Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det visar även på att det kan finnas hopp för kommande os från MS, kan de bara få till det så att man kan se skillnad på saker så är det bra, men det kanske finns nått tema som gör om så man ser vad som är vad, designen är usel när allt flyter ihop, men det programmet var det första som verkligen verkar göra win 8 användarvänligt i desktopläget och gjorde det på ett enkelt sätt, alla andra versioner har krävt en massa pillande, men det här krävde bara, (kanske inte så bara ? ) att man hade en win 7 att låna delar från, det gör det lite svårare att få igång om man har en dator som kom med 8an.

Man kan hoppa att MS inte "neddaterar" så att den där metoden omöjliggörs, de borde snarare införa den själva för det var riktigt snyggt gjort att kunna starta i rätt läge, det är sådär 8an borde ha gjorts från början, en fråga vid start "Vill du ha desktop eller touchinterface?" och sedan låta dem växa ihop till ett när alla är mogna och har anpassat mjukvaran så att det går att att växla sömlöst utan de problem som finns nu, för jag tror att det går att integrera interfacen, det är bara det att win 8 gör det så fel det bara går att göra.

Ja, som sagts tidigare så har Microsoft en mångårig tradition av att låta användarna vänja sig vid förändringar i sin egen takt och ge en plattform där man kan utforska de nya delarna i lugn och ro utan att behöva känna att man sitter på en spikmatta när man sitter vid datorn.

För mig blev det plötligt roligt att utforska nyheterna i Windows 8 efter att jag installerat Windows 7 explorern, istället för fokus på hur jag kan anpassa/vänja mig vid nya arbetssätt. Det senare känndes ganska hopplöst då jag tycker att Windows 95-Windows 7 är ett ganska optimalt sätt att arbeta på.

Det är fortfarande lite sorgligt, för jag tror att Microsoft kunde gjort ett bättre jobb om de fortsatt "evolusionera" startmenyn istället för att "revolutionera" fram startskärmen.

Det finns ingenting som talar för att man skulle gilla deras Windows phone eller pekplattor bara för att man gillar deras desktop OS, så att TVINGA folk på det här viset är vansinne av fler anledningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, som sagts tidigare så har Microsoft en mångårig tradition av att låta användarna vänja sig vid förändringar i sin egen takt och ge en plattform där man kan utforska de nya delarna i lugn och ro utan att behöva känna att man sitter på en spikmatta när man sitter vid datorn.

För mig blev det plötligt roligt att utforska nyheterna i Windows 8 efter att jag installerat Windows 7 explorern, istället för fokus på hur jag kan anpassa/vänja mig vid nya arbetssätt. Det senare känndes ganska hopplöst då jag tycker att Windows 95-Windows 7 är ett ganska optimalt sätt att arbeta på.

Det är fortfarande lite sorgligt, för jag tror att Microsoft kunde gjort ett bättre jobb om de fortsatt "evolusionera" startmenyn istället för att "revolutionera" fram startskärmen.

Det finns ingenting som talar för att man skulle gilla deras Windows phone eller pekplattor bara för att man gillar deras desktop OS, så att TVINGA folk på det här viset är vansinne av fler anledningar.

You want some cheese with that whine?..

Nej men allvarligt talat, det var ju bra att ni hittade en lösning som fungerade för er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

You want some cheese with that whine?..

Nej men allvarligt talat, det var ju bra att ni hittade en lösning som fungerade för er...

Nuvarande "lösningen" för min del är att stanna kvar på Windows 7. Det är dock betryggande att veta att de gånger man av en eller annan anledning behöver använda Windows 8 så finns det en "Microsoftlösning" som fungerar tillfredställande.

Det vore dock skönt med något slags uttalande från Microsift beträffande startmenyersättare i allmänhet och om de tänker göra något åt dem eller låta dem vara. De är ju trotts allt beroende av kod som bara Microsoft har makt att ta bort/låta vara kvar.

