Behöver hjälp i csharp/asp.net/MSSQL

Permalänk

Behöver hjälp i csharp/asp.net/MSSQL

Hej.

Jag håller på att programmera ett manegerspel vid namn unicorns vs zombies.
Jag behöver hjälp med ett problem jag har med register/login sida.
När jag registrerar en user så skapas userid´n automatiskt i databasen tillsammans med angiven användar info.
Efter använder registrerar vill jag att använderen med den unika userid´n ska skapa ett lag med lagnamn.
När jag gör detta vill jag att userid´n ska kopplas vidare till den sidan där laget skapas för att senare skrivas ut i en seperat table i en seperat database object.
( efter att använder klickar på "submit" i register så länkas dem till sidan som ska skapa team åt dem via en response.redirect)
har fått tips om att jag på något sätt ska göra det med en querry, Men vet inte hur jag gör.

Har ni något hum om hur jag gör detta?/alternativ lösning?(vill såklart även att userid behålls i använderens browser session, jag har inte gått någon databas kurs så har svårt att förstå hur de fungerar)

Jag har rätt mycket kod i både MSSQL och csharp så tror inte det passar att jag skriver med det.

god fortsättning.
Urbersurfer

Visa signatur

CPU: i7-3770k | Chassi: Fractal Design Arc | PSU Corsair 620W | GPU: GTX670 | RAM: 16GB DDR3 | Systemdisk: Force Series 3 120gb | Lagringsdisk: WD 2TB Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbersurfer:

Hej.

Jag håller på att programmera ett manegerspel vid namn unicorns vs zombies.
Jag behöver hjälp med ett problem jag har med register/login sida.
När jag registrerar en user så skapas userid´n automatiskt i databasen tillsammans med angiven användar info.
Efter använder registrerar vill jag att använderen med den unika userid´n ska skapa ett lag med lagnamn.
När jag gör detta vill jag att userid´n ska kopplas vidare till den sidan där laget skapas för att senare skrivas ut i en seperat table i en seperat database object.
( efter att använder klickar på "submit" i register så länkas dem till sidan som ska skapa team åt dem via en response.redirect)
har fått tips om att jag på något sätt ska göra det med en querry, Men vet inte hur jag gör.

Har ni något hum om hur jag gör detta?/alternativ lösning?(vill såklart även att userid behålls i använderens browser session, jag har inte gått någon databas kurs så har svårt att förstå hur de fungerar)

Jag har rätt mycket kod i både MSSQL och csharp så tror inte det passar att jag skriver med det.

god fortsättning.
Urbersurfer

För att säkerställa användarens användarid och övrig användarspecifik data så bör det lämpligtvis sparas i en SESSION alternativt COOKIE. Det går även att spara i QUERYSTRING och till och med VIEWSTATE men detta är inget jag rekommenderar.

Det krävs att du läser på hur det fungerar med SESSIONSTATE och övriga bitar mer än att någon bara berättar om hur du gör om du vill förstå dig på säkerheten och vad som faktiskt händer.

När användaren klickar på "Submit"-knappen så skapar du användaren och loggar in användaren automatiskt. Därefter skickar du vidare användaren till lag-sidan. Tänk på att användaren kan ju stänga ner sidan/logga ut och då måste du ändå göra en koll att användaren har ett lag nästa gång denne loggar in.

När användaren ska logga in så kontrollerar du att inloggningsuppgifterna stämmer och sparar lämplig data i en sessions-variabel på detta vis:
SESSION["LOGGED_IN_USER_ID"] = 1; //Där "1" egentligen är användaridt för användaren i databasen.

Googla gärna på ämnet så hittar du massor med information om registrering och inloggning för ASP.NET.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

vet du någon bra sida som kan hjälpa då? jag har läst igenom hundratals länkar på google där ingen verkar funka i mitt fall. kan också vara att jag har väldigt svårt att förstå dem.

Visa signatur

CPU: i7-3770k | Chassi: Fractal Design Arc | PSU Corsair 620W | GPU: GTX670 | RAM: 16GB DDR3 | Systemdisk: Force Series 3 120gb | Lagringsdisk: WD 2TB Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbersurfer:

vet du någon bra sida som kan hjälpa då? jag har läst igenom hundratals länkar på google där ingen verkar funka i mitt fall. kan också vara att jag har väldigt svårt att förstå dem.

Du kan läsa på här hur det fungerar:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/75x4ha6s%28v=vs.100%2...

Läs lite om Cookie och sedan Session. Session rekommenderar jag att du sedan använder. Det är inte speciellt stort ämne så om det uttråkar dig så kan du testa dig fram med hur det fungerar. Principen är densamma för båda och det är väldigt enkelt att använda.

COOKIE["username"] = "test123"; String username = (String)COOKIE["username"];

På samma sätt använder man det för Session. Skillnaden är att Cookies lagras i användarens browser medan Sessions lagras på servern.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?