Varför ska Terran ha en garanterad vinst mot Zerg late game?

Permalänk
Medlem

Sc2 är väldigt balanserat för tillfället.

Till er som anser att NÅGONTING är "helt imba", om det så är 3-3 marines, Planetary Fortress, rasen Zerg eller vad det nu kan vara, säger jag: ingenting i sc2 är "helt imba" atm.

Lär er spelet innan nu fäller kommentarer som ovan, och framförallt, om du inte spelar på riktigt hög nivå (minst master), så påverkas du inte av de otroligt små obalanser som finns i detta spel, utan då bör du lära dig att hantera det du har problem med istället för att whina i ett forum, fråga då om tips och feedback istället!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

Den här tråden är helt hysteriskt rolig. Jag hoppas att trådskaparen inte är ett troll.

Jag har citerat den i många många matcher nu och folk tycker den är lika rolig varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Spine crawlers tar inte heller supply och motsvarar planetary i late game genom att du även kan använda dem mer offensivt. Sen ska du inte bara slösa bort din gas, den kan användas hur effektivt som helst med tex infestors.

Eidt: Jag skulle även villja säga att marines är ganska så värdelösa utan medivacs.

Om Zerg inte har T2 units och om du är duktig på att micra så är Marines otroligt användbara, även utan medivacs

Permalänk
Medlem

har vart med om ts senario,
men jag spelar inte så mkt sc II längre (kanske borde det)
men då jag brukade spela zerg, mot mina mycket likvärdiga kompisar 2vs1 ;D
så blir det alltid lategame vinst åt dem när gasen tar slut, detta händer även en vs en.
men inte ofta, det är dock inte obalanserat, alla raser har fördelar,
terran och protoss är mer lategame än zerg,

kan vara så att det är tänkt att det ska bli spännande 3v3 och 5v5 då zerg kan ligga tidigt och pusha, vartefter terrans och sist protoss kommer med stöd, det ger en mycket action fylld match som det händer saker i ehla tiden,

så enligt mig är det perfekt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

har vart med om ts senario,
men jag spelar inte så mkt sc II längre (kanske borde det)
men då jag brukade spela zerg, mot mina mycket likvärdiga kompisar 2vs1 ;D
så blir det alltid lategame vinst åt dem när gasen tar slut, detta händer även en vs en.
men inte ofta, det är dock inte obalanserat, alla raser har fördelar,
terran och protoss är mer lategame än zerg,

kan vara så att det är tänkt att det ska bli spännande 3v3 och 5v5 då zerg kan ligga tidigt och pusha, vartefter terrans och sist protoss kommer med stöd, det ger en mycket action fylld match som det händer saker i ehla tiden,

så enligt mig är det perfekt.

Gillar att du håller med om att spelet är balanserat, för det är otroligt balanserat just nu.
Det går dock inte riktigt att säga att terran/protoss är mer lategame än zerg, och OM jag skulle generallisera så skulle jag säga zerg/protoss mer lategame.

TvP (Utan tivivel protoss fördel lategame (Om du inte spelar på GM nivå, då skulle jag säga att det är väldigt balanserat)
TvZ (Utan tvivel zerg fördel lategame, också därför som alla "whinar" för att zerg är OP, eftersom ATT OM zerg får drona early/midgame är det väldigt svårt att ta en macrozerg lategame)
PvZ (Skulle jag personligen säga är väldigt balanser lategame, kanske viss fördel till zerg riktigt lategame)

Alla exempel ovan gäller enligt mig, självklart att något utav lagen inte tagit någon märkbar skada early/mid-game

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Om Zerg inte har T2 units och om du är duktig på att micra så är Marines otroligt användbara, även utan medivacs

Har du inte T2 i late game så är det ditt eget fel och inget du ska skylla på någon annan

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Har du inte T2 i late game så är det ditt eget fel och inget du ska skylla på någon annan

Men nu var det ju inte det vi snackade om. Det var sagt att marines är en dålig unit, vilket är helt fel. Och påstår man att Marines är värdelösa har man nog inte spelat Sc2.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spetch:

Men nu var det ju inte det vi snackade om. Det var sagt att marines är en dålig unit, vilket är helt fel. Och påstår man att Marines är värdelösa har man nog inte spelat Sc2.

Mariens är ju helt sjuka kan man micra så är dom ju gud units.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast

http://www.twitch.tv/taketvbstream/b/349365321?t=112m30s

Matchen slutar senare med att GoOdy bygger blue flame hellions för sina mineraler och vinner matchen medans allt Stephano kunde "kontra" med är Zerglings utan gas. Just saying.

TS har en poäng, och alla i denna tråden som säger att man i slutändan alltid har mer gas än mineraler har fel. Men detta händer så sällan att det inte bör ses som ett direkt stort problem.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mariens är ju helt sjuka kan man micra så är dom ju gud units.

