Skillnad på 20/2 och 53/15 för en gamer?

Permalänk
Medlem

Skillnad på 20/2 och 53/15 för en gamer?

Hejsan!

Är det någon skillnad på 20/2Mb och 53/15Mb internet när man endast spelar spel? Märker då ingen skillnad alls på ms i BF3.

Kan även tillägga att jag näst intill aldrig laddar ner, och använder inte någon form utav streaming. (spotify etc)

Permalänk

Ingen märkbar, så länge det är fast nätverk.
Du behöver inte ora dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Hejsan!

Är det någon skillnad på 20/2Mb och 53/15Mb internet när man endast spelar spel? Märker då ingen skillnad alls på ms i BF3.

Kan även tillägga att jag näst intill aldrig laddar ner, och använder inte någon form utav streaming. (spotify etc)

Skrivet av BrutalOddball:

Ingen märkbar, så länge det är fast nätverk.
Du behöver inte ora dig

Hört utav en kompis att det är stor skillnad på <10ms och 50ms, något om 0.5sec. Stämmer detta? Isåfall skulle jag vilja sänka min ms då jag spelar FPS spel och en halv sekund är rätt mycket

Kör även VDSL eller vad han sa på 53/15Mb, och ADSL på mitt 20/2Mb. Någon skillnad där?

Permalänk
Medlem

En halv sekund är mycket ja, men det är ju å andra sidan 500ms, inte 50...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

En halv sekund är mycket ja, men det är ju å andra sidan 500ms, inte 50...

Men ner/upp laddningshastighet har ingenting att göra med spel då alltså?

Permalänk
Medlem

Finns inget som säger att du får bättre ping på en snabbare uppkoppling.

Visst är det skillnad på 10 och 50ms , men allvarligt talat , det är 4/100 av en sekund i skillnad...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Finns inget som säger att du får bättre ping på en snabbare uppkoppling.

Visst är det skillnad på 10 och 50ms , men allvarligt talat , det är 4/100 av en sekund i skillnad...

varför har alla streamers så hög ner/upp laddningshastighet då? och varför har så många överhuvudtaget så högt värde på dessa om det nu bara gäller att ladda ner snabbare? vad är meningen?

Permalänk
Medlem

Överföringshet spelar roll för pingen upp till en viss hastighet. 20/2 ligger dock LÅNGT över, så det ska inte vara någon skillnad.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

varför har alla streamers så hög ner/upp laddningshastighet då? och varför har så många överhuvudtaget så högt värde på dessa om det nu bara gäller att ladda ner snabbare? vad är meningen?

Ska du streama när du spelar så behöver du betydligt mer bandbredd än om du bara spelar. Du måste kunna skicka en videoström av vad som händer i ditt spel. Och detta tar mycket.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Just för att man laddar ner snabbare sjukt nice att tanka saker i 11 mb/s, man kan vara impulsiv och bestämma sig för att tanka en stor fil och sen ha den efter nåra minuter.

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

varför har alla streamers så hög ner/upp laddningshastighet då? och varför har så många överhuvudtaget så högt värde på dessa om det nu bara gäller att ladda ner snabbare? vad är meningen?

För att du behöver ganska fläskig uppladdningshastighet för att streama i 720p och framför allt 1080p. Lägg till ytterligare lite bandbredd för att vara på den säkra sidan + att du måste kunna spela med pålitlig ping, så är du uppe i ganska stora siffror. Hög nedladdningshastighet får du med automatik pga att operatörernas bredbandsavtal ser ut så (hög ned, relativt låg upp).

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Ska du streama när du spelar så behöver du betydligt mer bandbredd än om du bara spelar. Du måste kunna skicka en videoström av vad som händer i ditt spel. Och detta tar mycket.

varför har så många här på swec +50Mb/xMb för då? Alla här på swec streamar ju knappast.. finns en tråd här på swec där alla postar sin ner/upp hastighet, och de flesta jag såg hade antingen ~50Mb eller 100Mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Hört utav en kompis att det är stor skillnad på <10ms och 50ms, något om 0.5sec. Stämmer detta? Isåfall skulle jag vilja sänka min ms då jag spelar FPS spel och en halv sekund är rätt mycket

Kör även VDSL eller vad han sa på 53/15Mb, och ADSL på mitt 20/2Mb. Någon skillnad där?

