Win8 installation på SSD

Permalänk

Win8 installation på SSD

Hade Win 7 på en HDD som började braka och leva så jag köpte och installerade win 8 (uppgradering) på en helt ren SSD.

Gjorde installationen från Win 7.

Allt gick bra och vid uppstart fick jag välja Win 7 eller Win 8.

Men nu kan jag inte koppla ur någon disk. Tar jag ut HDD så står det att det saknas en bootdisk (trots att SSDn är först i sekvens i BIOS). När jag startar med bara HDD så står det att det blivit något fel och man måste reparera.

Hur ska jag göra för att få WIn8 på SSD utan den andra disken i?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem

Ingen expert på området men både Windows 7 & 8 skapar ju nån liten boot-partition på en hårddisk sen installeras OS:et på en annan partition. Kanske ligger den lilla boot-partitionen kvar på din gamla hårddisk medan Win8 blev installerat på SSD:n?

Permalänk
Medlem

Låter som du är fucked :p, såvida du inte har en windows 7 installations CD/USB liggandes någonstans så att du kan installera den på SSDn först.

Annars hade jag gått in på hederliga piratbayen och hämtat hem Win7 med gott samvete. (Förlåt admins).

mvh

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Koppla ur HDDn, boota från win8 media, dvs skiva eller USB. Reparera installationen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Koppla ur HDDn, boota från win8 media, dvs skiva eller USB. Reparera installationen.

Provat det med då säger den att enheten som ska repareras är låst (reparations med att behålla personliga filer) eller "går inte nå" (komplett reparation med att förlora personliga filer).

Har både Win7 och Win8 skivor så jag får väl göra om installationen med den vanliga HDDn urkopplad...

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem

Fast att du satt SSDn som bootdisk i BIOS så skriver windows bootloader lite skit till den vanliga disken där det står att datorn ska starta från SSDn. Utan den vanliga disken så funkar starten helt enkelt inte.

En sak jag skulle kunna tänka mig kanske funkar utan större ingrepp är att öppna diskhanteraren i datorahantering och ändra så att SSDn står som boot och startdisk. Vet faktiskt inte om det ens går att ändra på det viset men det skulle ju isf vara det enklaste viset *om* det gick...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Skrivet av '[TBOC:

Razor;13186510']Fast att du satt SSDn som bootdisk i BIOS så skriver windows bootloader lite skit till den vanliga disken där det står att datorn ska starta från SSDn. Utan den vanliga disken så funkar starten helt enkelt inte.

En sak jag skulle kunna tänka mig kanske funkar utan större ingrepp är att öppna diskhanteraren i datorahantering och ändra så att SSDn står som boot och startdisk. Vet faktiskt inte om det ens går att ändra på det viset men det skulle ju isf vara det enklaste viset *om* det gick...

Gick att sätta den andra (SSD) till aktiv, men det blev skit av allt ihop. Nu kan jag inte boot från någon HDD utan det blir fel! CD,n går heller inte av någon anledning. Boot failure över allt nu... :((((

Vad gör man nu?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem

Vad du gör nu beror på om du har en lös disk att använda tillfälligt eller inte.

Har du en extra HD så sätt i den (och bara den) och installera något win på den, sätt sen i den gamla windowsdisken och gör backup på allting du ska spara (gör det samma med SSDn). När du är klar med det så stoppa bara i SSDn och installera win 8 på den för att få en ren installation och stoppa i den disk du tänkt ha som andradisk.

Har du inget att spara så bara i med SSDn och gör en ren installation av windows.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/