Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det enda de två systemen har gemensamt är kernel, och avsikten är helt säkert att desktop (eller "legacy interface" som Microsoft kallar det) ska minska i betydelse och fasas ut med tiden, eftersom Windows och Windows Phone och Windows RT ska konvergera till samma interface och samma kodbas.

Den där illustrationen är för det första 1.5 år gammal och för det andra inte korrekt. WinRT API:erna kan nämligen användas från vanliga desktop-program. Dessutom har WinRT vissa beroenden till Win32 i nuläget.

Sedan är det väl bra om man kan dela så mycket kod som möjligt. Det betyder dock inte att desktopen kommer försvinna.

Jag hoppas dock att WinRT API:erna kommer ta över mycket av det som Win32 API:erna gör idag.

Kallar verkligen Microsoft desktopen för "Legacy interface" numera? Jag har aldrig sett det. Källa?

Nej, jag menar precis vad jag sa, och vad jag svarade på: Office 2013 är skrivet för Metro.

Office 2013 är inte en Windows 8 App, utan ett vanligt desktop-program med ett utseende som nästan är identiskt med Office 2010.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emigrating:

Alltså.. Har du ens provat? Windows 8, med mindre man stänger av detta alternativet manuellt, bromsar in muspekaren i alla skärmhörn och låter man då pekaren ligga kvar i typ 300ms öppnas menyn man behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag har testat och konstaterat att funktionen är kass, menyerna poppar upp när de inte ska och inte snabbt nog när man vill ha dem, hela systemet fungerar mycket illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag har testat och konstaterat att funktionen är kass, menyerna poppar upp när de inte ska och inte snabbt nog när man vill ha dem, hela systemet fungerar mycket illa.

Testat Windowstangenten+X eller Windowstangenten+C för att öppna "mini-startmenyn" respektive charms menyn? Då behöver man inte lika mycket precision. Jag säger inte att det är lösningen på allt, men en god hjälp på vägen.

Permalänk
Avstängd

Eller nån visual cue alls.

Du menar som rutan som kommer upp om man håller musen i starthörnet? Eller charmsen som kommer fram så fort man för musen till de hörnen?

Citat:

Det var modellerat efter ett skrivbord. Det är inte och har aldrig varit en "app-launcher".

Nej, men det används som det av allt fler, speciellt i kombination med taskbaren.

Citat:

Nej, jag menar precis vad jag sa, och vad jag svarade på: Office 2013 är skrivet för Metro.

Men då har du fel. Jag har kört Office 2013 sedan jag fick tillgång till previewen och det är definitivt inte en "metro-app". Det körs i skrivbordsmiljön, inte i helskärm, och har minimera osv i hörnet. Däremot följer det med Windows RT, men även där körs det i skrivbordsmiljön.

Citat:

Den sliden visar Windows 8's arkitektur, från en Microsoft-presentation för developers.

Fortfarande så står det ganska precis samma saker i båda kolumnerna dock...

Sen är det inte "Windows 8's arkitektur", vad det nu skulle vara.

Citat:

Nej, det var de inte, eftersom alla redan förstod konceptet "skrivbord och öppningsbara pärmar".

Vad har skrivbord och öppna mappar (inte pärmar) att göra med hur folk klarade av dubbelklick och menyer? Det var inte alls självklart för 30 år sedan.

Citat:

Som? På rak arm är det enda jag kommer på "kattlekprogram" och "måla med fingerfärg". Vilket möjligen säger något om Microsofts målgrupper.

Vad sägs om att zooma? Eller att lära upp någon annan? Eller kanske att starta program då det är många färre moment i att bara peka på programikonen jämfört med att hitta muspekaren, flytta den och sen klicka? Bläddra när man läser något, vare sig det är en e-bok av något slag, en pdf eller en webbsida?

Sitter man och jobbar med vissa saker, exempelvis utveckling, skriver eller liknande så är det normala att sköta så mycket som möjligt med tangentbordet då musen är så omständlig att använda, då passar det utmärkt med touch för en del enklare saker. Det brukar inte vara direkt längre att peka på skärmen än vad det är att flytta handen till musen så ska man exempelvis starta något eller så så är det smidigare med touch.

Jag säger inte att touch kommer att ersätta musen men det är ett bra komplement i en hel del situationer.

