Permalänk
Medlem

Ibland har ju Newsgroupsen inte hela releaser, då söker man efter just de filerna på ett ställe som Blocknews.

Man letar då upp releasen och kompletterar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket headers/grupp kan newsbin hantera idag?

Kör mestadels med mindre grupper och nzb's så har inte provat.

Dock så har dom ju en 64bitars klient så bör va en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schani:

Ibland har ju Newsgroupsen inte hela releaser, då söker man efter just de filerna på ett ställe som Blocknews.

Man letar då upp releasen och kompletterar den.

Nja, lite mer åt hållet att ibland har inte din usenet leverantör alla artiklar som behövs för att ladda ner en release och då har man ett sk block konto som backup, kan ha ett vanligt usenet konto också, men det blir billigare med ett block konto.

Allt på usenet är artiklar, om det är text, eller binär data spelar ingen roll, allt är artiklar. När du du tankar en fil, låt oss säga Debian Squeeze så måste du ha alla artiklar som innehåller den binära datan som utgör själva .iso filen eller alla .rar filer om det nu skulle vara nedpackat. Om man kollar på en lista med de usenet grupperna som har mest releaser och mest artiklar ligger alt.binaries.boneless på högsta plats. Enbart den gruppen innehåller cirka 37 miljoner filer och de filer är uppdelade på ca 4 miljarder artiklar, och detta uppgår till en datamängd på hela 1.56PB.

Och det är svårt att hålla koll så att alla artiklar verkligen finns med och så att alla artiklar är hela och inte korrupta. Ibland hittar kanske inte din leverantör en artikel eller så är den korrupt och då hjälper det att ha en backup, ibland räcker det med att köra t.ex. Astrawebs US servrar istället men ibland behöver man en tredje part för att kunna få ner alla artiklar.

Källa till storleken på olika newsgroups: https://www.binsearch.info/groupinfo.php

Permalänk
Medlem

dålig hastighet med supernews

Efter att ha läst en del i denna tråden samt på andra betyg på internet var jag övertygad om att Supernews var snabbare och bättre än astraweb som jag kört i många år. Jag sa upp astraweb för jag har varit lite missnöjd med hastigheten på sistone och skaffade mig supernews.

Till min stora förtvivlan fick jag avsevärt mycket sämre hasighet med supernews och börjar fundera på om jag kanske var lite hastig i mitt beslut att skrota astraweb..

Med astraweb brukar jag ligga på 3-7Mb/s @ 20 SSL slots
Med supernews 0.8-1Mb/s @ 30 SSL slots

Använder EU servrarna på båda med newsleecher.

Vad brukar ni få för hastighet med supernews?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Brukar få över 10 Mb/s med Astraweb...

gick tebax till Astraweb efter att testat ett par andra usenet providers...med andra ord är jag MYCKET nöjd med Astrawebs service ,)

Permalänk
Medlem

Får ut ca 30mb/s med Supernews.
Kanske din ISP har dålig peering mot just dem.

Skrivet av vanos:

Efter att ha läst en del i denna tråden samt på andra betyg på internet var jag övertygad om att Supernews var snabbare och bättre än astraweb som jag kört i många år. Jag sa upp astraweb för jag har varit lite missnöjd med hastigheten på sistone och skaffade mig supernews.

Till min stora förtvivlan fick jag avsevärt mycket sämre hasighet med supernews och börjar fundera på om jag kanske var lite hastig i mitt beslut att skrota astraweb..

Med astraweb brukar jag ligga på 3-7Mb/s @ 20 SSL slots
Med supernews 0.8-1Mb/s @ 30 SSL slots

Använder EU servrarna på båda med newsleecher.

Vad brukar ni få för hastighet med supernews?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja jag får väl testa någon vecka annars få jag väl börja med astraweb igen...

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Håller på och försöker testa Usenet. Använder Sick Beard och sabnzbd och kan för allt i världen inte hitta någon fungerande index-sida. Har ingen större lust att betala en massa pengar när jag bara ska testa.

