Acer: Windows 8 når ingen framgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jävla tjat om den där startknappen.I win 7 använde jag den väldigt sällan.Kör med tangentbords kommandon som går så mycket fortare med.

Ni låter som ett gäng gamla gubbar som vägrar lära sig nytänkande...ACER är väl ett praktexempel skit produkter och så går det dåligt och skyller på MS lol ja vissa går väl på den bortförklaringen jag gör det då ej

Rubriken borde vara "ACER når ingen framgång"

Om Microsoft sa till dig att de hade utvecklat ett gränssnitt som var optimerat för att slicka på skärmen, och att det snart kommer "lick-screens" för att tillgodose förändringen, och att de tagit bort möjligheten att pinna program på taskbaren för att "ingen använder den funktionen endå", skulle du då tycka att deras "nytänk" var trevligt och bra och att alla som inte håller med är gamla gubbar?

Du får faktiskt ta och inte att det är många som har provat Windows 8 men sagt "tack men nej tack" till detta "nytänk". Allt är inte bättre bara för att det är nytt, och folk har olika smak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Acer levererade under det fjärde kvartalet 2012 hela 28 procent färre datorer än samma period året innan.

Jag slänger fram följande påstående. Ingen köper Acer-laptops eftersom de är värdelösa. Inte för att det är Win8 på dem.

Kan jag inte alls hålla med om.
Äger själv en Acer Aspire och den har fungerat riktigt bra nu under ca. 2 år, det är modellen på bild nedan.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Du jobbar alltså med datorer och har inte lyckats förstå hur win 8 fungerar? Det tog mig 2-3 dagar och att komma in i det, förövrigt funkar det alldeles strålande...

Tror det handlar mer om att folk är rädda för att lära sig det nya tänket. Dom är helt enkelt ovana, och rädda. Dom vill ha det som det alltid har varit, precis många andra här.

Jag tycker med att det flyter på väldigt bra, speciellt på min 5år gamla Qosmio som var väldigt trött med både XP & 7:an! Visst får man en liten större inlärningströskel på 8:an och allt är inte perfekt. Men jag jobbar snabbt som satan med det.

Fast jag trivs med 8:an jättebra! Så är jag rädd att det kommer att bli en flopp och det p g a ren rädsla att folk inte kan ta det till sig.
Har själv suttit ner med några och förklarat o visat hur tänket är med 8:an. Och när jag är klar så låter det "Jamen det är inte dumt ändå" så många gånger är det ren rädsla eller envishet eller "jag vill inte"

Dom vill helt enkelt ha det gamla stuket! Jag kan mycket väl förstå det! Men jag kan inte ta det till mig riktigt.

Lite som "jag hör vad du säger.....Men jag förstår inte vad du menar"

Skrivet av jetblack:

Acer levererade under det fjärde kvartalet 2012 hela 28 procent färre datorer än samma period året innan.

Jag slänger fram följande påstående. Ingen köper Acer-laptops eftersom de är värdelösa. Inte för att det är Win8 på dem.

Det kan nog ligga en del i det du skriver ja Men är inte säker...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jävla tjat om den där startknappen.I win 7 använde jag den väldigt sällan.Kör med tangentbords kommandon som går så mycket fortare med.

Vadå för kommando...?
Menar du den löjliga WINDOWSknappen? Vad är den till för?

Har aldrig fattat varför dom infört en helt ny knapp på tangentbordet.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Kraftig deja vu på detta med startmeny ... exakt samma diskussion pågick i ett par år när Windows 95 kom. Alla var sjukt upprörda över att "Program Managern" försvann ... för istället kom denna jävla start knapp. Ahmmee assså vad har Microsoft utvecklarna rökt egentligen. För att stänga av datorn måste man nu trycka på start ... höhöhö ...

Exempelvis från 1996 ...

I know it's almost 2 years since Win95 was released, but even after a year of almost daily use I'm still trying to get used to it and I hope someone can offer words of wisdom: I still prefer the Win3.x way of finding and then launching programs from pretty icons in group windows in Program Manager rather than, as we do now, with multiple layers of pure text menus (Start | Programs | many submenus, etc.) I don't like the length of time it takes to wade through these submenus, and I particularly don't like the excessive hand/mouse activity it involves. I especially don't like not having a Program Manager which I can easily Alt-Tab to in order to get to these icons.

I know I can minimize my open apps to get to my desktop icons, and I know there's Power Toys which will allow you to access your desktop via a text menu, and I know there are other workarounds for this issue.

What I don't understand is why the developers felt that this new way is an advantage. Can someone please help me see this?

