SweClockers datorpaket julen 2012

Permalänk
Avstängd

OT

Nice paket det här men skulle valt nvidia och andra dator lådor samt tysta luftkylare istället!

NÅGON SOM VET OM JUL SMILYSARNA KOMMER I HELGEN ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vad ska man med 16GB RAM i en mini-ITX låda att göra?

Därför att 64K ram inte räcker åt alla?
Skämt åsido så tittar du på helt fel sak. Maskinen är en arbets/spelmaskin, att den har en liten formfaktor är irrelevant, det du bör väga in är datorns användningsområde. Sitter du med bild/ljud/videoredigering i den lite högre skolan och ett par flikar öppna i din webbläsare så är det lätt hänt att minnesanvändningen springer iväg en smula och när minne kostar som det gör idag så finns det verkligen ingen anledning att spara in på den fronten, framför allt inte i ett bygge med en budget på 14,5k..

Permalänk
Medlem

Här är min jätte
corsair. Vx450
Intel E5300 @ 1333fsb
GTX 280
2x1 Gb
65 Gb SSD
3 Tb Hd
Antec3700blc

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Varför inte välja en ~120 GB SSD i budgetburkarna istället för hårddisk? Kommer bli en mycket trevligare upplevelse och kostar samma. Lagring har man troligtvis sen innan ändå.

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker på är att det är så jäkla billigt.
För 5 år sen köpte jag en mellanklass dator för 15.000kr. Då var jag inte nära toppklass för 13.5000kr (näe sa inte supertoppklass...bara toppklass).
Om jag inte hade haft mina ljud och storlekskrav hade jag lätt köpt itx bygget (men det är för stort och ljudligt).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen budget-gamerdtarorerna, trevlig fokus på GPU ist för CPU.

Anyway gillar jag inte valet av Bitfenix Prodigy till m-itx (som så många andra). Jag hade blivit mycket gladare att se Fractal Designs Node 304, eller någon i samma storlek av Silverstone eller Lian li.

Edit: Btw, varför inget trevligt ljudkort i prestandamaskinen :D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Edit: Btw, varför inget trevligt ljudkort i prestandamaskinen :D?

Grafikkort har ofta stöd för DolbyDigital, DTS osv via hdmi, där av behövs det sällan något externt ljudkort i datorn om man har någon form av ljudanläggning hemma.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Kan ni Sätta ihop en HTPC istället, typ en snor billig och en medel? Och sätta dem i små chassin, typ enkort datorer med integrerad cpu/gpu

chassin med medföljande psu, utan hdd boot från usb tex osv.

Det hade varit riktigt grymt!

Permalänk
Skrivet av apandrak:

Varför inte välja en ~120 GB SSD i budgetburkarna istället för hårddisk? Kommer bli en mycket trevligare upplevelse och kostar samma. Lagring har man troligtvis sen innan ändå.

Ja, om det antas att konsumenten har operativsystem sedan tidigare kan man lika gärna anta att det finns en hårddisk för lagring. Det är ett ypperligt tillfälle att investera i en SSD nu och det är väl något av det bästa man kan lägga pengarna på när det kommer till datorupplevelse.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Samsung 830 verkar vara på väg ur sortimentet (försvinnit från flera butiker och övriga har risigt lagersaldo) och ersätts av 840 i två varianter. Skulle gärna uppskatta lite input om dessa!

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers skrev om Samsungs 840 i deras senaste SSD-test. Finns lite att läsa. Verkar dock som om Samsungs drivers inte är riktigt optimerade än pga av problemen med TRIM.

Skrivet av Qwal:

Kan ni Sätta ihop en HTPC istället, typ en snor billig och en medel? Och sätta dem i små chassin, typ enkort datorer med integrerad cpu/gpu

chassin med medföljande psu, utan hdd boot från usb tex osv.

Det hade varit riktigt grymt!

Här är en riktig bra guide om du är intresserad. Har du egna preferenser så kan du alltid fråga någon i tråden om tips

Edit:
En annan htpc-guide med fokus på ett "snorbilligt" system

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Grafikkort har ofta stöd för DolbyDigital, DTS osv via hdmi, där av behövs det sällan något externt ljudkort i datorn om man har någon form av ljudanläggning hemma.

Sant, även moderkortet har optisk ljudutgång. Jag sitter dock oftast med hörlurar kopplade direkt till datorn. I de flesta ljudanläggningarna finns det antagligen möjlighet att koppla in hörlurar också men kanske inte alltid är placerade lämpligt. Oavsett så har du nog rätt och det är för personligt för att ha med i deras exempel.

Permalänk
Medlem

Bra paket som passar lite olika användare.

Själv är jag lite i planeringsstadiet med 2 nya burkar, en år mig och en åt grabben
Den till grabben är inga problem då den ska vara liten och kompakt och spelburk.

