Nytt datorbygge startar inte, "klick klick" från nätagget

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge startar inte, "klick klick" från nätagget

rubrik
Permalänk
Medlem

Har du moderkortsdistanserna på rätt ställen?

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp det!

Permalänk
Medlem

Vill veta om du hinner får upp något på skärmen. Kan vi få lite mera information. Så som: Startar datorn, eller är den stendöd efter första boot?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

d

Skrivet av iSw3de:

Har du moderkortsdistanserna på rätt ställen?

Kan addera att vi lagt ut moderkortet på ett träbord och när endast nätagg och moderkort är ikopplat med endast den lilla kabeln från nätagget ( inte den breda )
så snurrar processor fläkten för fullt utan att sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupuzlol:

Kan addera att vi lagt ut moderkortet på ett träbord och när endast nätagg och moderkort är ikopplat med endast den lilla kabeln från nätagget ( inte den breda )

Blev väldigt mycket frågetecken nu, har du inte i 24pins kontakten?

Ta och visa foto så blir det bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupuzlol:

Om du inte vet vad du sysslar med så läs på först innan något går sönder...

Permalänk
Medlem

l

Hittade felet, Var fabriksfel på moderkortet, 4-6 lödningar på baksidan ser något sönderbrända ut och kortsluter troligtvis strömmen till cpu'n

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lupuzlol:

Hittade felet, Var fabriksfel på moderkortet, 4-6 lödningar på baksidan ser något sönderbrända ut och kortsluter troligtvis strömmen till cpu'n

Det lär nog ha berott på att du saknat eller haft moderkortsdistanser på fel ställen som kortslutit. Moderkorten är testade från fabrik, helt osannolikt att något sådant som du beskriver skulle missats där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det lär nog ha berott på att du saknat eller haft moderkortsdistanser på fel ställen som kortslutit. Moderkorten är testade från fabrik, helt osannolikt att något sådant som du beskriver skulle missats där.

Det låter konstigt eftersom lödningarna var sönderbrända, men det händer att moderkort och andra komponenter med (rätt) tydliga fel går igenom tillverkarnas QA.

(http://forum-en.msi.com/index.php?topic=148709.0)
Här ser man undersidan av RAM-modulerna på ett moderkort från MSI som till synes har lödats fast med ett strykjärn. Sammma sak har hänt mig med ett moderkort från Asus, men då satt "klumpen" av lödtenn under cpu-sockeln.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hittebarnet:

Det låter konstigt eftersom lödningarna var sönderbrända, men det händer att moderkort och andra komponenter med (rätt) tydliga fel går igenom tillverkarnas QA.
*bild*
Här ser man undersidan av RAM-modulerna på ett moderkort från MSI som till synes har lödats fast med ett strykjärn. Sammma sak har hänt mig med ett moderkort från Asus, men då satt "klumpen" av lödtenn under cpu-sockeln.

Jag trodde vi diskuterande brännmärken på undersidan, något som jag har svårt att se händer på fabriken. Men visst, det kan säkert slinka igenom några kort där för mycket lödtenn hamnat på fel ställen. Speciellt på ställen utan kretsar som kan kortslutas och ge fel vid testerna.

Om trådskaparen lägger upp en bild på skadan så blir det nog mycket lättare att se hur det inträffat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

f

Fixar upp en bild senare idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Moderkort hjälp!

Beställde en dator del för del och byggde ihop den, har byggt fler datorer förut så har lite erfarenhet men inte tillräckligt, därför vänder jag mig till er.

Som sagt, skruvade ihop datorn och när jag kom till sanningens ögonblick och skulle starta den "klickade" endast nät-agget 2ggr. Testade fler gånger, böt ut nätagget/kablar etc. Fast med samma nedlåtande klick ljud.

Efter kollat noga på baksidan av moderkortet upptäckte jag detta

Nu undrar jag om det kan ha varit så när jag fick det redan, eller om det är så att det är självförvållat på något sett?
Med tankte på att om jag skickar tillbaks det och dom vet säkert att det är mitt eget fel att det blivit så får jag betala 500kr, men chansen finns ju att det var så redan från början och då får jag ett nytt.

Enligt vad jag uppfattat det så har alla distanser/kablar etc. suttit på rätt ställen.

img-tagg
Permalänk
Medlem

Bilden du bifogar ser ut som att det är flussmedel på moderkortet? Kan du bifoga fler närbilder skulle det varit bra.