Grattis till ovanstående kille. Han har nu fått tillbaka sin "Program Manager" efter nästan 20 år.

Och även då fanns det "Program Manager" ersättare ... som dog ut efter ett antal år när folk klarade förändringen.

Själv undrar jag vad problemet är. Vad är det som gör en start knapp med en trädstruktur med oändliga alternativ så mycket bättre än Windows 8 startskärm?

Själv tyckte jag den var lite bökig de första 2 dagarna, men sedan jag ställt in den tycker jag den är väsentligen bättre än startmenyn på Windows 7.

Men som sagt. Jag är genuint intresserad vad det är som gör startknappen bättre.

Däremot kan jag hålla med om att helskärmsappar på en desktop. Nja. Kanske inte Redmonts ljusare dagar.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Kraftig deja vu på detta med startmeny ... exakt samma diskussion pågick i ett par år när Windows 95 kom. Alla var sjukt upprörda över att "Program Managern" försvann ... för istället kom denna jävla start knapp. Ahmmee assså vad har Microsoft utvecklarna rökt egentligen. För att stänga av datorn måste man nu trycka på start ... höhöhö ...

Exempelvis från 1996 ...

I know it's almost 2 years since Win95 was released, but even after a year of almost daily use I'm still trying to get used to it and I hope someone can offer words of wisdom: I still prefer the Win3.x way of finding and then launching programs from pretty icons in group windows in Program Manager rather than, as we do now, with multiple layers of pure text menus (Start | Programs | many submenus, etc.) I don't like the length of time it takes to wade through these submenus, and I particularly don't like the excessive hand/mouse activity it involves. I especially don't like not having a Program Manager which I can easily Alt-Tab to in order to get to these icons.

I know I can minimize my open apps to get to my desktop icons, and I know there's Power Toys which will allow you to access your desktop via a text menu, and I know there are other workarounds for this issue.

What I don't understand is why the developers felt that this new way is an advantage. Can someone please help me see this?

Grattis till ovanstående kille. Han har nu fått tillbaka sin "Program Manager" efter nästan 20 år.

Och även då fanns det "Program Manager" ersättare ... som dog ut efter ett antal år när folk klarade förändringen.

Själv undrar jag vad problemet är. Vad är det som gör en start knapp med en trädstruktur med oändliga alternativ så mycket bättre än Windows 8 startskärm?

Själv tyckte jag den var lite bökig de första 2 dagarna, men sedan jag ställt in den tycker jag den är väsentligen bättre än startmenyn på Windows 7.

Men som sagt. Jag är genuint intresserad vad det är som gör startknappen bättre.

Däremot kan jag hålla med om att helskärmsappar på en desktop. Nja. Kanske inte Redmonts ljusare dagar.

Fast du glömmer att nämna att man kunde köra program manager, med support från Microsoft, till och med XP, alltså 7(?) år efter att den "tagits bort". Med windows 8 är det en helt annan sak då det är helt omöjligt att, med Microsoftsupport, köra startmenyn. Tredjepartskrafs har inte en suck i jämförelse. Visst, det fungerar hjälpligt, men det är allt.

Om de bara gav oss gamla gnälliga bakåtsträvande gubbar/fjortisar som är för tröga/fientliga till nytänk möjligheten att slippa det nya och krypa in i vårat trygga skal (som vi ALLTID kunnat göra i tidigare versioner), så hade den här diskussionen aldrig uppstått.

De som inte brytt sig hade inte brytt sig, och de som brytt sig hade letat upp inställningen, fått svar, ställt in, och kört, så hade allt vart frid och fröjd och Windows 8 hade blivit en lika stor Succé som Windows 7. Nu är der bara pinsamt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inget nytt och häftigt OS kan förväntas råda bot på en deppig världsekonomi. Jag förstår att man hoppades på att W8 skulle ge bättre draghjälp i motvinden, men när det inte visar sig göra det så blir det helt plötsligt själva orsaken till försäljningssiffrorna. Det verkar ju vettigt..

Förstår inte riktigt vad man försöker uppnå med att göra ett sådant, till synes, idiotiskt uttalande. Försöker man skylla ifrån sig på en specifik extern faktor för att blidka sina egna ägare månne?

Permalänk
Medlem

Hmm, jag använder Win 8 precis som jag använde Win 7. Enda skillnaden jag märker är att det känns snabbare och stabilare.

Att starta ett desktop program tar lika många tryck och går lika snabbt. Förstår inte ens gnället här. De vanligaste programmen ligger ju ändå fästa på Aktivitetsfältet så det är sällan start ens används.

Finns ingen anledning att stanna kvar i gammalt enligt mig.

