Hur är ägarförhållandena mellan Telia - Zitius?

Permalänk
Medlem

Frågade om "skräpswitchar" i ren okunskap! Kanske inte ens finns "såna".

Min nästa tanke var sen var "gränsdragningen" går vad som är "Telia" och vad som är "Zitius" då det finns en speciell supportavdelning inom Telia för Zitiusbundna kunder.

Skrivet av mats42:

Zitius är ett försäljningsbolag som säljer bredband på landsbygden.
De äger inga nät alls utan så fort ett område är byggt så lämnar de över till scanova network operations - telias nätbolag (eller var. Scanova ska in i Telia igen)

Undantaget är när det är en fiberförening som äger men inte heller då äger Zitius något nät

Jepp. nätet här kommer att övergå i Skanovas ägo. Vet inte ens hur relationen mellan Skanova och Telia är, har för mig att Telia äger större delen av Skanova men då jag inte vet är jag tyst om det.

Skrivet av zector:

Det tror jag att dom håller på med, men för att ta det helt i mål så måste Telia först ha ett management system som alla nät/isper och kunder som de köper upp kan hanteras ifrån. Att skapa ett sådant är en komplex uppgift som troligen drar ut på tiden.

Förstår och, jo. Kan för egen del hoppas på att Zitius uppgår helt i Telia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. nätet här kommer att övergå i Skanovas ägo. Vet inte ens hur relationen mellan Skanova och Telia är, har för mig att Telia äger större delen av Skanova men då jag inte vet är jag tyst om det.

Skanova är ett till 100% ägt dotterbolag

Zitius support svarar ibland med Telia så jag tippar att det är två nummer till samma callcenter

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Skanova har med Operator Business slagits ihop och är en del av Telia. Telia Wholesale.

I övrigt en tämligen ointressant diskussion sett ur privatpersonssynpunkt. Telia Wholesale riktar sig enbart till operatörer. Det är hit som andra aktörer vänder sig. Tex om Telenor behöver fiber till en mast, eller utrymme i en telestation. Eller random operatör/ISP som behöver access fram till en slutkund. De flesta operatörer äger en viss mängd fiber mellan orter och byar men det är i stort sett bara Telia som finns hela vägen ut överallt.

Så ur slutkundsperspektiv är det ointressant att börja blanda in Skanova för dom finns bara i bakgrunden som den stora infrastrukturhållaren för alla andra. Har man Bahnhof 10 gig in i villan så är man kund hos Bahnhof, även att den mesta fibern ägs av Skanova och att sista biten in i huset är Skanovas fiber och uttag.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Televerket visar att monopol i Sverige inte är dött!

Ämne: Tolkning av PTS:s utkast till beslut om lokalt tillträde till fibernät (LEK) – Monopolsituation?

Post- och telestyrelsens (PTS) pågående samråd gällande reglering av marknaden för lokalt tillträde till fibernät som ansluter enfamiljshus har lett till slutsatser som i praktiken pekar på en monopolsituation.

Bakgrund:

• Reglerad Aktör: Telia Company AB har historiskt sett varit den enda aktör som reglerats på denna marknad av PTS.

• Marknadsinflytande (SMP): Telia har fastställts ha betydande marknadsinflytande (SMP) på sitt nät. Detta grundas i en analys där det konstateras att:

• Det är i princip enbart möjligt att få tillträde till enfamiljshus i Telias nät.

• Företaget har en mycket stark presumtion för dominans[cite: 267].

• Höga kostnader för parallell utbyggnad saknar återhållande effekt[cite: 270, 274].

• Slutsatsen är att Telia kan agera oberoende av konkurrenter, kunder och slutanvändare[cite: 318, 327].

• Kontext:

• PTS, som är den reglerande myndigheten, ålägger Telia skyldigheter för att tvinga fram tillträde till nätet.

• Telia, som är vertikalt integrerad (driver både nät och slutkundsverksamhet), har historiskt varit ålagd striktare krav, som icke-diskriminering enligt principen om lika insatsresurser (EoI).

• Även om PTS undviker ordet "monopol" (dominerande ställning), motiveras den tvingande regleringen av en konstaterad brist på fungerande konkurrens[cite: 406, 267].

Synpunkt:
Begreppet "enda reglerade aktören" är en eufemism för att företaget har haft den dominerande marknadspositionen att ingen annan behövt regleras. Syftet med den nya regleringen är att utvidga detta och inkludera fler nätägare (61 st) som också anses ha SMP på sina lokala nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SGJohansson:

Ämne: Tolkning av PTS:s utkast till beslut om lokalt tillträde till fibernät (LEK) – Monopolsituation?

Post- och telestyrelsens (PTS) pågående samråd gällande reglering av marknaden för lokalt tillträde till fibernät som ansluter enfamiljshus har lett till slutsatser som i praktiken pekar på en monopolsituation.

Bakgrund:

• Reglerad Aktör: Telia Company AB har historiskt sett varit den enda aktör som reglerats på denna marknad av PTS.

• Marknadsinflytande (SMP): Telia har fastställts ha betydande marknadsinflytande (SMP) på sitt nät. Detta grundas i en analys där det konstateras att:

• Det är i princip enbart möjligt att få tillträde till enfamiljshus i Telias nät.

• Företaget har en mycket stark presumtion för dominans[cite: 267].

• Höga kostnader för parallell utbyggnad saknar återhållande effekt[cite: 270, 274].

• Slutsatsen är att Telia kan agera oberoende av konkurrenter, kunder och slutanvändare[cite: 318, 327].

• Kontext:

• PTS, som är den reglerande myndigheten, ålägger Telia skyldigheter för att tvinga fram tillträde till nätet.

• Telia, som är vertikalt integrerad (driver både nät och slutkundsverksamhet), har historiskt varit ålagd striktare krav, som icke-diskriminering enligt principen om lika insatsresurser (EoI).

• Även om PTS undviker ordet "monopol" (dominerande ställning), motiveras den tvingande regleringen av en konstaterad brist på fungerande konkurrens[cite: 406, 267].

Synpunkt:
Begreppet "enda reglerade aktören" är en eufemism för att företaget har haft den dominerande marknadspositionen att ingen annan behövt regleras. Syftet med den nya regleringen är att utvidga detta och inkludera fler nätägare (61 st) som också anses ha SMP på sina lokala nät.

Vad vill du ha sagt med detta? Det känns mest som AI-genererad text.

Permalänk
Medlem

Kanske vill ha sagt att vi behöver mindre av Telia och mer av andra aktörer? :>
Men kanske inte rätt tråd att återuppliva idk.

Läst tråden och det fick mig och tänka på allt skit som skrevs om Huawei för 5-6 år sedan, det var väl runt den tiden US bannade Huawei produkter, som många tyckte var rent bull. Men det visade väl sig att en del av det som sas va sanning? Dvs bakdörrar i många av Huawei's enterprise hårdvaror, speciellt routrar?
Tittade på How the NSA Hacked Huawei: Operation Shotgiant och introt till dokumentären är tämligen intressant om det nu stämmer om hårdkodade bakdörrar där en rollback inte ens skulle fungera.

Sant el inte, men intressant narrativ.