Tar ut hdd och får "Insert proper boot device" bug

Permalänk
Medlem

Tar ut hdd och får "Insert proper boot device" bug

Har ett par hårddiskar i min dator och jag tänkte ta ut en för annat bruk. Problemet är då att den här hårddisken inte har något på sig och är helt tom (Formaterad), så när jag sedan kopplar ur hårddisken och startar datorn igen så kan den inte boota. "Står Insert proper boot device".
Om jag kopplar tillbaka hårddisken så fungerar allt normalt igen. Någon som har en tanke om hur man fixar detta utan att behöva installera om windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Har ett par hårddiskar i min dator och jag tänkte ta ut en för annat bruk. Problemet är då att den här hårddisken inte har något på sig och är helt tom (Formaterad), så när jag sedan kopplar ur hårddisken och startar datorn igen så kan den inte boota. "Står Insert proper boot device".
Om jag kopplar tillbaka hårddisken så fungerar allt normalt igen. Någon som har en tanke om hur man fixar detta utan att behöva installera om windows?

Du hade i båda hårddiskarna när du installerade windows, och därför sattes någon liten fil som behövs på den (som är osynlig).

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

gå in i BIOS och kolla vilken boot-priority du har. du ska ha din OS-disk överst.

Skrivet av FobbanN:

Du hade i båda hårddiskarna när du installerade windows, och därför sattes någon liten fil som behövs på den (som är osynlig).

nej så kan det inte vara eftersom han har formaterat?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Min SSD (OS) är överst i bios i boot order/priority, och det hjälpte inte. Kör Windows 8 dessutom om det kan ha något med saken att göra...

Permalänk
Medlem

Kollade i Disk Manager och hittade att den är markerad med System
https://www.dropbox.com/s/3gm1kz8bvi7ma1c/diskar.png
Om ingen annan kommer på någon lösning så får jag nog ominstallera datorn ...

Edit: Det är disk G: som jag vill ta ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Inte bara system, den är även den aktiva partionen, vilket inte din C är

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen till windows 8 och sedan valde jag den inbyggda funktionen för att (Installera om datorn) Så då måste den ha strulat upp sig med diskarna ....

Permalänk

Man ska bara ha en disk ikopplad när man installerar Windows Förut hade jag nästan samma fel och då var det bara att ändra boot ordningen sen.

Installerade Windows 7 på SSD med kopplad Western Digital 2TB >> Bootordningsfel
Tog ur WD 2 TB >> Bootordningsfel
Installerade om Windows på SSD >> Funkade
Satte i WD 2 TB >> Fel
Ändrade bootordning >> Funkade/ar

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Ryck ur disken, boota på win8 installationsmedia, välj att reparera datorn. Följ instruktionerna på skärmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

gå in i BIOS och kolla vilken boot-priority du har. du ska ha din OS-disk överst.

nej så kan det inte vara eftersom han har formaterat?

Du får nog kolla vad som menas med formatera.
Det är antagligen precis så som någon skriver att TS haft bägge HDD:rna igång vid installation och att den då skapade "bootdelen" på den andra disken. Så en reparation av systemet är av nöden beskrivet i Hardware guy:s inlägg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Flera lyckade dock inte reparera (felet var kvar) eller fixa på andra sätt nämns utan blev tvungna att installera om så blir inte förvånad om det händer.