man bort det sista lagret ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

inte heller hört talas om papper och sudd..

Brukar göra det på vram, aldrig gjort det på processorn men borde fungera. Annars rengör det med kemiskt ren Aceton, Bensin eller Etanol med ett par tops.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

toapapper och gnugga bort det värsta sedan suddar man bort det sista lagret ^^

vene.. ska nog inte heller prova det

Skrivet av JohanFalk:

Brukar göra det på vram, aldrig gjort det på processorn men borde fungera. Annars rengör det med kemiskt ren Aceton, Bensin eller Etanol med ett par tops.

Joo det är så jag kör på min prolle

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Tack för alla tips!! Tog ut kylaren, rengjorde (en hel del damm mellan flänsar och ett lager mellan fläkten och flänsen) och bytte kylpasta. Inte spelat än, men den ligger nu på ca 35 grader celsius i idle istället för 65. En vinst på 30 grader måste säga ganska mycket om skicket på pasta och fläns.

Är det så mycket damm så blir det lite som isolering. Det vill man så klart inte ha på en kylfläns vars jobb är att avleda värme. Det bör göra mycket större skillnad än byte av kylpasta. Hört att det är lite olika på olika kylpastor, vissa åldras mer med tiden medan andra inte påverkas lika mycket av att de blir äldre när de är applicerade. Men om man tar bort den gamla kylaren (kan vara enklare att rengöra då) så är det bäst att avlägsna den gamla kylpastan och applicera ny kylpasta.

Skrivet av zwelegacy:

Är man försiktig när man damsugar är den ingen fara, det är ju om man Rör med munstycket mot ledande delar, det kan gå illa, Då eventuel elektrisk laddning som byggts upp i munstycket på grund av att det paserar damm och annnat smått som gnids mot plasten och därmed bygger upp en laddning som kan vara på flera kV, Med tex ett trämunstycke skulle det säkert gå skitbra att köra flipperkula med mustycket mot moterkortet. Men då kanske fysiska skader uppstår istället.

Det luriga med ESD skador är att de kanske inte märks på direkten. Något kan bli skadat utan att vara helt dött. Exempelvis kan datorn hänga sig oftare efter en ESD skada utan att man vet varför.
Har du tillräckligt stora skillnader i spänningsnivåer så kan du få överslag igenom luft.
Om du inte tror på att elektricitet kan färdas genom luft, ta en titt på denna: Video

Det är inte säkert att datorn får några skador av att dammsuga. Men det är ändå bättre att undvika.
Har man tillgång till tryckluft med vattenavskiljare så är det en bra metod (en liten kompressor är inte så dyr om man ska använda den många gånger, men den väsnas ganska mycket, troligtvis inte så populärt i lägenhet). Annars finns det luft på burk.