Jag tror att com hem lurar mig men är inte säker.

Permalänk
Medlem

Jag tror att com hem lurar mig men är inte säker.

Hej, jag har ett com hem bredband och betalar för ett 24 megabit bredband, men när jag tittar efter på hemsidor som bredbandskollen.se och speedtest.net så visar dem hemsidorna att jag endast har en nedladdnings hastighet på 1,74 Mbit/s och en uppladdnings hastighet på 0,06 Mbit/s med en svarstid på 299 ms, jag förstår inte varför jag får så dåliga resultat, någon som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort, router och modem.
Siffrorna är så lustiga att det låter mer som nåt kajko på din sida. (ungefär som att du fått bredbandsnedladdning med 56k ping och uppladdning)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Kopplad med kabel direkt till modemet eller över wifi eller med annan utrustning emellan?
Samma/liknande resultat vid bandbreddskontroll på flera datorer?
Handlar det om ADSL, och är i så fall modemet kopplat till första telefonjacket?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vad har du för nätverkskort, router och modem.
Siffrorna är så lustiga att det låter mer som nåt kajko på din sida. (ungefär som att du fått bredbandsnedladdning med 56k ping och uppladdning)

Jag använder ingen router och mitt modem är: Scientific Atlanta Model EPX2203 SERIES
Nätverkskort: Marvell Yukon 88E8071 PCI-E Gigabit Ethernet controller

Permalänk

Jag får samma problem med mitt bredband från ComHem ibland, det löser sig när jag startar om routern. Nästan precis samma siffror som dig till och med. Nu har ju jag i och för sig en vanlig router och så, men prova att starta om, om du inte redan gjort det förstås.

Permalänk
Medlem

Ringa dom och kolla läget kan ju va en bra idé?

Permalänk
Medlem

Kör traceroute till tex. Sweclockers.com då ser du om du har hög latens direkt till modemet eller comhems gateway.

Har du ett annat modem är det värt att testa med.detta

Visa signatur
Permalänk

Haha oj EPX2203.. det modemet är nog från -72 Nämen lär vara fem-sex år iallafall? Om du får exagt samma dåliga värde från en annan dator så lär det nog vara modemet. Du lär vara obunden och kunna få ett nytt välfungerande modem för en billig peng vid ombindning. Men testa som sagt med en annan dator först.

Fungerar tv-kanalerna som de ska?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Lämna Comhem, dem är skräp!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

varför sitter du på 10års gammal hårdvara med 24Mbit bredband... ? du fick väl med ett modem när du teckna avtalet med comhem ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kopplad med kabel direkt till modemet eller över wifi eller med annan utrustning emellan?
Samma/liknande resultat vid bandbreddskontroll på flera datorer?
Handlar det om ADSL, och är i så fall modemet kopplat till första telefonjacket?

Kopplad direkt till modemet.
Samma resultat med andra datorer.
Modemet är kopplat genom "kabel-tv"(Tror det heter kopparkabel), förlåt är inte så kunnig om detta ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Haha oj EPX2203.. det modemet är nog från -72 Nämen lär vara fem-sex år iallafall? Om du får exagt samma dåliga värde från en annan dator så lär det nog vara modemet. Du lär vara obunden och kunna få ett nytt välfungerande modem för en billig peng vid ombindning. Men testa som sagt med en annan dator först.

Fungerar tv-kanalerna som de ska?

Tv-kanalerna har inte fungerat på några månader faktiskt, bara kanal 1,2 och 4 har fungerat. Jag tar o ringer kom hem imorgon bitti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför sitter du på 10års gammal hårdvara med 24Mbit bredband... ? du fick väl med ett modem när du teckna avtalet med comhem ?

Har haft samma avtal i över 10 år.

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i dina kläder så hade jag bytt till telia eftersom dom i nästan alla fall kan leverera snabbasst och billigast samt driftsäkrast bredband:D

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Lämna Comhem, dem är skräp!

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacoub:

#13090834

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacoub:

För att de brukar ge ibland ganska mycket mindre än de lovar, specielt om man bor lite avsides från större städer osv.

Sedan så finns det en "citera flera" knap du kan använda

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

För att de brukar ge ibland ganska mycket mindre än de lovar, specielt om man bor lite avsides från större städer osv.

Sedan så finns det en "citera flera" knap du kan använda

Jag kan bara svara från vad jag upplevt under 1 år med comhem, boendes en halvmil utanför Borlänge.

Jag betalar 99 kr (student) för 100/10 och får precis dessa siffror vid test och ned- och uppladdning. Har fungerat kanon. Varit driftfel vid 2-3 tillfällen och det har alla gångerna ordnats samma eftermiddag/kväll.

Så jag har bara haft bra erfarenhet med comhem.

