Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Speldator 8-9k

Ska bygga ihop en dator till polaren min.

Budget: 8-9k
Krav: SSD ska finnas (har en 1tb hdd sedan tidigare)
Spelar: Allt från BF3 till Skyrim.
Allt ska finnas inne för att beställa (idag/imorgon), gärna inet.

Tack på förhand!

Permalänk

Du får nog ge oss lite mer information, Vad som ska spelas på den osv

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Du får nog ge oss lite mer information, Vad som ska spelas på den osv

Allt möjligt, från BF3 till Skyrim.

Permalänk

Gjorde en liten lista på vad som fans i lagar i Inets butik i Malmö

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2675811/2012-12-12

Om du väntar lite tills vissa komponenter kommer i lager så går priset ner lite på vissa av delarna

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, fast grafikkortet känns lite svagt.

Skrivet av coolbreezad:

Gjorde en liten lista på vad som fans i lagar i Inets butik i Malmö
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2675811/2012-12-12
Om du väntar lite tills vissa komponenter kommer i lager så går priset ner lite på vissa av delarna

Ser inte helt fel ut! Vad skiljer sig det moderkortet från det Henke420 skrev? Prisskillnaden är 700kr och ASRock versionen har sli/crossfire samt bra omdömen med exempel på stabil 4.5Ghz OC med 3570k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeolers:

Nej, absolut inte svagt! Överklockar dessutom otroligt bra, Swec lyckades klämma ut ca 50% bättre prestanda när de överklockade sitt ex. GTX 670/680 kommer inte i närheten av HD 7950 vad gäller överklocknings biten. Så att säga att kortet är svagt är osant.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xeolers:

Ser inte helt fel ut! Vad skiljer sig det moderkortet från det Henke420 skrev? Prisskillnaden är 700kr och ASRock versionen har sli/crossfire samt bra omdömen med exempel på stabil 4.5Ghz OC med 3570k.

Såg faktiskt inte asrock kortet Men det ser väldigt lovande ut, både pris och prestanda mässigt.

Ingen större skillnad mellan de korten förutom priset då. Detta Asus kortet har ett väldigt lätt förståeligt bios där du kan använda både mus och tangentbord (finns på alla nyare Asus kort) vilket underlättar om du i framtiden tänkt överklocka och inte riktigt förstår dig på bioset.

Förövrigt så är Sabertooth ett grymt snyggt kort! Men kör du på Asrock om det är pengarna som pressar för det är som sagt ingen större skillnad prestanda mässigt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Nej, absolut inte svagt! Överklockar dessutom otroligt bra, Swec lyckades klämma ut ca 50% bättre prestanda när de överklockade sitt ex. GTX 670/680 kommer inte i närheten av HD 7950 vad gäller överklocknings biten. Så att säga att kortet är svagt är osant.

Så du föredrar alltså 7950 över ett GTX670 som tex. EVGA GTX670?

Skrivet av coolbreezad:

Såg faktiskt inte asrock kortet Men det ser väldigt lovande ut, både pris och prestanda mässigt.
Ingen större skillnad mellan de korten förutom priset då. Detta Asus kortet har ett väldigt lätt förståeligt bios där du kan använda både mus och tangentbord (finns på alla nyare Asus kort) vilket underlättar om du i framtiden tänkt överklocka och inte riktigt förstår dig på bioset.
Förövrigt så är Sabertooth ett grymt snyggt kort! Men kör du på Asrock om det är pengarna som pressar för det är som sagt ingen större skillnad prestanda mässigt.

Tror nog budgeten avgör att det blir ASrockkortet.
Tror du detta kortet för 100kr mer är ett bättre val? Håller du möjligtvis med Henke420 om att köra på ett 7950 istället?

Permalänk
Skrivet av Xeolers:

Tror nog budgeten avgör att det blir ASrockkortet.
Tror du detta kortet för 100kr mer är ett bättre val? Håller du möjligtvis med Henke420 om att köra på ett 7950 istället?

