Permalänk

Skolarbete om processorn, HJÄLP?!

Hej har nyligen haft ett teknik-arbete i skolan där vi valde att berätta om processorn, har gjort redovisning och lämnat in skrivuppgift men ännu vill läraren bara sätta ett C på mig motsvarande Väl godkänt. Då jag haft ett B innan så är jag besviken och jag anser vi har fått med allt om processorn (Som är viktigt, extremt mycket att skriva). För att få högre betyg än C, B då vill säga ska vi uppfylla 3/4 A ''spalter'', vi har redan 2 av dem gjorda. Så här lyder de andra två:

''Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifiera begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändå målsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar.''

''Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid.''
Jag vet att google, wikipedia och ne m.fl finns men det är väldigt svårt att hitta.''

Detta är det jag inte vet hur jag riktigt ska skriva om!

Jag har både några sidor text+''powerpoint'' (prezi) presentation ifall någon är intresserad.

Värt att tillägga vi hade bara på oss 10 minuter på att utföra vår redovisning. Och då fick vi (redovisningspartner och jag) D, efter vi lämnat in skrivuppgiften så fick vi C.

Jag kan skicka presentationen och Texterna jag skrivit om någon är intresserad.

Jag ber er inte att säga exakt vad jag ska skriva utan om hjälp.[

Jag hoppas jag skrev tydligt, och om det är några frågor så ställ gärna dom!

Sorry för felaktig tråd!
Permalänk
Medlem

Får man se vad du har skrivit så man får komplettera?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Hej har nyligen haft ett teknik-arbete i skolan där vi valde att berätta om processorn, har gjort redovisning och lämnat in skrivuppgift men ännu vill läraren bara sätta ett C på mig motsvarande Väl godkänt. Då jag haft ett B innan så är jag besviken och jag anser vi har fått med allt om processorn (Som är viktigt, extremt mycket att skriva). För att få högre betyg än C, B då vill säga ska vi uppfylla 3/4 A ''spalter'', vi har redan 2 av dem gjorda. Så här lyder de andra två:

''Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifiera begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändå målsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar.''

''Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid.''
Jag vet att google, wikipedia och ne m.fl finns men det är väldigt svårt att hitta.''

Detta är det jag inte vet hur jag riktigt ska skriva om!

Jag har både några sidor text+''powerpoint'' (prezi) presentation ifall någon är intresserad.

Värt att tillägga vi hade bara på oss 10 minuter på att utföra vår redovisning. Och då fick vi (redovisningspartner och jag) D, efter vi lämnat in skrivuppgiften så fick vi C.

Jag kan skicka presentationen och Texterna jag skrivit om någon är intresserad.

Jag ber er inte att säga exakt vad jag ska skriva utan om hjälp.[

Jag hoppas jag skrev tydligt, och om det är några frågor så ställ gärna dom!

Dold text

Blir nog väldigt svårt att säga något utan att veta vad för arbete du gjort...

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Får man se vad du har skrivit så man får komplettera?

Självfallet, lite ''kladdigt'' är det så du vet.
Här är våran prezi presentation: http://prezi.com/6uu2zyiqj_9k/present/?auth_key=3t8eiaq&follo...
Det som står där har vi även kompletterat med sådant vi kan omkring.