Som det är nu så vågar jag inte riktigt lita på att den här lösningen kommer fungera i längden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde vara ganska lätt för MS att göra en lösning lik den som dessutom ger en möjlighet att nå 8an sömlöst, vissa enkla småprogram kan ju vara vettiga i appformen på desktop, då ska man självklart kunna köra så många man vill och placera ut dem fritt på sina skärmar, vill jag ha 20 appar uppe så ska jag kunna det på desktopen och det kan ju inte vara så svårt att lösa det om man vill det, det går ju tom att virtualisera en metro 8 inuti "classic8an" och om appar är framtiden så kommer det automatiskt att styra över dit när det fungerar, samtidigt så visar det på att man inte behöver förstöra desktopläget för att köra 8an, och inte heller att de saker som är förbättringar inte skulle gått att införa i win7.

Det hade varit en betydligt bättre metod att vänta på att appinterfacet är moget/buggfritt nog att fungera innan man tvingar bort desktop på stationära datorer, troligen kommer appläget att utvecklas för i dagens form så är det alldeles för dåligt på desktop och det gör snarare att MS tappar kunder än vinner, integrationen är dålig så de har ingen direkt fördel mot de som gör pek os och de borde vara mer rädda att tappa desktop än att försöka komma in på pek os marknaden, som redan har bra system, ska det lyckas måste MS vara bättre och det är de inte, däremot kan de kanske få folk att välja deras pek saker om de trivs med MS på desktop och ges en möjlighet att köra det de vill från pek os läget under desktopen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde vara ganska lätt för MS att göra en lösning lik den som dessutom ger en möjlighet att nå 8an sömlöst, vissa enkla småprogram kan ju vara vettiga i appformen på desktop, då ska man självklart kunna köra så många man vill och placera ut dem fritt på sina skärmar, vill jag ha 20 appar uppe så ska jag kunna det på desktopen och det kan ju inte vara så svårt att lösa det om man vill det, det går ju tom att virtualisera en metro 8 inuti "classic8an" och om appar är framtiden så kommer det automatiskt att styra över dit när det fungerar, samtidigt så visar det på att man inte behöver förstöra desktopläget för att köra 8an, och inte heller att de saker som är förbättringar inte skulle gått att införa i win7.

Det hade varit en betydligt bättre metod att vänta på att appinterfacet är moget/buggfritt nog att fungera innan man tvingar bort desktop på stationära datorer, troligen kommer appläget att utvecklas för i dagens form så är det alldeles för dåligt på desktop och det gör snarare att MS tappar kunder än vinner, integrationen är dålig så de har ingen direkt fördel mot de som gör pek os och de borde vara mer rädda att tappa desktop än att försöka komma in på pek os marknaden, som redan har bra system, ska det lyckas måste MS vara bättre och det är de inte, däremot kan de kanske få folk att välja deras pek saker om de trivs med MS på desktop och ges en möjlighet att köra det de vill från pek os läget under desktopen.

Precis. Deras chanser att locka över mobilanvändarna till stationär är mångdubbelt större än tvärt om. Det enda vettiga är väl kanske då att göra så att desktopanvändarna kan prova på appar i en miljö de känner sig trygga med, för att senare kunna synka inställningar och dylikt till telefonen om de köper en. Som det är nu blir jag bara än mer ovillig att någonsin inhandla en touch-enhet med Microsoft-operativ på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis. Deras chanser att locka över mobilanvändarna till stationär är mångdubbelt större än tvärt om. Det enda vettiga är väl kanske då att göra så att desktopanvändarna kan prova på appar i en miljö de känner sig trygga med, för att senare kunna synka inställningar och dylikt till telefonen om de köper en. Som det är nu blir jag bara än mer ovillig att någonsin inhandla en touch-enhet med Microsoft-operativ på.

Touch är nog inte helt fel, även om det är MS som ligger bakom mjukvaran. Nu har ju Surface Pro kommit, vilket egentligen ökar möjligheten till att synka t.ex. Word-filer skapade on-line, gissar jag; kalla mig bakåtsträvare, men jag ogillar de flesta appar (oavsett om det är för iPhone, Android eller Win8) i jämförelse med fullvärdiga x86-program, och jag kör ofta hellre fullvärdiga websajter på små mobilskärmar än de förenklade mobilversionerna (ja, jag accepterar de längre laddningstiderna).