Den till mig är betydligt knepigare då jag velar mellan mITX mATX och ATX
Plus att det chassi jag vill ha existerar inte, ska vara inte så stort, välkylt, någorlunda ljudämpat, och gjort i tjock Aluminium typ dyrare lian li men då faller det på välkylt och måttliga dimensioner osv, slutar väl med ett plast/plåt budget chassi som silverstone TJ08B-E eller nått fractal design i brist på bättre.

Man kan undra varför alla högkvalitets chassin när det gäller material osv bara finns som jättestora.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Det enda som händer med en vatten kylare är att man flyttar på värmen och sedan låter det radiera ut i ett luftflöde en bit bort
På vilket sätt skulle en 120mm radiator kunna vara bättre med en Kylfläns på 140mm med samma termisk överföringsförmåga och fläktar?

Jag kan hålla med om att just den vattenkylning som man valt här faktist är sämre än en del luftkylare men inte att luftkylare i allmänhet skulle vara bättre än vattenkylning. Man kan med vattenkylning leda ut vattnet till stora radiatorer monterade utanpå lådan och driva radiatorfläktarna på lågvarv vilket gör de snudd på ljudlösa, luftkylare begränsas i storlek av utrymmet i lådan och de bidrar också till att tempen i lådan höjs vilket man slipper med vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Här kan även min guide vara användbar.

Intressant, kanske dock dags att ta bort lovorden om nvidia och BF3 då AMD kort med nyaste drivarna är ifatt och om i många fall.
HD 7970 slå ju t.ex. GTX 680 på fingrarna till ett trevligare pris.

Här är ett test som jämför före och efter nya drivarna, mot nVidia:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Perform...

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon999:

Jag kan hålla med om att just den vattenkylning som man valt här faktist är sämre än en del luftkylare men inte att luftkylare i allmänhet skulle vara bättre än vattenkylning. Man kan med vattenkylning leda ut vattnet till stora radiatorer monterade utanpå lådan och driva radiatorfläktarna på lågvarv vilket gör de snudd på ljudlösa, luftkylare begränsas i storlek av utrymmet i lådan och de bidrar också till att tempen i lådan höjs vilket man slipper med vattenkylning.

Kanske borde läsa mitt Follow-up inlägg?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Essin:

Intressant, kanske dock dags att ta bort lovorden om nvidia och BF3 då AMD kort med nyaste drivarna är ifatt och om i många fall.
HD 7970 slå ju t.ex. GTX 680 på fingrarna till ett trevligare pris.

Här är ett test som jämför före och efter nya drivarna, mot nVidia:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Perform...

Nja, tyvärr inte i BF3. Jag kan inte köra på Ultra iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med en budget på 5000-6000 tusen tycker jag att fx-8120 bör vara med då den ligger på 1250kr eller phenom II 965 BE

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zAjben:

Samsung 830 verkar vara på väg ur sortimentet (försvinnit från flera butiker och övriga har risigt lagersaldo) och ersätts av 840 i två varianter. Skulle gärna uppskatta lite input om dessa!

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har haft lite konstigheter med den kontrollen och drivare.

Jag har 840 pro och vanlig och testat den beter sig lite konstigt.

Jag har också 3x 830 samsung 1x 512 och 2x 256.

Så atm tycker jag att man ska köpa Intel disken eller Samsung 830 for now.

Får se vad som händer med 840, men ang 7950 så tycker jag det är väldigt bra val pga av priset till den prestandan man får och med singel GPU så får man oftast nästan ingen problem spelar ingen roll om det är Nvidia eller AMD efter vad jag har använt i 9-10 år.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Essin:

Intressant, kanske dock dags att ta bort lovorden om nvidia och BF3 då AMD kort med nyaste drivarna är ifatt och om i många fall.
HD 7970 slå ju t.ex. GTX 680 på fingrarna till ett trevligare pris.

Här är ett test som jämför före och efter nya drivarna, mot nVidia:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Perform...

Det där beror på sjukt mycket saker, då 600+ serien är bättre än 700 serien i AMD på lägre upplösning och mindre AA.

Beror på massa olika faktorer då det finns minst 30-40 olika märken kort pre overclock och massa annat, det finns ju tex 670 som spöar skiten ur 680 reference. Så varför köpa 680, finns sjukt många scenarion.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Riktigt prisvärt spelpaket faktiskt! Skulle kunna tänka mig att bygga något liknande om jag varit i den sitsen att jag behövde nytt komplett system idag.

Permalänk
Medlem

Jag har ju själv tänkt att köpa en dator inom en väldigt snar framtid för cirka 9-10k, och har kollat runt i sweclockers forum en hel del, vilket oftast inte hjälper hehe eftersom alla tycker olika...Va tror ni, Värt o vänta tills "mellandagsrean?"

Permalänk

Ett datorpaket fattades IMO

Idén att presentera flera olika datorpaket tycker jag helt klart om, detta signalerar en mogen och sund inställning kring vilka människor som vill ha vilken dator. Naturligtvis måste man också begränsa antalet datorpaket, kan ju bli hur många som helst.

Dock saknar jag som rubriken antyder ett datorpaket. Ett paket som verkligen tar fram det "gôttaste" med att plocka ihop själv.

