Dustin blivit gnidiga på senare år?

Permalänk
Skrivet av Veni:

Hej DanTheMAN!.

Du har helt rätt att jag inte läst på någon konsumentlag, däremot så har jag läst hela tråden fram tills mitt första inlägg. Personers argument lägger jag inte någon vikt vid när jag bedömer eftersom deras argument utgår från en relativt ståndpunkt. Jag nollställer mig och läser vad som anges i t.ex en produktbeskrivning, dvs jag går efter ren fakta. Jag använder inga känslor, inga tidigare erfarenheter och bedömer därefter. Och det resultat som jag kommer fram till är att det återförsäljaren återger är korrekt.

Varianter där motparter skall ha telepatikontakt med varandra så man förstår varandra lägger jag ingen vikt vid(detta med hänsyn till att folk i dagens Sverige enbart trycker på en knapp och tror att det som inte står beskrivet gäller utan att man först upprättat en dialog. Motparten kan inte känna till hur tjänsten/produkten skall nyttjas om detta ej anges vid upprättande av ett avtal mellan parterna.).

Om man däremot lägger in en gnuta erfarenhet i det hela så anser jag följande: Är man osäker så får man gräva djupare(det Du beskriver som inspector gadget i ett senare inlägg) alternativt upprätta en spårbar dialog mellan varandra(inblandade parter) för att vara säker på saker och ting.

En bra ståndpunkt - ber om ursäkt om jag som sitter i skiten har svårare att vara neutral Men jag försöker ändå vara så objektiv som möjligt och tar avstamp framför allt i konsumentköplagen.

Jag var inte osäker - produkten sades kunna dela ut mina hårddiskar i nätverket men misslyckades alltså med det. Det blir inte enklare än så, jag ska inte behöva gå längre än till produktsidan hos tillverkaren för att få information om att så inte är fallet.

Vad gäller routern så handlar det egentligen inte i slutändan om huruvida dustin eller jag har fullständigt rätt i frågan (trots att jag vidhåller min ståndpunkt), utan om hur mycket dustin värdesätter en kundrelation när ärendet gäller en struntsumma för deras del och informationen de presenterat åtminstone kan bedömas bristfällig eller vilseledande för gemene konsument som inte är expert (som de flesta mac-användare ju inte är, hehe).

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Jo, hundens inlägg är relevant, men icke applicerbart i mitt fall som du ser i inlägget ovan.

Produktbeskrivningen har angett vad den klarar, nämligen att dela ut hårddiskar vilket alltså var fel. Om det inte stämde borde de ha beskrivit vilka begräsningar denna funktion har, vilket de alltså inte har gjort. Det är därför de flesta tillverkare klart och tydligt skriver ut om deras produkter är kompatibla med endera windows och/eller mac.

Så utdelningen av hårddiskar fungerar inte alls? Oavsett vilket filsystem och plattform du använder? I så fall är produkten defekt.

Om den hade haft stöd för diskar i NFS+ format och inte haft stöd för AFP (vilket det inte står att den har) så hade det iaf inte fungerat. Alltså är hundens inlägg fortfarande relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Jag var inte osäker - produkten sades kunna dela ut mina hårddiskar i nätverket men misslyckades alltså med det. Det blir inte enklare än så, jag ska inte behöva gå längre än till produktsidan hos tillverkaren för att få information om att så inte är fallet.

Men vad jag förstår är utav hundens inlägg så är det att den kan dela ut dina hårdiskar oavsett filsystem. Att du sedan använder en mac och vill kunna koppla den som en vanlig extern hårddisk är väll en helt annan historia ?

Permalänk
Skrivet av era909:

Så utdelningen av hårddiskar fungerar inte alls? Oavsett vilket filsystem och plattform du använder? I så fall är produkten defekt.

Om den hade haft stöd för diskar i HFS+ format och inte haft stöd för AFP (vilket det inte står att den har) så hade det iaf inte fungerat. Alltså är hundens inlägg fortfarande relevant.

Nej. Utdelning till win funkar.

Den ska ha stöd för HFS+ och AFP så klart. Den har ju stöd för NTFS, så varför inte HFS+? Och eftersom så är fallet, varför inte vara tydliga med det så att mac-användare inte går på samma nit?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Håller med om att om man ångrar köp så är dustin bra. Vet iaf att man inte behöver betala returfrakten om man låter det ligga på posten. Vet dock inte om det gäller även om man kvitterat ut försändelsen. Vet du?

Låta ligga kvar på posten har jag aldrig gjort.
Utan det har varit återköp på produkter jag inte varit nöjd med.

När jag letade skärm framförallt, gjorde det på Inet också, fick betala returfrakten som inte var så jättebillig på skärm med försäkrat.
Minns för många år sen jag köpte en 21" CRT skärm som skickades på pallfrakt, var inte nöjd med den och ville skicka tillbaka den.
Dustin stog för returfrakten, det var typ 600 spänn jag hade fått betala annars.