Sen kommer det fler och fler program som är delvis anpassade för touch även på skrivbordet, exempelvis MS Expression sviten, där man istället för exempelvis skjutreglage har en siffra man kan manipulera genom att hålla ner på den och dra åt olika håll. Detta fungerar förstås med mus också lika bra men att de är likvärdiga är ett stort steg.

Citat:

Som allt sammans är saker som Windows 8 misslyckas med på PC.

Det är ju din åsikt. Mina arbetsmönster har knappt ändrats i åttan och ifall de har det så är de till det bättre. Jag lärde mig det väldigt fort också, kanske inte lika fort som sjuan men sjuan hade heller inte så mycket ändringar. De funktioner jag använder är lika lätta eller lättare att komma åt på åttan, osv. osv.

Jag skulle kunna gå in på designprinciper och liknande som ger en indikation på hur mycket modernare åttan är än tidigare versioner men jag känner inte att jag behöver det. Du har inte kommit med några reella argument och tills dess betraktar jag denna diskussion som avslutad.

Hadet, hej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Angående era kommentarer om att klicka i hörn/kanter (höger/vänster/skitsamma) det är ett av de absolut största problemen med 8an som gör den så otroligt usel med multimonitor, jag har inga hörn och skärmkanter som fungerar särskilt bra för att stoppa pekaren så att den inte åker över till nästa skärm, utan man måste långsamt manuellt stoppa pekaren på rätt ställe eller gå till de riktiga ytterkanterna, 8an är så extremt usel på detta att det är en kraftigt bidragande orsak att jag ratar det som ett seriöst fungerande os, det är en av de detaljer som verkligen inte fungerar på en desktopdator med flera skärmar.
Det går oerhört långsamt att hitta hörn och kanter och det gör att 8an förbrukar mycket längre tid på enkla uppgifter, det slöar ner allt rejält, så pass att 8an upplevs som mycket mindre responsiv och rejält långsammare än 7an när man kör multimonitor, MS kan inte ens ha provat 8an med flera stora monitorer.

En enkel, men ful, lösning är att sätta mittenskärmen aningen lägre än de övriga så stannar muspekaren i hörnen. Jag håller med om att detta inte är perfekt precis men bara att kunna ha ett aktivitetsfält över alla skärmar väger upp i min mening. Sen är det förstås mycket mer effektivt att använda tangentbordsgenvägarna istället för musen, inte bara här utan i princip alltid.

Permalänk
Medlem

Det enda de två systemen har gemensamt är kernel, och avsikten är helt säkert att desktop (eller "legacy interface" som Microsoft kallar det) ska minska i betydelse och fasas ut med tiden, eftersom Windows och Windows Phone och Windows RT ska konvergera till samma interface och samma kodbas.

Du blandar förmodligen ihop Metro/Modern UI och WinRT. Microsoft försöker säkerligen fasa ut Win32 och ersätta det med WinRT. Men desktop kommer finnas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske. Eller så förstår MS skillnaden mellan de program som passar som "Appar" och de som inte gör det. Se exempelvis på Office för RT, det körs på skrivbordet för att det inte passar sig i Metro. Hade de haft tid så hade de säkerligen gjort en speciell, nerbantad, version av Office som hade körts i App-miljö men den hade ju varit väldigt begränsad i jämförelse med "riktiga" Office. Det finns mängder med program som inte lämpar sig till det förenklade gränssnittet som metro innebär, exempelvis något avancerad bildbehandling, IDE:er, Databashantering osv. osv. Eller se på IE, köper man en enhet med RT får man med både app-versionen och skrivbordsversionen för att app-versionen inte kan erbjuda samma funktioner som ett fullvärdigt program.

Fast det har ju inte direkt med gränssnittet att göra, i fallet IE finns det två versioner därför att den sandboxade versionen inte tillåter tillräckligt stor rörelsefrihet för plugins och liknande.

Men visst, det behövs ett UI-koncept som tillåter mer komplexitet än Metro, för appar som inte gör sig särskilt bra i enkla pekgränssnitt. Men det är ju inte knutet till Desktop och tillhörande detaljer som statusfält, kontrollpanel osv.

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.490156/windows-8-halkar-efter-wind...

Tror det där säger ganska mycket, majoriteten gillar inte det nya metro. End of discussion.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tror det där säger ganska mycket, majoriteten gillar inte det nya metro. End of discussion.