Vem väljer en app framför ett program på en desktop-dator? Jag inser inte heller apparnas framtid på allt kraftfullare smartphones med allt högre upplösning. Men, jag brukar ha fel om sådant där, enligt marknaden...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Touch är nog inte helt fel, även om det är MS som ligger bakom mjukvaran. Nu har ju Surface Pro kommit, vilket egentligen ökar möjligheten till att synka t.ex. Word-filer skapade on-line, gissar jag; kalla mig bakåtsträvare, men jag ogillar de flesta appar (oavsett om det är för iPhone, Android eller Win8) i jämförelse med fullvärdiga x86-program, och jag kör ofta hellre fullvärdiga websajter på små mobilskärmar än de förenklade mobilversionerna (ja, jag accepterar de längre laddningstiderna).

Vem väljer en app framför ett program på en desktop-dator? Jag inser inte heller apparnas framtid på allt kraftfullare smartphones med allt högre upplösning. Men, jag brukar ha fel om sådant där, enligt marknaden...

Nej, jag fattar inte heller grejen men appar på en pc. Särskillt inte när de vill att det skall vara i fullskärm. Jag hade inte heller haft något emot "full featured" program på telefonen, men det krävs nog viss moddning av gränssnittet ändå, annars kan det bli plottrigt på en så liten skärm.

Touch gör sig bra på Surface, men varför man skulle vilja sitta och kladda på sin skärm förstår jag inte... "Ont i armen" och "I vägen" tänker jag...

Sedan är det ju så att användaren måste ha total makt och kontroll över operativsystemet om det ska bli bra. Hde man fått välja hade ju de som gillat det använt det, och de som inte gillat det låtit bli. Nu blir det dålig PR för Microsoft på grund av att de gjort sig ovän med sina egna kunder.

Visa signatur

Permalänk

Det ni glömmer(?) är att inte alla appar har desktopversioner tillgängliga (eller när de finns inte är lika lättarbetade). Netflix för exempel, deras app är bra mycket bättre än deras websidor. Package Tracker är en annan som fungerar bra som app med live tile. iHeartRadio. Nyhetsappar. Kindle. Den gyllene tråden är väl "konsumtionsappar". Det sagt, så är app "behovet" mycket mindre på f.ex. Surface RT än en iPad eller Nexus 7 pga att den har en full webbrowser.

Att nu kunna köra appar på PC måste väl ändå vara positivt? Det ger mervärde för de som vill använda dem - och de som envisas att köra desktop eller web -versioner märker givetvis ingen skillnad ändå (förutom att start menyn ej längre finns, men det är en helt annan diskussion).

Jag kör också "desktop" mode på min telefon, dock har jag börjat köra WebApps appen nu som kurerar diverse HTML5 appar och kör dem full-screen på telefon, fungerar jävligt bra för siter som f.ex. The Verge (och andra som är rätt tunga i desktopversion).

Touch gör sig också bra på en laptop och är nog mindre skadligt i längden än f.ex. en mus beroende på användning. Jag överraskar mig själv över hur ofta jag faktiskt använder touch på min Surface även när den används som en laptop (dvs. på bordet med Type Cover) - är extremt smidigt att plassera ena handen på sidan av den och scrolla med tummen f.ex.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag fattar inte heller grejen men appar på en pc. Särskillt inte när de vill att det skall vara i fullskärm. Jag hade inte heller haft något emot "full featured" program på telefonen, men det krävs nog viss moddning av gränssnittet ändå, annars kan det bli plottrigt på en så liten skärm.

Touch gör sig bra på Surface, men varför man skulle vilja sitta och kladda på sin skärm förstår jag inte... "Ont i armen" och "I vägen" tänker jag...

Sedan är det ju så att användaren måste ha total makt och kontroll över operativsystemet om det ska bli bra. Hde man fått välja hade ju de som gillat det använt det, och de som inte gillat det låtit bli. Nu blir det dålig PR för Microsoft på grund av att de gjort sig ovän med sina egna kunder.

