Permalänk

Värdig ersättare till Logitech G105?

Mitt G105 tangentbord började krångla i lördags då "o" och "å" även skrev ut "1" och "2"... Vilket jag antar tyder på fukt/klet etc i tangentbordet?
Finns det något man kan göra för att "fixa" detta?

Har kontaktat supportet där jag köpte det för att se om det kan fixas på garantin eller liknande

Annars är det nytt som gäller. Och jag är INTE intresserad av ett tangentbord för tusen kronor då jag anser att det är onödigt. Men ett likvärdigt till G105 iaf.

På komplet har dom
Cyborg v5: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751399#extra
SideWinder x4: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580139#reviews
G105: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649474

Någon som har erfarenhet av några av dessa och kan jämför etc. Nytt G105 bäst, eller kan sidewinder eller cyborg vara värdiga ersättare etc?
Kanske några andra tips?

Det jag vill ha på ett tangentbord är:
Mediaknappar, dvs byta låt och stänga av ljudet (höja och sänka ingen nödvändighet)
Numpad (finns väl på alla?)
Bakgrundsbelysning (föredrar blå färg, men spelar ingen större roll)
G-knappar aka makro knappar som på G105 är inget som behevös då jag ej använder dom. Iaf inte för tillfället

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Nu skriver du ingen budget mer än att 1000:- är för mycket så mitt tips kanske är för dyrt.

Men jag anser iallafall att CM Storm Quickfire TK helt klart, alla dagar i veckan, är värt 300:- extra över logitechditot.

Det uppfyller samtliga dina krav, och är dessutom av god kvalitet med mekaniska brytare. Själv tycker jag att det är ett tämligen brilliant tangentbord för de som nödvändigtvis ska ha numpad, det är ju så mycket skönare med kortare tangentbord. Detta är lika kort som ett TKL men har alltså numpad.

Permalänk
Skrivet av D_lyl:

Nu skriver du ingen budget mer än att 1000:- är för mycket så mitt tips kanske är för dyrt.

Men jag anser iallafall att CM Storm Quickfire TK helt klart, alla dagar i veckan, är värt 300:- extra över logitechditot.

Det uppfyller samtliga dina krav, och är dessutom av god kvalitet med mekaniska brytare. Själv tycker jag att det är ett tämligen brilliant tangentbord för de som nödvändigtvis ska ha numpad, det är ju så mycket skönare med kortare tangentbord. Detta är lika kort som ett TKL men har alltså numpad.

Har ingen låst budget men tycker inte det är värt med för mycket på ett tangentbord då jag har haft både 49kronors och 600kronors och det är inte mycket skillnad enligt mig. Mer än skrivkänsla osv.

Vad gör detta tangentbord ett värde på det dubbla om jag får fråga?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Har ingen låst budget men tycker inte det är värt med för mycket på ett tangentbord då jag har haft både 49kronors och 600kronors och det är inte mycket skillnad enligt mig. Mer än skrivkänsla osv.

Vad gör detta tangentbord ett värde på det dubbla om jag får fråga?

Har du provat ett mekaniskt tangetbord någon gång? Annars skulle jag vilja påstå att du inte vet vad du går miste om Det är en helt annan känsla, måste upplevas.

Priset på 750:- är inte dubbelt så högt som G105, men det är dubbelt så mycket tangentbord och ett mycket bra pris för ett mekaniskt tangentbord. Det är väl som du skriver mest känslan man betalar för, men även kvalitén. Helt klart värt det tycker jag, vad får man för 300 spänn idag liksom? Det kommer sannolikt hålla längre också.

Enda nackdelen är att du aldrig kommer vilja använda ett "vanligt" tangetbord efter att ha kört mekaniskt ett tag.

Permalänk

Mitt G105 tangentbord började krångla i lördags då "o" och "å" även skrev ut "1" och "2"... Vilket jag antar tyder på fukt/klet etc i tangentbordet?
Finns det något man kan göra för att "fixa" detta?

