Permalänk
Avstängd

27" Datorskärm 5000 kr

Söker bästa möjiga skärm för cirka 5000 kr. Har kollat runt på 27" PSL 1440p och allt vad det är. Mestadels för film, alltså att det inte är 5ms spelar ingen roll etc, den ska flyta på som vattnadals vattenfall och se så bra ut för ögat som möjligt. Kan kanske sträcka mig till 6000 om marginalen är god.

Sen en fråga till, vad behöver jag för att kunna spela upp så högupplöst film som möjligt? En Bluray spelare thats it? Har iof en nas hemma med 1080 rullar på, och hur kan jag lättast spela upp film från den till skärmen (utan dator dvs)?

Edit: Padfone 2 (snarlik note 2 i prestanda, eller ja, identisk) skulle jag kunna dra någon kabel från den direkt till skärmen och spela upp iaf 1080 ?

Permalänk
Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Avstängd

Hur är den jämfört med "PLS-skärmar"? Vet inte vad det står för men antog att det var något bra efter att ha sett samsungs 27" för 30000kr med just PLS. Backlight bleeding och dylikt hur är sånt och vad ska man passa sig för? VIll gärna att skärmen håller ett tag

Permalänk

Inte bättre att skaffa en Tv då?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Hur är den jämfört med "PLS-skärmar"? Vet inte vad det står för men antog att det var något bra efter att ha sett samsungs 27" för 30000kr med just PLS. Backlight bleeding och dylikt hur är sånt och vad ska man passa sig för? VIll gärna att skärmen håller ett tag

IPS är bland det bästa på marknaden. Backlight bleeding kan förekomma, vet inte hur det är med garantin ifall man får backlight bleeding. Annars är det lungt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimbow1234:

Inte bättre att skaffa en Tv då?

Absolut om du hittar en 27" med bättre bild än just dessa datorskärmar så varför inte. Kommer vara i ett sovrum där jag sitter väldigt nära skärmen oftast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SatellitPer:

IPS är bland det bästa på marknaden. Backlight bleeding kan förekomma, vet inte hur det är med garantin ifall man får backlight bleeding. Annars är det lungt.

Okedoke, är det måndagsexemplar som får det, eller är det just "DELL ABC123" som får det? Sen tänkte jag på detta. om man skulle gå ner till 24" hur mycket biligare skulle det bli för samma bild som denna 27" ?

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Okedoke, är det måndagsexemplar som får det, eller är det just "DELL ABC123" som får det? Sen tänkte jag på detta. om man skulle gå ner till 24" hur mycket biligare skulle det bli för samma bild som denna 27" ?

Det är måndagsexemplar som får det.
Här är en 24" IPS.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SatellitPer:

Det är måndagsexemplar som får det.
Här är en 24" IPS.

Tack för hjälpen, ska kolla mer på 27", tror 24 blir lite för litet på avstånd egentligen.

Men vet du hur mobiler presterar i att överföra 1080p direkt med kabel till skärmen? Lär ju finnas adapter för uttag ->hdmi in i skärm.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Tack för hjälpen, ska kolla mer på 27", tror 24 blir lite för litet på avstånd egentligen.

Men vet du hur mobiler presterar i att överföra 1080p direkt med kabel till skärmen? Lär ju finnas adapter för uttag ->hdmi in i skärm.

Jag rekommenderar 27" skärmen, helt klart, tycker att denna storleken är mycket bättre, bara så att du vet.

Sen har jag ingen erfarenhet med att överföra 1080p med kabel till skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

ÄLSKAR min http://www.inet.se/produkt/2204816/samsung-27-s27a850t-pls-le...

kan knappt använda min andra skärm (TN)

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VincHeee:

ÄLSKAR min http://www.inet.se/produkt/2204816/samsung-27-s27a850t-pls-le...

kan knappt använda min andra skärm (TN)

Kollade snabbt på denna också. Läste nyss att PLS är så nytt så man inte vet riktigt hur dom håller i längden, kanske blir en IPS ändå om det är så att någon viss skärm verkligen är vass.

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan här skärm http://www.inet.se/produkt/2204919/asus-27-pb278q-pls-2560x14... för ett par dagar sen. Gick från en 120Hz och har aldrig varit mer nöjd med ett skärm köp. Skippade att köpa Dells skärmar för att jag såg att många var tvunga att skicka tillbaks sina skärmar ett antal gånger för backlightbleed.

Rekommenderar verkligen Asusen

Visa signatur

NZXT Switch 810, Asrock Fatal1ty P67 Professional, Intel Core i5 2500k @ 4.8 GHz, Corsair Venegeance 8GB 1600MHz, EVGA GeForce GTX 680 Signature 2GB, Samsung 840 Basic 250GB, Corsair HX 750W, Corsair H100

Permalänk
Medlem

Tog och köpte mig en http://www.inet.se/produkt/2204919/asus-27-pb278q-pls-2560x14... när den var billig hos dustin för 4500:-
Är riktigt nöjd med den Gick ifrån 5760x1080! men 2560x1440 alla dagar i veckan!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Dock 1080p och inte 1440, annars hade det ju varit något att kolla efter. :/ Tack ändå!