Jag tror att det kommer att bli mycket vanligt att ansluta tvn till telefonen hemma nästa år då 802.11ad kommer ut, den nätverksstandarden har från början stöd för trådlös bild och det blir inte nån "påhängd" sak som intels egna standard utan kommer troligen att få ett brett genomslag, då blir snarast frågan om inte en telefon/platta mer kommer att agera ren touchpad/tangentbord än bildskärm, vissa saker vinner ju helt klar att köras via tvn och det blir en ny typ av "smarttv" då, plattorna är ju så pass cpu kapabla att de klarar i stort sett allt utom tungt spelande redan idag, och kombinerar man det med en ny typ av appar för stora skrämar och ett mer desktoplikt gränssnitt så lär man väcka intresse hos många, frågan är om/vilka det är av nykomlingarna på plattmarknaden som kommer att försöka med det som ett tungt argument, om tex android och något annat med rötterna i nix kommer med en bra "transform to tv" funktion så lär det bli svårt för MS att gå åt andra håller och på så sätt bromsa utvecklingen mot att integrera alla datafunktioner till en plattform, win 8 känns inte riktigt rätt för sån tillämpning om de inte kovänder och slutar tjura av prestigeskäl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det kommer att bli mycket vanligt att ansluta tvn till telefonen hemma nästa år då 802.11ad kommer ut, den nätverksstandarden har från början stöd för trådlös bild och det blir inte nån "påhängd" sak som intels egna standard utan kommer troligen att få ett brett genomslag, då blir snarast frågan om inte en telefon/platta mer kommer att agera ren touchpad/tangentbord än bildskärm, vissa saker vinner ju helt klar att köras via tvn och det blir en ny typ av "smarttv" då, plattorna är ju så pass cpu kapabla att de klarar i stort sett allt utom tungt spelande redan idag, och kombinerar man det med en ny typ av appar för stora skrämar och ett mer desktoplikt gränssnitt så lär man väcka intresse hos många, frågan är om/vilka det är av nykomlingarna på plattmarknaden som kommer att försöka med det som ett tungt argument, om tex android och något annat med rötterna i nix kommer med en bra "transform to tv" funktion så lär det bli svårt för MS att gå åt andra håller och på så sätt bromsa utvecklingen mot att integrera alla datafunktioner till en plattform, win 8 känns inte riktigt rätt för sån tillämpning om de inte kovänder och slutar tjura av prestigeskäl.

Eller dethär kanske är en lösning? http://www.idg.se/2.1085/1.495107/sa-ska-telefonen-ersatta-ko...

Fast då får de fixa så att man kan välja vilket gränssnitt man vill ha beroende på vilken skärm man använder, eller nå't.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan är det ju så att användaren måste ha total makt och kontroll över operativsystemet om det ska bli bra.

Användaren har aldrig haft total kontroll och makt över operativsystemet. Det har t.ex. alltid varit besvärligt, om ens möjligt, att byta fönsterhanterare i Windows.

Edit: Överhuvudtaget är argumentet märkligt, på vilket sätt hade man mer kontroll i Windows 7 eller Windows XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Användaren har aldrig haft total kontroll och makt över operativsystemet. Det har t.ex. alltid varit besvärligt, om ens möjligt, att byta fönsterhanterare i Windows.

Har det? Fram till och med XP kunde man köra med Microsofts officiella "programhanteraren" istället för startmenyn om man ville. Så de har fasat ut den i maklig takt får man säga. Det skulle jämföras med att man år 2019 inte längre kunde använda startmenyn från Windows 95 och framåt, vilket jag tycker är en betydligt rimligare takt för folk att vänja sig med det nya.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Eller dethär kanske är en lösning? http://www.idg.se/2.1085/1.495107/sa-ska-telefonen-ersatta-ko...

Fast då får de fixa så att man kan välja vilket gränssnitt man vill ha beroende på vilken skärm man använder, eller nå't.