Något sådant kunde man bara drömma om på andra företag.

Permalänk
Skrivet av EuQ:

Men vad jag förstår är utav hundens inlägg så är det att den kan dela ut dina hårdiskar oavsett filsystem. Att du sedan använder en mac och vill kunna koppla den som en vanlig extern hårddisk är väll en helt annan historia ?

Tycker du verkligen det? Säg mig, vilket typ av hårddisk tror du gemene man kopplar in till routern? Den externa som de har liggandes förstås. Och om de använder sig av mac så är den formatterad som HFS+, vilket alltså inte fungerar. Med lite sunt förnuft och inte bara paragrafryttande petighet, tycker du verkligen att det är en separat fråga?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Låta ligga kvar på posten har jag aldrig gjort.
Utan det har varit återköp på produkter jag inte varit nöjd med.

När jag letade skärm framförallt, gjorde det på Inet också, fick betala returfrakten som inte var så jättebillig på skärm med försäkrat.
Minns för många år sen jag köpte en 21" CRT skärm som skickades på pallfrakt, var inte nöjd med den och ville skicka tillbaka den.
Dustin stog för returfrakten, det var typ 600 spänn jag hade fått betala annars.

Något sådant kunde man bara drömma om på andra företag.

Japp, tycker de har varit bra på det området. Undrar om man kan returnera grejer till inets butik om man beställt på hemsidan så man slapp returfrakten?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Den ska ha stöd för NFS+ och AFP så klart. Den har ju stöd för NTFS, så varför inte NFS+? Och eftersom så är fallet, varför inte vara tydliga med det så att mac-användare inte går på samma nit?

Men det står ju exakt vad den har stöd för.

Citat:

Dubbla SuperSpeed USB 3.0-portar förbättrar fildelning och anslutning till enheter, FTP-, SAMBA-, UPnP AV-servrar och DLNA-konfigurationer.

AFP står inte med där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheMAN!:

Nej, och inte heller finns stöd för commodore 64. Ditt resonemang är klockrent - om man är en person helt utan sunt förnuft som ignorerar det faktum att Apple har en ansenlig marknadsandel, och att året är 2013

Produkter från Commodore har jag kul erfarenhet ifrån. Har ägt C64:an och har fortfarande kvar en A500 med RF-modulator samt extra 512 kB RAM-minne.

Men nu är vi inne på erfarenhet igen. Jag har aldrig köpt några Apple produkter och har aldrig nyttjat någon Apple hårdvara. Däremot så använder jag Safari på Windows XP vid behov :), så för mig så är inte Apple produkter någon självklarhet. Dallas tog upp idag på Uppdrag granskning att fattigdom i Sverige betraktas(inte utav honom själv) som när ungarna inte har en iPhone. Hade svårt att hålla mig för skratt då han trots allt i det komiska i det hela hade rätt hur vissa i samhället ändrat sina synsätt och just iPhone togs upp i sammanhanget.

Jag håller med att Apple har en ansenlig marknadsandel, dock kan jag enbart hålla med dig om vi håller oss till handterminaler. När det gäller USA så vet jag att de har en ansenlig marknadsandel där överlag. Dock oavsett vilket år det är så kan jag inte se någon självklarhet förrän den dag då Apple har 100% utav marknaden och inga andra bolag finns. Då kan jag tycka att aktuella produkter skall på viss nivå vara kompatibla med varandra(dock krävs kanske en extra programvara eller en extra adapter).

Brist på sunt förnuft ser jag inte som en aktuell punkt i just detta sammanhang. Det var ju trots allt ingen Apple produkt som skulle paras ihop med en annan Apple produkt, då hade jag kunnat tycka som dig, men märk väl tycka. Jag är fortfarande utav den uppfattning att enbart det som gäller är det som är överenskommet. Tycka, kände, bör, antog m.fl är termer som jag inte fäster någon större vikt vid. Finns det ej på pränt så finns det ej. Dock behöver det ej alltid innebära att saker och ting trots allt inte skulle fungera med varandra.

Men det är det vi har Internet till idag, att göra egna granskningar och läsa recensioner. Jag retar mig dock alltid på företag som ej har manualer till sina produkter tillgängliga på nätet, utan man måste först införskaffa produkten. Detta är dock en liten andel som gör på detta sätt. Jag läser alltid på vad det är jag handlar så att det passar ihop. TV är dock det svåraste att köpa oavsett manualer. Måste alltid springa till butiken och kolla på bilden. Här fäster jag enbart vikt vid recensioner som ett riktmärkte för vilka jag skall kolla på. Kan ändå sluta med att jag köper en helt annan(vilket inträffade).