Skillnaden på 50 ms betyder en delay på 0.05 s och 500 ms är en delay på 0.5 s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

varför har så många här på swec +50Mb/xMb för då? Alla här på swec streamar ju knappast.. finns en tråd här på swec där alla postar sin ner/upp hastighet, och de flesta jag såg hade antingen ~50Mb eller 100Mb.

framför allt, "Why The Fuck Not", antar jag. Ganska många som laddar ner en hel del också.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

framför allt, "Why The Fuck Not", antar jag. Ganska många som laddar ner en hel del också.

med 50Mb lär det väl bli rätt fullt i hårddiskarna rätt ofta? ^^

Permalänk

Jag har 100/100 enbart för att jag vill kunna ladda ner saker fort när jag känner för det. Jag laddar inte ner så värst ofta men som sagt vill jag inte behöva vänta 5 timmar när jag väl gör det. Samt att jag vill ha möjligheten att streama eller göra saker som är bandbreddskrävande om jag får för mig att prova på.

När jag spelar så kan jag ha sämre ms än någon med 10/1 lina, så det spelar ingen roll. Att man skulle ha konstant <5 ms bara för att man har snabb uppkoppling är en myt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Internet hastigheten har ju absolut inget med hur fort diskarna blir fulla?
Det krävs ju att du fyller diskarna med saker för att få dom fulla

Din MS handlar om hur din routing ser ut till just den servern du spelar på..
Och det är ingen skillnad på 10 och 50 ms i ett spel som bf3... antingen kan du skjuta eller så kan du inte de..

Men om du är sugen på att ladda ner saker fortare så ska du köra på 50mbit lina..

offt
Permalänk
Medlem

Det kan vara skillnad, men det beror på vilken typ av internetaccess du har. Traditionellt så ger ADSL högre latenstider än anslutning via kabel-TV-nätet, som i sin tur har högre latenstider än fiber.

Dock beror pingtider mot specifika servrar också till stor del på hur peeringen för din internetleverantör är.

Men den största boven är som sagt oftast hur du ansluter mot internet.

Angående enheter rekommenderar jag mitt tävlingsbidrag till guidetävlingen i somras, se http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Hejsan!

Är det någon skillnad på 20/2Mb och 53/15Mb internet när man endast spelar spel? Märker då ingen skillnad alls på ms i BF3.

Kan även tillägga att jag näst intill aldrig laddar ner, och använder inte någon form utav streaming. (spotify etc)

min kompis sitter på 2mbit telia ADSL och pingar mellan 15-22ms i WoW medans jag själv sitter på 10/10 fiber från bahnhof och pingar 37-40ms

hastigheten har verkligen inget med ms och göra, det har helt med peering och göra och hur nära du har till bredbandstationen!

förövrigt så har jag sagt upp mitt bahnhof avtal och ska testa bredband2 i januari och se om de levererar bättre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

20/2 duger utmärkt för en gamer.
Om du inte samtidigt fyller din länk med en massa andra saker.

Om du tex har torrent igång så kommer din 2Mbps upplänk att ganska snart fyllas med fildelningstrafik.
Spelar du samtidigt spel och inte har en fungerande QoS så kommer din ping att dra iväg.
Paketen kommer att buffras i din router för de måste vänta på sin tur att skickas iväg. Och eftersom de buffras så får du även en fördröjning.

Finns flera lösningar på detta:
- inför en fungerande QoS som gör att dina gaming-paket INTE buffras utan de har förtur.
- se till att inte fylla din länk genom att tex begränsa upload i din torrent-klient
- släng bandbredd på problemet.

Den absolut bästa lösningen är självklart QoS.
Även fast du har 100/100 så kan du fylla dina länkar vilket leder till drops och jitter.

Om jag vore en seriös gamer skulle jag se till att ha en fungerande QoS.
Att slänga bandbredd på problemet är ingen garanti och det blir oftast dyrt.

Permalänk

Enligt telia så fick iaf jag högre ms efter vi fick högre hastighet :/ hadu innan runt 15-30 men efter så ligger jag nu på ca 30-60

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Derbi har du adsl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

med 50Mb lär det väl bli rätt fullt i hårddiskarna rätt ofta? ^^

Det fina med snabbt bredband är att du kan radera saker du inte använder och senare ladda ner dem igen på nån timme
Eller också köper man fler hårddiskar.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Tog bort några offt inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.