Japp. 3-3 Marines som kostar 50 minerals.. vart i h*lv*te är detta dåligt?
En riktig kunglig unit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

http://www.twitch.tv/taketvbstream/b/349365321?t=112m30s

Matchen slutar senare med att GoOdy bygger blue flame hellions för sina mineraler och vinner matchen medans allt Stephano kunde "kontra" med är Zerglings utan gas. Just saying.

TS har en poäng, och alla i denna tråden som säger att man i slutändan alltid har mer gas än mineraler har fel. Men detta händer så sällan att det inte bör ses som ett direkt stort problem.

Zerg kan rusha och vinna early game mycket enklare än någon annan faction i gamet om det görs på rätt sätt. Vi kanske ska nerfa zerg istället och göra deras buildtime längre p.g.a det problemet? Nej.. TS har tyvärr ingen poäng i detta alls, no offense.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Spetch:

Zerg kan rusha och vinna early game mycket enklare än någon annan faction i gamet om det görs på rätt sätt. Vi kanske ska nerfa zerg istället och göra deras buildtime längre p.g.a det problemet? Nej.. TS har tyvärr ingen poäng i detta alls, no offense.

Vad har det med topic att göra?

Skrivet av Spetch:

Zerg kan rusha och vinna early game mycket enklare än någon annan faction i gamet om det görs på rätt sätt.

Huh?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Vad har det med topic att göra?

Huh?

Menar helt enkelt att det inte är ett problem, ingen bugg heller. Förstår inte varför alla gnäller om att Zerg förlorar vs Terran utan gas. Vart är problemet i detta?

Permalänk
Medlem

Okej nu ska jag försöka svara på allt det så "ovniklat" som bara går. Jag lirar Protoss, den match jag just nu har mest problem med är min PvZ, inte för att Zerg är imba nödvändigtvis utan jag har problem att möta dem, precis som du har problem med terran. Det jag har gjort istället då är att inte ta gamet till lategame. Jag försöker vinna innan Zergen får upp sin macro och alla sina baser. Olika timing pushes eller herassa med warp prism.

Det kanske inte hjälper dig som inte spelar Protoss, men poängen är lite att du måste testa nytt. Du säger att det har blivit så 5 gånger idag, försök att vrida matchen åt ett håll så att det inte blir så. Marines är ganska lätta att hantera, vissa i tråden skriver att de är "god units" om man kan microa. Men vad händer om Zergen har Infestors och kan dra lite fungles? Då går det inte att Microa längre.

Du kan försöka dra lite runbys med zerglings till terranens olika baser och herassa honom, droppa banelings, researcha burrow och smyg in med infestors till olika baser. Det finns så mycket du kan göra för att vinkla matchen till din fördel.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Förlåt, det var länge sen jag skrev kommenaren Men var det inte late game via talade om? Då ska zerg ha infestors och spinecrawlers.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Förlåt, det var länge sen jag skrev kommenaren Men var det inte late game via talade om? Då ska zerg ha infestors och spinecrawlers.

Jo, såklart. Men jag tycker inte att Terran är en OP klass bara för att automatiskt får en vinst efter att all gas är slut och ditt game har pågått i en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Jo, såklart. Men jag tycker inte att Terran är en OP klass bara för att automatiskt får en vinst efter att all gas är slut och ditt game har pågått i en timme.

Nä, det är bara TS som blivigt lite nojig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Tillräckligt många lings mejar ner allt

Ja obviously, hade ju inte varit tillräckligt annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, det är inte direkt högprioritet att mata en hög med troll med replays.
Faktum kvarstår att terran får free wins med sina äckliga 3-3 marines. Även om alla mineraler inte är slut på hela kartan och man ska försöka sig på att ta en ny expand, så är det omöjligt att defenda den med lings om en terran kommer med sin jävla marine deathball.
Tar 100 sek att bygga en hatch på en expand, medans en terran bara kan flyga dit med ett CC och direkt börja mina gas, för att sedan göra ett PF.

Edit, varför kan ni inte bidra till en diskussion, utan istället dumförklara och vara allmänt dryga?

För att du inte bidrar med replays

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lodisen:

Visst är det så, men det jag menar är att när all gas på kartan är slut så vinner en terran 100% av gångerna, pga planetary fortress och marines.

Hmm tycker du tänker lite bakvänt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Vad jag har sett så är terran i princip körda om dom inte scoutar broodlordsen, sen vill jag påstå att 3-3 zerglings inte heller är dåliga, inte i stora mängder iaf.

Själv får vi protosser köra med zealots, hur imba är inte det liksom!

Permalänk
Medlem

Jag har spelat sc2 aktivt sedan dagen det kom, spelar på top master nivå och har nog fan inte varit med om att ALL gas tar slut i ett enda game!

(Förutsatt att jag gjort det jag ska och sitter på 4base lategame)

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av feesk:

Jag har spelat sc2 aktivt sedan dagen det kom, spelar på top master nivå och har nog fan inte varit med om att ALL gas tar slut i ett enda game!