Jag är uppväxt med Lego :).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheMAN!:

Nja, det är ungefär som att säga att man inte ljuger för sin flickvän om man knullar hennes bästis om man inte säger det till henne - det är enligt konsumentlagen fortfarande en lögn så att säga Och de har vägrat ta tillbaka routern, så om det är deras definition av att hantera ärendet så visst har de det

Du har helt rätt i att det inte är en lögn när man inte säger det. För att det skall vara en lögn så måste det avvika ifrån det som faktiskt har skett, t.ex flickvännen frågar om man har pirrat hennes bästis och man då svarar nej. Frågar däremot inte flickvännen så är det ingen lögn. Frågar däremot flickvännen om man har pirrat Bella(hennes bästis) men man egentligen pirrat Miranda(inte hennes bästis) och man svarar nej så är det ingen lögn. Det handlar helt och hållet hur frågan ställs.

Passar/fungerar denna hårddisk med min dator? Svar ja.

Kommer hem och testar. TCG Opal kryptering fungerade ej och det var just därför jag köpte denna modell men det går att använda hårddisken annars som vilken hårddisk som helst. I detta fall så finns ingen lögn med i bilden från den som svarade då frågan som angavs gick ej in på den specifika detaljen trots att hårddisken är utannonserad att den stödjer kryptering enligt TCG Opal specifikationerna.

Så om vi bryter ner det:
* Hårddisken fungerar i datorn.
* TCG Opal kryptering fungerar på denna hårddisk.
* TCG Opal kryptering kan dock ej nyttjas utav denna dator.

Här har frågeställaren brustit och det mesta tyder på okunnighet i hur man formulerar sina frågor baserat på situation. Man skall vara väldigt specifik när man ställer frågor, och baserat på min egen erfarenhet så brukar man få följande svar från en återförsäljare:

* Vi kan ej garantera.
* Vi får återkomma med besked.
* Vi lämnar ej support på produkter. Vänligen kontakta båda tillverkare.
* Den bör fungera.
* Kanske.

Mitt svar hade varit: ta hjälp av en konsult om man själv ej känner att man kan detta med att få olika saker att passa ihop med varandra. Finns nog de som försökt att fylla på med bensin i behållaren för spolarvätskan i bilen och trott att de fyllt på bensintanken till max och sedan har bilen stannat på dem. Dock så hade de ju en jävligt bra "spolarvätska" som garanterat ej fryser :D. Varken bensinmacken eller återförsäljaren har gjort fel men bilen hade en manual på arabiska som dessutom saknade bilder och personen antog att det var där man skulle fylla på med drivmedel(det var ju trots allt närmast motorn så det bör ju vara där). Här är felet att man har haft för bråttom med att införskaffa en viss produkt till en annan produkt innan man kontrollerat vad som skall vart. Ännu värre om hon hade fyllt på oljetanken med bensin :D.

Vem gjorde fel? Jag anser att det är den som tankade eftersom denna antog och kontrollerade ej med återförsäljaren alternativt biltillverkaren.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheMAN!:

En bra ståndpunkt - ber om ursäkt om jag som sitter i skiten har svårare att vara neutral Men jag försöker ändå vara så objektiv som möjligt och tar avstamp framför allt i konsumentköplagen.

Jag var inte osäker - produkten sades kunna dela ut mina hårddiskar i nätverket men misslyckades alltså med det. Det blir inte enklare än så, jag ska inte behöva gå längre än till produktsidan hos tillverkaren för att få information om att så inte är fallet. [...]

Ingen ursäkt nödvändig. Tycker att nivån på diskussionen hålls inom rimliga gränser. Jag har själv suttit i skiten när jag inhandlat grejer för flera kkr stycket så jag vet hur det känns. Detta var dock 10-12 år sedan. Sedan dess har man utvecklats och min nivå är den Du ser som jag håller mig fast vid, dvs att saker och ting måste vara specifika och uttryckligen uttalade.

Sen om jag kollar på detta inlägg så är jag inte helt övertygad om att det sades att just dina hårddiskar i nätverket skulle kunna delas ut. Nätverket kan ju köra ett protokoll som t.ex Apple Talk och då fungerar väl inte IP baserade produkter rakt av?

Det jag menar är att produkten kan dela ut hårddiskar i nätverk, man kanske inte just dina hårddiskar i just ditt nätverk. Det är därför jag anser att man tyvärr måste enligt din egen beskrivning bli lite inspector gadget. Vi lever i en värld med både det ena och det andra. Det finns dessvärre ingen mänsklig rättighet att allt kommer passa ihop med allt och att allt kommer ha alla varningstexter angående alla varningar samt begränsningar. T.ex som tanten som stoppade in sin katt i mikrovågsugnen för att torka den eftersom det hade hon ju gjort tidigare i sin vanliga ugn.......

Det stod ju trots allt ingenstans i manualen att man inte fick mikra sin katt för att torka den. Den vanliga ugnen jobbade ju på ett helt annat sätt dvs alstra ren värme, medan mikrovågsugnen sätter vattenmolekyler i snabb rörelse(någon får gärna rätta mig på denna punkt).

Det gick inte så bra för katten....:(

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheMAN!:

Den ska ha stöd för NFS+ och AFP så klart. Den har ju stöd för NTFS, så varför inte NFS+? Och eftersom så är fallet, varför inte vara tydliga med det så att mac-användare inte går på samma nit?

Jag använder mig sällan utav NFS, men är inte det ett nätverksutdelningsprotokoll precis som SMB är ett? Och NTFS är ju ett filsystem. Om man vill kunna dela ut alla möjliga filsystem så är det iSCSI som man skall satsa på som dessutom måste stödjas utav både klienten samt servern. Då får man rå tillgång till lagringsenheterna oavsett vilket filsystem som de är formatterade med eftersom formatteringen sker då ifrån klienten eftersom den tror att lagringsenheten sitter lokalt i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen DanTheMan!, precis som 99% i denna tråden så kan jag inte få dina resonemang till ett gnidet Dustin.

Det enda jag håller med dig om och att du har rätt i är ångerrätten, har du utkvitteringsdag på din router och kontaktat inom ångerrätten så är det ingen snack om saken. Orsaken är skitsamma.

Men att ta sig ifrån "självfallet stöd för AFP, NFS+" och att det är dåligt av Dustin av alla parter förstår jag inte alls, mer ett sätt att försöka flytta ett snedsteg du gjort till dem.

1. Ingen annan datorbutik listar annan information om den routern en dustin gör.
2. När du läser informationen på sidan och inte ser NFS+ eller AFP så går man självfallet till produkten på asus hemsida.
Som hunden demonstrerade så var det 2 eller 3 klick från hemsidan att komma åt informationen, samt att du kan se den i online manualen.

Du verkar även "undanhålla" lite väl mycket, först handlade det bara om att filsystemet man kör skall stödja NFS+ för att du anser att timemachine skall fungera. Sen visar hunden att det har egentligen inget alls att göra med filsystemet, utan protokollet AFP. Då¨visar det sig att du har ytterligare ett krav, dvs kunna koppla ur disken och köra den direkt i din MAC.

Och återigen, kör du SAMBA protokollet så kan du mycket väl använda USB diskar för lagring som du kan accessa via routern från både din MAC och din PC, oavsett underliggande filsystem. Så som jag ser det så kan du använda diskarna för det som står på hemsidan för båda dina datorer. Sen att den inte stödjer time machine/capsule borde du kollat upp innan köp (och inte anta att det fungerar när du inte hittar någon information, då bör du anta tvärtom).

Bara för att apple har en stor marknadsandel betyder inte att alla deras propiotära standarder stöds per automatik av alla tillverkare.
Eller tycker du också det är dåligt att alla tv apparater med wifi inte direkt stödjer air play?

Nu är du en erfarenhet rikare till när du köper nästa elektronikpryl, står inte explicit stöd för det du tänker använda den till i produktinformationen, så kolla tillverkaren, hittar du inte informationen skicka dem ett mail.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av DanTheMAN!:

Du och den inställningen är ju en blöt dröm för butiker som beter sig som skit Självfallet har jag tagit upp det med dom och fortsätter den diskussionen, men detta är hur de besvarar ärendet och detta är ett sätt för konsumenten att utöva påtryckning på sitt håll. Tänk vilka passiva och överkörda mesar vi hade varit om alla resonerade som du

Det jag gör istället för att sitta och sitta och gnälla på dustin på forumet är att jag för en diskussion om vad jag tycker dom har gjort för fel och vad dom ska tänka på så att det inte händer igen. Från inet har jag fått alltifrån väldigt dåligt support bemötande, knappt läsbar svenska från support, till så dåligt packade saker att det bara var tur att alla saker fanns kvar i lådan. Allt löstes på tillslut efter en del mail fram och tillbaka på ett bra sätt även om mitt förtroende för dom vart lite kantstött.

Jag tror det ger bättre resultat att skriva och kontakta företaget än att sitta t.ex här och skriva, alla har redan sina egna uppfattningar. Jag har bara haft super bra kontakt med dustin, oavsett vad det gällt.

Så än en gång, känns som att du bara vill smutskasta dustin, nästa pressa dom på något bara för att du tycker du blivit dåligt bemött. Släpp ditt gnäll och väx upp och maila dom istället.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av Cove:

Jag är ledsen DanTheMan!, precis som 99% i denna tråden så kan jag inte få dina resonemang till ett gnidet Dustin.

Det enda jag håller med dig om och att du har rätt i är ångerrätten, har du utkvitteringsdag på din router och kontaktat inom ångerrätten så är det ingen snack om saken. Orsaken är skitsamma.

Men att ta sig ifrån "självfallet stöd för AFP, HFS+" och att det är dåligt av Dustin av alla parter förstår jag inte alls, mer ett sätt att försöka flytta ett snedsteg du gjort till dem.