Acer är ute och cyklar. För många faktorer för att skylla på Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Vi lever i en upp-och-ner vänd värld där nya versioner av windows faktiskt introducerar bättre prestanda istället för att tynga ner

På vilket sätt tynger Windows 7 ner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LordXeno:

Själv förstår jag inte den vitriol som Microsoft har fått över Windows 8. Jag passade på nu när uppgraderingen till Windows 8 Pro kostade 279kr och har inte behövt göra någon egentlig omställning i hur jag använder min dator. Det fungerar precis som jag förväntat mig.

Kostade?! Det kostar fortfarande 279:-, men är fortfarande ingen motivation för mig att skaffa det, inte ens om de gav mig en helt ny dator på köpet skulle jag skaffa det

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det mesta är bättre i 8an men upplevelsen för mig smulas sönder som en torr brödskiva mellan fingrarna av Modern UI, startskärmen, och allt annat de har gjort för att göra det mer touchvänligt.

Det jag vill ha är snabbare start, hårdvaruaccelererat klassiskt tema med stöd för peek, bättre task manager. HYPER-V på klient mm mm. Tyvärr går det inte att få de sakerna utan MUI och övrigt som jag klarar mig utan, så Windows 8 är inget alternativ för mig i nuläget.

För övrigt tror jag att fler följer efter nog. Microsoft har gjort misstaget att gnälla på tillverkarna, och då biter de handen som föder dem... Det blir nog en följetång som det kommer gå åt en hel del popcorn till skulle jag tro.

Det enda jag vill ha är en stabil dator och det får jag i Windows 7, att den blir en nanosekund snabbare på något kvittar helt och hållet...som med en bil, om toppfarten är 110km/h så spelar det ingen roll ifall jag har en bil som gör 0-100 på 3 sekunder eller på 6 sekunder när den ändå inte går fortare än 110km/h, även Windows är begränsat av hastigheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte testat W8 och därför skriver jag enbart vad jag tror.

Jag tror det kommer bli den gamla vanliga visan folk säger nej jag kommer inte använda det OS:et och det andra är bättre. Det är sak samma eftersom Microsoft kommer tjäna på det hela ändå. Senast jag såg siffror sa man att 60 miljoner exemplar hade sålts vilket är mer än noll samtidigt som det säkert finns en hel del företag som uppgraderar till Windows 7 så i slutändan blir det säkert mer än vad vi vanliga dödliga kan komma att inse.

Vad jag sedan förstår utav artikeln är att Acer har satsat på chrome/google som jag inte ens skulle vilja ta med en tång däremot är det ändå roligt att folk går på dessa hype:s om att "google är bäst på allt".

Permalänk
Avstängd

Gillar inte windows 8... Och ja jag har testat flera gånger
Detta bolibompa utseende är ju bara för små barn.
Det är ju inte direkt ett effektivt sätt att navigera, och som nån skrev om win95 att man måste klicka på start för att stänga av.
Ja i win8 är det inte mycket bättre klicka på inställningar för att stänga av datorn hmm??
Sen är det ju inte konstig att det är snabbare än win7, jag menar hallå det är en massa enfärgade fyrkanter och ingen transparens alls. win Xp var också snabbt
Har ni sett reklamen för win8 = massa barn som ritar och skriver ut bilder och ringer lite skype = alltså inget för vuxna...

Permalänk

Jag vågar faktiskt inte testa windows 8 än haha! Någon annan?

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jo så är fallet finns många som frågar mig dagligen, medarbetare, kompisar som bakar ur för dom orkar inte köra windows 8 och dom vill inte heller köpa 7 löst och börja om-installera datorn bara för att man vill ha windows 7, och det är ju därför man köper en färdig dator den ska funka out of the box.

Så jo det finns nog rätt så många som bakar pga av windows 8, jag skulle aldrig i mit liv köra windows 8 på alla mina maskiner hemma utan start8.

Jag jobbar tusen gånger snabbare i desktop läge än i metro UI + då är alla apps i fullscreen som är hemskt.

Dessa medarbetare och kompisar har noll intresse av datorer ? Dom skiter i att köpa datorer för att de får win 8 och istället sitter kvar på gamla datorer ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Kostade?! Det kostar fortfarande 279:-, men är fortfarande ingen motivation för mig att skaffa det, inte ens om de gav mig en helt ny dator på köpet skulle jag skaffa det

Vart då? Kollade nyss, hitta som billigast runt 500kr, tror de var en uppgradering då bara..