Processorn Processorn är datorns "hjärna", den kontrollerar och bestämmer över datorns olika delar samtidigt som den utför beräkningar. En processor har en mängd funktioner för att hantera och utföra operationer på data samt för programkörning. I varje mikrodator sitter det minst en processor. För att förstå processorns roll när du använder datorn måste man komma ihåg och tänka på att allting i en dator representeras av binära tal och koder. När du använder din dator för exempelvis ordbehandling så finns alltså alla bokstäver och formateringar lagrade som ettor och nollor i något av datorns olika minnen, och all hantering av dessa tal sker genom processorn. Så här läser en processor av ’’Wikip edia’’ i binär ASCII kod. Processorns uppbyggnad (Aritmetisk & logisk enhet, Registerenhet & Kontrollerenhet). Aritmetisk och logisk enhet Den aritmetiska och logiska enheten står för aritmetiska och logiska operationer. I den aritmetiska enheten finns det alltså funktioner för addition, multiplikation och division och i den logiska enheten finns det funktioner som NOT, AND, OR m.fl. Processorns register • En processor har olika register för både specifikt och generellt användande. De register som processorer i allmänhet har för specifikt arbete är bland annat: Programräknaren, Program Counter (PC) Innehåller adress till nästa instruktion som skall exekveras. Räknas automatiskt upp varje gång en instruktion hämtats. • Stackpekaren, Stack Pointer (SP) En processor har tillgång till en stor mängd externt minne. En del av det minnet använder processorn som en stack för temporär lagring av data och stackpekaren håller reda var i stacken som nästa tomma plats för lagring av data finns. • Statusregister, Processor Status (PS) Instruktioner ger i de flesta fall upphov till ett resultatvärde. En instruktion för att avgöra om ett tal är större än ett annat är ett exempel på en instruktion som ger ett resultatvärde. Resultatvärdet lagras i ett statusregister från vilket det senare kan avläsas. I dagens processorer finns det dessutom cacheminnen som är ett speciellt och ganska viktigt minne i processorn som används för att spara det senast hämtade datat så att det skall gå ännu fortare om processorn behöver hämta samma data igen. Kontrollenhet Kontrollenhetens står för kontrollsignaler och timing i kommunikationen till och från mikroprocessorn och i exekveringen av instruktioner. Tillverkning av processorer Processorn som sitter i en PC är en i serien av 80x86 processorer som introducerades av Intel för ca 20 år sedan. Tillverkandet av processorer är ett mycket högteknologiskt precisionsarbete som kräver perfekta förhållanden. I processorfabrikerna måste det vara kliniskt rent och arbetarna måste ha på sig rymdliknande dräkter för att inte de skall smutsa ner. Processorerna tillverkas på kiselplattor i flera lager och består av flera miljoner transistorer (förut var det elektronrör, stora som tunnor!). Hur påverkar processorn samhället och miljön? Hur processorn påverkar samhället positivt & negativt. Positivt: Man kan hitta mycket information och utbildningshjälpmedel på en dator, tv, mobil, surfplattor då de alla har en processor i sig. Dock krävs oftast internet åtkomst till dessa sakerna, men utan processorn hade det inte varit möjligt alls. Man kan även kommunicera via tjänster som t.ex Skype & man kan spela avancerade datorspel. Utan en processor hade detta inte varit möjligt då en processor utför majoriteten av alla beräkningar i en dator. Tänk dig att du inte hade en hjärna (vilket du nu har… antar jag.) då hade du antagligen inte kunnat läsa detta, du hade antagligen inte suttit där du sitter just nu… eller där du står. Negativt: Processorn har många fördelar som vi berättat, men den har även många nackdelar en nackdel kan t.ex vara att folk utnyttjar datorn/mobilen/surfplattan osv… för ’’lek’’ istället för att man rör på sig eller går ut och leker, helt enkelt göra något vettigt. Ännu en nackdel är att saker som visas på social media/tv osv… kan vara stötande och ge dåligt intryck på folk. T.ex på saker som kan förstöra en mentalt är bilder, videos & texter tyvärr är dom inte lätta att undgå. Vissa saker på social media kan även vara positiva och personer inspiration och motivation. Videos som är stötande behöver inte alltid vara dåliga, de kan vara bra på sitt sätt då de kanske får folk att tänka till på vad dom nu än håller på med. Hur påverkar processorn miljön? Genom att processorn har minskat storleksmässigt så innebär det att man inte behöver lika mycket med resurser för att göra den, och den har då även minskat prismässigt. I och med att det kommer nya processorer hela tiden som är bättre och mindre så lägger vissa folk tusentals kronor för att få tag på den bästa processorn, det innebär att man nästan slänger pengarna i sjön. T.ex en TV tar mycket ström och är inte alltid miljövänlig, och köper du en teve så tjänar företaget på det och kan utveckla mer och mer. Företag som är stora har oftast stora fabriker och gaserna och allt som släpps ut från dem är inte miljövänligt. En processor dock ganska ’’miljövänlig att göra’’ då man i princip bara använder sand, men sen kommer man ju till hur den har bearbetats och då vänder det med ’’hur miljövänlig den är’’ direkt. Numera så använder man mail, facebook, skype m.fl dagligen för att kunna kontakta och ’’umgås’’ med folk och det går på nätet. Nätet är trådlöst men har även stationer för att kunna ta imot och lagra datan och allt den tar imot, sådana stationer är definitivt INTE billiga att göra. Med det vill vi säga att den är ganska dyr att använda då man kan skicka brev istället. Men vad får vi problem med då? Jo brev är oftast gjorde av papper och papper får du ifrån träden som i sin tur blir nerhuggna av stora maskiner som tar mycket bensin, diesel osv. Det är int miljövänligt det heller. Med detta skulle vi vilja påstå att processorn är varken miljövänlig eller icke miljövänlig, så länge den inte kommer till överdriven användning.