För att kunna dra en riktig slutsats så vore det intressant att se hur datorförsäljningen har sett ut under motsvarande perioder. En stor del av försäljningen är ju trots allt OEM.

Men det ska bli intressant att se vad som händer på sikt, Vista ratades ju i stort sett helt av företagen, det blir spännande att se vilket bemötande 8 får. Men det lär dröja ett tag innan vi vet det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Fast det har ju inte direkt med gränssnittet att göra, i fallet IE finns det två versioner därför att den sandboxade versionen inte tillåter tillräckligt stor rörelsefrihet för plugins och liknande.

Nja, visst har det också med saken att göra men faktum är att "app-IE" inte fungerar idealt med mus så jag tror att gränssnittet också spelade in.

Citat:

Men visst, det behövs ett UI-koncept som tillåter mer komplexitet än Metro, för appar som inte gör sig särskilt bra i enkla pekgränssnitt. Men det är ju inte knutet till Desktop och tillhörande detaljer som statusfält, kontrollpanel osv.

Nej inte nödvändigtvis men däremot krävs det exempelvis en fönsterhanterare som klarar överlappande fönster, dra och släpp mellan olika program osv. Det kräver inte ett skrivbord men det kräver något med mycket av funktionaliteten från skrivbordet, om Metro tar över den funktionaliteten eller om skrivbordet växer och tar över apparna återstår att se, men oavsett så kommer man att kunna ha exempelvis överlappande fönster på Windows även i framtiden. Något annat vore otänkbart för merparten av användarna.

Skrivet av Tozzi:

Fast det finns ett ganska stort problem med den jämförelsen (förutom att den inte säger ett jota om ifall folk gillar metro eller ej). När Vista kom så var datorn i princip den enda enheten man använde för att surfa, idag så finns en uppsjö av enheter som har tagit över mycket av surfandet, alltså är statistik baserat på nätanvändande inte direkt jämförbar mellan då och nu. Ser man på annan statistik så kan man få en helt annan bild, exempelvis Steams statistik över deras användare som visar att åttan passerat Vista med god marginal och är på god väg att gå om XP. Den statistiken har förstås sina egna problem men det gäller all statistik av denna typ. Vill man ha siffror som säger något så kan man inte begränsa sig till en undersökning eller ens en typ av undersökning utan man måste försöka få en övergripande bild med så många datapunkter som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej inte nödvändigtvis men däremot krävs det exempelvis en fönsterhanterare som klarar överlappande fönster, dra och släpp mellan olika program osv. Det kräver inte ett skrivbord men det kräver något med mycket av funktionaliteten från skrivbordet, om Metro tar över den funktionaliteten eller om skrivbordet växer och tar över apparna återstår att se, men oavsett så kommer man att kunna ha exempelvis överlappande fönster på Windows även i framtiden. Något annat vore otänkbart för merparten av användarna.

Det håller jag helt med om och det jag hoppas på från Windows 9 (eller motsvarande) är att det blir en mer tydlig sammankoppling mellan "Metro" och "Skrivbordet", så att de verkligen känns som två sidor av samma mynt och inte som nu, två olika operativ som jämkats samman.

En jättemiss som MS lätt hade kunnat undvika är att det finns två separata applikationer som har samma namn, nämligen IE. Metro-versionen kunde ha hetat "Web Browser" eller liknande bara, för att tydliggöra att det är en annan applikation.

En annan miss, som jag antar beror på tidsnöd, är ju att det finns både Kontrollpanelen och Inställningar. Varför inte alla inställningar på ett ställe? Vissa saker kanske kräver inställningsfönster som inte lämpar sig att göra i Metro-stil, men då ska de väl ändå startas från Inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Hittar ingen info i varken artikeln eller statistiken angående Metro UI's mottagande. Men däremot säger det rätt mycket om PC- branchens populäritet just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Det håller jag helt med om och det jag hoppas på från Windows 9 (eller motsvarande) är att det blir en mer tydlig sammankoppling mellan "Metro" och "Skrivbordet", så att de verkligen känns som två sidor av samma mynt och inte som nu, två olika operativ som jämkats samman.

Ja det lär komma. Jag tror att skrivbordsprogram kommer att få tillgång till tiles och live-tiles exempelvis och säkert charms också, men jag är inte lika säker på att de kommer att lätta på restriktionerna kring apparna när det gäller exempelvis åtkomst till filsystem och liknande.