Jag måste erkänna att jag kan värkligen ingenting om Radeon kort Men jag hade nog ändå tagit det radeon kortet som Henke länkade. Det har 3gig V-ram vilket är bra om du i framtiden tänkt köra tre skärmar, vet dock inte om det finns tillräckligt med utgångar för det men det kan jag kolla upp Det kortet jag länkade hade bara 2gig V-ram vilket inte är så dåligt det häller, kollade mest på vilka komponenter som fanns i lager i malmö. Med ett gtx670 2 gig vram så räcker det utmärkt för att kunna köra bf3 på ultra

Hade själv tänkt byta från Nvidia till Radeon, mest för att de ska vara bättre med multiskärmar. Så jag tycker du ska köra på Radeon kortet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Glömde också säga att om du ska köra multiskärm läge med något av nvidia korten som länkats så måste du köra en skärm hdmi, en skärm dvi-i till hdmi och en skärm dvi-d eller display-port.

med radeon kortet kan du köra två skärmar display-port och en hdmi

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Glömde också säga att om du ska köra multiskärm läge med något av nvidia korten som länkats så måste du köra en skärm hdmi, en skärm dvi-i till hdmi och en skärm dvi-d eller display-port. med radeon kortet kan du köra två skärmar display-port och en hdmi

Skrivet av coolbreezad:

Jag måste erkänna att jag kan värkligen ingenting om Radeon kort Men jag hade nog ändå tagit det radeon kortet som Henke länkade. Det har 3gig V-ram vilket är bra om du i framtiden tänkt köra tre skärmar, vet dock inte om det finns tillräckligt med utgångar för det men det kan jag kolla upp Det kortet jag länkade hade bara 2gig V-ram vilket inte är så dåligt det häller, kollade mest på vilka komponenter som fanns i lager i malmö. Med ett gtx670 2 gig vram så räcker det utmärkt för att kunna köra bf3 på ultra
Hade själv tänkt byta från Nvidia till Radeon, mest för att de ska vara bättre med multiskärmar. Så jag tycker du ska köra på Radeon kortet

Tack för tipset, vet inte hur aktuellt multiskärmar är i dagsläget. En skärm räcker än så länge. Som du sa, 3gb vram är framtidsäkert, sitter själv på 1,28 vilket är lite surt ibland. Lutar åt radeon nu.

Gör det någon större skillnad om man beställer från malmölagert eller centrallagret, de har lovat leverans innan den 24 vilket är det viktiga i mitt fall.(hade tänkt utnyttja deras gratis ihopbyggning så jag slipper det haha).

Permalänk
Skrivet av Xeolers:

Tack för tipset, vet inte hur aktuellt multiskärmar är i dagsläget. En skärm räcker än så länge. Som du sa, 3gb vram är framtidsäkert, sitter själv på 1,28 vilket är lite surt ibland. Lutar åt radeon nu.

Gör det någon större skillnad om man beställer från malmölagert eller centrallagret, de har lovat leverans innan den 24 vilket är det viktiga i mitt fall.(hade tänkt utnyttja deras gratis ihopbyggning så jag slipper det haha).

Tror inte att det ska spela någon roll. Glöm inte att det är gratis frakt för swecklockers medlemmar när du handlar för över 500kr!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeolers:

Ja, alla dagar i veckan.

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle göra så här: ta Henke420s kundvagn fast med 670 (eller 660 ti TOP/OC) istället för Radeon Whatever och lägg till 2st Gentle Typhoon-fläktar som du sätter på CPU-kylaren. Oslagbar kylning för priset med den combon. Period. But that's just me

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Varför inte 7970?
Mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

hade tagit 7950 alla dagar i veckan, den henke hade med är även boost edition, så den är bättre än 670

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag lagt fram dessa två förslagen till honom, nu är det upp till honom. Förslag 1 (7950) och Förslag 2 (670)
Något som bör förändras på något av dem?

Tack så hemskt mycket för all er hjälp!! Önskar er en god jul och gott nytt år!