Efter 4 blåskärmar få rjag nu inte igång datorn (typ)

Permalänk

Efter 4 blåskärmar få rjag nu inte igång datorn (typ)

Hej!

Jag har haft problem förut med min dator och blåskärmar men det har funkat fint i 8 dagar tills nu. Det började med att jag fick en blå skär för ett par dagar sedan. Då startade jag om datorn och tänkte inte mer på det. Sen två dagar efter det fick jag en till och dan efter det fick två tett inpå och efter den andra ville den inte starta. Jag testade startup repiar och annat men det funkade inte. Sen tog jag ur mitt grafikkort och kopplade lås DVD-läsaren och försökte starta datorn i felsäker läge. Detta gick efter några försök men det kraschade efter ett par minuter. Jag startade det ingen i felsäker läga och sedan stängde jag av datorn innan den han krascha och startade windows normalt. Då kom jag faktiskt in men bara ett fåtal program funkade i program och funktioner såg jag bara kanske 10 program (dom som funkade) och alla dom programmen låg i 64 bits mappen, dock var det inte alls alla program som låg i 64 bits mappen som funkade och firefox funkade faktiskt också fast den inte fann med i program och funktioner och låg i 32 bits mappen.

Efter ett tag kraschade även detta och jag kunde inte starta om den. Då gjorde jag samma procedur och startade i felsäkerläge, stängde av den och startade normalt vilket funkade.

Sen hände det lite mer saker som gjorde att jag inte kunde starta datorn men då uppdaterade jag bios och på några försök kom jag in i windwos igen (utan att hålla på med felsäkerläge. Dock är det samma problem med att nästan inga program funkar men det har inte kraschat än som det gjorde förut.

Vet att jag har skrivit väldigt slarvigt och utelämnat en del men jag kan gäran fördjupa mig om det är nått ni behöver veta. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förstå vad det är för fel.

Edit: Kom på att jag försökte återställa till en tidigare punkt men det hälpte inte. Kan det ha avbrutits och det är därför det r konstigt med programmen?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Det låter som du har antingen minnesfel eller hårddiskfel ( tredje kan vara grafikkortsfel men då får man många gånger inte blåskärm utan totalkrash)

Ett tips är ju att inte ha i din ordinarie disk när du håller på att felsöka. Det känns ju inte speciellt smart att köra sönder sin installation när man felsöker ett hårdvaruproblem.

Hade jag varit dig så hade jag börjat med att ladda ner och bränna ut ett exemplar av memtester. Starta sedan din dator med CD:n i dator och låt den gå tills du antingen ser röda rader med fel eller om det inte är några fel efter 24h så hade jag nog ansett minnena vara ok.

http://www.memtest.org/

Disken hade jag provat först efter jag kopplat in den i en annan dator och säkehetskopierat allt viktigt.
Man tar ju inte provar skiten ur en disk som man har viktig data på som endast finns på den disken. Det gör man när man har kopior.

Bra mjukvara för att testa disken är Seatools från Seagate.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Skrivet av Haseman:

Det låter som du har antingen minnesfel eller hårddiskfel ( tredje kan vara grafikkortsfel men då får man många gånger inte blåskärm utan totalkrash)

Ett tips är ju att inte ha i din ordinarie disk när du håller på att felsöka. Det känns ju inte speciellt smart att köra sönder sin installation när man felsöker ett hårdvaruproblem.

Hade jag varit dig så hade jag börjat med att ladda ner och bränna ut ett exemplar av memtester. Starta sedan din dator med CD:n i dator och låt den gå tills du antingen ser röda rader med fel eller om det inte är några fel efter 24h så hade jag nog ansett minnena vara ok.

http://www.memtest.org/

Disken hade jag provat först efter jag kopplat in den i en annan dator och säkehetskopierat allt viktigt.
Man tar ju inte provar skiten ur en disk som man har viktig data på som endast finns på den disken. Det gör man när man har kopior.

Bra mjukvara för att testa disken är Seatools från Seagate.

Tack så mycket för svaret!

Jag kör memtest nu och efter kanske tre minuter har jag 50 000 errors och inget på "pass", är mina minne helt döda då?

Edit: Måste ju nästan vara felinställt i BIOS, dom är ställda på 1333 istället för 1600 för att 1333 var default, kan det orsaka problem?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Jag kör memtest nu och efter kanske tre minuter har jag 50 000 errors och inget på "pass", är mina minne helt döda då?

Ja

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Kan det inte vara felaktiga inställningar i bios som sakt, får ju ändå igång datorn ibland typ, ska det gå med hel trasiga minnen?