Ett paket som ska vara skapligt på allt. Skapligt billigt, skapligt bra prestanda till vardags, skapligt bra spelprestanda, skapligt smidig låda. Den där kompromissen som datortiillverkarna nästan aldrig lyckas med (de har alltid någon komponent som är low-end, plus att uppdateringsmöjligheterna är under all kritik).

En tanke jag får (som nog visar vad jag är ute efter) är att utgå ifrån den lilla lådan ni använde och sedan bygga ett system med AMD A10 som grund. Kanske man "nöjer" sig med 8 eller 12 GB Crosair Vengeance till den. Runt 10 lakan för en riktigt kompentent miniburk låter inte orimligt när man drar ett streck och sumerar...

Idén kommer ifrån den bärbara jag sitter vid just nu (har fått vänta med hemmabyggena nu ett tag) som har en AMD A8 3530 kombinerat med AMD HD6630M-grafik. Datorn har utmärkta allroundprestanda och klarar inte minst flera tunga arbetsuppgifter samtidigt. Dessutom har den grafikprestanda som jag aldrig tidigare varit i närheten av på en bärbar, ofta utan att ens aktivera dual-graphics!

Jag misstänker att ger man motsvarande (typ...) lösning fria tyglar i en stationär dator så blir det en riktigt bra familjedator. Vilket då är det jag tänkte ni kanske skulle bygga en till jul?

Permalänk
Medlem

8k paket

Här är ett 8000kr paket i m-atx format som borde kunna passa många.
tyst hyffsat litet och relativt kraftfullt, med möjlighet att uppgardera till sli eller ytterligare lagring om så behövs.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2602028/matx-8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av shtengah:

Här är ett 8000kr paket i m-atx format som borde kunna passa många.
tyst hyffsat litet och relativt kraftfullt, med möjlighet att uppgardera till sli eller ytterligare lagring om så behövs.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2602028/matx-8k

Seriöst, FD define mini? Den är stor som ett ATX chassi.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om någon har ett tips på liknande budget-mobo men i ATX och inte micro ATX? Funderar på att göra en basic upgrade i en stationär dator och behöver PCI för ljudkort och PCI-e x1 för nätverkskort. Både på Gigabyte och Asus som är för budgetalternativet så kommer grafikkortet i x16-sloten att blockera de båda PCI-e x1 som finns. Ser faktiskt ingen anledning att ha ett micro ATX i en stationär dator om man inte bygger en liten HTPC eller dylikt.

Permalänk

Tips på grafikkort + processorkylare

Tjena!

Jag tänkte köpa budgetpaketet (intelversionen) men behöver hjälp med val av grafikkort.
Jag kommer att använda datorn till att streama film till tv i 1080p + att jag vill kunna spela RTS (typ Company of Heroes 2) med maxade inställningar.
Kanske funkar grafikkortet i paketet utmärkt, men om jag kan komma billigare undan hade det varit bra : )
Sen undrar jag vilken luftkylare till processorn som kan vara ett lämpligt val.

Mvh
Daniel

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Tjena!

Jag tänkte köpa budgetpaketet (intelversionen) men behöver hjälp med val av grafikkort.
Jag kommer att använda datorn till att streama film till tv i 1080p + att jag vill kunna spela RTS (typ Company of Heroes 2) med maxade inställningar.
Kanske funkar grafikkortet i paketet utmärkt, men om jag kan komma billigare undan hade det varit bra : )
Sen undrar jag vilken luftkylare till processorn som kan vara ett lämpligt val.

Mvh
Daniel

Då vill jag (som inte kan ett skvatt om datorer) veta varför du valde Intel och inte AMDs? Frågar eftersom jag själv lär köpa ett utav dessa paket!

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Då vill jag (som inte kan ett skvatt om datorer) veta varför du valde Intel och inte AMDs? Frågar eftersom jag själv lär köpa ett utav dessa paket!

Jag har egentligen inget vettigt skäl till just valet av Intel framför AMD. Är nog mest gammal vana..alltid kört med Intel : )

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Om man BARA spelar är i3 riktigt bra,
fast ska man göra annat med så skulle jag nog köra på någon FX 6xxx/8xxx

FX processorerna lyckas ju dock inte ens slå i3'an prestandamässigt, så varför skulle man vilja ha en sådan istället?

Bara en fundering jag fick när jag såg din post ^^

De flaskhalsar utav bara fan.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

FX processorerna lyckas ju dock inte ens slå i3'an prestandamässigt, så varför skulle man vilja ha en sådan istället?

Bara en fundering jag fick när jag såg din post ^^

De flaskhalsar utav bara fan.

En FX 6300 är inte sämre än en i3a för samma pris.
I tester är AMDs cpu bättre i många program dock så vinner i3an i princip alla spel (Singleplayer).
I Multiplayer spel som har stöd för fler än 2 kärnor så är en 6300 snabbare.
Men det är ju så att Intel har "starkare kärnor".