Sen tycker jag inte att det är så jobbigt med två separata plattformar, det är ganska skilda typer av program med olika syften så jag tycker det passar ganska bra att köra apparna i en egen miljö helt separerad från skrivbordet. Det finns redan ett gäng andra app-plattformar som man kanske inte tänker på, exempelvis kan man installera appar i Chrome och det är ingen som klagat på att det är en sån skillnad mellan vanliga program och Chrome-appar eller att man bara kan köra apparna i helskärm (i Chrome-fönstret dock).

Bortser man från eventuella onda planer bakom apparna, konspirationsteorier och så så är det ju bara en extra plattform för simplare program som körs sandboxat över det vanliga gränssnittet. Jag har svårt att se problem med fler möjligheter så länge man inte begränsar de gamla.

Citat:

En jättemiss som MS lätt hade kunnat undvika är att det finns två separata applikationer som har samma namn, nämligen IE. Metro-versionen kunde ha hetat "Web Browser" eller liknande bara, för att tydliggöra att det är en annan applikation.

Jo, eller i alla fall låtit en bestämma vilken version man vill använda en gång för alla. Dock har IE en mycket stor igenkänningsfaktor då alla MS browsers har hetat så. Egentligen har man ju inget som helst behov av en app-version av en browser om man inte använder en surfplatta eller liknande så de hade gärna fått exempelvis känna av om man har en touch-skärm och då välja app-IE men annars riktiga. Chrome har samma problem då man får med en app-version och den vanliga om man installerar, men förvirringen är nästan ännu större där då app-Chrome är extremt lik vanliga Chrome.

Citat:

En annan miss, som jag antar beror på tidsnöd, är ju att det finns både Kontrollpanelen och Inställningar. Varför inte alla inställningar på ett ställe? Vissa saker kanske kräver inställningsfönster som inte lämpar sig att göra i Metro-stil, men då ska de väl ändå startas från Inställningar?

Ja, självklart handlar det mycket om tidsbrist. En del inställningar hör kanske inte hemma i MUI då de är mer avancerade, men alla inställningar borde definitivt finnas i, eller i alla fall gå att komma åt via, kontrollpanelen. Jag förstår att de inte hunnit få in alla relevanta inställningar i MUI men jag förstår inte varför de har flyttat inställningar dit istället för att bara replikera funktionaliteten där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Ser man på annan statistik så kan man få en helt annan bild, exempelvis Steams statistik över deras användare som visar att åttan passerat Vista med god marginal och är på god väg att gå om XP. Den statistiken har förstås sina egna problem men det gäller all statistik av denna typ. Vill man ha siffror som säger något så kan man inte begränsa sig till en undersökning eller ens en typ av undersökning utan man måste försöka få en övergripande bild med så många datapunkter som möjligt.

Som sagt, Steam är kanske bland de mest begränsande ställena man kan få statistik från, det har en snäv användarbas, ungefär som att mäta på Mitsubishis site för att ladda ner uppdateringar till industriella styrsystem, jag är säker på att det skulle visa på dåligt intresse för 8an där, troligen inget alls, däremot så skulle nog NT ha en orimligt stor andel där, det är svårt att få bra statistik om man mäter på väldigt nichade användare, då har nog google eller facebook bättre fördelning om man inte ska använda många olika siter så man täcker in hela befolkningar med mätningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Som sagt, Steam är kanske bland de mest begränsande ställena man kan få statistik från, det har en snäv användarbas, ungefär som att mäta på Mitsubishis site för att ladda ner uppdateringar till industriella styrsystem, jag är säker på att det skulle visa på dåligt intresse för 8an där, troligen inget alls, däremot så skulle nog NT ha en orimligt stor andel där, det är svårt att få bra statistik om man mäter på väldigt nichade användare, då har nog google eller facebook bättre fördelning om man inte ska använda många olika siter så man täcker in hela befolkningar med mätningen.