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Får man se vad du har skrivit så man får komplettera?

Skrivet av Racka:

Blir nog väldigt svårt att säga något utan att veta vad för arbete du gjort...

Skriv nyligen som citat till övanstående användare!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förklara binär kod, ASCII osv bättre. Min lärare skulle garanterat ge mig ett högre betyg för det.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Inaktiv

Här har du två slides du kan gå igenom.
Har du med huvudsaken i dessa introduktioner borde du vara garanterad högsta betyg
http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/eit070/2009/Forel...
http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/eit070/2009/Forel...

Permalänk
Rekordmedlem

Du skrev inte så tydligt , men det kanske handlar om att du bör förklara vad dator har inneburit för sammhällsutvecklingen, från att ha varit speciella maskiner bara för rena beräkningar för speciella personer till att bli en central del i våra liv och att de används i nästan alla maskiner vi har idag, alltså historian om hur datorn/cpun gått från en räkneenhet för vetenskapsmän till att bli en produkt i princip alla använder dagligen oavset vad man sysslar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt kan du ju visa lite exempel på ASCII kod, kanske visa något väldigt enkelt assembly program nu när du förklarat vad PC, SP och PS är.

Ett enkelt assembly program kan t.ex. få in bokstäver i ASCII format och sedan kryptera dom på något enkelt sätt (t.ex. multiplicera med 2 och addera 1 eller så).

Ni kan ju även då förklara hur assemblykoden direkt översätts till binärkod som kan köras.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Det är alldeles för mycket som inte har med processorer att göra i texten som sociala medier och datorer i samhället rent allmänt och så vidare. Det behövs mer fakta om processorer istället.

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Förklara binär kod, ASCII osv bättre. Min lärare skulle garanterat ge mig ett högre betyg för det.

Okej, ska utveckla mer, Tack!

Skrivet av anon81912:

Här har du två slides du kan gå igenom.
Har du med huvudsaken i dessa introduktioner borde du vara garanterad högsta betyg
http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/eit070/2009/Forel...
http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/eit070/2009/Forel...

Ser ut att vara något bra, ska kolla igenom!

Skrivet av mrqaffe:

Du skrev inte så tydligt , men det kanske handlar om att du bör förklara vad dator har inneburit för sammhällsutvecklingen, från att ha varit speciella maskiner bara för rena beräkningar för speciella personer till att bli en central del i våra liv och att de används i nästan alla maskiner vi har idag, alltså historian om hur datorn/cpun gått från en räkneenhet för vetenskapsmän till att bli en produkt i princip alla använder dagligen oavset vad man sysslar med.

