Permalänk

Datorn gör konstiga klick ljud

Hallå, nyligen har min dator börjar göra ifrån sej både höga och jobbiga klickande ljud det har hänt 2-3gånger senaste 2veckorna. det har kommit när datorn varit på i flera timmar (6-10)timmar och har kommit alla gånger när jag kommit tbx från att vara brb ett längre tag (1-3timmar)

Klick kljudet kommer ifrån bakdelen av datorn så skulle nog kunna räkna bort hårddiskarna, så jag skulle gissa att det kommer ifrån: nätagg,moderkort,graffe,cpu kylaren eller någon av dom bakre fläktarna, för
ljudet är starkare där.

Tacksam för svar

Permalänk
Avstängd

Gissar på nätaggregatet.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Gissar på nätaggregatet.

Är det allvarligt eller något man kan göra åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

byta det. mitt gamla nätagg klickade innan det gick sönder. (det tog nästan andra komponenter med sig ner i graven)

skaffa ett nätagg av kvalitet, så håller det ett tag
(mitt nya har totalt 7 års garanti^^)

Mvh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldToazt:

Byt ut nätaggregatet på garanti. "Smäller" nätagget så kan det ta med sig hela datorn i graven.

Om du vill göra en mer sofistikerad felsökning kan du plock ur ditt GTX kort, och under 1-2dygn köra på det inbyggda i processorn. På detta sätt kan du utesluta grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Kanske är hårddisken? Min dator brukar också klicka ibland och då brukar det ofta frysa till i systemet också, fast det kanske är nätagget för min del med?

Permalänk
Medlem

Hårddiskar brukar klicka när dom blir slitna, sen kan det börja komma rispande tjutande ljud väldigt sällan, ibland slutar det med att skiten lägger av då armen lagt av och eller repat skivorna... Det har hänt med flertalet av mina diskar, om man ändå dragit en backup när det väl började.

Permalänk
Skrivet av olle:

byta det. mitt gamla nätagg klickade innan det gick sönder. (det tog nästan andra komponenter med sig ner i graven)

skaffa ett nätagg av kvalitet, så håller det ett tag
(mitt nya har totalt 7 års garanti^^)

Mvh.

Har ett på 3år garanti nu. Gjorde en felanmälan så får antagligen skicka in det.
Hur länge tar det innan skiten smäller när man börjar höra klickljud? Vågar man använda det nu sålänge tills man får ett nytt?

Permalänk

Om det inte är nätdelen tippar jag på vattenpumpen till cpu kylaren, nästa gång du hör klick ljudet testa att slå till vattenpumpen lite lätt med fingret och se om den tystnar. Vet dock inte om antec är drabbat av dessa miss ljud från vattenpumpar man det är däremot Corsair.

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bibblebong:

Om det inte är nätdelen tippar jag på vattenpumpen till cpu kylaren, nästa gång du hör klick ljudet testa att slå till vattenpumpen lite lätt med fingret och se om den tystnar. Vet dock inte om antec är drabbat av dessa miss ljud från vattenpumpar man det är däremot Corsair.

antec brukar lida av ett rasslande ljud från radiatorn om denna är felmonterad.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

antec brukar lida av ett rasslande ljud från radiatorn om denna är felmonterad.

Inge raslande utan klickande ljud. Klick klick

Permalänk

Jag kan säga att jag har samma problem och min dator är runt 2 månader gammal!

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldToazt:

Som jag skrev tidigare, prova köra på det integrerade grafikkortet för att utesluta att detta är uppkomsten till tickande ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Skrivet av GoldToazt:

Har ett på 3år garanti nu. Gjorde en felanmälan så får antagligen skicka in det.
Hur länge tar det innan skiten smäller när man börjar höra klickljud? Vågar man använda det nu sålänge tills man får ett nytt?

Jag vet inte om ditt nätagg är som mitt gamla, men det klickade, sedan rasslade det. tillslut så dog datorn om jag kopplade i något som drog ström från usbportarna. (usb fläktar, flashiga tangentbord osv)

sedan startade inte datorn.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Som jag skrev tidigare, prova köra på det integrerade grafikkortet för att utesluta att detta är uppkomsten till tickande ljudet.

Klarar mej tyvär inte utan det :/
Men kan graffet börja göra klickande ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Ibland kan det låta så från mitt 620 också, som en kaffekokare eller hur? Vissa personer har klagat på det tidigare från just den kylaren, men om det klickar för dig hela tiden då vet jag inte För det klickar bara några gånger för mig ibland när jag precis har startat datorn, annars är det lugnt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Ibland kan det låta så från mitt 620 också, som en kaffekokare eller hur? Vissa personer har klagat på det tidigare från just den kylaren, men om det klickar för dig hela tiden då vet jag inte För det klickar bara några gånger för mig ibland när jag precis har startat datorn, annars är det lugnt.

Nää, det är klickande lite raspande ljud, ingen kaffekockare
och det låter bara ibland väldigt sällan. och om det väl börjar slutar det inte förens du stänger av datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kanske är hårddisken? Min dator brukar också klicka ibland och då brukar det ofta frysa till i systemet också, fast det kanske är nätagget för min del med?

HDD fel, Byt hdd asap

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

HDD fel, Byt hdd asap

Håller med denna. Min gamla hdd gjorde klickljud, allt frös, för att sedan hoppa igång igen.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Håller med denna. Min gamla hdd gjorde klickljud, allt frös, för att sedan hoppa igång igen.

Inget fryser; allt funkar bra även när det klickar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldToazt:

Inget fryser; allt funkar bra även när det klickar

Vompen har hdd problem, inte du.

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

har du asus xonar stx ljudkort?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

har du asus xonar stx ljudkort?

Nää,
Men har ett Terratec kort, kan det vara det? har haft problem med det förut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldToazt:

Klarar mej tyvär inte utan det :/
Men kan graffet börja göra klickande ljud?

Kan uppkomma från fläktarna, vore dumt att göra RMA på nätdelen. Speciellt om det inte skulle visa sig vara fel på nätdelen.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Kan uppkomma från fläktarna, vore dumt att göra RMA på nätdelen. Speciellt om det inte skulle visa sig vara fel på nätdelen.

Ska man smörja fläktarna eller vad kan man göra åt det då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldToazt:

Ska man smörja fläktarna eller vad kan man göra åt det då?

Glidlagren i fläkten som behöver smörjas. Oftast lättare att köpa ersättningskylare.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Glidlagren i fläkten som behöver smörjas. Oftast lättare att köpa ersättningskylare.

Okey, tror nog inte det är fläktarna för dom snurrar ju även lite efter datorn har stängs av, och ljudet har förvunnit direkt datorn vart utan ström.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldToazt:

Okey, tror nog inte det är fläktarna för dom snurrar ju även lite efter datorn har stängs av, och ljudet har förvunnit direkt datorn vart utan ström.

försök att lokalisera ljudet när det uppstår, enklast genom att öppna sidan på chassit och stoppa in örat.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

försök att lokalisera ljudet när det uppstår, enklast genom att öppna sidan på chassit och stoppa in örat.

Joo, gjort det en gång. Kom bakifrån av chassit och långt ner, Och där sitter Nätagget och ljudkortet. har blockat ur ljudkortet nu. Har haft problem med det förut. Så antagligen det som fuckar igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

HDD fel, Byt hdd asap

Helt seriös? För den funkar normalt i flera timmar, sen någon gång så fryser den i 3-5 sekunder, och sen klickar och hoppar igång och flyter på i några timmar till?