Jo absolut, jag vet inte om jag skulle gå så långt dock. Steam har visserligen en nischad kundbas men den är stor. Sen är det ju så att Steams kunder till stora delar består av entusiaster vilkas beteende normalt sett sprider sig till vanliga användare med tiden, men det har ju inget att göra med situationen i dagsläget. Google, facebook osv. är ett bättre genomsnitt men det finns grupper som de siterna missar också, typ personer som bryr sig om sitt privatliv, företagsanvändare osv. Sen har en hel del användande av webb och webb-baserade tjänster flyttat över till "mobila enheter" vilket också visar sig i statistiken då alla (?) icke-mobila OS utom Windows 8 har gått neråt, Windows 7, XP, OSX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

För att kunna dra en riktig slutsats så vore det intressant att se hur datorförsäljningen har sett ut under motsvarande perioder. En stor del av försäljningen är ju trots allt OEM.

Men det ska bli intressant att se vad som händer på sikt, Vista ratades ju i stort sett helt av företagen, det blir spännande att se vilket bemötande 8 får. Men det lär dröja ett tag innan vi vet det.

Det finns ju data, t.ex. här, från häromdagen, 1 feb 2013:

Citat:

"Three months after its release, Microsoft's new-look operating system was found on 2.26 percent of all the traditional PCs tracked by Net Applications, whose web measurement network is comprised of 40,000 websites that receive roughly 160 million unique visits each month. By comparison, Windows 7 claimed a 7.57 percent browser share at its three-month mark, while Windows Vista was sitting slightly less pretty with a 3.3 percent share three months in. The monthly gulf between Windows Vista's uptake and Windows 8's uptake is only widening, in other words."

Saxat från http://www.pcworld.com/article/2026872/windows-8-adoption-wor...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det finns ett ganska stort problem med den jämförelsen (förutom att den inte säger ett jota om ifall folk gillar metro eller ej). När Vista kom så var datorn i princip den enda enheten man använde för att surfa, idag så finns en uppsjö av enheter som har tagit över mycket av surfandet, alltså är statistik baserat på nätanvändande inte direkt jämförbar mellan då och nu. Ser man på annan statistik så kan man få en helt annan bild, exempelvis Steams statistik över deras användare som visar att åttan passerat Vista med god marginal och är på god väg att gå om XP. Den statistiken har förstås sina egna problem men det gäller all statistik av denna typ. Vill man ha siffror som säger något så kan man inte begränsa sig till en undersökning eller ens en typ av undersökning utan man måste försöka få en övergripande bild med så många datapunkter som möjligt.

Nu jämför du dock två olika sorters värden. Den från idg jämför försäljning vid en viss tidpunkt efter sälj start, medans steam jämför hur många som använder operativsystemet idag. Tar vi steams data och läser det som du gör så skulle windows åtta vara lika med xp och bätre än alla tidigare operativsystem. Detta är inte santoch har inget att göra med hur populärt vid försälning start dessa var, så därför motsäger det inte idgs resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrGorgar:

Nu jämför du dock två olika sorters värden. Den från idg jämför försäljning vid en viss tidpunkt efter sälj start, medans steam jämför hur många som använder operativsystemet idag.

Öh, nej. IDGs siffror är baserade på statistik från Netmarketshare och handlar om besökare på webbsidor. Alltså handlar även de siffrorna om hur användandet ser ut, om än med större underlag än Steams siffror.

Citat:

Tar vi steams data och läser det som du gör så skulle windows åtta vara lika med xp och bätre än alla tidigare operativsystem. Detta är inte santoch har inget att göra med hur populärt vid försälning start dessa var, så därför motsäger det inte idgs resultat.

Jag lägger ingen vikt vid Steams data jag bara säger att olika typer av statistik kan visa helt olika siffror. Nätanvändningen ger W8 runt 2,5% och Steams användningsstatistik ger W8 runt 8%. Skillnaden beror säkert till stor del på att Steams användare är entusiaster som ofta ligger mer i framkant än genomsnittet när det gäller ny teknik, men även andra saker kan påverka. Kanske lägger nätstatistiken för mycket vikt på statistik från sidor som till stor utsträckning besöks från jobbet exempelvis (vilket borde ge en övervikt för gamla OS). En annan aspekt är att en del av de man normalt gör i en browser har blivit integrerat eller fått appar i W8. Exempelvis lär man inte gå in på Facebook lika ofta med browsern om man har en FB-app på datorn, eller om alla ens vänners uppdateringar visas automatiskt i meddelandecentret (nu säger jag inte att det är så, jag har inte loggat in på FB i W8 då jag inte använder det så mycket, bara att det är en möjlighet). Samma sak gäller förstås fler tjänster, de som använder Bing-appen kanske inte går in på Google lika ofta som tidigare, de som använder mail-appen gär säkerligen inte in på sin webbmail lika ofta, de som använder väder-appen kommer inte att kolla vädret med browsern lika ofta osv. Alltså är inte nätanvändning ett jättebra underlag för att bedöma OS-andel i användning, även om det kanske är det bästa vi har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Öh, nej. IDGs siffror är baserade på statistik från Netmarketshare och handlar om besökare på webbsidor. Alltså handlar även de siffrorna om hur användandet ser ut, om än med större underlag än Steams siffror.