Okej, som jag skrev så har jag pratat en massa om sakerna som står skriv det är imestadel stödord/ögonfångare för personerna som sitter och kollar. Ska tänka på det tack!

Skrivet av lollol7:

Som sagt kan du ju visa lite exempel på ASCII kod, kanske visa något väldigt enkelt assembly program nu när du förklarat vad PC, SP och PS är.

Ett enkelt assembly program kan t.ex. få in bokstäver i ASCII format och sedan kryptera dom på något enkelt sätt (t.ex. multiplicera med 2 och addera 1 eller så).

Ni kan ju även då förklara hur assemblykoden direkt översätts till binärkod som kan köras.

Assemblykoden, nu kommer massa info fram när man frågor folk på sådana här sidor, ska kolla upp!
ASCII kod exempel så hittad jag inte så mycket som inte var överdrivit advanvcerat, kollade nyss runt och märker jag varit dum nog att söka på ASCll (LL) (facepalm), hade med wikipedia i binär ASCII kod som exempel, dock bifogades den ej... Tack!!!

TACK ALLA, ÅTERKOMMER NÄR JAG ÄR KLAR!

Permalänk
Medlem

Du skrev inte hur den positivt påverkade samhället.. du skrev bara vad man kan göra med den. ta bort eller lägg till hur det påverkade samhället..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

''Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid.''

Den spalten borde vara enkelt att klara av, din lärare må tycka att det är en bra presentation men felet är att den inte uppfyller kraven, själv är jag inte en lärare men det här med elektronrör var en bra början, du kan ju jämföra 80-talets processorer, förklara hur och varför det förändrades. Sedan vad just definitionen av välutvecklade och väl underbyggda är i detta sammanhanget vet jag inte.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

bruten länk fixad: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/processorn-(cpu)

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Det är alldeles för mycket som inte har med processorer att göra i texten som sociala medier och datorer i samhället rent allmänt och så vidare. Det behövs mer fakta om processorer istället.

Definitivt, men som sagt vi hade tio minuter på oss att redovisa. Vi har berättat en hel del om den som vi inte har skrivit, men självklart lägger till. Ska fanimej ha det jäkla A:et!

Skrivet av Se33:

Du skrev inte hur den positivt påverkade samhället.. du skrev bara vad man kan göra med den. ta bort eller lägg till hur det påverkade samhället..

Det är hur den hjälpt/påverkat samhället, men förstår hur du tänker. Funderar på att göra om allt och lämna in 10 sidor istället haha!
Du tänker på att den t.ex samhället har blivit mycket smartare och allmänbildade? < ett exempel bara! Tack båda två för tipsen!

Permalänk
Medlem

Lärare vill gärna se att du bearbetat fakta till en sammanhängande och fungerande text.
För att få B-nivå måste du i hög grad uppvisa kunskapskraven för A:

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9

Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion och visar då på andra liknande lösningar. Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang om likheter och skillnader mellan några material och deras användning i tekniska lösningar.

Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ, samhälle och miljö.

Första stycket säger att du ska använda begrepp som kisel, kvarts, litografi, transistor, instruktion, m.m. för att beskriva hur en processor är uppbyggd och fungerar i en dator. Du ska som du ser också nämna andra lösningar, enklast blir väl x86 mot någon annan. Du bör redovisa likheter och skillnader i framställningsteknik, arkitektur och funktioner. Kanske kan man stila med att skriva några tankar om grafen och framtida lösningar då kisel inte räcker till längre.

