Svenska Tobii visar ögonstyrning med Rex och Gaze

Permalänk
Melding Plague

Svenska Tobii visar ögonstyrning med Rex och Gaze

Det är inte bara de stora elektronikjättarna som ställer ut på CES 2013 i Las Vegas. Svenska Tobii är på plats och demonstrerar hur gränssnitt och applikationer kan styras med ögonen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner redan nu att detta kommer bli missbrukat.. på något sätt..

Cool teknik dock! Hade gärna fått tag i en och användt den i processing..

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Ögonstyrning skulle nog vara ganska eftertraktat av mångan när man sitter på t.ex. bussen men även vardaglig användning

Permalänk
Medlem

Jaha, det här får man hålla ett öga på!

Permalänk
Testpilot

Riktigt läckert!

Finns säkert en massa roligar saker man kan göra med detta. (=

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Detta med en tankeläsarteknik så är mitt liv fullbordat! Då är det bara att tänka en uppsatts!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Ögonstyrning + röst>text = hejsvejs mus och tbord för daglig användning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

sorry , helt ointressant om du måste använda musen oxå.

Det hela tar även längre tid att utföra med ögongrejerna än med musen.
Waste of time

Permalänk
Medlem

Bra skit. Kommer kompletteras med fler sensorer inom den nära framtiden. Snart kan din dator, mobil etc "se" hur du mår, analysera vad det är du tittar på när du surfar för att sedan skräddarsy vad för annonser, rekommendationer etc som kommer visas. Tänk också vad denna information tillsammans med data om din puls, andning osv kan göra för spel.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Det där är nästa tillägg till min arbetsplats så fort det finns ett färdigt paket att köpa!
Sak samma om jag får betala själv, jag ska ha!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan vara ganska så användbart ,när man lirar ARMA och flyger helikopter eller stridsflygplan.
Funkar nog perfekt på sjukhus för skadade människor.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kunde vara nåt för rörelsehindrade männinskor för att underlätta användningen av datorer.
Själv ser (pun!) jag inte mig själv använda en sån i nuvarande skick framför hemmadatornm iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert komma massor av ögonträningsprogram där man ska göra olika rörelser för att träna sina ögonmuskler.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Inaktiv

Lär ju införa något extra, så att man kan till exempel bita ihop för att göra vänster klick.

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Det kommer säkert komma massor av ögonträningsprogram där man ska göra olika rörelser för att träna sina ögonmuskler.

iRolleyes - Be the Smiley!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Det hela tar även längre tid att utföra med ögongrejerna än med musen.
Waste of time

Så du kan altså klicka på något med musen innan du hunnit tittat på det? intressant...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Hela konceptet tycker jag låter skitbra!

Kommer göra att fler kan använda en dator tex dem som inte kan röra på händerna behöver bara kolla och trycka på en knapp, kommer betyda mycket för de sjuka och handikappade.

Sedan om det kommer ut som man kan köpa likt Nvidias 3D vision set så skulle jag kunna tänka mig köpa det till tex htpc:n om det införs ngt som snabbt höger vänster titt för att klicka eller ngt. Annars en rolig grej att ha!

All ny teknik är bra teknik för då betyder det att vi går framåt iallafall

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Grymt bra ..Personer som är funktionshindrade, som inte har några armar eller har en arm skulle kunna ha stor använding

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd

What sorcery is this!

Här har vi framtiden, kul att det är ett svenskt företag.

Permalänk
Medlem

känns som ett sånt här system vore lite OP i t.ex shooters :)? alla skulle få perfekt aim

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

sorry , helt ointressant om du måste använda musen oxå.

Det hela tar även längre tid att utföra med ögongrejerna än med musen.
Waste of time

Så du klickar på objekt med musen utan att faktiskt titta på dem först? Fan, du är nog den enda i världen skulle jag säga

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Slipper man snart dra i den med vänsterhanden när man porrsurfar. :E

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

tycker detta hade varit perfekt för surplattor som redan har begränsad inmatning.
typ när man slösurfar i soffan och ligger så där bekvämt att man inte vill flytta armarna för att svepa på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Slipper man snart dra i den med vänsterhanden när man porrsurfar. :E

Va? Vad gör du med musen när du tittar på videos? o.O

Permalänk
Medlem

Fick tillfälle att leka lite med en av deras tidigare produkter, men har allt för tjocka glasögon för att det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Guld om man kan capslocka den röda knappen och läsa info/uppsatser!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Tänkte att det kunde vara nåt för rörelsehindrade männinskor för att underlätta användningen av datorer.
Själv ser (pun!) jag inte mig själv använda en sån i nuvarande skick framför hemmadatornm iaf.

Det är redan en av deras core-business delar, och har så varit från väldigt tidigt:
http://www.tobii.com/en/assistive-technology/global/

Problemet är väl att det inte är en så extremt stor marknad, och det är väl därför dom nu försöker hitta mer "vanliga" användningsområden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

sorry , helt ointressant om du måste använda musen oxå.

Det hela tar även längre tid att utföra med ögongrejerna än med musen.
Waste of time

hoppas bara inte det blir standard i framtiden för vem vet vad för fula grejer man kan göra med den tekniken

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Detta med en tankeläsarteknik så är mitt liv fullbordat! Då är det bara att tänka en uppsatts!

Coolt skulle det verkligen vara då skulle inte filmföretagen behöva betala miljoner/miljarder för film utan
då räcker det med ett par personer som tänker ihop filmer
Å andra sidan skulle andra säkert kunna läsa dina tankar vilket inte alltid skulle varit så roligt.