Har kontaktat supportet där jag köpte det för att se om det kan fixas på garantin eller liknande

Annars är det nytt som gäller. Och jag är INTE intresserad av ett tangentbord för tusen kronor då jag anser att det är onödigt. Men ett likvärdigt till G105 iaf.

På komplet har dom
Cyborg v5: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751399#extra
SideWinder x4: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580139#reviews
G105: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649474

Någon som har erfarenhet av några av dessa och kan jämför etc. Nytt G105 bäst, eller kan sidewinder eller cyborg vara värdiga ersättare etc?
Kanske några andra tips?

Det jag vill ha på ett tangentbord är:
Mediaknappar, dvs byta låt och stänga av ljudet (höja och sänka ingen nödvändighet)
Numpad (finns väl på alla?)
Bakgrundsbelysning (föredrar blå färg, men spelar ingen större roll)
G-knappar aka makro knappar som på G105 är inget som behevös då jag ej använder dom. Iaf inte för tillfället

Jag har ingen erfarenhet av mekaniska eller "dyra" eller tangentbord.

Men köpte mitt Sidewinder X4 under sommaren 2010 och fungerar fortfarande perfekt. Jag är otroligt nöjd med det. Enda nackdelen är att plasten lite smått attraherar damm, men löser det under dammsugningen.

Lyser fint under varje knapp, makro funktionerna har jag bara testat för skojs skull och Mediaknapparna tycker jag fungerar bra.

Kan bara rekommendera det om du inte får fixat ditt gamla.

/ Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Skrivet av D_lyl:

Har du provat ett mekaniskt tangetbord någon gång? Annars skulle jag vilja påstå att du inte vet vad du går miste om Det är en helt annan känsla, måste upplevas.

Priset på 750:- är inte dubbelt så högt som G105, men det är dubbelt så mycket tangentbord och ett mycket bra pris för ett mekaniskt tangentbord. Det är väl som du skriver mest känslan man betalar för, men även kvalitén. Helt klart värt det tycker jag, vad får man för 300 spänn idag liksom? Det kommer sannolikt hålla längre också.

Enda nackdelen är att du aldrig kommer vilja använda ett "vanligt" tangetbord efter att ha kört mekaniskt ett tag.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=920-003443 - 390kr
Vilket är rätt nära till dubbla. Har inte sagt att jag ska köpa på komplett Finns massa sidor och köper där det finns billigast när jag väl valt mig vid tangentbord.

Jag har läst mycket om mekaniska tangentbord och att dom ska vara så mycket bättre. Jag tycker G105 va lite ovant till början då jag hade ett Fractal Design tangentbord innan, platt o mjukt o skönt. Men tycker att G105 är otroligt skönt och tror inte det är något fel på kvaliteten på det?

Självklart betalar man för kvalitet också. Och vad får man för 300? Det är tyvärr en dålig orsak. DÅ kan man ju säga samma sak igen. 750 + 300 -> då är vi uppe i 1000+. För vad får man för 300? *2

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av malcolmgranberg:

Jag har ingen erfarenhet av mekaniska eller "dyra" eller tangentbord.

Men köpte mitt Sidewinder X4 under sommaren 2010 och fungerar fortfarande perfekt. Jag är otroligt nöjd med det. Enda nackdelen är att plasten lite smått attraherar damm, men löser det under dammsugningen.

Lyser fint under varje knapp, makro funktionerna har jag bara testat för skojs skull och Mediaknapparna tycker jag fungerar bra.

Kan bara rekommendera det om du inte får fixat ditt gamla.

/ Malcolm

Så antar att både G105 och SideWinder är likvärdiga? Svårt val då man vant sig vid sitt G105 men man måste ju titta på alternativ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=920-003443
Självklart betalar man för kvalitet också. Och vad får man för 300? Det är tyvärr en dålig orsak. DÅ kan man ju säga samma sak igen. 750 + 300 -> då är vi uppe i 1000+. För vad får man för 300? *2

Hehe, visst, fast det där är väl att dra saker lite väl mycket till sin spets.

Skillnaden mellan olika mekaniska tangentbord i den prisklassen är inte alls lika stor som den mellan ett rubberdome och ett mekaniskt så där blir skillnaden för dina ytterligare 300:- inte lika markant.

Sen är det väl olika från person till person hur mycket 300:- egentligen är så att säga och hur mycket man är villig att betala för att få något "lite extra" istället för något "som duger". Själv hade jag inte tvekat en sekund.

Permalänk
Skrivet av D_lyl:

Hehe, visst, fast det där är väl att dra saker lite väl mycket till sin spets.

Skillnaden mellan olika mekaniska tangentbord i den prisklassen är inte alls lika stor som den mellan ett rubberdome och ett mekaniskt så där blir skillnaden för dina ytterligare 300:- inte lika markant.

Sen är det väl olika från person till person hur mycket 300:- egentligen är så att säga och hur mycket man är villig att betala för att få något "lite extra" istället för något "som duger". Själv hade jag inte tvekat en sekund.

Nej det är såklart sant. Men hoppas du förstår vad jag menar iaf^^

Men vad är det mest speciella med mekaniska? att dom ger bättre responstid? eller bättre respons i nedtryckningarna?
Tycker verkligen inte att det är varken dålig respons i tid av nedtryck till dator eller dålig respons i själva tangentbordet på ett G105 tex

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det är såklart sant. Men hoppas du förstår vad jag menar iaf^^

Men vad är det mest speciella med mekaniska? att dom ger bättre responstid? eller bättre respons i nedtryckningarna?
Tycker verkligen inte att det är varken dålig respons i tid av nedtryck till dator eller dålig respons i själva tangentbordet på ett G105 tex

Det är känslan helt enkelt, responstid vettefan, det känns som något vissa tillverkare skryter med för att sälja bara.

Det känns mycket mer precist och skönt, svårt att beskriva. Har du möjlighet så testa gärna i butik innan köp så du iallafall vet vad du går miste om

Permalänk
Skrivet av D_lyl:

Det är känslan helt enkelt, responstid vettefan, det känns som något vissa tillverkare skryter med för att sälja bara.

Det känns mycket mer precist och skönt, svårt att beskriva. Har du möjlighet så testa gärna i butik innan köp så du iallafall vet vad du går miste om

Man måste ju vänja sig vid alla tangentbord typ då alla har olika form och känsla Tyckte g105 va skit obekvämt först. Men nu jätte najs
Men är det bara "kännslan" som är "bättre" på ett mekaniskt så är det ju 100% smaksak Och med tanke på att jag är/var jätte nöjd med känslan i g105 så ser jag ingen anledning till att byta upp till ett dyrare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man måste ju vänja sig vid alla tangentbord typ då alla har olika form och känsla Tyckte g105 va skit obekvämt först. Men nu jätte najs
Men är det bara "kännslan" som är "bättre" på ett mekaniskt så är det ju 100% smaksak Och med tanke på att jag är/var jätte nöjd med känslan i g105 så ser jag ingen anledning till att byta upp till ett dyrare

Smaksak..jo...ja...kanske. Fast nä. Det ÄR bättre känsla!

Men nu har jag nog predikat färdigt känner jag, så du får helt enkelt skylla dig själv om du inte testar

Permalänk
Skrivet av D_lyl:

Smaksak..jo...ja...kanske. Fast nä. Det ÄR bättre känsla!

Men nu har jag nog predikat färdigt känner jag, så du får helt enkelt skylla dig själv om du inte testar

ÄR bättre känsla? är inte känsla än känsla och därför olika från person till person? Men som sagt om det är det ändå så anser jag att dubbla priset inte är värt för lite lite skönare käsnla i tangentbordet då jag redan är nöjd med ett G105

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säger bara att om du var nöjd med G105 så varför inte köpa ett till? Känns rätt dumt att köpa annat och kanske inte bli nöjd med det och lägga ut mer pengar än man behövde då man ändå kommer köpa ett G105 till, jag sitter på G510 nu och tycker det är asnajs

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