Förövrigt, alla som säger att Windows 8 är så mycket snabbare, är det ingen annan än jag som reflekterar över att det kanske är pga NYINSTALLATION utan allt det gamla kraffset kvar? Gör en nyinstallation på Windows 7 så kommer det också kännas snabbare.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

inget överraskning precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

Jag vågar faktiskt inte testa windows 8 än haha! Någon annan?

Det du skriver är faktiskt en väldigt skrämmande kommentar på ett forum som detta

Vadå jag vågade inte? Är du inte nyfiken? Hur är det med törsten på nya O S? Tycker du inte det är lockande? Vill du inte prova?

Skrivet av Justbecause:

inte ens om de gav mig en helt ny dator på köpet skulle jag skaffa det

Är du på riktigt? Nog för att jag kan skriva "trolliga" saker, men detta tar nog priset.
Ge mig en ny dator, så ska jag fixa den, så att jag får den som jag vill Typ

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

inget överraskning precis

Nä det behöver man inte vara en vetanskapsman för att fatta.
Men varför tror du att Acers styrelseordförande skriver som dom gör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kan jag inte alls hålla med om.
Äger själv en Acer Aspire och den har fungerat riktigt bra nu under ca. 2 år, det är modellen på bild nedan.

http://www.dustinhome.se/image/1248573

Hoppas du överlever åtminstone 2 år till! Mer seriöst överdriver jag såklart. Vad jag menade var att Acers svikande säljsiffror kanske beror på annat än windows 8. Kanske försäljningsökning av konkurrenter tog en bit av kakan? Kan vara så att folk helt enkelt inte vill ha det som en traditionell laptop erbjuder, utan vill ha enklare chromebooks och surfplattor istället?

Tycker bara att det var dumt av honom att lägga skulden på W8. Lenovo och ASUS såg t.ex. en ökning i försäljning?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Hah, kul att Chromebooks börjar ta sig

Inte heller fel med lite mer kritik mot W8 :3

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Nejdu, den liknelsen faller platt.

Det är som att Sony skulle klaga på att den dominanta mediaspelaren som alla deras system såldes med förinstallerat var helt oanvändbar och anpassad till touchskärm...

Acer klagar faktiskt inte på att det görs för få bra program till datorn, utan på själva mjukvaran i gränssnittet (OS). För Sony motsvarar detta mjukvaru gränssnitt en mediaspelare eller liknande multimediaprogram.

Tyvärr missade du visst hela poängen med liknelsen, som inte försökte likna ett operativsystem med en film, utan visa på bristen i argumenteringen. Syftet var att tydliggöra att ett företag (Acer) skyller sin dåliga performance inom sin egen bransch (de är sämre än sina konkurrenter) på ett annat företag (MS) som levererar produkter som hela branschen använder, dvs deras konkurrenter använder samma produkter som dem... På det sättet är liknelsen allt annat än platt.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Kan berätta att jag och tjejen kollade på en bärbar åt svärmor innan julen (skulle bli julklapp), och ja, vi filtrera bort ALLA datorer som ens hade Windows 8, även om de va bättre till billigare pris. Varför? För då måste vi också köpa Windows 7 och därmed driver upp priset. Samt varken jag eller tjejen har tid/ork/lust att supporta svärmor 24/7 i dagens mest förvirrande OS där man inte hittar ett skit på tillräckligt enkelt/snabbt sätt. + detta så brukar vuxna/äldre ha svårare att lära sig något nytt, så att skaffa en dator med Windows 7 var högst prioriterat med därefter minst i5 som CPU.

EDIT: Innan småkidzen flamar mig så kan jag tillägga att jag testat Windows 8 och Windows Server 2012 som har detta fula metro-ui. Värst var på serversidan, var inte produktivt för fem öre..

Nu vet jag inte hur kunnig din svärmor är men om jag tar folk jag känner typ morsan. Det morsan gör är att spela spel och vara på facebook. Det ändå hon behöver göra är att trycka på win-knappen och välja program/spel än att trycka nere i vänstra hörnet och välja program/spel...samma gäller söka efter x.

Supporta behöver man göra oavsett operativsystem om det är något utanför det jag skrev ovan

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Aldrig fattat det här egentligen nu talar jag ju av okunskap men köper verkligen människor datorer pga. vilket OS det använder? Ser man nån spik i försäljning när tex. ett servicepack släpps då också?

Om man tittar på Mac så tror jag OSX driver försäljningen av deras datorer. På samma sätt som Linux driver Chromebook (billigt lätt och enkelt) eller om du tittar på System76 som enbart säljer Linux baserade datorer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Att starta ett desktop program tar lika många tryck och går lika snabbt. Förstår inte ens gnället här. De vanligaste programmen ligger ju ändå fästa på Aktivitetsfältet så det är sällan start ens används.

