Permalänk
Medlem

Speldator Mini-ITX

Uppdatering #4: Förkortat SATA samt kapat vissa kablar helt och hållet.

Uppdatering #3: Resultat från Unigine Valley och nya Heaven.

Uppdatering #2: Nya fötter och dammfilter till alla inblås.

Uppdatering #1: Tystare fläkt.

Fick hem en ny kylare idag och har lite fler ändringar på gång så tänkte att jag lika gärna kunde slänga upp ett galleri på min dator.

Komponenterna är följande:
Silverstone Sugo SG05B 450W
Asus Geforce GTX 670 DirectCU Mini
Gigabyte GA-H67N-USB3-B3
Intel Core i7-2600
Samsung 830 256GB
Corsair XMS3 8GB
Cooler Master Vortex 211Q
be quiet! ShadowWings SW1 120mm low-speed
Windows 7 Professional

Datorn byggde jag från början åt familjen och då spel inte prioriterades så användes integrerade grafiken. Någon gång förra hösten kände jag för att börja spela igen och en bärbar "speldator" inhandlades eftersom jag även behövde ha med den till universitetet. Prestandan dög inte och jag kände inte att det var värt att skaffa en mer kraftfull bärbar så vi bytte helt enkelt. Prestandan i min laptop räcker åt familjen och jag fick en bra bas till min speldator. Grafikkort och SSD inhandlades under sommaren.

Kostnaden för datorn är drygt 11000 SEK.

Kommentera gärna hur ni tänkt angående betyg och ge förslag på förbättringar som kan göras!

Speldator Mini-ITX

Permalänk

Alltid trevligt med en prestandamaskin i minimalt format! Hur fungerar det hela värme- och ljudmässigt?

Hur som helst ser det väldigt fint ut, 5p.

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut 5P Vart köpte du kylaren?

Permalänk

grymt älskar grafikkortet, har ett likadant

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Medlem

Kompetent liten spelmaskin! Hur är ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Älskar det chassit Känns ordentligt litet då det är ca 40% mindre än FD Node

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Lite mer info (ljudnivå, prestanda, totalkostnad etc) samt bilder på helheten önskas!

Ser bra ut i övrigt. Gillade SSD-kardborre-nätagg.

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaemouse:

Alltid trevligt med en prestandamaskin i minimalt format! Hur fungerar det hela värme- och ljudmässigt?

Hur som helst ser det väldigt fint ut, 5p.

Temperaturerna tycker jag inte det är några fel på (har uppdaterat beskrivningen med temperaturer för cpu och gpu) men ljudnivån jobbar jag på att få ner där cpu-kylare var första steget. Nästa som ska bytas ut är fläkten i fronten vilket jag inte riktigt bestämt mig för vilken det blir. Datorn står ca. 3 meter från mig så jag stör mig inte jättemycket på ljudet.

Skrivet av Mackiin:

Ser riktigt fint ut 5P Vart köpte du kylaren?

Tackar! Beställde först från Webhallen för att kunna hämta ut i deras butik i Uppsala men då den inte fanns på lager och försvann från leverantören så avbeställde jag. Blev en beställning från Mycom istället. Frakten var i dyraste laget men det var bråttom att få hem den så jag är nöjd ändå.

Skrivet av DuNdErPuFfRaN:

grymt älskar grafikkortet, har ett likadant

Tack så mycket!

Skrivet av TAG9217:

Kompetent liten spelmaskin! Hur är ljudnivån?

Läs svar till Reggaemouse längre upp

Skrivet av lollol7:

Älskar det chassit Känns ordentligt litet då det är ca 40% mindre än FD Node

Ja riktigt fint är det! Node 304 ter sig som en bjässe i jämförelse.

Skrivet av typh00n:

Lite mer info (ljudnivå, prestanda, totalkostnad etc) samt bilder på helheten önskas!

Ser bra ut i övrigt. Gillade SSD-kardborre-nätagg.

Ljudnivån har jag svarat på lite längre upp i detta inlägg. Eller eftersöker du någon slags mätning? har nu uppdaterat med lite benchmarks och kostnad för bygget. Fler bilder kommer senare! Har ett par fläktfilter på gång så jag kanske väntar med helhetsbilder.

Tack så mycket!

Fortsätt komma med kritik (positiv som negativ) på bygget!

Permalänk
Medlem

Har lite liknande planer till en htpc/spelmaskin i vardagsrummet. Dock i ett Node 304 p.g.a. att vattenkyla cpu+gpu. Såg att du använder xbox-kontroller till maskinen. Hur funkar dessa i spel tycker du? Har också tänkt använda dessa tillsammans med Steam.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Scythe Gentle Typhoon 800rpm | Fractal Design Newton R3 800W
Asus P7P55D-E | Intel Core i5-760 | Scythe Yasya + Noctua NF-F12 PWM | Kingston Hyper-X 2x2GB 1600 MHz
MSI N460GTX Hawk | Samsung Spinpoint F3 1TB | 3xWestern Digital Caviar Green 1,5 TB

Permalänk
Medlem

anledningen till att det blev tystare på högkant kan vara för att ljudet från grafikkortet inte slinker rakt ut mot dig haha trevligt bygge hursomhelst!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moitas:

Har lite liknande planer till en htpc/spelmaskin i vardagsrummet. Dock i ett Node 304 p.g.a. att vattenkyla cpu+gpu. Såg att du använder xbox-kontroller till maskinen. Hur funkar dessa i spel tycker du? Har också tänkt använda dessa tillsammans med Steam.

Ber om ursäkt för ett väldigt sent svar!
Det blir nog bra. Använder min till samma ändamål bara att den är kopplad med en 10 meters hdmi-kabel till min 50 tums plasma.
Använder kontrollerna främst till assassin's creed, darksiders och olika emulatorer. Till dessa funkar de utmärkt!

Skrivet av SummitSub:

anledningen till att det blev tystare på högkant kan vara för att ljudet från grafikkortet inte slinker rakt ut mot dig haha trevligt bygge hursomhelst!

Grafikkortet har aldrig varit riktat rakt mot mig då jag har datorn på matbordet cirka 3-4 meter mellan höger öra och fronten av datorn. Men ja ljudet dämpas väl en aning mot bordet.

Permalänk
Medlem

vart hittade du magnetmattan :D? Skicak pm är du snäll då jag är dålig på att kolla citat

Permalänk
Medlem

BRA att du plockat bort sunk-sleeven från kabeln. Plus för det. På det ett extra plus för att du plockat bort överflödigt kablage!

Permalänk
Avstängd

Sista bilden (nytt grafikkort) + kommentaren under väcker ett visst intresse, ska bli kul att se vad det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Sista bilden (nytt grafikkort) + kommentaren under väcker ett visst intresse, ska bli kul att se vad det blir

Kul att du tycker det verkar intressant! Det ligger dock på is för tillfället på grund av ett krånglande nätaggregat.