Nu börjar jag ledsna på Nvidia...

Permalänk

Nu börjar jag ledsna på Nvidia...

Har byggt två maskiner nu med GTX 680. Ett superöverklockat från Gigabyte och ett Asus DirectCU.

Allt fungerar perfekt tills jag installerar senaste drivrutinen för grafikkortet från Nvidia. Då startar inte datorn längre, "Asrock-loggan" visas men sen står skärmen och "flashar" mellan svart och grått med en sekunds mellanrum.

Displayport kör jag och en 21,5" DELL-skärm med fullhd...

Varför uppstår detta??

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Du kommer inte förbi UEFI/BIOS post då alltså?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

har du testat att köra dvi eller vga istället?
hade också ett sånt problem med min bärabara för ett tag sen då fick jag lägga den i vilolägen sen starta upp den och då funkade allt

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Du kommer inte förbi UEFI/BIOS post då alltså?

Jo, loggan asrock visas sen "Windows 8"-snurren sen svart... samma problem på två olika datorer... med bundlade skivan/drivrutinen funkade det på dator 1, återstår nu att se hur jag gör på dator 2....

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Lego Master
Skrivet av peterholm1:

Jo, loggan asrock visas sen "Windows 8"-snurren sen svart... samma problem på två olika datorer... med bundlade skivan/drivrutinen funkade det på dator 1, återstår nu att se hur jag gör på dator 2....

Hade problem med 310.70 WHQL-drivarna, backade till 310.64 som funkade bra. Återstår att se hur 310.90 beter sig när jag kommer hem...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Hade problem med 310.70 WHQL-drivarna, backade till 310.64 som funkade bra. Återstår att se hur 310.90 beter sig när jag kommer hem...

Hjälper dock inte TS då hans dator inte ens kommer in i OS, så att han kan liksom inte installera några drivrutiner.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Har 310.90 och det funkar bra än så länge.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Seasonic Focus GX 1000w | Fractal Design North |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Drunkdeer A75 | Lamzu Maya X |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av peterholm1:

Skrivet av Slaktardej:

Hjälper dock inte TS då hans dator inte ens kommer in i OS, så att han kan liksom inte installera några drivrutiner.

Hans kommentar där verkar antyda att den ena datorn gick att backa drivrutinerna på...?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Nvidias rykte har fått sig en törn.... "det bara funkar" finns inte längre... fixade så UEFI startade från inbyggda grafiken, tog bort drivrutinen och installerar nu från skivan som medföljde...

Visa signatur

--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

För mig fungerar det klockrent...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

För mig fungerar det klockrent...

Va trevligt, Allt efter 306.97 har strulat för mig.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Samma problem här. Var tvungen att F8 starta windows, köra driver sweeper och backa till 306.97 WHQL (testade inte BETA). Då fungerade allt igen. Har inte testat att uppdatera igen.

(Windows 7 64bit SLI EVGAGTX570HD 2.5GB)

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Jag kör med 310.90 och inget innan har krånglat heller. Men alla ni som har problem, hur installerar ni drivrutinerna? Kör ni med "clean install"? Om inte så kan det vara problemet, istället för att trycka vanligt i installationen så trycker man på avancerat och sen kryssar i "clean install" eller vad det står på svenska. Testa det, då tar den automatiskt bort föregående drivrutiner.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Starta med boot från windows-skiva för att via den starta en systemåterställning.
Bör funka då du inte startar utifrån hårddisken där drivisarna finns.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Jag kör med 310.90 och inget innan har krånglat heller. Men alla ni som har problem, hur installerar ni drivrutinerna? Kör ni med "clean install"? Om inte så kan det vara problemet, istället för att trycka vanligt i installationen så trycker man på avancerat och sen kryssar i "clean install" eller vad det står på svenska. Testa det, då tar den automatiskt bort föregående drivrutiner.

mvh

Det ska jag prova faktiskt! Tack för tipset!

Visa signatur

--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Master of Overkill

Jag kör med W8 Enterprise 64-bit och 310.70 funkar bra på datorn i sign och kör betan på min lilla dator samma OS och 310.90.

Jag fick lite problem med w8 om jag hade PS/2 tangentbordet inne annars vad det inget annat.'

Annars kan du ju alltid köra clean install som SwedZi sa

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Det ska jag prova faktiskt! Tack för tipset!

Gör så, hoppas det fungerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Samma här, spel krashar, datorn tvärnitar med mera.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

mvh

I mitt fall är det display port på skärmen Vs nvidia som strular, allt efter nämnda drivrutin gör att grafikkortet inte får kontakt med skärmen.. Något som nvidia vägrar åtgärda tydligen trots lovord.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Leon1:

I mitt fall är det display port på skärmen Vs nvidia som strular, allt efter nämnda drivrutin gör att grafikkortet inte får kontakt med skärmen.. Något som nvidia vägrar åtgärda tydligen trots lovord.