Vad är det för moderkort?

Visa signatur

Motherboard: Asus P8Z68-V PRO | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3400 MHz | RAM: G.Skill 8192 MB (2 x 4096 DDR3-SDRAM) 2133Mhz | Video Card: NVIDIA GeForce GTX 460 | Hard Disk 1: Intel 520 SSD 120Gb | Hard Disk 2: Western Digital WD6400AADS-00M2B0 (640GB) | PSU: Corsair AX750 750W

Permalänk
Medlem

Klick-ljud brukar vara relaterat till kortslutning då skyddskretsarna i nätagget går igång och stänger av.

Koppla ur alla kablar förutom det nödvändiga (24pin mb, 4pin cpu, grafikkort om det finns).

Funkar det fortfarande inte så montera ur moderkort och starta det utan låda med så lite kablar inkopplade som möjligt.

Fungerar det inte så är det nog nätaggsstrul. Dock går det inte att utesluta annat eftersom allt som kopplas in till nätagget kan skapa felet.

Fungerar det vid något läge så gäller det att koppla tillbaka lite i taget så att du vet vart felet ligger.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupuzlol:

Nu undrar jag om det kan ha varit så när jag fick det redan, eller om det är så att det är självförvållat på något sett?
Med tankte på att om jag skickar tillbaks det och dom vet säkert att det är mitt eget fel att det blivit så får jag betala 500kr, men chansen finns ju att det var så redan från början och då får jag ett nytt.

Vet inte vart du tänker skicka det eller så, men tänkt på att enligt konsumentköplagen så är det DERAS uppgift att bevisa att DU har gjort nått fel. Kan dom inte det så ska dom ta tillbaka det/reparera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Klick-ljud brukar vara relaterat till kortslutning då skyddskretsarna i nätagget går igång och stänger av.

Koppla ur alla kablar förutom det nödvändiga (24pin mb, 4pin cpu, grafikkort om det finns).

Funkar det fortfarande inte så montera ur moderkort och starta det utan låda med så lite kablar inkopplade som möjligt.

Fungerar det inte så är det nog nätaggsstrul. Dock går det inte att utesluta annat eftersom allt som kopplas in till nätagget kan skapa felet.

Fungerar det vid något läge så gäller det att koppla tillbaka lite i taget så att du vet vart felet ligger.

/s

Klick ljuden är väl reläer som slår från och till eller? Eller skyddskretsarna som du beskriver det?

Visa signatur

Motherboard: Asus P8Z68-V PRO | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3400 MHz | RAM: G.Skill 8192 MB (2 x 4096 DDR3-SDRAM) 2133Mhz | Video Card: NVIDIA GeForce GTX 460 | Hard Disk 1: Intel 520 SSD 120Gb | Hard Disk 2: Western Digital WD6400AADS-00M2B0 (640GB) | PSU: Corsair AX750 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffa23:

Klick ljuden är väl reläer som slår från och till eller? Eller skyddskretsarna som du beskriver det?

Jo visst behöer ett klickande relä inte automatiskt ha med detta att göra men det är så det ofta låter och uppför sig om det är någon kortslutning.

Bara ett tips.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Ett ärende, en tråd. Se §3.3 i forumets regler.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

om du hade distanserna på från början så borde de ju inte bli kortslutning om allt sitter rätt, du kanske har råkat lägga moderkortet i sylt eller nått? vatten leder ju el så om det är klabb på baksidan, testa torka bort det för de ser ut som en massa sylt eller nån trögflytande vätska som du doppat de i. får du inte bort de eller om de är bränt så är de bara att reklamera

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Skrivet av Lupuzlol:

Beställde en dator del för del och byggde ihop den, har byggt fler datorer förut så har lite erfarenhet men inte tillräckligt, därför vänder jag mig till er.

Som sagt, skruvade ihop datorn och när jag kom till sanningens ögonblick och skulle starta den "klickade" endast nät-agget 2ggr. Testade fler gånger, böt ut nätagget/kablar etc. Fast med samma nedlåtande klick ljud.

Efter kollat noga på baksidan av moderkortet upptäckte jag detta http://i.imgur.com/r91Mk.jpg

Enligt vad jag uppfattat det så har alla distanser/kablar etc. suttit på rätt ställen.

Hur har det gått med reklamationen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar