SweClockers datorpaket julen 2012

Permalänk
Medlem

Mycket välkomponerade system må jag säga, liknar till stor del vad jag själv brukar rekommendera Framför allt gillar jag att det inte tummas på nätaggen samt att amd/intel och radeon/geforce ses med objektiva ögon och alla får vara med i något paket

Kanske dock att något runt 8-10 tusen hade varit mer intressant för många läsare, men framför allt budgetpaketen tror jag kommer visa sig till stor hjälp för många köpare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Svårt som skribent att skriva om detta ^^

Alla har sina egna uppfattningar, sina egna favorit märken.
Och sina egna behöv

Så sjukt svårt att tillfredsställa allas g punkt

Permalänk

itx

Mycket sunda val!
Tackar för det!
Kul ni tog upp ITX variant oxå!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk

När det gäller att man borde haft ett m-atx moderkort med en Silverstone Sugo SG09B så kan jag hålla med. Samtidigt så är detta knappast skrivet i sten och är bara en mall för just Mini-ITX. Det är ganska "hett" med Mini-ITX just nu, även om ett chassi har mindre volym än det andra

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Hur resonerar ni när det alltid blir produkter från Corsair med i spelet? Anar ugglor i mossen här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dumsnuten:

Nästan bättre att vänta med att köpa paket precis just nu, snart kommer "julhandeln" igång och det kommer vara reor på flera sidor. Speciellt Komplett brukar ha trevliga reor och man kan där istället få tag i trevliga delar väldigt billigt.

Ert prestandapaket, strunta i en I7 & 16GB om datorn är för spel. Finns bra luftkylare som fungerar bättre än vattenkylning som också är billigt, 256Gb SSD är troligtvis lite väl att ta i med, ta ner till 128GB + 1 eller 2 TB extra (hdd). Inget fel på nätaggregatet men onödigt att lägga så mycket på det nätaggregatet. Chassit är dock helt OK.

Förövrigt om ni väljer att köra med H20 så behöver ni lägga till flera fläktar då ni tar bort i princip den ända fläkten som kommer med (kanske kommer med 1-2 till).

Men annars helt OK.

Det där med att det finns luftkylare som fungerar bättre än vattekylning tror jag inte ett dugg på. Vilken luftkylare med samma ljudnivå funkar bättre än en lösning med vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Håller helt med, TJ08-E andas betydligt mer kvalitet än Bitfenix's dito, men allt är ju högst personligt som vanligt

Jag har själv haft Silverstone PS07B och nu har jag Bitfenix Prodigy.
De kostar ungefär lika mycket men Prodigy har överlägsen kvalitetskänsla, betydligt styvare chassi och tjockare plåtar, smidiga lösningar, bra färg som inte repas lätt. Jag har nog aldrig varit med om ett sånt prisvärt chassi.

PS07B hade väldigt tunna plåtar samt var fronten tänkt av billig plast som få. Det kan ju vara just denna modell de misslyckat med, i alla fall om man utgår i från att det ska vara ett kvalitets chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Det där med att det finns luftkylare som fungerar bättre än vattekylning tror jag inte ett dugg på. Vilken luftkylare med samma ljudnivå funkar bättre än en lösning med vattenkylning?

många
http://www.silentpcreview.com/article1214-page7.html.
här har du en tabell över kylprestanda vid samma ljudnivå. en antec 620 (som presterar typ identiskt med corsair h60 eller vilken det nu är som ligger i samma prisklass) hamnar efter bland annat modeller från noctua, thermalright, prolimatech, scythe, cooler master, zalman osv när samtliga körs med samma nexus 120mm fläkt. exempelvis cooler master 212 kostar dessutom bara runt 300kr

där vattenkylning är bättre är att taket för hur mycket värme de kan leda bort är högre, alltså kan de bättre kyla en överklockad strömtörstig processor

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag har själv haft Silverstone PS07B och nu har jag Bitfenix Prodigy.
De kostar ungefär lika mycket men Prodigy har överlägsen kvalitetskänsla, betydligt styvare chassi och tjockare plåtar, smidiga lösningar, bra färg som inte repas lätt. Jag har nog aldrig varit med om ett sånt prisvärt chassi.

PS07B hade väldigt tunna plåtar samt var fronten tänkt av billig plast som få. Det kan ju vara just denna modell de misslyckat med, i alla fall om man utgår i från att det ska vara ett kvalitets chassi.