1. Ingen annan datorbutik listar annan information om den routern en dustin gör.
2. När du läser informationen på sidan och inte ser NFS+ eller AFP så går man självfallet till produkten på asus hemsida.
Som hunden demonstrerade så var det 2 eller 3 klick från hemsidan att komma åt informationen, samt att du kan se den i online manualen.

Du verkar även "undanhålla" lite väl mycket, först handlade det bara om att filsystemet man kör skall stödja HFS+ för att du anser att timemachine skall fungera. Sen visar hunden att det har egentligen inget alls att göra med filsystemet, utan protokollet AFP. Då¨visar det sig att du har ytterligare ett krav, dvs kunna koppla ur disken och köra den direkt i din MAC.

Och återigen, kör du SAMBA protokollet så kan du mycket väl använda USB diskar för lagring som du kan accessa via routern från både din MAC och din PC, oavsett underliggande filsystem. Så som jag ser det så kan du använda diskarna för det som står på hemsidan för båda dina datorer. Sen att den inte stödjer time machine/capsule borde du kollat upp innan köp (och inte anta att det fungerar när du inte hittar någon information, då bör du anta tvärtom).

Bara för att apple har en stor marknadsandel betyder inte att alla deras propiotära standarder stöds per automatik av alla tillverkare.
Eller tycker du också det är dåligt att alla tv apparater med wifi inte direkt stödjer air play?

Nu är du en erfarenhet rikare till när du köper nästa elektronikpryl, står inte explicit stöd för det du tänker använda den till i produktinformationen, så kolla tillverkaren, hittar du inte informationen skicka dem ett mail.

99%? Nåja, man måste ju inte vara matematiker för att argumentera, men man behöver ju inte vara uppåt väggarna med sina siffror om man postulerar dom som grund för sitt argument.

Läs i tråden lite bättre så hittar du motargument till alla dina punkter. Air Play jämförelsen gillade jag speciellt, fullständigt ovidkommande.

Och jag gillar att så många som dykt upp på kvällskvisten visar upp en svansen-mellan-benen mentalitet där de tycker att man ska bita ihop och suga på den när man uppenbarligen blivit felinformerad eller fått bristfällig information. En föga smickrande undergivenhet.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av Rappe Rodent:

Det jag gör istället för att sitta och sitta och gnälla på dustin på forumet är att jag för en diskussion om vad jag tycker dom har gjort för fel och vad dom ska tänka på så att det inte händer igen. Från inet har jag fått alltifrån väldigt dåligt support bemötande, knappt läsbar svenska från support, till så dåligt packade saker att det bara var tur att alla saker fanns kvar i lådan. Allt löstes på tillslut efter en del mail fram och tillbaka på ett bra sätt även om mitt förtroende för dom vart lite kantstött.

Jag tror det ger bättre resultat att skriva och kontakta företaget än att sitta t.ex här och skriva, alla har redan sina egna uppfattningar. Jag har bara haft super bra kontakt med dustin, oavsett vad det gällt.

Så än en gång, känns som att du bara vill smutskasta dustin, nästa pressa dom på något bara för att du tycker du blivit dåligt bemött. Släpp ditt gnäll och väx upp och maila dom istället.

Jag börjar förstå varför du har en mus som avatar, för det är tydligen den livsfilosofi du försöker pådyvla folk. Men alla är inte mesar som bara biter ihop om dom blivit illa bemötta, och särskilt när det gäller företag gäller det att bita där det gör ont - och som du har förstått så gäller det i deras anseende.

Men att jag endast vill smutskasta dustin stämmer faktsikt inte. Jag är en gammal trogen kund som blivit illa bemött vid mina två senaste reklamationsärenden, och det rimmar helt enkelt illa med den kundpolicy de tycks ha anammat tidigare. Som konsument har man få möjligheter att utöva påtryckningar på företag för att de ska förändra sitt beteende, och detta är ett av de sätten - att göra andra medvetna om de misstag de gjort mot en själv. Detta gör jag främst i förhoppningen om att de förändrar sitt beteende eftersom jag inte bryr mig så jättemycket om jag får returnera routern eller inte (jag dör inte av 1000 kr). Det handlar om principen. Att jag sedan blir irriterad över att jag måste lägga en massa tid på att hantera detta är ju bara högst naturligt och visst kan det påverka retoriken i mina inlägg, men å andra sidan är jag bara mänsklig. Hur hade du reagerat? Ja, just det, det sa du redan - lagt dig på rygg och visat strupen.