Vilken index-sida bör man använda?

Har ett gratiskonto från XSusenet för tillfället, om det spelar någon roll.

SABnzbd+ verkar kasta det här felet varje gång: "missing from all servers, discarding"

Permalänk
Medlem

Funderar på att börja testa lite usenet, finns det någon sida som har bra erbjudande just nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Santrium:

Håller på och försöker testa Usenet. Använder Sick Beard och sabnzbd och kan för allt i världen inte hitta någon fungerande index-sida. Har ingen större lust att betala en massa pengar när jag bara ska testa.

Vilken index-sida bör man använda?

Har ett gratiskonto från XSusenet för tillfället, om det spelar någon roll.

SABnzbd+ verkar kasta det här felet varje gång: "missing from all servers, discarding"

Usenet explorer har en egen sökserver för de som har en giltig licens och ingen av de "separata" sökfunktioner jag testat har varit lika bra, UE finns i en lite begränsad 2veckors testversion, men söktjänsten funkar, man blir bara bortprioriterad om man kör testversionen och det är hög last men då är det bara att testa igen efter nån minut. Sökningen sker krypterat om man har fullversion och de flesta usenetservrar kan man ju köra krypterat emot så all komunikation kan ske krypterat.
Fullversionen av programmet kan exportera nzb filer om man vill, men det är egentligen ganska onödigt eftersom det bara är att välja att importera headersen i nån grupp eller mapp man själv valt om man inte redan prenumererar på den grupp man får sökträffar i.
UE har även avancerade filterfunktioner och schemaläggare så har man bara ställt in det och skapat filter så går progget automatiskt, men quickfilter är enkelt det med om man ska göra enklare filtreringar inom tex ett sökresultat, läs igenom guiden http://www.usenetexplorer.com/help/getstarted.htm
Det har just precis kommit en ny version av programmet också (3.5)
http://www.usenetexplorer.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Katakana:

Funderar på att börja testa lite usenet, finns det någon sida som har bra erbjudande just nu?

http://xsusenet.com/ har en gratistjänst som duger för att testa o lära sig hur det funkar, de ändrar villkoren rätt ofta på den som det verkar, men som sagt, gratis (och €7 för premium) jag kör fortfarande astraweb som huvudserver, men de som är bäst är nog fortfarande Giganews men det är även dyrast, men man får ju vpn och lite andra saker också och har man nytta av det så kan man ju räkna av det så blir de "billigare"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usenet explorer har en egen sökserver för de som har en giltig licens och ingen av de "separata" sökfunktioner jag testat har varit lika bra, UE finns i en lite begränsad 2veckors testversion, men söktjänsten funkar, man blir bara bortprioriterad om man kör testversionen och det är hög last men då är det bara att testa igen efter nån minut. Sökningen sker krypterat om man har fullversion och de flesta usenetservrar kan man ju köra krypterat emot så all komunikation kan ske krypterat.
Fullversionen av programmet kan exportera nzb filer om man vill, men det är egentligen ganska onödigt eftersom det bara är att välja att importera headersen i nån grupp eller mapp man själv valt om man inte redan prenumererar på den grupp man får sökträffar i.
UE har även avancerade filterfunktioner och schemaläggare så har man bara ställt in det och skapat filter så går progget automatiskt, men quickfilter är enkelt det med om man ska göra enklare filtreringar inom tex ett sökresultat, läs igenom guiden http://www.usenetexplorer.com/help/getstarted.htm
Det har just precis kommit en ny version av programmet också (3.5)

Usenet Explorer verkar endast vara för Windows, så det faller bort. Det verkar även inte gå att använda tillsammans med Sick Beard. Eller har jag fel?

Permalänk
Rekordmedlem

Sickbeard har jag inte testat, det verkar ju bara vara en nzb baserad sak, UE är ett riktigt program som går att få helautomatiskt, men är inte sickbeard ett winprogram?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sickbeard har jag inte testat, det verkar ju bara vara en nzb baserad sak, UE är ett riktigt program som går att få helautomatiskt, men är inte sickbeard ett winprogram?