Sen suger Silverstones Precision serie:)

Deras FT samt TJ serie är de man bör kolla på.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon999:

Det där med att det finns luftkylare som fungerar bättre än vattekylning tror jag inte ett dugg på. Vilken luftkylare med samma ljudnivå funkar bättre än en lösning med vattenkylning?

Skrivet av Starric:

många
http://www.silentpcreview.com/article1214-page7.html.
här har du en tabell över kylprestanda vid samma ljudnivå. en antec 620 (som presterar typ identiskt med corsair h60 eller vilken det nu är som ligger i samma prisklass) hamnar efter bland annat modeller från noctua, thermalright, prolimatech, scythe, cooler master, zalman osv när samtliga körs med samma nexus 120mm fläkt. exempelvis cooler master 212 kostar dessutom bara runt 300kr

där vattenkylning är bättre är att taket för hur mycket värme de kan leda bort är högre, alltså kan de bättre kyla en överklockad strömtörstig processor

Det enda som händer med en vatten kylare är att man flyttar på värmen och sedan låter det radiera ut i ett luftflöde en bit bort
På vilket sätt skulle en 120mm radiator kunna vara bättre med en Kylfläns på 140mm med samma termisk överföringsförmåga och fläktar?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Fin artikel verkligen!

Bara en liten synpunkt. Eftersom det är främst nybörjare som har glädje av sådana här listor/komponentpaket kan det vara värt att nämna ytterligare kringutrustning och operativsystem som krävs för en komplett speldator. Windows är väl mer eller mindre ett måste för en speldator t.ex.

Blir ju några tusen till, vilket kanske inte alla rookies inser genast.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Bildskärmar på samma tema

Kul läsning!
Skulle gärna vilja se något liknande med bildskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas70:

Kul läsning!
Skulle gärna vilja se något liknande med bildskärmar.

Bojkotta skärmköp med 1080/1200 x 1920 eller sämre upplösning klart.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det enda som händer med en vatten kylare är att man flyttar på värmen och sedan låter det radiera ut i ett luftflöde en bit bort
På vilket sätt skulle en 120mm radiator kunna vara bättre med en Kylfläns på 140mm med samma termisk överföringsförmåga och fläktar?

nu börjar det ju bli lite off topic här, lägger det i en spolier så det inte blir en wall of text för ointresserade

anledningen är att du förflyttar ju radiatorn och hela värmeväxlingen till ett välventilerat utrymme (förhoppningsvis, typ med tillgång till luft utifrån chassit) till skillnad från en strategiskt dålig position mitt bland alla värmeavledande komponenter. det är ju inte direkt vattnet som gör det, men det ger ju möjligheten att kyla med säg 23-gradig luft istället för redan uppvärmd luft. så givet att du har samma luftflöde, statiskt lufttryck och termisk överföringsförmåga i kylflänsarna så kommer ju vattenkylningen för det mesta kyla bättre. dock med högre ljudnivå eftersom du har en extra ljudkälla, pumpen. sen kan du så klart få lägre ljudnivå med bra vattenkylning, men det är ju främst för att du kan få större värmeöverföringsarea med större radiatorer och därmed lägre fläktljud gentemot luftkylning som har begränsad kylflänsarea och därmed måste kompensera med högre luftflöde och fläktljud

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av megabävern!:

Ser jag fel eller finns det bara tre av de utlovade fyra paket?

Jag trodde bara det var jag som inte hittade det fjärde systemet, nå - finns det ett till eller var det en felskrivning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilleJohn:

Jag trodde bara det var jag som inte hittade det fjärde systemet, nå - finns det ett till eller var det en felskrivning?

1 Intel budget
2 AMD budget
3 Prestanda
4 Mini-itx

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

1 Intel budget
2 AMD budget
3 Prestanda
4 Mini-itx

Om de två varianterna av budgetsystemen skall ses som två system (vilket ju låter högst rimligt nu när du påpekar det) så är allt som det skall, tack för klargörandet!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Starric:

nu börjar det ju bli lite off topic här, lägger det i en spolier så det inte blir en wall of text för ointresserade