Hade jag enbart varit ute efter att smutskasta dem så hade jag ju knappast varit snabb att framhäva de positiva sidor som fortfarande finns hos dem, nämligen snabb frakt och att returer bekostas av dem vid ångerrätt. Så bespara mig ditt gnäll.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av Veni:

Jag använder mig sällan utav NFS, men är inte det ett nätverksutdelningsprotokoll precis som SMB är ett? Och NTFS är ju ett filsystem. Om man vill kunna dela ut alla möjliga filsystem så är det iSCSI som man skall satsa på som dessutom måste stödjas utav både klienten samt servern. Då får man rå tillgång till lagringsenheterna oavsett vilket filsystem som de är formatterade med eftersom formatteringen sker då ifrån klienten eftersom den tror att lagringsenheten sitter lokalt i datorn.

HFS+ är det filsystem som mac använder sig av.

NFS är ett nätverksprotokoll som du säger, har tydligen förväxlat de två och ber om ursäkt för förvirringen

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

99%? Nåja, man måste ju inte vara matematiker för att argumentera, men man behöver ju inte vara uppåt väggarna med sina siffror om man postulerar dom som grund för sitt argument.

Läs i tråden lite bättre så hittar du motargument till alla dina punkter. Air Play jämförelsen gillade jag speciellt, fullständigt ovidkommande.

Och jag gillar att så många som dykt upp på kvällskvisten visar upp en svansen-mellan-benen mentalitet där de tycker att man ska bita ihop och suga på den när man uppenbarligen blivit felinformerad eller fått bristfällig information. En föga smickrande undergivenhet.

Du har ju inte fått felaktig information! Du har ju läst vad produkten stödjer, och sen själv hoppats att den stödjer något som inte står med på denna lista!

Man kan säga att du har köpt en bensinbil, tankat diesel och sen klagat då det inte stod att det inte gick att tanka diesel.

Nu får du ta och sluta ljuga här.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det känns inte som den här tråden kommer så mycket längre.

Ångerrätten är helt på din sida och du ska ha rätt att returnera produkten i och med att du meddelade detta i tid. Har Dustin sagt annorlunda i det fallet är det fel av dem och värt att anmärka på.

Vad det gäller funktionaliteten så har du köpt en produkt utan att kolla upp exakt vilka teknologier som krävs för att uppfylla din kravspecifikation. Chansat och köpt något som du trodde skulle funka, och sedan försöker du skylla på andra när så inte var fallet.

Vi tar en liknelse: http://www.inet.se/produkt/5401565/cisco-wrt54gl-g54

Om någon köper denna router och sedan försöker hävda att produktinformationen är felaktig för att den inte klarar av 802.11n och WPA2/AES, anser du då att den personen har rätt? Det står ju inte uttryckligen att den inte klarar av det, men det står exakt vad den klarar av.

Permalänk

OSX använder HFS+ om inget ganska drastiskt hänt väldigt nyligen. Om NFS (nätverksutdelningprotokoll) blandas ihop med HFS+ (filsystem) blir det lite snurrigt. Något NFS+ har jag aldrig hört talas om, men utbilda mig gärna.

På ämnet har jag varit med om både bästa tänkbara service, och motsatsen. Ett tvärenkelt diskreklamationsärende som drog ut nästan över två månader, bland annat efter att Dustin skickat retursedlar till fel adress upprepade gånger, och ingen förskottsdisk som tidigare gånger. Jag frågade till sist via epost vad det var som gått snett, om det var någon ny totalpolicy att inte skicka nytt innan returen kommit - men fick aldrig något svar.
Hade jag fått det hade jag fortsatt handlat även om förklaringen varit i stil med 'Stoffe på RMA-avdeliningen är lite bakom flötet', men nu har det blivit någon enda sak på halvannat år. De är sällan billiga, och servicen är ju roulette i alla fall. Hade den varit så bra som den varit när det fungerat bäst hade jag gärna fortsatt betala de extra hundralapparna.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Du har ju inte fått felaktig information! Du har ju läst vad produkten stödjer, och sen själv hoppats att den stödjer något som inte står med på denna lista!

Man kan säga att du har köpt en bensinbil, tankat diesel och sen klagat då det inte stod att det inte gick att tanka diesel.

Nu får du ta och sluta ljuga här.

Nej, jag säger INTE att jag har fått felaktig information, jag säger att jag fått bristfällig information vilket är lika illa enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Nej, jag säger INTE att jag har fått felaktig information, jag säger att jag fått bristfällig information vilket är lika illa enligt konsumentköplagen.

Du har inte fått bristfällig information! Du har fått information om vilka filsystem som stödjs, och NFS+ står inte med där. Då får du förstå att det inte finns med. Man kan inte skriva med allt som inte finns. Man behöver bara skriva vad som finns. Du har fått helt korrekt information om produkten som du har misstolkat.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av era909:

Det känns inte som den här tråden kommer så mycket längre.

Ångerrätten är helt på din sida och du ska ha rätt att returnera produkten i och med att du meddelade detta i tid. Har Dustin sagt annorlunda i det fallet är det fel av dem och värt att anmärka på.