Sickbeard körs på valfritt OS som stödjer python. Mycket trevligt program dessutom.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Har en Netgear 3500L v2 router med en hårddisk i. Kört in Tomato på routern.
Någon som vet om det går att göra så att routern laddar ned saker från Usenet och jag i så fall fjärrstyr för att starta nedladdningen från datorn eller telefonen?

Alltså att starta en nedladdning med hjälp av datorn men sedan inte behöva datorn igång när nedladdningen väl börjat på routern. Eller att starta en nedladdning med hjälp av mobilen när man inte är hemma och utan att datorn är igång.

Ja, vore ju så klart trevligt att få veta hur jag ska göra och inte bara om det går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiluri:

Har en Netgear 3500L v2 router med en hårddisk i. Kört in Tomato på routern.
Någon som vet om det går att göra så att routern laddar ned saker från Usenet och jag i så fall fjärrstyr för att starta nedladdningen från datorn eller telefonen?

Alltså att starta en nedladdning med hjälp av datorn men sedan inte behöva datorn igång när nedladdningen väl börjat på routern. Eller att starta en nedladdning med hjälp av mobilen när man inte är hemma och utan att datorn är igång.

Ja, vore ju så klart trevligt att få veta hur jag ska göra och inte bara om det går...

Du kan tex lägga på Sabnzbd på Tomato: http://linksysinfo.org/index.php?threads/setup-usenet-client-...

Sen accessar du dess gui direkt via en browser eller så finns det säkert ngt app för telefon som gör det.

Permalänk
Rekordmedlem

Tänkte tipsa om att Usenet explorer just släppts i V4.0 med en omarbetad databasfunktion som ökat headergränsen till 256GByte/grupp så att det kan hantera de riktigt stora grupperna bättre och det nya databasformatet är även snabbare.

Sedan så undrar jag om det dykt upp någon ny intressant isp, jag kör just nu med astraweb men de är ju inte helt perfekta, så finns det någon annan som har nått bra "$10" abonnemang?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tänkte tipsa om att Usenet explorer just släppts i V4.0 med en omarbetad databasfunktion som ökat headergränsen till 256GByte/grupp så att det kan hantera de riktigt stora grupperna bättre och det nya databasformatet är även snabbare.

Sedan så undrar jag om det dykt upp någon ny intressant isp, jag kör just nu med astraweb men de är ju inte helt perfekta, så finns det någon annan som har nått bra "$10" abonnemang?

Jag kör med Newshosting.com och den funkar bra för min del, dock är det $14:95 abonemang för unlimit med ssl.

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

Någon som vill hjälpa mig lite? vet inte vart jag ska börja blir helt förvirrad.

Har en Synology ds1812+
Sick beard installerat och mappat upp de jag vill ha.
SABnzbd

Är inte orolig för att betala lite bara det fungerar.

Kan gärna sitta på typ ventrilo eller liknanade.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör med Tweaknewz som provider? Mitt Astraweb skall förnyas i slutet av juli, funderar på att byta. Tweaknewz har en gratis-trial som jag testat och det funkade utmärkt, dock inte så hög hastighet under trial-perioden.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Rekordmedlem

De har iallafall en maskinöversatt sida Priset var ju bra om man valde max 10Mbit, de flesta andra har ju inte ett sånt abonnemang så det kan ju vara värt att testa en månad för 40kr eftersom de var så billiga, de hade ju å andra sidan ungefär 2 år kortare retention än de dyrare operatörerna vilket kanske är en nackdel om det nu stämmer att de har 1100 dagar.

Jag tror jag ska testköra dem jag med när det blir dags att förnya så tack för tipset.
Nu har jag kört via http://www.usenetserver.com som jag tycker är något bättre än astraweb men sämre än Giganews, nackdelen med astraweb vara att de inte alltid hade kompletta poster utan att det ibland krävdes en kompletterande server och där är http://www.newsgroupdirect.com/signup/ och deras block plan var väldigt bra tillsammans med astraweb.

Visa signatur