(Förutsatt att jag gjort det jag ska och sitter på 4base lategame)

Det betyder inte att det aldrig händer, som exemplet jag gav ovan med Stephano vs GoOdy. Dock som sagt väldigt sällsynt och därför inte ett direkt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man blir ju bara småsur när man läser sånt här <.< starcraft som är ett så balanserat spel.

vi kanske ska börja ändra zerg också? banelings är ju skapligt starka i silver nivå och neråt t.ex för terrans där inte kan splitta ordertligt är zerg op då? nja det är ju fortfarande jämnt när folk vet hur man skall hantera det.

i det fallet som beskrivs att mappen är utminad på all gas och terran vinner genom turtle (defensiv ras) så har uppenbarligen terran spelaren spelat klart bättre, då en zerg oftast har en mycket större del av mapen och ja, terran turtlar starkt och om inte zergen lyckas döda terranen med i princip hela mapens resurser, ja då har terran absolut förtjänat vinsten.

väldigt sällan alla gas units dör dock, i en sån situation brukar zerg spelare tänka i förväg o sitta på en 20-30 infestors när resurserna sinar, gratis units är rätt bra har jag hört.

raser är helt enkelt bra på olika saker, bara för att protoss turtlade som en gud i brood war kan man ju inte direkt ändra det då det skulle göra riktiga spelet oblanserat istället för att ha väldigt ovanliga situationer balanserade

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det betyder inte att det aldrig händer, som exemplet jag gav ovan med Stephano vs GoOdy. Dock som sagt väldigt sällsynt och därför inte ett direkt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, och det har jag inte heller sagt. Men jag tror att du förstår min poäng med ovanstånde.

Ska vi börja klaga på ALLT som i teorin kan hända så kan vi också börja klaga på att 2 scv själva kan gg:a en hel match OM motståndaren inte gör någonting på hela matchen. Vi kan börja klaga att air är IMBA om motståndaren inte har en enda anti-air gubbe, osv osv. Det KAN hända, men att diskutera detta som ett problem blir bara patetiskt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nej, det är inte direkt högprioritet att mata en hög med troll med replays.
Faktum kvarstår att terran får free wins med sina äckliga 3-3 marines. Även om alla mineraler inte är slut på hela kartan och man ska försöka sig på att ta en ny expand, så är det omöjligt att defenda den med lings om en terran kommer med sin jävla marine deathball.
Tar 100 sek att bygga en hatch på en expand, medans en terran bara kan flyga dit med ett CC och direkt börja mina gas, för att sedan göra ett PF.

Edit, varför kan ni inte bidra till en diskussion, utan istället dumförklara och vara allmänt dryga?

Förstår inte hur du kan kalla alla andra troll som inte förstår ditt problem, eller helt enkelt förklarar att de aldrig varit med om samma scenario som du påstår är en stor obalans. Vore detta det lättaste sättet att vinna så skulle proffsen köra på den taktiken hela tiden. Det folk försöker uppmärksamma dig om är att det förmodligen är en brist i ditt eget spelande, och inte en stor brist i spelet som ställer till detta, och att du bara kallar dem för troll kommer aldrig hjälpa dig att fixa den bristen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ser också att det är många som pratar om "Men hur ska jag försvara mig med lings mot marine bioball, marines är imba, blablablabla!!!!"

Svaret är: Det ska du inte, zergling är sjukt okostnadseffektiva mot marines så fort du har lite antal på dem.
Om terran kommer med en tajming push och du inte har antinge banelings, roaches eller infestors så har du jäääättee problem kan jag lova.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av feesk:

Nej, och det har jag inte heller sagt. Men jag tror att du förstår min poäng med ovanstånde.

Ska vi börja klaga på ALLT som i teorin kan hända så kan vi också börja klaga på att 2 scv själva kan gg:a en hel match OM motståndaren inte gör någonting på hela matchen. Vi kan börja klaga att air är IMBA om motståndaren inte har en enda anti-air gubbe, osv osv. Det KAN hända, men att diskutera detta som ett problem blir bara patetiskt.

Dina exempel är verkligen inte verklighetsbaserade medans TS scenario är det, om en karta är helt utminad och man bara har mineraler kvar så är det med största sannolikhet en vinst för Terran.

Jag har inte sagt att det är ett problem eller att det ens händer regelbundet men alla säger att han snackar skit och att man aldrig blir av med gas före mineraler och det är fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Dina exempel är verkligen inte verklighetsbaserade medans TS scenario är det, om en karta är helt utminad och man bara har mineraler kvar så är det med största sannolikhet en vinst för Terran.

Jag har inte sagt att det är ett problem eller att det ens händer regelbundet men alla säger att han snackar skit och att man aldrig blir av med gas före mineraler och det är fel.

Men isf så tycker jag att vi börjar klaga på att toss är OP i pvt eftersom att när och OM mineralerna tar slut innan gasen så kan tossen fortfarande bygga kostnadseffektiva gubbar med i princip bara gas, dvs. mass archons. Eftersom att det KAN hända så ska vi definitivt göra en tråd om det också där vi kan sitta och grina tillsammans.

Visa signatur