Vad det gäller funktionaliteten så har du köpt en produkt utan att kolla upp exakt vilka teknologier som krävs för att uppfylla din kravspecifikation. Chansat och köpt något som du trodde skulle funka, och sedan försöker du skylla på andra när så inte var fallet.

Vi tar en liknelse: http://www.inet.se/produkt/5401565/cisco-wrt54gl-g54

Om någon köper denna router och sedan försöker hävda att produktinformationen är felaktig för att den inte klarar av 802.11n och WPA2/AES, anser du då att den personen har rätt? Det står ju inte uttryckligen att den inte klarar av det, men det står exakt vad den klarar av.

Nej, återigen är information bristfällig vilket är lika illa som felaktig information enligt konsumentköplagen. Och din liknelse är bara löjlig eftersom det tydligt står angivet vilken trådlös standard som stöds och att det då kan uteslutas att övrig standard (inom samma område) inte stöds, dvs. 802.11n. I mitt fall står det att det ska gå bra att dela ut din hårddisk, men exakt standard för filsystemet står ej med, därför kan inget uteslutas. Återigen brister det i logiken.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Du har inte fått bristfällig information! Du har fått information om vilka filsystem som stödjs, och NFS+ står inte med där. Då får du förstå att det inte finns med. Man kan inte skriva med allt som inte finns. Man behöver bara skriva vad som finns. Du har fått helt korrekt information om produkten som du har misstolkat.

Nej, så är inte fallet - jag har på produktsidan varken hos dustin eller asus fått reda på att min mac-hårddisk inte stöds av routern. Man kan skriva med all relevant information, och så som de uttryckt det hela när de uteslutit från att informera om vilka filsystem som stöds leder en till att tro att de vanligaste stöds (se ovanstående resonemang). Hade det ex. stått i beskrivningen att NTFS stöds och inget mer så hade jag förstås dragit slutsatsen att övriga filsystem inte stöds, men i detta fall gör det inte det.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av era909:

Det är ju skillnad mellan felaktig och bristfällig. Om en normal människa läser att det ska gå att dela ut hårddiskar med en router, så ligger det nära till hands att tro att det går dela ut hårddiskar. Även normala människor äger Mac numera. Om NFS inte stöds vore det rimligt att man poängterar detta - inte att folk själva ska söka upp detta på andra vis.

Med fortsatt gällande reservation för eventuell okunskap från min sida; Särskilt inte om inte ens det tekniskt bevandrade klientelet på detta forum kan komma på det klara med om det är Apple Filing Protocoll, Network FileSystem, eller Hierarchical File System(+) som det krävs stöd för.
Hur hade Dustin tänkt att hockeymamman ska reda ut om det går spara Mac-backuper med hjälp av den här produkten då då?

Permalänk
Skrivet av nolimitsoya:

OSX använder HFS+ om inget ganska drastiskt hänt väldigt nyligen. Om NFS (nätverksutdelningprotokoll) blandas ihop med HFS+ (filsystem) blir det lite snurrigt. Något NFS+ har jag aldrig hört talas om, men utbilda mig gärna.

På ämnet har jag varit med om både bästa tänkbara service, och motsatsen. Ett tvärenkelt diskreklamationsärende som drog ut nästan över två månader, bland annat efter att Dustin skickat retursedlar till fel adress upprepade gånger, och ingen förskottsdisk som tidigare gånger. Jag frågade till sist via epost vad det var som gått snett, om det var någon ny totalpolicy att inte skicka nytt innan returen kommit - men fick aldrig något svar.
Hade jag fått det hade jag fortsatt handlat även om förklaringen varit i stil med 'Stoffe på RMA-avdeliningen är lite bakom flötet', men nu har det blivit någon enda sak på halvannat år. De är sällan billiga, och servicen är ju roulette i alla fall. Hade den varit så bra som den varit när det fungerat bäst hade jag gärna fortsatt betala de extra hundralapparna.

Du har helt rätt - det är jag som blivit trött. Det är HFS+ som gäller, inte NFS+

Jo, jag har också villigt betalat en premium i pris för deras service tidigare, men det verkar som det blivit sämre (därav tråden). Får hoppas att man gör någon nytta med denna tråd för att få dem att ta sig ur vad jag uppfattar som en nedåtgående spiral, men det verkar som jag i denna sena timme mest lyckas antagonisera några paragrafryttare som hänger upp sig på detaljer snarare än den stora bilden. Men det kan ju bero på att jag konsekvent använt termen NFS+ istället för HFS+ Ber om ursäkt till alla som låtit sig förvirras av detta

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av nolimitsoya:

Det är ju skillnad mellan felaktig och bristfällig. Om en normal människa läser att det ska gå att dela ut hårddiskar med en router, så ligger det nära till hands att tro att det går dela ut hårddiskar. Även normala människor äger Mac numera. Om NFS inte stöds vore det rimligt att man poängterar detta - inte att folk själva ska söka upp detta på andra vis.