Jag lägger ingen vikt vid Steams data jag bara säger att olika typer av statistik kan visa helt olika siffror. Nätanvändningen ger W8 runt 2,5% och Steams användningsstatistik ger W8 runt 8%. Skillnaden beror säkert till stor del på att Steams användare är entusiaster som ofta ligger mer i framkant än genomsnittet när det gäller ny teknik, men även andra saker kan påverka. Kanske lägger nätstatistiken för mycket vikt på statistik från sidor som till stor utsträckning besöks från jobbet exempelvis (vilket borde ge en övervikt för gamla OS). En annan aspekt är att en del av de man normalt gör i en browser har blivit integrerat eller fått appar i W8. Exempelvis lär man inte gå in på Facebook lika ofta med browsern om man har en FB-app på datorn, eller om alla ens vänners uppdateringar visas automatiskt i meddelandecentret (nu säger jag inte att det är så, jag har inte loggat in på FB i W8 då jag inte använder det så mycket, bara att det är en möjlighet). Samma sak gäller förstås fler tjänster, de som använder Bing-appen kanske inte går in på Google lika ofta som tidigare, de som använder mail-appen gär säkerligen inte in på sin webbmail lika ofta, de som använder väder-appen kommer inte att kolla vädret med browsern lika ofta osv. Alltså är inte nätanvändning ett jättebra underlag för att bedöma OS-andel i användning, även om det kanske är det bästa vi har.

Klockrent. Jag undrar exempelvis hur Netapplications mäter all-in-one PCn med touch som min grabb använder. Svaret är förstås att det gör dom inte eftersom att han inte lärt sig surfa ännu, men appar klarar han av.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Det kan även vara så att man surfar mindre på datorn numera, istället används appar på smartphones och surfplattor i högre grad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det kan även vara så att man surfar mindre på datorn numera, istället används appar på smartphones och surfplattor i högre grad.

Jo precis, det var lite det jag syftade på. Dock så delar Netapplications upp statistiken i mobil och desktop så desktopstatistiken borde inte påverkas så mycket av mobilanvändandet, inte sett till andel i alla fall dock förstås i totala antalet. Det borde dock påverka alla desktop-OS (mer eller mindre) lika mycket. Statistiken bekräftar också detta då alla desktop-OS har gått ner i antal användare utom just Windows 8 (möjligtvis Linux också men dess andel är så liten att den inte redovisas för det mesta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Klockrent. Jag undrar exempelvis hur Netapplications mäter all-in-one PCn med touch som min grabb använder. Svaret är förstås att det gör dom inte eftersom att han inte lärt sig surfa ännu, men appar klarar han av.

Även om din grabb surfade skulle han förmodligen inte besöka någon av de sidor som de har med i sin statistik, så det är missvisande oavsett.

Det hela får mig att fundera på om det över huvud taget finns ett tillförligtligt sätt att veta hur många som använder ett visst OS.

Steam är missvisande då folk där har det nya i större utsträckning, men ger kanske en bra bild av hur det ser ut i "gamer-communityt", men alla "gamers" har ju inte steam.

Netapplications och liknande är möjligen något mer korrekt för "den breda massan" men fokuserar på engelskspråkiga sidor och ger därför en dålig bild av hur det ser ut globalt.

Antalet aktiveringar funkar inte då många kör pirat. Nu har jag ingen aning om hur många som kör piratat Windows 8 men gissningsvis är det så att det enda diverse "genuine"-skydd gör är att vara i vägen för de som faktiskt betalar

DFörsäljningssiffror funkar inte då inte 100% av det som säljs faktiskt används.

Undersökningar med svarsalternativ funkar inte då man kan svara oärligt, och även om alla svarar ärligt tar det bara just de som svarat som exempel.