Vad jag förstår så verkar det snarare vara inne i de större tätbebodda områdena som det brukar kan vara belastningsproblem? Men sist jag läste om vad andra tyckte var också för 1 år sedan.

EDIT: Jag hade läst om svagheterna hos deras router. Den kunde vara instabil vid användande av Wifi och routerfunktionen. Frågade om detta vid beställningen och han bekräftade detta och rekommenderade mig att använda en egen router. Detta tyckte jag var mycket positivt då det var ett ärligt svar som kunde ha ändrat min uppfattning om beställning. Men jag som redan tänkte använda en egen router såg det enbart som ett plus då jag uppskattar sådan ärlighet.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag kan bara svara från vad jag upplevt under 1 år med comhem, boendes en halvmil utanför Borlänge.

Jag betalar 99 kr (student) för 100/10 och får precis dessa siffror vid test och ned- och uppladdning. Har fungerat kanon. Varit driftfel vid 2-3 tillfällen och det har alla gångerna ordnats samma eftermiddag/kväll.

Så jag har bara haft bra erfarenhet med comhem.

Vad jag förstår så verkar det snarare vara inne i de större tätbebodda områdena som det brukar kan vara belastningsproblem? Men sist jag läste om vad andra tyckte var också för 1 år sedan.

EDIT: Jag hade läst om svagheterna hos deras router. Den kunde vara instabil vid användande av Wifi och routerfunktionen. Frågade om detta vid beställningen och han bekräftade detta och rekommenderade mig att använda en egen router. Detta tyckte jag var mycket positivt då det var ett ärligt svar som kunde ha ändrat min uppfattning om beställning. Men jag som redan tänkte använda en egen router såg det enbart som ett plus då jag uppskattar sådan ärlighet.

Visst, du är väll en av de 16 % eller 23% som får acceptabelt eller bra resultat av com hems kunder som faktiskt får vad de betalar för. kolla http://www.bredbandskollen.se/statistik/?section=0&month=0120... för statestik

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Visst, du är väll en av de 16 % eller 23% som får acceptabelt eller bra resultat av com hems kunder som faktiskt får vad de betalar för. kolla http://www.bredbandskollen.se/statistik/?section=0&month=0120... för statestik

Tror inte man skall ta den där statistiken på så stort avlar. Bredbandsbolaget med med enligt Svenskt kvalitetsindex flest nöjda kunder är ännu sämre.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Visst, du är väll en av de 16 % eller 23% som får acceptabelt eller bra resultat av com hems kunder som faktiskt får vad de betalar för. kolla http://www.bredbandskollen.se/statistik/?section=0&month=0120... för statestik

Och 90% av dom där mätningarna är säkerligen över wifi också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacoub:

Har haft samma avtal i över 10 år.

Och du måste absolut ha samma utrustning i 10år på grund av detta? Verkar lite konstigt, ingen rätt att upgradera?

Permalänk
Skrivet av Jacoub:

Har haft samma avtal i över 10 år.

okej ? ock du har då haft 24Mbit i 10års tid ?? ska ja tolka det så ? du borde få nytt modem eftersom din är så gammal...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Jacoub:

Vissa har ett passionerat dogmatiskt hat mot Comhem eftersom att just deras uppkoppling är kass. Generellt sett kan man säga att beroende på hur bra infrastrukturen är från ens lägenhet/hus till "internet" så kan comhem vara allt från svinbra till askasst. Samma sak gäller all typer av internetuppkoppling oavsett om det är mobil, adsl, fiber eller kabel. Har man kassa linor från sin bostad så är man fucked. Comhem tenderar väl dock att krångla oftare än fiberuppkoppling, men det finns inga givna sanningar.

Jag har Bahnhof fiber via iTux(stadsnät i göteborg) och allting fungerar svinbra. Det finns dock vissa delar i iTux-nätet som har varit överbelastade vilket har drabbat internetanslutningen för vissa oavsett ISP. I detta fall kanske till och med internet via comhem hade varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Tror inte man skall ta den där statistiken på så stort avlar. Bredbandsbolaget med med enligt Svenskt kvalitetsindex flest nöjda kunder är ännu sämre.

Lite Ironiskt är faktiskt att jag använder bredbandsbolaget 100/10 och får resultatet jag blir lovad.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hade själv comhem i många år... Verkar väldigt konstigt att de låtit dig sitta med samma gamla modem i tio år. Ring och prata med dem!

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Lite Ironiskt är faktiskt att jag använder bredbandsbolaget 100/10 och får resultatet jag blir lovad.

http://i.imgur.com/A6boI.jpg

Du och majoriteten av alla Bredbandsbolaget kunder får säkert ut utlovad hastighet. Är nog som FinurligFilur skriver att många kör testet via Wifi och då inte får representativa resultat.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Om du kör 24MBit så tror jag ComHem garanterar 12-24Mbit, så får du lägre än 12 så måste de åtgärda det.