Det summerar ganska väl vad jag på ett allt mer otrevligt sätt försökt säga de senaste inläggen (ber om ursäkt för att jag tappat tålamodet med vissa - mitt eget fel). Tack för att du hittade orden som jag inte lyckats få ur mig

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Avstängd

Det är skillnad att argumentera för sin sak gentemot en motpart(i detta fall en näringsidkare) för att man har fått fel information eller att motparten vägrat ta sitt ansvar när något upphört att fungera korrekt enligt avtal, kontra att man har själv ej tagit reda på fakta som resulterat i något form av problem och således ta eget ansvar och räkna in detta på erfarenhetskontot.

Jag tycker knappast att det finns några signaler i denna tråd som tyder på att man ej skall hävda sin rätt. Däremot så ser jag gott om tecken på att man får göra sin hemläxa innan man komponerar saker och ting samt ta eget ansvar. Man är alltid ansvarig för sina egna handlingar oavsett om det var Nicke eller Bella som sa att man skulle göra så eller si. Och bristande undersökning är en handling. Man kan inte skylla på sin GPS för att bilen åkt rakt in i en butik eller att man åkt utför en klippa. Den mentaliteten finns dock på den stora kontinenten där borta i väst och jag tycker att vi skall låta dem behålla monopolet.

I Sverige har vi ett bra skydd mot detta när vi handlar på distans gentemot en svensk näringsidkare och det är bara att utnyttja det när man har rätt till det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Vad gäller Intel-disken så har jag inte reklamerat något från dem nån gång, men det finns en risk att Intel kräver att det finns en felanmälan från dig som slutkund i deras supportsystem på aktuell vara innan de tar emot en reklamationsansökan från en återförsäljare. De vore inte den första tillverkaren att hålla på så, och det ger Dustin inget val än att hänvisa dig till dem, annars kommer de stå med en trasig disk som Intel vägrar ersätta eftersom du inte varit i kontakt med dem direkt först. Och som noterats är det stenhård konkurrens på svensk elektronikmarknad, jag tvivlar på att Dustin är sugna på att ta onödiga utgifter i nån större skala.

Om det nu skulle vara så, så får Dustin skylla sig själva för att de väljer att sälja Intels diskar, för då är det tyvärr en smäll de har valt att ta, reklamerar gör man till den man har ett köpavtal med, och det är i detta fall dustin, gäller det garantier kan det ibland löna sig att utnyttja tillverkarens garanti istället, men för reklamationer behöver man verkligen inte det, det är säljaren som får ta det med intel sen.

Säljer man i Sverige får man tyvärr leva med att man måste följa Sveriges lagar, precis som om i vilket annat land som helst.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Veni:

Det är skillnad att argumentera för sin sak gentemot en motpart(i detta fall en näringsidkare) för att man har fått fel information eller att motparten vägrat ta sitt ansvar när något upphört att fungera korrekt enligt avtal, kontra att man har själv ej tagit reda på fakta som resulterat i något form av problem och således ta eget ansvar och räkna in detta på erfarenhetskontot.

Jag tycker knappast att det finns några signaler i denna tråd som tyder på att man ej skall hävda sin rätt. Däremot så ser jag gott om tecken på att man får göra sin hemläxa innan man komponerar saker och ting samt ta eget ansvar. Man är alltid ansvarig för sina egna handlingar oavsett om det var Nicke eller Bella som sa att man skulle göra så eller si. Och bristande undersökning är en handling. Man kan inte skylla på sin GPS för att bilen åkt rakt in i en butik eller att man åkt utför en klippa. Den mentaliteten finns dock på den stora kontinenten där borta i väst och jag tycker att vi skall låta dem behålla monopolet.

I Sverige har vi ett bra skydd mot detta när vi handlar på distans gentemot en svensk näringsidkare och det är bara att utnyttja det när man har rätt till det.

Det återstår väl att se om det skyddet efterlevs av dustin - återkommer imorgon om det.

Jag förstår ditt resonemang om att göra sin hemläxa så får jag bara lämna dig med följande citat från nolimitsoya:

"Det är ju skillnad mellan felaktig och bristfällig. Om en normal människa läser att det ska gå att dela ut hårddiskar med en router, så ligger det nära till hands att tro att det går dela ut hårddiskar. Även normala människor äger Mac numera. Om NFS inte stöds vore det rimligt att man poängterar detta - inte att folk själva ska söka upp detta på andra vis."

Att du sedan likt de flesta här på forumet inklusive jag själv (trots att detta ärende bevisar motsatsen) är något nördiga när det gäller teknik och normalt besitter en kunskapsnivå som är högre än genomsnittet så betyder inte det att det ska krävas av gemene konsument, eller hur? Den information som presenteras ska vara tillräcklig för att göra ett beslut, man ska inte behöva leka inspektor gadget och leta genom en hel hemsidestruktur hos tillverkaren för att bli informerad om viktiga detaljer.

Visa signatur

Bro!