Fungerar det bättre med DVI eller HDMI? Att Geforcekort inte har utmärkt stöd för Displayport är ju inte direkt något nytt påfund.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Exakt samma för mig. Fast jag var tråkigt nog tvungen att backa till 306.97 pga att alla senare har gjort att
ett specifikt spel får tonvis med grafikbuggar.
Men TS har W8, möjligen problem med nya drivisar på det operativet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Waowt:

Exakt samma för mig. Fast jag var tråkigt nog tvungen att backa till 306.97 pga att alla senare har gjort att
ett specifikt spel får tonvis med grafikbuggar.
Men TS har W8, möjligen problem med nya drivisar på det operativet

Win8 här med, 310.64-betan funkar bra.
Nu stressade jag inte datorn igår med 310.90, men det verkade vara stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Fungerar det bättre med DVI eller HDMI? Att Geforcekort inte har utmärkt stöd för Displayport är ju inte direkt något nytt påfund.

Måste vara relaterat till tillverkarna på kortet. Mina displayportar funkar perfekt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Fast TS skrev ju att problemen började när han installerade senaste drivers, alltså måste det finnas möjlighet att välja bland drivers, även om han måste formatera om först eller liknande.

Det jag tänker är att det skulle kunna vara något problem med win 8 kompabiliteten kanske?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Gör så, hoppas det fungerar

Du Löste Problemet! Tack! "Ren installation" i Avancerat gjorde att det fungerar. Nu kör jag drivarna från 29/12-12.

Visa signatur

--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

Måste vara relaterat till tillverkarna på kortet. Mina displayportar funkar perfekt.

Att det fungerar bra för de allra flesta är inte min poäng, min poäng är att det är betydligt vanligare med problem med DisplayPort på Geforcekort än vad det är problem med DVI/HDMI. Speciellt drivrutinsmässigt och specifikt när man inte kör rena installationer.

Det är inget som egentligen är särskilt konstigt heller då Displayport är ett senare tillskott till korten, och att Nvidia känner till problemen är inte heller nytt. Därav rekommenderar de flesta att man om man kan håller sig till DVI/HDMI på Geforce.

Vice versa gäller på Radeon, där fungerar DP ofta än DVI/HDMI.

Förresten finns det väl inget referensdesignat Geforcekort med mer än en DP-kontakt, så tänkas kan att din tredjepartstillverkare lyckats bättre med DP-kompabiliteten än Nvidias referens?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Att det fungerar bra för de allra flesta är inte min poäng, min poäng är att det är betydligt vanligare med problem med DisplayPort på Geforcekort än vad det är problem med DVI/HDMI. Speciellt drivrutinsmässigt och specifikt när man inte kör rena installationer.

Det är inget som egentligen är särskilt konstigt heller då Displayport är ett senare tillskott till korten, och att Nvidia känner till problemen är inte heller nytt. Därav rekommenderar de flesta att man om man kan håller sig till DVI/HDMI på Geforce.

Vice versa gäller på Radeon, där fungerar DP ofta än DVI/HDMI.

Förresten finns det väl inget referensdesignat Geforcekort med mer än en DP-kontakt, så tänkas kan att din tredjepartstillverkare lyckats bättre med DP-kompabiliteten än Nvidias referens?

Nej jag kör på ref. En i varje kort.
När man kör igång surround visas en bild på hur nvidia vill att man kopplar. Följde aldrig den för orkade inte leta kablar. Funkar perfekt ändå.
Använder 2 dp och 1 dvi eller hdmi.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Du Löste Problemet! Tack! "Ren installation" i Avancerat gjorde att det fungerar. Nu kör jag drivarna från 29/12-12.

Fan va härligt att det fungerade!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väet att antyda kanske är att alla jag har sett i tråden som har haft problem med drivrutinerna har haft Windows 8. Det kanske är något som ligger och spökar där?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det är att göra det enkelt för sig att skylla på Nvidia..
Det är allt som oftast flera tillverkare med i ledet, och ör det någon man skall skylle på är det tillverkaren av skärmen, det ör oftast den som är problemet.
Jag har kört DP ett längre tag på flera grafikkort men hela tiden samma skörm, _aldrig_ ett hickup.
BenQ XL2420T tillsammans med både ett GTX 580 samt GTX 680, Asus är tillverkare av båda grafikorten..
Kolla upp om din skärm är ett problembarn, isåfall byt skärm eller kabel..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”