Lära mig PHP eller Ruby on Rails?

Permalänk
Medlem

Lära mig PHP eller Ruby on Rails?

Hej,

Har varit aktiv inom webbutveckling sedan några år tillbaka, men känner nu att jag vill ta ett steg åt det dynamiska hållet alltså lite mer för databaser osv. Har länge velat lära mig PHP men det har aldrig blivit av, men nu för några veckor sedan så såg jag ett språk som hette: Ruby on Rails. Är det värt att lära sig båda eller bara något av dom?

Tacksam för svar, och finns det böcker på svenska på RoR så skulle det vara snällt att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Hej,

Har varit aktiv inom webbutveckling sedan några år tillbaka, men känner nu att jag vill ta ett steg åt det dynamiska hållet alltså lite mer för databaser osv. Har länge velat lära mig PHP men det har aldrig blivit av, men nu för några veckor sedan så såg jag ett språk som hette: Ruby on Rails. Är det värt att lära sig båda eller bara något av dom?

Tacksam för svar, och finns det böcker på svenska på RoR så skulle det vara snällt att veta!

RoR är inte ett språk utan det består av Ruby (som ÄR ett språk) samt ett framework som heter Rails.
Klart det är värt att lära sig så mycket som möjligt. Men testa dom båda och se vilket du gillar bäst.

Permalänk
Medlem

Du väljer ju själv vad du vill lära dig, bästa är ju att kunna båda. Om du inte har en suck om hur programmering funkar kanske du ska börja med PHP då det finns fler guider och information om det. Har själv testat RoR men har inte gjort så mycket i det.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Har inte börjat med ett ända "skriptspråk" har bara stora kunskaper i HTML och CSS.

Permalänk
Medlem

Menar det inte på något elakt vis men hur kan man ha varit aktiv inom webbutveckling i flera år utan att ha börjat lära sig ett enda scriptspråk? Beror väl på hur avancerade sidor man vill göra men man missar ju rätt så mycket utan att kunna nåt script språk.

Annars skulle jag säga som Fronix, php, mest för att det är enklare att hitta guider osv till det men också för att ruby kommer vara onödigt stort om du inte kan någonting och du får med dig så mycket mer du inte behöver eller förstår med ruby on rails.

*edit* Om man får lägga till lite mer skulle jag nog även kasta ett öga på javascript med om du vill komma längre med webbutveckling, php för serverside och js för clientside.

Permalänk
Medlem

Börja med PHP. Du har inte så nämnvärt mycket nytta av Ruby i traditionell webbutveckling.

Sedan ang. webbutveckling utan webbspråk: Vill poängtera att det är fullt möjligt att skapa rika webbplatser utan att ha full koll på varken javascript eller PHP. Bra CMS, färdiga snippets och basförståelse tar en långt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ruby är långt mer användbart och intressant än PHP. Såvida PHP inte är det enda tillgängliga (näst intill alla webbhotell har det förinstallerat) så skulle jag välja Ruby alla dagar i veckan.

edit: att Ruby inte skulle vara nämnvärt användbart i webbutvecklingssyfte är ett väldigt underligt påstående.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga Ruby och att börja dementera vilket som är bättre är väldigt lönlöst, båda har sina för och nackdelar.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Ruby är långt mer användbart och intressant än PHP. Såvida PHP inte är det enda tillgängliga (näst intill alla webbhotell har det förinstallerat) så skulle jag välja Ruby alla dagar i veckan.

edit: att Ruby inte skulle vara nämnvärt användbart i webbutvecklingssyfte är ett väldigt underligt påstående.

Klart Ruby är användbart för webb men PHP är ändå någon slags standard för webbutveckling. Större klienter kan efterfråga PHP, arbetsgivare kan vilja ta in en PHP-utvecklare. Kollegor kanske kan PHP men inte Ruby. Man kanske arbetar i ett CMS och importerar PHP för att få viss funktionalitet.

Det är inte en fråga om vilket språk som är effektivast, roligast eller i slutändan bäst; båda gör samma saker med ungefär samma prestanda, men PHP är det man förmodligen stöter på oftast så snart andra människor involveras på ett eller annat sätt. Naturligtvis ska man inte hålla fast i gamla metoder allt för länge, men om frågan är vad man ska lära sig först för just webbutveckling så känns det rimligast att välja det som man har mest nytta av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle förmodligen välja PHP för att jag tror att det är lättare att sätta sig in och för att jag tror att chansen är större att du har mer nytta av det när det kommer till att söka jobb (i alla fall som det ser ut nu). Annars kanske du skulle snegla på Python som växer rätt kraftigt nu och som ska vara väldigt lätt att lära sig. Har själv inte hunnit ge mig på det än men det ligger på min todo-lista.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, jag har nu gett mig in på Ruby och hoppas på det bästa