Så jag antar att det enda undersökningar kan åstakomma är att ge en fingervisning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så du menar att det är W8 fel att han inte kan surfa? För annars är det irrelevant då troligtvis andras ungar borde ha lika svårt att surfa med övriga OS.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Så du menar att det är W8 fel att han inte kan surfa? För annars är det irrelevant då troligtvis andras ungar borde ha lika svårt att surfa med övriga OS.

Han är nyss fyllda 4 år... är det vanligt att man kan surfa då? Jag vet inte, jag har inte försökt lära honom att surfa heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Även om din grabb surfade skulle han förmodligen inte besöka någon av de sidor som de har med i sin statistik, så det är missvisande oavsett.

Det hela får mig att fundera på om det över huvud taget finns ett tillförligtligt sätt att veta hur många som använder ett visst OS.

Steam är missvisande då folk där har det nya i större utsträckning, men ger kanske en bra bild av hur det ser ut i "gamer-communityt", men alla "gamers" har ju inte steam.

Netapplications och liknande är möjligen något mer korrekt för "den breda massan" men fokuserar på engelskspråkiga sidor och ger därför en dålig bild av hur det ser ut globalt.

Antalet aktiveringar funkar inte då många kör pirat. Nu har jag ingen aning om hur många som kör piratat Windows 8 men gissningsvis är det så att det enda diverse "genuine"-skydd gör är att vara i vägen för de som faktiskt betalar

DFörsäljningssiffror funkar inte då inte 100% av det som säljs faktiskt används.

Undersökningar med svarsalternativ funkar inte då man kan svara oärligt, och även om alla svarar ärligt tar det bara just de som svarat som exempel.

Så jag antar att det enda undersökningar kan åstakomma är att ge en fingervisning.

Ja precis. När det gäller total andel användare som har ett visst OS så kan vi aldrig få tillförlitlig statistik. Man kan få indikationer och trender men inga klara siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Sen är det ju samma sak varje gång en ny version av windows kommer. Alla pratar att det är skit. Så var det när windows 95 kom, samma igen med 98, millenium, 2000, xp, vista, 7 och nu 8an.

Förutom att väldigt få pratade skit om windows 7 utan de flesta hyllade det som "vad Vista borde ha varit".

Windows XP var och är fortfarande också mycket omtyckta av de flesta användare, även från början.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Den här är rätt rolig, top 3 os som hon gilla bäst och var enklast att hantera var inte varken från MS eller Apple.
Botten 3, tja Windows 8 var inte sämst
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=sYT...

Jag litar inte på Justin Biebers mamma top 3

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Förutom att väldigt få pratade skit om windows 7 utan de flesta hyllade det som "vad Vista borde ha varit".

Windows XP var och är fortfarande också mycket omtyckta av de flesta användare, även från början.

http://www.geeksonsite.co.nz/hpimages/Usage-share-of-operatin...

Jag avskydde XP i början, tills jag lärt mig att hunden Rover kunde tas bort från sök, och tills hippie-utseendet inaktiverats. Med tiden lärde jag mig dock att uppskatta det och det fick hänga med fram tills att Windows 7 installerades. Steget från 98se till XP kändes svårare än XP till Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

http://www.geeksonsite.co.nz/hpimages/Usage-share-of-operatin...

Man kan inte dra slutsatser om vad folk gillar eller ej bara baserat på vad de använder. Många av de som fortfarande använder XP gör det antingen för att det är ett krav från deras företag eller för att de inte har uppgraderat sin dator sedan XP var nytt, många vet knappt att det går att uppdatera Windows alls eller tror att man måste köpa ny dator för att få en nyare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan inte dra slutsatser om vad folk gillar eller ej bara baserat på vad de använder. Många av de som fortfarande använder XP gör det antingen för att det är ett krav från deras företag eller för att de inte har uppgraderat sin dator sedan XP var nytt, många vet knappt att det går att uppdatera Windows alls eller tror att man måste köpa ny dator för att få en nyare version.

Varför skulle sådanna argument gynna ett specifikt OS som XP?

Varför kan det inte vara krav från företag att använda Vista? Varför använder de inte Vista om man knappt vet att det går att uppdatera Windows?

Vista släpptes för över 6 år sedan och jag har svårt att tro att majoriteten av världens datorer i bruk är äldre än 6 år.

Om de nu är det, varför XP och inte ett av de andra verisonerna såsom 98, Me eller 2000?