Permalänk

"Speldator" ca 5000kr.

God afton!

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en dator för ca 5000kr som går att spela relativt bra på och som inte är så "seg".
Har skärm så det behövs inte. Har aldrig byggt en dator innan så vet inte hur lätt/svårt det är eller om jag klarar det.
Tänkte det kanske finns någon billig bra nu när det är mellandagsrea men vet verkligen inte vad jag ska kolla efter så er hjälp uppskattas väl.

MVH

Permalänk
Medlem

Hej!,

Om du vill ha konkreka råd måste du vara mera specifik. Vilken upplösning hade du tänkt spela på?
Vilka spel spelar du? Harpan, MS-röj eller BF3, FarCry 3 osv?. Redan vid den budgeten du har kan jag tänka mig att det blir något åt AMD hållet processor mässigt.

Att bygga själv är inte svårt, gäller att vara noga, läsa instruktioner och ha lite sunt förnuft.
I regel kan man komma lite billigare undan också om man bygger själv.

Har för mig att komplett har en väldigt bra steg för steg guide på deras sida om hur man bygger.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk

Spelar lite allt möjligt, som LoL, Chivalry, AC3, FarCry3 klarar jag på low settings. Ska jag kanske bara "uppgradera" datorn med några nya delar istället? Skulle vilja ha en dator som klarar sig ett tag.

Permalänk

Här är info om min nuvarande dator. Vet redan att jag behöver byta ut hårddisken för att jag har "S.M.A.R.T" som säger att den håller på att krascha och att jag ska göra en back up. Men jag undrar om jag har möjlighet till att uppgradera datorn så den blir snabbare och bättre, kanske nytt grafikkort? mer RAM? Vet som sagt inte så mycket.

Operativsystem
Microsoft Windows 7 Ultimate 32-bit SP1
CPU
Intel Core i7 870 @ 2.93GHz
Lynnfield 45nm Teknologi
RAM
4,00 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Moderkort
ASUSTeK Computer INC. P7H55 (LGA1156)
Grafik
W2240 (1920x1080@60Hz)
AMD Radeon HD 6800 Series (Gigabyte)
Hårddiskar
932GB SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA)
Optiska Enheter
Optiarc DVD RW AD-5240S ATA Device
DTSOFT Virtual CdRom Device
Ljud
AMD High Definition Audio Device

Vet dock inte vad för nätagg jag har.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätagg hårddisk och grafikkort? Du får inte en bättre dator om du köper alla nya delar nu för 5k

Permalänk
Entusiast

Du har faktiskt en rätt så bra dator, en ny för 5000kr blir nästan identisk, kanske en aning bättre.

Mitt råd till dig är att du köper nytt grafikkort+nätagg (Om det behövs) eller en SSD om du upplever att din dator är "seg". En SSD är det bästa du kan köpa för att göra datorn så gott som ny igen

Eller varför inte köpa både och, det beror helt enkelt på vad du prioriterar. Pengar i plånboken, ett snabbare system eller bättre grafik!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [Gigabyte Geforce RTX 5070 Eagle SFF] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Blir datorn bättre då? Min dator känns väldigt slö, och klarar inte bättre upplösning på spel längre utan att droppa FPS. Inte köpa mer minne då? Några tips på delar som är billiga och bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown IGN:

Blir datorn bättre då? Min dator känns väldigt slö, och klarar inte bättre upplösning på spel längre utan att droppa FPS. Inte köpa mer minne då? Några tips på delar som är billiga och bra?

Från din andra tråd, det är något fel med kylningen av din processor om den är 85 C (i idle?). Det är därför din dator är slö. Montera om CPU-kylaren och damma av den eller köp en ny som är bättre. Först därefter kan du uppgradera grafikkortet och eventuellt köpa mer minne om det behövs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Här är en bild på tempen, vet inte riktigt vad idle är. http://postimage.org/image/w81lk33e9/

Hur monterar man om CPU-kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown IGN:

Här är en bild på tempen, vet inte riktigt vad idle är. http://postimage.org/image/w81lk33e9/

Idle är när dator inte gör något när du inte spelar eller belastar den. Din processor ser inte ut att må bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown IGN:

Man stänger av datorn och drar ur strömkontakten och tar bort sidoplåten till att börja med. Sen skruvar man helt enklet bort CPU-kylaren och rengör processorn och kylaren från gammal kylpasta. Sen blåser man kylaren ren från damm med tryckluft. Till sist lägger man ny kylpasta på processorn och skruvar fast CPU-kylaren igen.

Att datorn är slö kan mycket väl bero på för hög CPU-temperatur men det kan också vara så att du har processer som körs i bakgrunden hela tiden. Kolla i aktivitetshanteraren om det finns processer som använder mycket CPU-kraft även när du inte gör något på datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har från och till ca 11-15 olika svchost.exe som körs igång och flyttar plats (beroande på hur mycket memory dom använder) mycket. Vet inte riktigt vad det är för något.

Har du köpt och monterat in en https://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b och även lagt på kylpasta så nu ligger cpu värmen på ca 40*C(har bara testat den i ca 30min). Har som sagt aldrig byggt en dator, men när jag öppna så var de väldigt lite utrymme och mycket sladdar huller om buller. Såg även att jag hade ett 630 watt Axp nätagg men vet inte om det behövs bytas ut, och mitt chassi är http://www.sweclockers.com/nyhet/9598-stealth-inspirerat-chassi-fran-nzxt.

MVH

Permalänk
Medlem

Det låter som en väldigt massa svchost.exe processer. Jag är ingen expert på Windows men här kan du läsa om svchost.exe http://www.idg.se/2.1085/1.175733/detta-ar-svchostexe. Har du något antivirusprogram på datorn och när har du senast scannat efter virus på datorn? Bra att du fått ner temperaturen på processorn i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

Har precis formaterat och uppdaterat mitt system from windows 7 32-bit till 64-bit. Men har fortfarande lika många svchost.exe så måste vara något windows kör i bakgrunden.