Nej, såklart saknar man inte en funktion om man inte använder den. Men de som använder den saknar den givetvis. Vad skulle du säga om de helt plötsligt fick för sig att ta bort möjligheten att fästa applikationer på aktivitetsfältet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Förövrigt, alla som säger att Windows 8 är så mycket snabbare, är det ingen annan än jag som reflekterar över att det kanske är pga NYINSTALLATION utan allt det gamla kraffset kvar? Gör en nyinstallation på Windows 7 så kommer det också kännas snabbare.

Inte i mitt fall. För en gångs skull gjorde jag en uppdatering istället och Win 8 upplevs snabbare. Klart värt 279:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, såklart saknar man inte en funktion om man inte använder den. Men de som använder den saknar den givetvis. Vad skulle du säga om de helt plötsligt fick för sig att ta bort möjligheten att fästa applikationer på aktivitetsfältet.

De vanligaste skrev jag. Inte alla. Poängen är att det går lika snabbt. Ner i hörnet - klick - flytta till program - klick. Lite längre att flytta musen i Win 8 men det tas igen av större ikoner/ytor att träffa på. Sedan ser det likadant ut igen.

Funktionen är ju inte borttagen - den är kosmetiskt ändrad. Att det kan irritera kan jag förstå men inte stoppa en uppgradering till ett nyare OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

De vanligaste skrev jag. Inte alla. Poängen är att det går lika snabbt. Ner i hörnet - klick - flytta till program - klick. Lite längre att flytta musen i Win 8 men det tas igen av större ikoner/ytor att träffa på. Sedan ser det likadant ut igen.

Funktionen är ju inte borttagen - den är kosmetiskt ändrad. Att det kan irritera kan jag förstå men inte stoppa en uppgradering till ett nyare OS.

Jag skulle inte kalla det en kosmetisk ändring. Det tar längre tid, trotts att ett nyare OS borde göra saker effektivare. Och sökfunktionen söker numer bara på appar och program om man kör WIN+text, det är enormt irriterande. Jag har använd windows 8 till och från sedan Consumer preview, och även efter många timmars användning tycker jag fortfarande inte att det är bättre, eller ens likvärdigt Windows 7. Vi har alla olika smak, men om Microsoft prickat rätt hade fler än 2% uppgraderat. Att det beror på svag ekonomi tvivlar jag starkt på då en uppgradering kostar ~270Kr, vilket är snorbilligt, så jag tror snarare de som stannat kvar på sjuan tycker "för dåligt" än "för dyrt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppade över ME och hoppar över 8an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kan berätta att jag och tjejen kollade på en bärbar åt svärmor innan julen (skulle bli julklapp), och ja, [U]vi[/U] filtrera bort ALLA datorer som ens hade Windows 8, även om de va bättre till billigare pris. Varför? För då måste vi också köpa Windows 7 och därmed driver upp priset. Samt varken jag eller tjejen har tid/ork/lust att supporta svärmor 24/7 i dagens mest förvirrande OS där man inte hittar ett skit på tillräckligt enkelt/snabbt sätt. + detta så brukar vuxna/äldre ha svårare att lära sig något nytt, så att skaffa en dator med Windows 7 var högst prioriterat med därefter minst i5 som CPU.

Det är detta här som är ett stort misstag.

Du Tozzi tycker att det är kasst, du tar för givet att äldre (läs: okunniga datoranvändare) tycker det är kasst. Du får dom att tycka det är kasst. Du låter dom inte bilda sig en egen uppfattning! Och framförallt, du lär dom inte hur det fungerar! (förståeligt då du förkastar det)

Men hade du varit neutral, så skulle det ända rätta vara att du hade kunnat föra dig i 8:an med, och visa/förklara hur det fungerar.

Och sen, hade dom fått bilda sig en egen uppfattning!!

För så svårt är det inte med 8:an, och det du som van användare retar dig på, betyder inte att en person som surfar på datorn rent random upplever! Långt ifrån.

Skrivet av Bjebbosten:

Nu vet jag inte hur kunnig din svärmor är men om jag tar folk jag känner typ morsan. Det morsan gör är att spela spel och vara på facebook. Det ändå hon behöver göra är att trycka på win-knappen och välja program/spel än att trycka nere i vänstra hörnet och välja program/spel...samma gäller söka efter x.

Supporta behöver man göra oavsett operativsystem om det är något utanför det jag skrev ovan

Mycket vettigt inlägg! Och väldigt mycket sanning i det.

Visa signatur