Det andra stycket tycker jag handlar mer om hur mikroprocessorn utvecklats genom åren fram till idag där du bör fokusera på stora steg och anledningar till att utvecklingen gått så fort. Undvik att snöa in på detaljer här, utan gå snabbt vidare till hur mikroprocessorns tillkomst och utveckling påverkat individer och samhället (T.ex. spel, nöje, kontorsarbete, bank/aktieaffärer, kortbetalningar, databaser, beräkningar inom industri/militär/rymdfart, m.m

Du kanske redan tycker att ovanstående är självklart, men när jag skummade din text känns det som att det är en hel del faktaklippningar som inte hänger ihop naturligt. Tänk dig att någon med din kunskapsnivå ska kunna läsa ditt arbete och förstå vad en processor är, hur den utvecklats och fungerat samt vilken roll den spelat och spelar för individ, samhälle och miljö.

Jobba på med texten så blir den snart så bra som du vill!

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe och ANDI pekat ut måste du ta ett steg tillbaka. Glöm surfplattor, BF3 och internet. Vad har processorn gjort som är större än så? Har du någonsin använt en räknesticka t.ex.? Troligen inte eftersom vi har miniräknaren. På samma sätt har processorn revolutionerat vetenskap, byråkrati osv.

En annan tanke: i din text använder du i stor utsträckning talspråk; försök rensa din text på onödiga extraord och var precis i dina beskrivningar, så blir texten bättre.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

oj blev fel med copy pastan där tack för fixen

Permalänk

Kul att se att du satsar!

Det som krävs för att få högre betyg (iaf på min skola) är att underbygga MER vad dem olika sakerna egentligen är och vad man kan använda dem till. Nu känns det som du mest rabblar igenom flera olika saker för snabbt. För mig har det lönat sig att gå djupt in i färre ämnen än att nämna fler.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevvination:

Det är hur den hjälpt/påverkat samhället, men förstår hur du tänker. Funderar på att göra om allt och lämna in 10 sidor istället haha!
Du tänker på att den t.ex samhället har blivit mycket smartare och allmänbildade? < ett exempel bara! Tack båda två för tipsen!

Ja precis. ibland är kriterierna väldigt strikta på såna punkter. fråga din lärare

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Eftersom det här är grundskolan lär ju inte den som läser det ha en susning om det tekniska kring processorer. Jag skulle tro att du gör bäst i att ha mycket text som är skriven bra och korrekt svenska. När det gäller innehåll tror jag att fokus bör ligga på till exempel vad för enheter som använder processorer idag och hur processorer har kommit in i fler och fler enheter över tid. Hur har processorerna förändrats över tid? Processorer för olika användningsområden som mobila enheter, persondatorer, inbyggda system. Hur programmering av processorer har förändrats över tid. Fokusera på övergripande koncept helst utan att bli för teknisk för den som läser är antagligen intre intresserad av tekniska detaljer och vet inget om det heller då är det inte uppskattat.

Andra saker som man skulle kunna skriva om men mer tekniska koncept ska man nog bara vidröra
Klockfrekvens, kärnor, instruktionsuppsättningar, x86, ARM, strömförbrukning, prestanda, minnen, minnestyper, adressering av minne, bussar, trådning, parallelism, schemaläggning, integer, flyttal, flyttalsenhet, transistor med mera.

Permalänk

Hej alla, nu har nyligen min kompis hoppat av arbetet och vill hålla sig på C.
Jag vill inte ge upp här jag vill ha ett A, det min lärare bad om var att jag ska berätta hur det viktigaste i processorn fungerar tillsammans. Han vill också att jag berättar hur processorn förändrats över tid. + med ASCII, binära koder fungerar. Jag hittar absolut ingetting på google och hade bara jätte advancerat med binär/ASCII koderna... Tips??

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Kul att se att du satsar!

Det som krävs för att få högre betyg (iaf på min skola) är att underbygga MER vad dem olika sakerna egentligen är och vad man kan använda dem till. Nu känns det som du mest rabblar igenom flera olika saker för snabbt. För mig har det lönat sig att gå djupt in i färre ämnen än att nämna fler.

