Permalänk
Medlem

bygga monsterdator

tjenare tänkte uppgradera min dator
behöver CPU och moderkort

bu eller bä?
moderkort
http://www.dustin.se/product/5010660767/asus-crosshair-v-form...
CPU
http://www.dustin.se/product/5010655705/amd-fx-8350-be-8-core...

ska vara en speldator så säg till vilka ni rekommenderar!
glömde säga att min dator har redan
AXP 1000w 140mm fläkt
DDR3 16bg CL11 Corsair
Artic Cooling 2x fläktar till ram-minnen
SSD intel 520 120gb
1TB HDD
extra fläkt
cooler master hyper 612s cpu
fläkt cooler master chassi
MSI RADEON HD7970 3GB (funderat på en till)

sen har vi cpun o moderkorten jag har
AMD AM3 Athlon II X2 250 2mb 3ghz
Gigabyte GA-M52LTD3

så man kan säga att man har fixat super väghållning på en bil, men motorn e en 3cyl diesel =P

Permalänk
Medlem

Måste de vara AMD? Du kan kläma ur mer effekt från intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

BU!
Hellre detta packet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2711095/2012-12-20
Intel alla dagar i veckan.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

För att få kalla det en Monsterdator® så skulle jag säga att en Intel CPU skulle behöva vara involverad i det hela. Får man fråga vilken budget du rör dig i för hela apparaten?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Om det ska vara en spel dator så är 8 kärnigt AMD rätt onödigt. Bättre ta något i så fall med lite mindre kärnor och klocka upp.

Och lite meningslöst att lägga så mycket på moderkortet. Lika väl då går Intel då istället.

Vad är egentligen dina mål? Hur många grafikkort ska du köra med?

Moderkortet du valt, är i huvudsak för att kunna köra 3 grafikkort. Ska du bara köra 1 eller 2. så kan du ta ett billigare moderkort istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

budgeten e skitsamma, sålänge de inga några fantasipriser

Permalänk

Kör exakt på dom där och det funkar väldigt bra för mig. Moderkortet var enligt mig riktigt lätt och användarvänligt bios och bra överklocknings möjligheter.

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitro84:

Det såg mycket bättre ut!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Jag kör även det 3770k paketet och håller med bibblebong sjukt bra Bios. Med en H2O så var det bara att ändra en grej i bios (kommer inte ihåg vad det var) så gick den i 4,2ghz och temp ligger på 62c I prime95 men när jag spelar spel som bf3 så ligger den på ca 55c max

Permalänk
Medlem

OK!
då får det bli INTEL!!

Permalänk
Medlem

BLÄÄÄ säger jag!
Monster så tillvida att den slukar en jävla massa ström möjligen. Det mesta övergår till värme energi och ojämna renderingstider skulle jag tro XD

Ett beräkningsmonster får du med dubbla intel hexacore. Sikta lite lägre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitro84:

OK!
då får det bli INTEL!!

Intel all the way! Tänk på att det moderkortet kan va overkill för dom flesta enligt dom på Webhallen vet ej om det går på amd/ati kort men man får till ett program som gör att du kör gpu delen i processorn i någon typ av sli med din gpu så du får bättre prestanda. Om ditt kort inte har stöd för fler skärmar än 2st som mitt gtx580 så är programet bra som fan då den ger mig möjlighet att köra 3skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

BLÄÄÄ säger jag!
Monster så tillvida att den slukar en jävla massa ström möjligen. Det mesta övergår till värme energi och ojämna renderingstider skulle jag tro XD

Ett beräkningsmonster får du med dubbla intel hexacore. Sikta lite lägre.

Lägg ner...

OnT: 3770k+Sabertooth blir perfa
Fläktarna till ramminnena kommer bara föra massa oväsen och göra ingen nytta så skippa dem. Hade kört på ett 2666mhz kingston kit ist. Plus en till intel 520 och stripat dem. Kör så själv och fungerar riktigt bra. 16gb Ram känns overkill, särskilt om du ska köra snabba moduler, som gjort för att strula.

Edit: Såg att du redan ägde grejjerna du postat sist. Så skit i det sista jag skrev.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Jag kör även det 3770k paketet och håller med bibblebong sjukt bra Bios. Med en H2O så var det bara att ändra en grej i bios (kommer inte ihåg vad det var) så gick den i 4,2ghz och temp ligger på 62c I prime95 men när jag spelar spel som bf3 så ligger den på ca 55c max

ok för att jag har en sån här kylare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=964395

e den bra eller detta här H20 e bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Intel all the way! Tänk på att det moderkortet kan va overkill för dom flesta enligt dom på Webhallen vet ej om det går på amd/ati kort men man får till ett program som gör att du kör gpu delen i processorn i någon typ av sli med din gpu så du får bättre prestanda. Om ditt kort inte har stöd för fler skärmar än 2st som mitt gtx580 så är programet bra som fan då den ger mig möjlighet att köra 3skärmar.

min gpu stöder för 3 skärmar

Permalänk
Medlem

ok då säger vi 3770k och sabertooth
plus en ny chassie http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/cor... (japp från reklamen uppe på höger sida )
och en till radeon hd 7970 3gb

super dator?

Permalänk
Medlem

Hmm om det ska va super dator så får det nog bli något i still med den här 680x4 i sli och 2st i7-3960X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitro84:

ok då säger vi 3770k och sabertooth
plus en ny chassie http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/cor... (japp från reklamen uppe på höger sida )
och en till radeon hd 7970 3gb

super dator?

Komplett har rea på Carbide 500. Kika på det istället

Permalänk
Medlem

sista frågan

kan man har dubbla grafikkort på sabertooth?
för att själva PCi är rätt så långt ifrån varandra för den här crossfire kontaktet ska räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Hmm om det ska va super dator så får det nog bli något i still med den här 680x4 i sli och 2st i7-3960X http://3.bp.blogspot.com/_kUDRn-sPqtE/TOw1XdUm3AI/AAAAAAAAALQ...

Vad är meningen med den cpu'n för spel? Du kanske får 1 fps extra jämfört med andra för halva priset.
Att de ska vara 2 av den till och med, för spel, är det korkaste förslag jag sett

Permalänk
Medlem

Lite fel titel på tråden skulle nog varit bättre att sätta Bygga ordinär spel dator. Något i stil med det som Manaflask beskriver börjar närma sig Monsterklass,

Svaret på frågan om dubbla graffekort är JA det funkar.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Om Crossfire-kontakten inte räcker så kostar de ca 50kr, så ingen jätteutgift.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.