Värt att vänta på black friday?

Permalänk
Medlem

Värt att vänta på black friday?

Ska bygga en stationär i närtid. Skulle kunna vänta till black friday, men känner att det mesta på rea då är mest butiker som i närtid ökar priserna för att sedan rea ned till vad det kostade innan black friday.

Så är det ens värt att vänta? Hur stor är sannolikheten att exempelvis RTX 5070 TI eller 9800X3D är på rea? Rea på övriga komponenter ger inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att det är rea på populära och eftertraktade saker är rätt liten. Och är det det så är det nästan säkert bara som lockpriser med mycket begränsat lager så att om man inte är väldigt snabb så tar de slut innan du hinner lägga en beställning.

Du kan ju vänta och se om det råkar dyka upp några bra erbjudanden på black friday, men jag skulle inte ha några större förhoppningar.

Permalänk

Felet många gör inför rea är att säga jag ska ha exakt denna produkt i denna färg. Sedan väntar de in rean och produkten som de ville ha kanske kostar ännu mer än när de först kollade på den.

Vill man göra reafynd på Black freday enligt mig så ska man såklart vara förberedd, men vilken produkt man köper beror helt på vilka produkter som då reas ut. Man kanske inte gillar det som reas ut och då ska man såklart inte köpa.

Det som brukar vara mest rea på tycker jag är kringutrustning, tangentbord, möss, headset, skärmar, gamningstol. Ju mer tekniknörprodukt man väntar på, ju större chans är ingen rea alls.

Jag själv funderar på hammare, skiftnyckel och lite annat inför rean. Tråkiga produkter som tusan, men det är ett säkert kort att vänta på.

Permalänk
Medlem

med tanke på att man redan sett att de höjer priserna på vissa delar misstänker jag att de senare på black friday kommer lansera "riktiga dunder priser" fast det är egentligen bara samma pris vi såg för 2 månader sedan..

black friday var en bra grej fram tills covid, sen vart det bara girighet som trädde fram.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Inet och webhallens streams brukar kunna bjuda på riktigt bra priser, men då får man vara snabb.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Felet många gör inför rea är att säga jag ska ha exakt denna produkt i denna färg. Sedan väntar de in rean och produkten som de ville ha kanske kostar ännu mer än när de först kollade på den.

Vill man göra reafynd på Black freday enligt mig så ska man såklart vara förberedd, men vilken produkt man köper beror helt på vilka produkter som då reas ut. Man kanske inte gillar det som reas ut och då ska man såklart inte köpa.

Det som brukar vara mest rea på tycker jag är kringutrustning, tangentbord, möss, headset, skärmar, gamningstol. Ju mer tekniknörprodukt man väntar på, ju större chans är ingen rea alls.

Jag själv funderar på hammare, skiftnyckel och lite annat inför rean. Tråkiga produkter som tusan, men det är ett säkert kort att vänta på.

Jepp, precis, högmarginalprodukter i stort. Regelrätta datorkomponenter har handlarna inga större marginaler på, och de säljer förstås utan vinst över sina döda kroppar.

Det säger i övrigt något om hur blåst man blir vid normalprissättning när de kan ha 50% rea på t ex en mus.

Vettig BF-strategi i övrigt också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var det jag trodde, inte värt att vänta då. Även om jag kan tänka mig att vara lite flexibel på vissa saker såsom SSD, RAM och CPU-kylare så är de dyra komponenterna de jag vill ha exakt modell av.

Permalänk
Medlem

I Sverige? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

Ska bygga en stationär i närtid. Skulle kunna vänta till black friday, men känner att det mesta på rea då är mest butiker som i närtid ökar priserna för att sedan rea ned till vad det kostade innan black friday.

Så är det ens värt att vänta? Hur stor är sannolikheten att exempelvis RTX 5070 TI eller 9800X3D är på rea? Rea på övriga komponenter ger inte särskilt mycket.

Inte särskilt sannolikt någonstans att nyare hårdvara är på stora rabatter, om annat i bara väldigt liten upplaga för att locka kunder.
Håll koll på Inet's stream imorgon!