anledningen är att du förflyttar ju radiatorn och hela värmeväxlingen till ett välventilerat utrymme (förhoppningsvis, typ med tillgång till luft utifrån chassit) till skillnad från en strategiskt dålig position mitt bland alla värmeavledande komponenter. det är ju inte direkt vattnet som gör det, men det ger ju möjligheten att kyla med säg 23-gradig luft istället för redan uppvärmd luft. så givet att du har samma luftflöde, statiskt lufttryck och termisk överföringsförmåga i kylflänsarna så kommer ju vattenkylningen för det mesta kyla bättre. dock med högre ljudnivå eftersom du har en extra ljudkälla, pumpen. sen kan du så klart få lägre ljudnivå med bra vattenkylning, men det är ju främst för att du kan få större värmeöverföringsarea med större radiatorer och därmed lägre fläktljud gentemot luftkylning som har begränsad kylflänsarea och därmed måste kompensera med högre luftflöde och fläktljud

Dold text

Fullt medveten om detta men jag håller stenhårt i mina principer att man tar in luft i botten och fronten och blåser ut sagda varmluft i toppen eller bakkant på chassi. I flesta fall räcker ej de färdigbyggda all-in-one lösningarna till front eller Botten.
Därav tvingas man antingen störa luftflödet genom att suga in luft i topp eller bakkant eller så får man helt enkelt blåsa utåt.
Då använder man sagda varmluft från övriga komponenter och skillnaden i temperatur ligger med största sannolikhet under 5% av motsvarande luftkylares prestation. Utgå från att 20Grader Celsius/Rumstemperatur är nollpunkt.

Har man en väl ventilerad låda eller en låda med bra planerat luftflöde kan man med största sannolikhet bortse från denna skillnaden. Lappning av processor/kylarplatta ger troligen liknande resultat.

Har man Custom loops är det nog en helt annan femma vart man plockar in luften

Dold text
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan man köpa dessa datorer, eller vad då? Har jag missat det någonstans, jag vet inte vad 'valet och kvalet' 'är heller. Skönt att man iaf har en likvärdig dator som de mer påkostade maskinerna hade, så man slipper få 'uppgraderingsångesten' ;).

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Tycker förövrigt att ni borde tipsat om en ren speldator i varje prisklass då många vill ha det.

Det är gaming-burkar allihop..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Kan man köpa dessa datorer, eller vad då? Har jag missat det någonstans, jag vet inte vad 'valet och kvalet' 'är heller. Skönt att man iaf har en likvärdig dator som de mer påkostade maskinerna hade, så man slipper få 'uppgraderingsångesten' ;).

Är bara listor på delar som fungerar tillsammans på ett bra sätt och till ett lågt pris.
De flesta delarna finns dessutom hos olika försäljare, så det kommer att bli en hel del frakt på det där priset.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Det är gaming-burkar allihop..

3770k i prestanda riggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Är bara listor på delar som fungerar tillsammans på ett bra sätt och till ett lågt pris.
De flesta delarna finns dessutom hos olika försäljare, så det kommer att bli en hel del frakt på det där priset.

Jaha! Se där! Ja det har du ju rätt i!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en miss att ni väljer HD7950 över GTX660 i en budget dator.

Mycket trevlig artikel/guide i övrigt dock!

Permalänk

Rekommenderar Silverstone Sugo SG05B med inkluderat 450w nätagg för m-itx, går att köra GTX670 i den burken, dock inte de med långa 680 PCBs

Har byggt en tyst liten sån själv med Ivy Bridge och HD5850 med stor kylare http://www.sweclockers.com/galleri/10259-silverstone-sg05b-mi...

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Inaktiv

Vad ska man med 16GB RAM i en mini-ITX låda att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vad ska man med 16GB RAM i en mini-ITX låda att göra?

Varför ska man inte om det finns plats?

Permalänk
Medlem

Saknade ett HTPC alternativ..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Samsung 830 verkar vara på väg ur sortimentet (försvinnit från flera butiker och övriga har risigt lagersaldo) och ersätts av 840 i två varianter. Skulle gärna uppskatta lite input om dessa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gonkypete:

Fin artikel verkligen!

Bara en liten synpunkt. Eftersom det är främst nybörjare som har glädje av sådana här listor/komponentpaket kan det vara värt att nämna ytterligare kringutrustning och operativsystem som krävs för en komplett speldator. Windows är väl mer eller mindre ett måste för en speldator t.ex.

Blir ju några tusen till, vilket kanske inte alla rookies inser genast.

Så länge det inte är någons första dator så borde ju allt finnas redan. Det är väl i så fall nytt operativsystem för under tusenlappen.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line