Värt att köra på SLI i framtiden ? :)

Permalänk
Avstängd

Värt att köra på SLI i framtiden ? :)

Tja! Har nyligen köpt ett nytt chassi, kylare och grafikkort, fläktar, och även en SSD. Jag är väldigt nöjd! Jag köpte ett MSI 660 Twin forzr III, är riktigt nöjd då jag inte vill lägga för mycket pengar bara för att kunna maxa ett spel på ultra, jag klarar mig på high t.ex utan lagg, känner inte någon skillnad på high/ultra. Därför tänkte jag fråga er, är det värt att i framtiden köra på SLI ?

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Njaaa...tveksamt....660 kommer säkert bli billigare då man slussar ut GTX780,men dit är det ju nog ännu en tid. Men kanske efter 3/4 år så nån gång i oktober då kanske. kanske till sommaren. Kanske först till nästa stora krets. Vet inte riktigt. Du har nu fått min åsikt

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska sitta kvar på ditt 660 tills kanske 860Ti eller motsvarande kommer, jag personligen har bara haft problem med SLI, där har du min åsikt också

Permalänk
Medlem

Rent praktiskt har jag inte haft mycket problem med SLI, förutom en glappande/söndrig SLI-brygga.

Spelmässigt har jag bara haft problem i AC3, där det uppstod random flicker om jag hade SLI aktiverat.

Angående din fråga så är det väldigt svårt för oss att besvara. Du säger att du vill inte lägga ut för mycket pengar, och du känner dig nöjd med att "inte maxa", så det är väl snarast upp till dig själv om du känner att du behöver ett GTX 660 till i framtiden, när du inte kan köra på de inställningar du vill.

En fråga till är ju om ditt moderkort har stöd för SLI, samt om ditt nätagg har tillräckligt med kraft. (550w är gränsfall)

Edit: Såg nu att du sitter på en FX-6100. Jag tror inte det är lönt att du skaffar ett till GTX 660 så länge du sitter på den processorn, den lär nog flaska en hel del.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Rent praktiskt har jag inte haft mycket problem med SLI, förutom en glappande/söndrig SLI-brygga.

Spelmässigt har jag bara haft problem i AC3, där det uppstod random flicker om jag hade SLI aktiverat.

Angående din fråga så är det väldigt svårt för oss att besvara. Du säger att du vill inte lägga ut för mycket pengar, och du känner dig nöjd med att "inte maxa", så det är väl snarast upp till dig själv om du känner att du behöver ett GTX 660 till i framtiden, när du inte kan köra på de inställningar du vill.

En fråga till är ju om ditt moderkort har stöd för SLI, samt om ditt nätagg har tillräckligt med kraft. (550w är gränsfall)

Edit: Såg nu att du sitter på en FX-6100. Jag tror inte det är lönt att du skaffar ett till GTX 660 så länge du sitter på den processorn, den lär nog flaska en hel del.

Jo jag vet, men tänkte lite längre i framtiden då det kommer finnas nya spel och jag förhoppningsvis sitter på en ny processor också. Men är själv lite osäker på SLI, känns som de flesta bara uppstår problem, och att det tar en hel del plats och luftflöde då jag inte vill lägga pengar på en vattenkylning för saker och ting i datorn, definitivt inte ett megastort chassi för radiatorer och skit hahah, klarar mig på det jag har annars

Men en fråga till dig som verkar lite kunnig, haswell versionen som kommer av intel, folk påstår att dom kommer sälja dom processorerna så att dom är inbyggda i moderkort t.ex, dessutom, kommer dom vara för spel eller rendering?
Lär ju bli ganska dyrt då ivy bridge redan är hyfsat dyrt.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Men teori varför folk väljer att köra SLI är: Man har något att det vassaste singel korten som finns just nu och vill få ut det "lilla extra" tex hålla konstant 60FPS eller spela på högre upplösning samt att "maxxa" spel.

Och tanken med att SLI är "framtidssäkert" känns inte så aktuell, med tanke på att när nästa generation grafikkort kommer så åker dom åttor runt alla nuvarande SLI riggar. Och skall man köra SLI så köper man båda korten på en gång, att köpa ett kort nu och nästa om 5 månader är också idioti. I min mening tappar man för mycket och kan inte njuta lika länge av sin rigg innan det är dags för nästa uppgradering.

Men detta är som sagt bara mina åsikter, jag har kört SLI 580, SLI 680 och kommer även köra SLI 780.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |