Permalänk

Problem med Greattech

Greattech påstår att min dator har utsatts för transportskada när den här fraktats en flyttlåda med papper inuti och även rejält packad. Jag undrar egentligen vad som kan gå sönder om man tappar en dator med respektive utan kartong

Kundservice är verkligen sämst ska ni veta

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TheMightyGranny:

den här fraktats en flyttlåda med papper inuti och även rejält packad

Din beskrivning av hur den är packad säger oss ingenting. En utförlig beskrivning och/eller bilder behövs.

Jag undrar egentligen vad som kan gå sönder om man tappar en dator med respektive utan kartong

Rätt mycket, kontakter kan brytas av, eller skadas. Hårddiskar kan dö rakt av. Kretskort kan skadas av komponenter/kylflänsar som lossnat. Chassit kan deformeras. etc. etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Greattech påstår att min dator har utsatts för transportskada när den här fraktats en flyttlåda med papper inuti och även rejält packad. Jag undrar egentligen vad som kan gå sönder om man tappar en dator med respektive utan kartong

Inte mer så att du bara är arg?
Oavsett så kan en enorm mängd skador uppstå även om den är packad korrekt, dock minimerar det risken, men om du t.ex har en tung kylare på, och allt är bra förpackat så kan stöten som blir från att ha tappat den vara tillräcklig för att slita ur socket.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, bättre beskrivning och helst bilder om vi ska kunna säga något konkret.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Problemet är?

Är den trasig? vill greattech ej stå för transportskador?

Permalänk
Greattech

Hej TheMightyGranny.

Jag behöver mer information, har vi nekad leveransen? returnerat paketet tillbaka till dig utan åtgärd eller med avgift?? . Order/ärende-nr vore kanon. (PM)

Permalänk

En flyttlåda med papper säger direkt att den inte är ordentligt packad. den ska skicka i Chassits Karton med Fligoliten som håller datoprn på palts och ser till att den inte kan flytta sig i kartongen. En icke ordentligt packad produkt kan leda till Nekad retur och alla fel kan kopplas till dig då dom kan ha uppkommit på vägen ist.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Greattech

Har forskat lite och hittade Ett ärende i Lund/Staffanstorp.
Jag ser att du redan har fått svar för ett par dagar sedan från en kollega. Eftersom du nu har skapat en tråd på Sweclockers så är det ingen förutom du och vi som vet hur det ligger till.

Jag kommer klistra in delar av mailet du har fått.

--------------------------------------
Hela problemet är bristen på förpackningen/emballaget. Jag personligen skulle knappt våga skicka en gummi boll på det sättet.
Förpackningen är extremt dålig och det är inte konstigt att datorn har skadats under transporten.

Verkstaden har tagit bilder på både datorn samt emballaget. Det är långt ifrån godkänt. Varken Posten eller DHL ersätter med emballaget du har valt. Både reklamationen samt garantin är förbrukad helt enligt lag eftersom skadan som finns på datorn nu ej täckas av fabriksfel.

Reklamation / garanti täcker ursprungsfel samt fabriksfel. I ditt fall finns det tydliga skador på produkten som inte har något med fabriksfel att göra. Därmed har ni förlorat reklamationsrätten enligt lag. Det gäller oavsett om produkten har gått sönder under transporten eller hos er eftersom förpackningen inte var godkänd.
--------------------------------------

Tillbaka till mig. Istället för att returnera datorn till dig utan åtgärd med transport kostnader meddelade kundtjänsten (telefon) att vi kommer hjälpa dig så mycket vi kan för att åtgärda alla skador utan kostnad eller till en rimlig kostnad (utan vinst). Istället för att erkänna bristfälliga emballaget du har använt dig av har du istället hävdat att DHL har godkänt emballaget och att det istället är vi/DHL som är skyldiga. (vilket dom ej gör - dom hämtar endast paketet och besiktar ej paketet). Enligt dig är det alltså vi eller DHL har som gjort fel och ska stå för allt.

Enligt ditt senaste mail står det att du kommer ta vidare ärendet till ARN. Det är upp till dig om du vill att datorn står kvar hos oss under tiden ARN hanterar ärendet eller om du vill att vi skickar tillbaka datorn till dig.

// Greattech Stockholm AB

Permalänk
Medlem

Kan ni inte lägga upp en bild på emballaget, snälla?

Om inte annat så gör det i lärande syfte, så att folk lär sig hur man inte bör packa en dator.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

[ironi]Firmor som tar sig tid att läsa och besvara forumtrådar måste ju ha sämst kundservice...[/ironi]

Fattar inte varför folk som klantat sig ska spy galla över oskyldiga företag. Uppenbarligen har du ju gjort fel. Dessutom har de erbjudit sig att avhjälpa skadorna till självkostnadspris. Skärp dig!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Greattech
Skrivet av Minsc S2:

Kan ni inte lägga upp en bild på emballaget, snälla?

Om inte annat så gör det i lärande syfte, så att folk lär sig hur man inte bör packa en dator.

Tyvärr inte, oavsett till vilket syfte bilderna används till så är det bilder på en dator som tillbehör vår kund. Så länge jag inte får ett OK från kunden så kan jag tyvärr inte lägga upp bilderna.

Permalänk

Hur den verkar vara packad så kan jag ju säga att du ska vara glad om du ens får se din dator igen.....

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB