Permalänk

Nyinköpt laptop. Hjälp!

Fick igår hem min Asus g75vw samt en intel 520, 180 gb ssd. Har ännu bara packat upp allt, men inte startat datorn eftersom jag inte haft tid. Tänkte först kolla så allt fungerar och efter det stoppa in ssd:n.

Min fråga är ifall jag måste stoppa in ssd:n på fen plats där hdd:n sitter eller om det inte spelar någon roll om jag istället stoppar in den på den tomma platsen. Jag undrar även om jag på något sätt bryter garantin om jag råkar skruva upp fel lucka? Det är två luckor under datorn en mindre och en stor.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att du köper grejer och sedan kollar upp detta.

tror inte garantin bryts då tanken är att den ska vara uppgraderingsbar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

platsen har mindre betydelse... har du 2platser att ha hdd/ssd på ? sätt i båda sen går du in i bios ändrar så ssd är inställd på AHCI sen lägger du in operativsystemet på rätt ställe

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Har försökt kolla upp men inte fått svar.

Jag undrar lite över batteriet och hur man ska behandla det för att det ska hålla så länge som möjligt. Mitt gamla blev helt kasst nämligen.
Nu när jag stoppade in batteriet stod det att d var på 90% jag behöver inte ha i d massa timmar extra nu va utan när d e på hundra så är det på hundra punkt slut?

Förresten jag hittar inte min key till Windows 8. Den kan ju vara bra att ha innan jag stoppar in ssd:n.

Är det något annat jag bör tänka på eller testa med datorn förresten innan jag byter hårddisk?

Sen fick jag med två små runda galler som jag ite vet var de hör. Ser ut som något som skulle kunna höra till högtalare.

Förresten behöver jag göra backup dvder om jag nu ändå ska installera ett rent win 8?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokgubben:

Har försökt kolla upp men inte fått svar.

Jag undrar lite över batteriet och hur man ska behandla det för att det ska hålla så länge som möjligt. Mitt gamla blev helt kasst nämligen.
Nu när jag stoppade in batteriet stod det att d var på 90% jag behöver inte ha i d massa timmar extra nu va utan när d e på hundra så är det på hundra punkt slut?

Förresten jag hittar inte min key till Windows 8. Den kan ju vara bra att ha innan jag stoppar in ssd:n.

Är det något annat jag bör tänka på eller testa med datorn förresten innan jag byter hårddisk?

Sen fick jag med två små runda galler som jag ite vet var de hör. Ser ut som något som skulle kunna höra till högtalare.

Förresten behöver jag göra backup dvder om jag nu ändå ska installera ett rent win 8?

Batterier skall aldrig laddas ur helt om det Li-Ion vilket det ofta är, t.o.m. på verktyg. Annars är det bara att tuta på, undvik att ha i laddaren när du har fullt laddat batteri.

Koden till Win8 bör sitta på undersidan av datorn.

Windows har inbyggt Backup så du kan göra en installationsskiva/USB som jag fattat från den åerställningspunkt du vill med alla program du vill ha, kan ha fel då jag inte läst på ordentligt men det finns bra guider och folk här på sweclockers som kan detta.

Ska du in med en SSD så ska du ha denna som systemdisk annars är det utslängda pengar. Jag hade kollat till vad OEM licensen är låst till om man kan byta systemdisk utan problem. Som du märker är jag inte helt påläst om detta heller men det finns folk som kan detta.

Undrar om inte Zcenix kan det mesta av detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

när det gäller batteriet, håller det längre om jag inte har det i när jag ändå har strömsladden ikopplad? och så ser jag bara till att använda det någon gång i månaden istället.?

Pratade med en säljare på webhallen och han sa att han bara laddat ner win 8 från microsoft och sedan installerat på ssd:n, men på deras sida är det bara massa skit om upgradering och det skall jag ju inte göra och jag vill ju inte köpa win 8 igen eftersom jag redan har licensen.

Det sitter en klisterlapp under, men det är bara en win 8 symbol, sen är det något som mer ser ut som möjligtvis ett serienummer över datorn. inte win. ser inte ett dugg ut som nyckeln till win på min gamla laptop.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

finns ingen nyckel tyvärr då vore det enklare.

gjorde en backup till usb, och lyckades till slut ändra så att datorn bootar från usb, men inget händer... ingen installation påbörjas =(

Vad är fel, kan det fungera att skapa en dvd-backup istället för usb? hur många skivor kommer behövas förresten?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Blir tokig på microsofts skit med oem! Så himla dålig stil att sälja en halv produkt

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Lyckades till slut lösa det!

Allt är tack vare en användare här på forumet: Snajk
Han fixade vad varken microsoft, asus eller netonent kunde göra, nämligen en win 8 iso. inget annat fungerade ju och vad jag kunde läsa mig till på internet så berodde det inte enbart på min inkompetens

Det var ju så här simpelt jag trodde att det skulle vara(och borde ha varit). Väldigt märkligt att microsoft inte kan låta mig ladda ner samma fil utan har gjort så att det inte går att ladda ner win 8 om man redan sitter på det och om man inte sitter på det ja då ska man ju betala för uppgradering, vilket ju ändå inte hade fungera att installera på ssd:n eftersom den ju inte har något os osv.? Det kunde väl åtminstone erbjudit mig en skiva med samma innehåll?

Lika konstigt är det att netonnet inte visste vad jag skulle göra eller kunde erbjuda en skiva med samma innehåll. istället vill de att jag skall lämna tillbaka datorn om jag inte är nöjd.

Och asus hade ju lika dålig koll de med.

Varför kunde ingen av dessa tre bara gett mig denna skivan så hade sluppit spendera flera dagar med att försöka fixa det utan framgång, när lösningen var så simpel. och varför påstår microsoft att det inte gick?

sitter just nu och installerar drivrutinerna från asus eftersom jag upptäckte att det ju kunde vara bra om man faktiskt kunde utnyttja bl.a. grafikortet

tack till alla som försökt hjälpa mig och ett extra stort tack till Snajk.

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb