Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Vattenkylning med alldeles för lång temp :D

Permalänk
Medlem

Vattenkylning med alldeles för lång temp :D

Hej, precis satt ihop min vattenkylning (fixar en till tråd med detaljer å bilder sen och är (glatt) förvånad över min temperatur!

Jag har ett hemmagjort block, Sicce Idra och ett Volvo 740-värmepaket med 2 st Papst 120 mm på 7 volt och har WW. Och i MB har jag 28 grader på "Sensor 1" och 25 på "Sensor 4 (CPU Diod)!?!?! Detta tycker jag verkar helt sjukt lågt...eller är det möjligt att min vattenblocksdesign var mkt lyckad?

Det är en XP2100+ Palomino AGOIA på ett Asus A7V333

Rumstempen måste väl vara runt 20 grader...kanske lite över.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Bra temps, hur ser ditt block ut?

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att du har en delta på mindre än 5C

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Då kan du ju skryta för n00b's

Enligt Hoot så ska A7V333 läsa internt. Verkar skumt. Du kanske har något bios som inte läser internt.

Permalänk
Medlem

Det är Asus A7V333 "Revision 2.0" lr nått.. och då Asus1 och Asus4(CPU diod) visar olika temps tyder det ju på att de läser från olika platser, och därför borde ju någon av dem vara den interna!? Jag har aldrig hört om någon som ligger under 30 grader med vattenkylning (utan pelts asså)...är det verkligen möjligt eller är d ngt fel?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Eftersom din vattentemp troligtvis är ca 25C så är det inte möjligt. Ett c/w på 0.07(ifall vattnet är 20C) är inte möjligt...

Rör sig din temp nåt när du loadar den?

Permalänk
Medlem

Har ej testat...var hittar jag Prime å sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sweclockers Filarkiv | Prime95

Säg om temperaturen stiger sakta eller om den hoppar ett par grader direkt...

Permalänk
Medlem

Mitt mobo mäter från sockeln och det tar 30 sekunder innan tempen hoppas upp en enda grad med toast på. Och toast är mycket bättre än Prime95, ger mig ~4 grader högre max temp.

Permalänk
Medlem

MacL3an: BIOS ver. ?

edit
Petterk: Vad är skillnaden med en direkt temphöjning med säg 4 grader eller om den tickar uppåt? Bara undrar.

Permalänk
Medlem

Bios? Ska kolla sen när jag rebootar

Nu har jag kört Prime95 i nästan en timme (startade bara å valde torturetest) och tempen steg långsamt till 28 (Sensor 1) 31 (Sensor 4 CPU Diod) grader...är d ngt fel på min dator? Fläktarna på 7 volt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade Bios 1014...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du en stor tank så är det möjlit att vattnet i tanken hinner kylas av. Jag har när jag bootar upp datorn ca 23 grader om jag inte gör ngt speciellt (dvs bara sitter på icq och lyssnat på winamp). Men så fort jag gör något krävande så börjar tempraturen stiga. Har därmot full load temp på ca 30-35 grader beroende hur varmt det är i rummet. Jag har en 120mm fläkt på 5 volt med en Black Ice Pro

Permalänk
Medlem

MacL3an: Nog för att den var ganska ny men.
1015

Permalänk
Medlem

Testade slänga in 1015 då jag inte hade det själv, och Toastade lite.
60CPU och 50Core efter ~15min.

Dock kör jag med den mästerliga alukylaren nu tills blocken kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bar0n
Testade slänga in 1015 då jag inte hade det själv, och Toastade lite.
60CPU och 50Core efter ~15min.

Dock kör jag med den mästerliga alukylaren nu tills blocken kommer.

Ja, och vad hade du innan?

Visa signatur

Permalänk

Offtopic MacL3an har en rad för lång sån där grej

Permalänk
Medlem
Citat:

edit
Petterk: Vad är skillnaden med en direkt temphöjning med säg 4 grader eller om den tickar uppåt? Bara undrar.

Mjo, för mig höjs det 3-4 grader på 2sek (Jag läser internt..)

MacL3an
Om temperaturen stiger sakta så läser du troligtvis inte internt. Testa med nyare bioset och se om det är något skilnad.

Permalänk
Medlem

Låter bra att du fått igång din kylning håkan! Och inte så dåliga temps heller! Dock tror jag nåt är fel, det är inte möjligt att ha såna låga temps, testa som sagt ett nyare bios. Sen vill jag se bilder också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an

Ja, och vad hade du innan?

Med vatten, ca 27idle 32 full. Men då körde jag med ett gammalt BIOS, 1008 typ.

Permalänk
Medlem

Den interna dioden på A7V333 är lite knepig enligt min mening. För det mesta så visar sensor 4 (intern) högre än sensor 2 via MBM. Men vid vissa grader så kan det vända, just nu så visar sensor 2 högre C än sensor 4. Om nu den interna sensorn ska visa rätt, vad är det som gör sensor 2, den under cpu:n, att visa "galet"?.

Just nu visar sensor 4 35C och sensor 2 33C.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem

Jag kör för tillfället bara med sensor 4, bättre att lita på en

Permalänk
Medlem

Precis!, jag vet iaf att min dator låser sig när sensor 2 har nått ca 53C. Har aldrig varit med om en temp över 60C. Och när tempen är 53C så är inte blocket så varmt när jag känner med fingrarna, då känns NB mycket varmare.

Citat:

Jag kör för tillfället bara med sensor 4, bättre att lita på en

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Mjo, för mig höjs det 3-4 grader på 2sek (Jag läser internt..)

MacL3an
Om temperaturen stiger sakta så läser du troligtvis inte internt. Testa med nyare bioset och se om det är något skilnad.

Men då jag har två olika temperaturer (som båda stiger när jag kör Prime) så måste det vara olika sensorer!? Och jag har väl inte två socket-sensorer?
Aja, tycker det hela verkar skumt...fast mkt trevligt!

Visa signatur