Permalänk
Medlem

varkar va hugget som stucket mellan asus psl och u2713, kolla länk http://uk.hardware.info/reviews/3460/asus-pb278q-review-asus-...
dock finns asusen på kampanj hos dustin http://www.dustinhome.se/product/5010651209/asus-pb278q-27-wi...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Att köpa en 1440p skärm för att kolla på film på har ju inte direkt någon större poäng eftersom den högre upplösningen inte kan utnyttjas då det man spelar upp ju är max 1080p normalt. Om syftet är att kolla på film borde du satsa på något som är 1080p (Full-HD) istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunmoses:

Att köpa en 1440p skärm för att kolla på film på har ju inte direkt någon större poäng eftersom den högre upplösningen inte kan utnyttjas då det man spelar upp ju är max 1080p normalt. Om syftet är att kolla på film borde du satsa på något som är 1080p (Full-HD) istället.

För litet för andra sysslor, men tack för tipset:)

Permalänk
Avstängd

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162450-asus_pb278q_27...

Ser ut att bli asusen, såg lite videos på youtube, och det jag gillar är att den inte reflekterar så satans mycket.

Kommer köra den med följande komponenter antagligen:

Sapphire radeon 6950 2 gb kanske x2
Q9550 2,87 ghz
8 gb ram 800 mhz
något 500w inbyggt nätagg.
Moderkortet sägs stödja crossfire vet dock inte hur datorn klarar av det, nätagget lär ju inte palla med?

Om vi säger att jag kör 6950x2 och klockar cpun lite, ska jag klara high på 1440p utan problem run 60 fps hoppas jag?
I andra fall om jag kör singel gpu hur långt når jag då ? (bf3)

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har nyss köpt ovan nämnda skärm (Asus PB278Q), inga döda pixlar ingen backbleed, helt perfekt med andra ord.
Ser att du nämner BF3, i 1440p med GTX680 SLI och med en i5 klockad till 4,2Ghz ligger jag på mellan 90-130 FPS med allt på ultra.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

PLS är en vidareutveckling av IPS, alltså ska det vara en förbättrad IPS.

Rekommenderade Asusen, som rekommenderats lite högre upp, till en kompis, och han verkar väldigt väldigt nöjd.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162450-asus_pb278q_27...

Ser ut att bli asusen, såg lite videos på youtube, och det jag gillar är att den inte reflekterar så satans mycket.

Kommer köra den med följande komponenter antagligen:

Sapphire radeon 6950 2 gb kanske x2
Q9550 2,87 ghz
8 gb ram 800 mhz
något 500w inbyggt nätagg.
Moderkortet sägs stödja crossfire vet dock inte hur datorn klarar av det, nätagget lär ju inte palla med?

Om vi säger att jag kör 6950x2 och klockar cpun lite, ska jag klara high på 1440p utan problem run 60 fps hoppas jag?
I andra fall om jag kör singel gpu hur långt når jag då ? (bf3)

Tveksamt om du klarar 1440p high med den processorn jag kör medium 1080p med 5870 CF på grund av att min processor flaskar ganska rejält ifall jag drar upp inställningarna ändå sitter jag på en i5 750 vilket är en något högre presterande processor än den du har.

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Avstängd

Vad jag läst så ska den absolut inte flaska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

PLS är en vidareutveckling av IPS, alltså ska det vara en förbättrad IPS.

Rekommenderade Asusen, som rekommenderats lite högre upp, till en kompis, och han verkar väldigt väldigt nöjd.

PLS är en paneltyp med samma fördelar som IPS och presterar på samma nivå som IPS-paneler. PLS tillverkas av Samsung och IPS av LG. Konkurrens är ju alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vad jag läst så ska den absolut inte flaska

Enligt denna artikel ser man hur stor inverkan CPU:N har i just BF. Jag är inte jätte kunnig inom området kan bara berätta mina egna erfarenheter.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Har du bestämt dig för någon skärm och isåfall varför? Är själv ute efter en 27" i samma prisklass, max 5500 kr. Kollar på Dell UH2713HM, Asus PB278Q, Samsung S27A850T, HP ZR2740W och i viss mån Dell U2711 som dock känns lite "gammal" i sammanhanget.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bluppblupp:

Har du bestämt dig för någon skärm och isåfall varför? Är själv ute efter en 27" i samma prisklass, max 5500 kr. Kollar på Dell UH2713HM, Asus PB278Q, Samsung S27A850T, HP ZR2740W och i viss mån Dell U2711 som dock känns lite "gammal" i sammanhanget.

Asus verkar få bäst recensioner och har valt den. Ska inköpas strax!

Min fråga nu är om jag verkligen becover 2gbvram eller om 1 räcker om jag kör crossfire?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Asus verkar få bäst recensioner och har valt den. Ska inköpas strax!

Min fråga nu är om jag verkligen becover 2gbvram eller om 1 räcker om jag kör crossfire?

Det beror ju på bandbredden på minnet, men 1GB är för lite för din upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com