Edit: bild från memtest; https://www.dropbox.com/s/mpy8jmb9tyjz9aa/IMAG0112.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

har du ställt in dem rätt så att de går i 1600 mhz ?
det kan vara din cpu som fått en smäll också (esd stöt som du inte märkt av.)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Kan det inte vara felaktiga inställningar i bios som sakt, får ju ändå igång datorn ibland typ, ska det gå med hel trasiga minnen?

ibland går det ett ddr2 minne jag har hemma gör det ibland hittas inte den i bios och ibland kommer den upp (tillsammans med ett helt minne då...)
(det är dock heldött nu)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

skulle tro att du får köpa nya minnen men det är ju inte så dyrt idag:) Hadde du bott närmare hadde du fått köpa 16gb minne av mig för typ 200kr men har ingen lust att skicka dessa:P

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Skrivet av Jimmy3000:

skulle tro att du får köpa nya minnen men det är ju inte så dyrt idag:)

Köpte dom i november så borde det inte gå på något slags garanti

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Köpte dom i november så borde det inte gå på något slags garanti

Det bör det absolut göra så länge du inte gjort något som kan ha orsakat felet:)

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Medlem

Lämna in minnena där du köpte dem. Minnen har normalt relativt lång garantitid.

Att minnena har fel betyder inte att dom är helt trasiga. Oftast är det enskilda addresser/kapslar som är trasiga som ger såna här fel.

Har du flera minnesmoduler som du köpt separat så föreslår jag att du testar dem enskilt och lokaliserar vilken/vilka moduler det är som är trasiga. Om du lämnar in seprat köpta minnen och det är fel på ett medans det andra är helt så har ju butiken rätt att ta en felsökningsavgift som antatligen är dyrare än minnet i sig. Detta för att du felaktigt reklamerat ett helt minne.

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Medlem

Till TS: du har ett budjet Corsair minne (XMS3/Vengeance), dar kan funka bra om man har tur men det är ingen kvalitetsminne. Den dyrare Dominator serie kan vara någor att ha dock

Själv har jag Corsairs XMS2 DDR2-minne (2x2Gb PC6400), som funkar bra på mitt P5Q-E moderkort med C2D E8400.

Men de klockar väldigt dåligt dåligt, kan inte gå högre än 425 MHz oavsett inställningar (stock 400 MHz), vilket gör att jag kunde klocka processorn bara till 3825 MHz (9x425), även om processorn kan gå mycket högre... Då insåg jag att dessa minnena är sååå budjet, bara med kylfläns och häftig klistermärke

Kör själv med Kingston numera, tycker de är bättre

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Till TS: du har ett budjet Corsair minne (XMS3/Vengeance), dar kan funka bra om man har tur men det är ingen kvalitetsminne. Den dyrare Dominator serie kan vara någor att ha dock

Själv har jag Corsairs XMS2 DDR2-minne (2x2Gb PC6400), som funkar bra på mitt P5Q-E moderkort med C2D E8400.

Men de klockar väldigt dåligt dåligt, kan inte gå högre än 425 MHz oavsett inställningar (stock 400 MHz), vilket gör att jag kunde klocka processorn bara till 3825 MHz (9x425), även om processorn kan gå mycket högre... Då insåg jag att dessa minnena är sååå budjet, bara med kylfläns och häftig klistermärke

Kör själv med Kingston numera, tycker de är bättre

Finns väl inget heter kvalitetsminnen utom Kingston

Skämt åsido så tycker jag att man får skilja på kvalitet och överklockningsbarhet. Corsair XMS har väl överlag fungerat ganska så bra. Inga värstingminnen men de har väl hållt det som de lovat att hålla eller?

Själv så använder jag bara Kingston numera då jag tröttnat på alla andra minnen, oavsett tillverkare.

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Skrivet av Haseman:

Lämna in minnena där du köpte dem. Minnen har normalt relativt lång garantitid.

Att minnena har fel betyder inte att dom är helt trasiga. Oftast är det enskilda addresser/kapslar som är trasiga som ger såna här fel.

Har du flera minnesmoduler som du köpt separat så föreslår jag att du testar dem enskilt och lokaliserar vilken/vilka moduler det är som är trasiga. Om du lämnar in seprat köpta minnen och det är fel på ett medans det andra är helt så har ju butiken rätt att ta en felsökningsavgift som antatligen är dyrare än minnet i sig. Detta för att du felaktigt reklamerat ett helt minne.

När jag testade dem var för sig och ett funkade faktiskt i memtest, eller i alla fall i 15 minuter utan fel. dock köpte jag dom tillsammans i ett 2x4Gb packet, betyder det att jag inte kan skicka tillbaks bara ett?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Edit: bild från memtest; https://www.dropbox.com/s/mpy8jmb9tyjz9aa/IMAG0112.jpg

Säkerligen 'kan' det vara något annat. Dock med största sannorlikheten, nu snackar vi 99.9% så är det i alla fall trasiga minnen som bör bytas. Nu läste jag inte så noga angående hur du testade minnena. Men jag utgår ifrån att du tar en sticka åt gången och testar. Testa dem också i olika 'slots'. Har du tur så är det bara ena stickan som är 'kass'. Utöver det så kan jag säga att dina inställningar verkar korrekta. Skulle det visa sig att det endast är fel på minnet/minnena så kan du skatta dig lycklig, då det oftast är ett helvete att felsöka blåskärmar, när man måste in och nosa i de jävla loggfilerna.