Ring dem och förklara problemet, troligtvis kommer dom skicka dig ett nytt modernare modem. Känns tveksamt att ett 10 år gammalt modem skulle klara 24MBit.

Jag kör ComHem 100/10 och har då fått en Netgear C3100 router/modem. Hastigheten är precis som utlovat men den trådlösa delen fungerar inget vidare. Lite konstigt att de medger att det inte fungerar särskilt bra till Sten1930 men inte verkar ha några planer på att göra någonting åt det. Till mig säger dom bara att "det ska fungera". Man kan ju naturligtvis alltid koppla in en egen router.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zadrok:

Om jag hade varit i dina kläder så hade jag bytt till telia eftersom dom i nästan alla fall kan leverera snabbasst och billigast samt driftsäkrast bredband:D

Dock är deras modem och routers i klass med Comhems.. är ganska säker på att de sänder ut samma skit tom. Deras lina går dock inte att klaga på.

Skrivet av frostfield:

Vissa har ett passionerat dogmatiskt hat mot Comhem eftersom att just deras uppkoppling är kass. Generellt sett kan man säga att beroende på hur bra infrastrukturen är från ens lägenhet/hus till "internet" så kan comhem vara allt från svinbra till askasst. Samma sak gäller all typer av internetuppkoppling oavsett om det är mobil, adsl, fiber eller kabel. Har man kassa linor från sin bostad så är man fucked. Comhem tenderar väl dock att krångla oftare än fiberuppkoppling, men det finns inga givna sanningar.

Jag har Bahnhof fiber via iTux(stadsnät i göteborg) och allting fungerar svinbra. Det finns dock vissa delar i iTux-nätet som har varit överbelastade vilket har drabbat internetanslutningen för vissa oavsett ISP. I detta fall kanske till och med internet via comhem hade varit bättre.

Kan ha och göra med den taskiga historia som Comhem har som är fylld av mygel och försök att om vi säger så här.. tänja på lagen ett par snäpp genom att lova mycket men inte hålla det man lovat. De har blivit dömda minst två gånger i domstol för medveten felaktig marknadsföring. Att de sedan har blivit bättre är väl inte så konstigt men de har fortfarande en enorm förmåga att göra saker krångligare än vad de egentligen behöver. Deras skitrouters har fått utstå enorm kritik och Comhem envisas fortfarande att sända skiten till folk. Sedan är deras nät så fruktansvärt dåligt byggt på vissa ställen att det är skrämmande.

Skrivet av sten1930:

Lite Ironiskt är faktiskt att jag använder bredbandsbolaget 100/10 och får resultatet jag blir lovad.

http://i.imgur.com/A6boI.jpg

100/100 av riksnet. Ganska bra resultat (brukar vara högre vid småtimmarna) och är riktigt nöjd faktiskt.

Skrivet av Cyne:

Om du kör 24MBit så tror jag ComHem garanterar 12-24Mbit, så får du lägre än 12 så måste de åtgärda det.

Ring dem och förklara problemet, troligtvis kommer dom skicka dig ett nytt modernare modem. Känns tveksamt att ett 10 år gammalt modem skulle klara 24MBit.

Jag kör ComHem 100/10 och har då fått en Netgear C3100 router/modem. Hastigheten är precis som utlovat men den trådlösa delen fungerar inget vidare. Lite konstigt att de medger att det inte fungerar särskilt bra till Sten1930 men inte verkar ha några planer på att göra någonting åt det. Till mig säger dom bara att "det ska fungera". Man kan ju naturligtvis alltid koppla in en egen router.

Det typiska leverantörsvaret alltså.. Det och "Det måste vara ett fel hos dig". Comhem har antagligen rätt också.. Det "funkar" men inte direkt bra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacoub:

Hej, jag har ett com hem bredband och betalar för ett 24 megabit bredband, men när jag tittar efter på hemsidor som bredbandskollen.se och speedtest.net så visar dem hemsidorna att jag endast har en nedladdnings hastighet på 1,74 Mbit/s och en uppladdnings hastighet på 0,06 Mbit/s med en svarstid på 299 ms, jag förstår inte varför jag får så dåliga resultat, någon som kan hjälpa till?

Fråga supporten på comhem om signalen ser bra ut. Om så är fallet ber du att få köpa ett nytt modem. Om inte lär dom felanmäla och du få en teckniker hemskickat framgent. Jag är rätt säker på att ditt modem är paj iom att du har sådär låg speed och dessutom i båda riktningarna. Kommer felet och går kan det dock vara andra fel.

Visa signatur

Dooh!