Permalänk
Avstängd

Strull med högtalarna.

Hej! är inte så bra på ljud kan bara lite grann, jag har en Yamaha v650? nått sånt, och jag har 4st boze högtalare i taket. När jag kopplar in dom i förstärkaren måste jag höja ljudet till +6.5db för att ljudet ska bli högt. Men när jag kopplar in mina andra högtalare (infinity) funkar allt hur bra som helst. Vad är felet?

Jag har höjt ljudet till max i menu, fixat distance å allt, men ändå blir det så lågt ljud på dom, varför?

Jätte tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är det olika impedans på högtalarna. Kolla på högtalarna eller på tillverkarens hemsida. Brukar stå hur mycket de är på. Mina högtalare är t.ex. på 8 ohm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Jag försår inte riktigt vad du menar, att volymen på olika högtalarna är högre än andra?
Men jag måste höja till MAX för att kunna höra dom bra, så borde det ju inte vara?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad för Bose högtalare du har. Men kan vara så att de har högre Ohm än dina Infinity vilket gör att skillnaden blir som den blir. Lägre ohm gör att högtaleren är lättare att driva, gentemot högre ohm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

ok, jag sökte lite och både bose och infinity har 8 ohm

Permalänk
Medlem

Om alla dina högtalare har samma Ohm så skall det inte skilja så mycket. För du har väl inte kopplar något i serie? (tänker på bose högtalarna då)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Serie? :S

Permalänk
Medlem

har du + på + och - på -?
annars kan det bli alla möjliga olika problem...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Serie är efter varandra i en slinga -----[]-----[]----[]--- typ. Om man gör det så läggar man på impedansen och det blir 16ohm istället för 8ohm. Inte så troligt att du kopplat så, men tänkte iaf fråga.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte, men har testat med både och, och det blir samma problem då? Kan dom gå sönder om man gör fel?

Permalänk

Agerar högtalarna emot varandra så tar det ut mycket av ljudet. Dvs när man har kopplat en +/- o den andra tvärtom!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Avstängd

Om jag ska testa koppla de så som du beskrev hur gör jag då?

Permalänk
Avstängd

då menar jag ----[]---[]---[]------- hur kopplar man så förstår inte? förlåt om jag inte kan så mycket

Permalänk
Avstängd

Jahaaa att man kopplar in dom i varandra, ska + gå till - då eller + till +? om jag gör fel kan det hända något då?

Permalänk
Avstängd

Sry nu blir de lite mycket svar efter varandra, jag förstår hur serie koppla är nu, men dom som sitter i taket kan jag inte se vilken som är + och vilken som är -. kan något gå sönder om jag råkar göra fel när jag testar?

Permalänk
Medlem

Högtalare skall sitta parallellt och inte seriellt. Som föregående postare säger skall man beakta + och - på högtalare. Det är förstärkaren som inte mår bra av fasvändning. Vet inte vilka kablar du har, men mina har tex. kantigt hölje på ena ledaren och runt på den andra så man kan skilja på polerna-.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Okej tack för svaren! men om ja kopplar dom normalt ska + va till + då, eller ska + gå till -?

Permalänk

Hoppas du löser strull på högtalaret :/

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Föra att koppla parallellt kopplar du från plus till plus samt minus till minus, enklast sett från en bild:

*edit* Nu tänkte jag inte på att bilden drar trådarna från förstärkaren, men det är precis samma sak om du drar tråd från ena högtalarens + pol till andra högtalarens + pol, och samma med minus polerna.

Det som nämndes tidigare är alltså scenariot där du har kastat om plus och minus för ena högtalaren, då kommer frekvenser att tas ut av varandra och ljudet blir konstigt. Då är högtalarna "ur fas".

Permalänk
Avstängd

okej
tack för all hjälp!