Skrivet av Gunmoses:

Eftersom det här är grundskolan lär ju inte den som läser det ha en susning om det tekniska kring processorer. Jag skulle tro att du gör bäst i att ha mycket text som är skriven bra och korrekt svenska. När det gäller innehåll tror jag att fokus bör ligga på till exempel vad för enheter som använder processorer idag och hur processorer har kommit in i fler och fler enheter över tid. Hur har processorerna förändrats över tid? Processorer för olika användningsområden som mobila enheter, persondatorer, inbyggda system. Hur programmering av processorer har förändrats över tid. Fokusera på övergripande koncept helst utan att bli för teknisk för den som läser är antagligen intre intresserad av tekniska detaljer och vet inget om det heller då är det inte uppskattat.

Andra saker som man skulle kunna skriva om men mer tekniska koncept ska man nog bara vidröra
Klockfrekvens, kärnor, instruktionsuppsättningar, x86, ARM, strömförbrukning, prestanda, minnen, minnestyper, adressering av minne, bussar, trådning, parallelism, schemaläggning, integer, flyttal, flyttalsenhet, transistor med mera.

Ni har möjligtvis inga tips på ovanstående inlägg?

Permalänk
Medlem

När det gällerascii så har vi en hel drös olika specialuppsättningar. En tidigare varant var teckentabell 850 i dos, windows idag använder 1252 har jag för mig. Många länder har sin egen teckenupsättning och vi går idag mot längre tecken där även kinsiska tecken ingår och fler kan dela på samma men det kanske blir lite utanför.
Historidelen så går det att ta upp hur processorn förändrats från Z80 och Z8, varför inte jämföra med IBM:s 360 och 370 som har varit stora över tiden. Jämför med t.ex cdc:s konstruktion.
Även OS:n har förändrats en del över de enate decennierna och skulle kunna vara något att ta upp.
Varför inte berätta lite om processorn och dess grindstruktur ? Hur ser microinstruktionerna ut, kan bli intressant men även hårdsmält.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl alltid börja med att läsa wikipedias artikeln om ascii och kolla på referenserna om du vill veta mera.
Det finns lite om historien där det framgår varför det blev ascii och det finns också lite om vad som efterträder det.
Jag tror inte du behöver lägga nån större vikt vid hur man översätter mellan ascii och binärt, förklara istället vad huvudsyftet med ascii är och varför det uppstod.
http://en.wikipedia.org/wiki/ASCII

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt vad som gör ASCII speciellt relevant i en uppsats om processorer. Det har ju ingen direkt koppling till processorer. ASCII är en teckenkodning det vill säga en tabell där man bestämt att ett visst tecken ska motsavaras av en viss sekvens bitar svårare än så är det inte. 110 0001 är till exempel lilla a i ASCII-tabellen. Man vill kunna representera bokstäver som ettor och nollor i datorn på ett standardiserat sätt helt enkelt. ASCII har dock gått ur tiden och idag används för det mesta andra teckenkodningar isället som till exempel Unicode baserade teckenkodningscheman som kan representera mycket fler olika tecken än vad ASCII kan.

Man kan ju säga att ASCII haft en viktig betydelse i datorns utveckling men det har ju även många andra saker som inte heller är direkt relaterat till processorer.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips är att underbygga resonemang med roliga med kraftiga citat. Som till exempel (tror det var IBMs VD som sa): "Det finns en marknad för kanske 5-6 datorer globalt" och någon annan "En dator behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton". Inte CPU specifikt, men kan vara ett kul sätt att glida över på samhällsförändringarna osv....

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Har Inte läst hela tråden men bara så du vet så är målen för C högre än dom var vg (Finns säkert några som är samma, men i sgenomsnitt så är C svårare att få än VG

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vara nöjd med c med tanke på hur simpel din text var. Vem som helst kan skriva ihop lite fakta (det man fick G för förr i tiden). *insert rant om dagens skola och hur det var bättre förr*

Gunmoses har gett dig bra tips annars