Edit:

Skrivet av Maskarone:

När jag testade dem var för sig och ett funkade faktiskt i memtest, eller i alla fall i 15 minuter utan fel. dock köpte jag dom tillsammans i ett 2x4Gb packet, betyder det att jag inte kan skicka tillbaks bara ett?

Detta måste företaget du köpt från avgöra. Kontakta dem och berätta att du felsökt via memtest+ samt bifoga bilden. Tror inte det kommer bli några beskymmer.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Säkerligen 'kan' det vara något annat. Dock med största sannorlikheten, nu snackar vi 99.9% så är det i alla fall trasiga minnen som bör bytas. Nu läste jag inte så noga angående hur du testade minnena. Men jag utgår ifrån att du tar en sticka åt gången och testar. Testa dem också i olika 'slots'. Har du tur så är det bara ena stickan som är 'kass'. Utöver det så kan jag säga att dina inställningar verkar korrekta. Skulle det visa sig att det endast är fel på minnet/minnena så kan du skatta dig lycklig, då det oftast är ett helvete att felsöka blåskärmar, när man måste in och nosa i de jävla loggfilerna.

Edit:

Detta måste företaget du köpt från avgöra. Kontakta dem och berätta att du felsökt via memtest+ samt bifoga bilden. Tror inte det kommer bli några beskymmer.

Ok, tack så mycket! Nu när jag testade windows så funkade det men jag ser fortfarande bara en bråkdel av mina program i program och funktioner. Kan det vara för att jag försökte återställa till en tidigare punkt och att det blev avbrutet? Om så är fallet, ska jag försöka göra en återställning igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Finns väl inget heter kvalitetsminnen utom Kingston

Skämt åsido så tycker jag att man får skilja på kvalitet och överklockningsbarhet. Corsair XMS har väl överlag fungerat ganska så bra. Inga värstingminnen men de har väl hållt det som de lovat att hålla eller?

Själv så använder jag bara Kingston numera då jag tröttnat på alla andra minnen, oavsett tillverkare.

Som sagt, mina egna Corsair XMS2 funkar bra, men jag kanske häde lite förhöjda förväntningar för att dom har vettiga timings och kylflänsar.... Dock gillar jag bättre budget Kingston än budget Corsair numera, bara min åsikt

Har hört att Mushkin och G.Skill är riktigt bra

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Ok, tack så mycket! Nu när jag testade windows så funkade det men jag ser fortfarande bara en bråkdel av mina program i program och funktioner. Kan det vara för att jag försökte återställa till en tidigare punkt och att det blev avbrutet? Om så är fallet, ska jag försöka göra en återställning igen?

Kör på den stickan som som funkade och testa återställning till en tidigare punkt ja.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack alla för er hjälp! Nu återställde jag till en tidigare punkt och allt funkar som det ska. då är det bara att krångla lite med CDON som återstår men en stor tyngd har lättats från mig

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag kontaktat CDON och de säger att jag måste skicka in båda minnena :/ Genom att det kommer ta mist 2-3 veckor så måste jag nästan köpa en ny sticka så länge. Hur fungerar det när man har 3 stickor? Kör två i dual channel eller vad det nu heter och den tredje för sig och används då den tredje först när de två första minnena är fulla? Behöver jag inte heller bry mig om att det ska vara samma märke på den tredje stickan? Antar att det måste vara samma MHz i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du bör inte köra 3 st minnen om du har ett dual channel-moderkort. Då kommer moderkortet att köra single-channel.

Det är inte så att de första två används i dual channel så som du beskrev. Att det tredje används först när det andra är fulla.
Datorn använder alla minnena hela tiden.

Så om du inte måste köra med tre stickor så hade jag undvikit det. Med måste så menar jag kör du så tunga program så du måste ha det sista minnet för att datorn skall sluta swappa som en galning?

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Skrivet av Haseman:

Du bör inte köra 3 st minnen om du har ett dual channel-moderkort. Då kommer moderkortet att köra single-channel.

Det är inte så att de första två används i dual channel så som du beskrev. Att det tredje används först när det andra är fulla.
Datorn använder alla minnena hela tiden.

Så om du inte måste köra med tre stickor så hade jag undvikit det. Med måste så menar jag kör du så tunga program så du måste ha det sista minnet för att datorn skall sluta swappa som en galning?

Ok, tänkte mest att det skulle vara surt om jag köpte ett minne att ha så länge och sedan inte kunde använda det. Just nu behöver jag inte alls mer än 8 Gb men kunde ju vara bra för framtiden. Blir kanske ändå så att jag köper ett minne, är ju inge kul att vara utan dator så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, antingen gör du det eller så köper du en uppsättning såna minnen som du redan har. Då får du kanske 16 GB sen om du får tillbaka nya minnen. Om du köper nya minnen av samma leverantör du köpt dessa så kanske du tom kan få en kredit på minnena (pengarna tillbaka iom att du redan köpt nya minnen).

Visa signatur

// Haseman