ta bort 3TB gränsen genom kontrollkort

Permalänk
Medlem

ta bort 3TB gränsen genom kontrollkort

Hej!

Det är så att jag nyligen införskaffat mig en 3TB hårddisk som inte riktigt fungerar med mitt moderkort, när jag kopplat in den så står det i enhetshanteraren att där bara finns ca 750GB. Så jag tänkte att jag skulle gå runt detta problem eftersom moderkortet jag har inte stödjer mer än ca 2TB pga att jag bara har en sydbrygga med ICH10R.

Men för att komma runt detta kan man köpa ett kontrollkort som t.ex. Asus U3S6. Men enligt Asus egna kompatibilitetslista så finns inte mitt moderkort med, även om jag tror jag har allt som krävs.

Mitt moderkort är en P45-DS4
Den har en Pci-E x4 slot som har Pci-E version 2.0. Vilket kontrollkortet Asus U3S6 behöver.

Någon som har testat och vet om den fungerar på lite äldre moderkort?
Samt är det något jag har missat som man bör kolla innan jag köper kortet?

Bör kanske tilläggas att jag använder bara en av pci-e sloten och det är till mitt grafikkort men den är på x16. Så någon flaskhals från de andra sloten bör inte finnas.

Permalänk
Medlem

Japp ett kontrollerkort fixar saken,
Men prova "fulhacket" med att stänga av disken i bios och se om windows hittar den.
Och släng in Intel Rapid Storage Technology om du inte redan har det.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken gräns menar du? De flesta kontrollers kan hantera diskar över 2 Tbyte, de måste däremot köras som gpt och inte mbr, det finns däremot en spärr i win mot att boota från en disk med gpt om man inte har efi i stället för bios, men disken fungerar normalt så man kan ha dem som lagringsdiskar men inte till os.
Ska du ha den till lagring så radera allt och partionera om den med gpt så borde den fungera normalt utan ett kontrollerkort som inte heller kommer att kunna partionera om den, för det är partitionstypen som är problemet som det låter.

Mbr kan som max hantera 2,199,023,255,040 bytes.
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken gräns menar du? De flesta kontrollers kan hantera diskar över 2 Tbyte, de måste däremot köras som gpt och inte mbr, det finns däremot en spärr i win mot att boota från en disk med gpt om man inte har efi i stället för bios, men disken fungerar normalt så man kan ha dem som lagringsdiskar men inte till os.
Ska du ha den till lagring så radera allt och partionera om den med gpt så borde den fungera normalt utan ett kontrollerkort som inte heller kommer att kunna partionera om den, för det är partitionstypen som är problemet som det låter.

Mbr kan som max hantera 2,199,023,255,040 bytes.
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

Mitt bios saknar uefi därav gränsen för 2TB hårddiskar. Glömde kanske nämna det. Så det blir ingen skillnad med att köra som gpt. Sen så ska den bara användas som lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp ett kontrollerkort fixar saken,
Men prova "fulhacket" med att stänga av disken i bios och se om windows hittar den.
Och släng in Intel Rapid Storage Technology om du inte redan har det.

Kan testa om det fungerar. Jag använder en SSD disk som boot med samsungs magician, så jag tror inte att irs kommer fungera optimalt på mitt system då det finns en risk att den förstör min boot disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RaWzeR:

Mitt bios saknar uefi därav gränsen för 2TB hårddiskar. Glömde kanske nämna det. Så det blir ingen skillnad med att köra som gpt. Sen så ska den bara användas som lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det blir antagligen skillnad, uefi krävs för boot, men gpt krävs för partitioner över ca 2,2 Tbyte, mbr kan inte adressera mera så helt oavsett moderkortet så blir det problem om du kör mbr partitioner.
Uefi/bios är en sak och mbr/gpt är en annan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Som mrqaffe skriver så har uefi eller ej enbart med boot att göra. GPT är ett måste oavsett.

Jag googlade lite tidigare och ICH10R verkar iaf ha hårdvarumässigt stöd för diskar över 2TB med uppdaterade drivrutiner (rapid storage technology), men det verkar lite osäkert på om det är implementerat i moderkortet eller ej. Hittade inga definitiva svar därför skrev jag inget tidigare.

Du bör iaf lägga in senaste RST från Intel och se vad som händer, om du kan skapa en GPT-partition på hela disken. Gigabyte verkar inte bry sig om att uppdatera BIOS speciellt ofta heller, till skillnad från mitt favoritmärke Asus, så senaste var från 2009. Har du dock inte senaste bios så kan det också vara värt ett försök.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som mrqaffe skriver så har uefi eller ej enbart med boot att göra. GPT är ett måste oavsett.

Jag googlade lite tidigare och ICH10R verkar iaf ha hårdvarumässigt stöd för diskar över 2TB med uppdaterade drivrutiner (rapid storage technology), men det verkar lite osäkert på om det är implementerat i moderkortet eller ej. Hittade inga definitiva svar därför skrev jag inget tidigare.

Du bör iaf lägga in senaste RST från Intel och se vad som händer, om du kan skapa en GPT-partition på hela disken. Gigabyte verkar inte bry sig om att uppdatera BIOS speciellt ofta heller, till skillnad från mitt favoritmärke Asus, så senaste var från 2009. Har du dock inte senaste bios så kan det också vara värt ett försök.

Vad jag har läst så finns där en uppdaterad bios för nyare moderkort än just p45, så tyvärr finns det inte någon möjlighet att åtgärda problemet med en uppdaterad bios.

Även om jag väljer GPT så får jag ändå inte ut mer än ca 750GB så där är inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det blir antagligen skillnad, uefi krävs för boot, men gpt krävs för partitioner över ca 2,2 Tbyte, mbr kan inte adressera mera så helt oavsett moderkortet så blir det problem om du kör mbr partitioner.
Uefi/bios är en sak och mbr/gpt är en annan.

Men även om jag väljer gpt får jag ändå inte ut mer än ca 750GB. Så det ser ut som att jag får inhandla ett kontrollkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RaWzeR:

Men även om jag väljer gpt får jag ändå inte ut mer än ca 750GB.

Har du raderat alla partitioner på disken och sedan försökt skapa en 3Tbyte med gpt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du raderat alla partitioner på disken och sedan försökt skapa en 3Tbyte med gpt?

Japp. den var helt ny, men testade 3-4 gånger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaWzeR:

Japp. den var helt ny, men testade 3-4 gånger.

Någon anledning till att du inte nämner om du testat nyaste RST eller inte?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Någon anledning till att du inte nämner om du testat nyaste RST eller inte?

I post nr 5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråden kan låsas. Frågade gigabyte och fick svar att moderkortet var inte kompertibelt med hårddiskar större än 2.2TB tackvare sydbryggans styrkrets. Fick även svar från ett annat forum att kontrollkortet skulle fungera.

Skickades från m.sweclockers.com