Ja jag tror på nått åt det hållet för väldigt många användare, sedan om man dockar och laddar trådlöst eller trådat är en annan historia, men trådlösa laddare är ju på väg framåt det också och att bara kunna lägga telefonen på en "dockladdplatta" utan att behöva fippla med små bräckliga kontakter kan säkert slå igenom om det blir standardiserat, det blir ju dessutom färre hål i telefonen så de blir mer fukt och dammsäkra om man kan undvika att behöva ha hål i lådan överhuvudtaget så jag tror att tillverkarna av portabla enheter är ganska sugna på att kunna göra helt täta enheter för att minska kostnaderna, 802.11ad ersätter ju dessutom blåtand i sitt "ultralågeffektläge" så det är ju första gången det finns en gemensam metod att kommunicera med en telefon/platta och det klarar ju dessutom väldigt höga hastigheter man kan ju tex tänka sig att man bygger en ladd/dock/acesspunkt med nfc, när man lägger telefonen på ytan så kopplas allt ihop och telefonen ansluts trådlöst med 7Gbit/s och börjar dessutom laddas och autentisering sker via nfc, tekniken lär dyka upp i highend telefoner rätt snabbt skulle jag tro för det löser mycket av tekniska problem och konsumentbehov och det kan verkligen bli en personlig dator för första gången, alltså en enhet där man hela tiden bär med sig den inteligenta delen och sedan ganska lätt ansluter till olika interface som man inte bär med sig utan de finns på plats tex hemma och på jobbet, samtidigt som man har en liten skärm på enheten för att göra enklare saker när man är mobil.
Tekniken verkar vara på väg ditåt inom den nära framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsofts vision :

Permalänk
Medlem

Det såg ju flashigt ut, men jag såg ingen desktop, mus, eller tangentbord någonstans. Alltså är deras vision en övertro på touch och röstigenkänning, och brutna löften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla det till kinect och den ser vem som är i rummet och visar filmer och reklam anpassat efter ditt surfande. Farbror Gunnar dyker upp och pr0n all over.

Look Mom, no hands.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har det? Fram till och med XP kunde man köra med Microsofts officiella "programhanteraren" istället för startmenyn om man ville. Så de har fasat ut den i maklig takt får man säga. Det skulle jämföras med att man år 2019 inte längre kunde använda startmenyn från Windows 95 och framåt, vilket jag tycker är en betydligt rimligare takt för folk att vänja sig med det nya.

Ok, så du menar alltså att möjligheten att köra Programhanteraren är likvärdigt med total makt och kontroll över operativsystemet?

Då kan jag glädja dig med att Progman.exe fortfarande går att köra i Windows, till och med i 8:an, men du får förstås kopiera det från någon äldre installation.

Skämt å sido, full kontroll innebär för mig att man kan byta komponenter helt och hållet, som man vill, det har man aldrig kunnat i Windows, åtminstone har systemet aldrig varit byggt för det, även om det har gått att få Windows att starta med andra fönsterhanterare än Explorer.

För övrigt var Win 95 den sista versionen som gav användaren möjlighet att välja Programhanteraren som primärt interface, därefter fanns den bara kvar för bakåtkompabilitet. Startmenyn behövs inte för bakåtkompabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Ok, så du menar alltså att möjligheten att köra Programhanteraren är likvärdigt med total makt och kontroll över operativsystemet?

Då kan jag glädja dig med att Progman.exe fortfarande går att köra i Windows, till och med i 8:an, men du får förstås kopiera det från någon äldre installation.

Skämt å sido, full kontroll innebär för mig att man kan byta komponenter helt och hållet, som man vill, det har man aldrig kunnat i Windows, åtminstone har systemet aldrig varit byggt för det, även om det har gått att få Windows att starta med andra fönsterhanterare än Explorer.

För övrigt var Win 95 den sista versionen som gav användaren möjlighet att välja Programhanteraren som primärt interface, därefter fanns den bara kvar för bakåtkompabilitet. Startmenyn behövs inte för bakåtkompabilitet.

Nej det menar jag inte. Jag menar att man kan byta fönsterhanterare, som du påstod var omöjligt. Hur gör man i Vista och frammåt? Det har jag aldrig fått att funka.

För övrigt behövs kanske inte startmenyn rent grafiskt, men dess hooks. Det är därför start8, startisback, classic shell ochandra startmenyersättare fungerar, så det vore inga som helst problem för Microsoft att låta folk få välja att köra startmenyn om de vill. De lär inte få fler som är nökda med Modern UI för att de tvingar folk att använda det. Tanken med ett gränssnitt på alla plattformar är rörande vacker i grunden, men Modern UI är en riktigt rutten implementation av det, tycker jag... och förmodligen en del andra också. De som gillar det lär ju inte gnälla, men att vi andra skall anpassa oss till ett fåtal nöjda är minst sagt tråkigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte enbart Windows 8 som har det svårt på marknaden. Lillebror Win8 för mobiltelefoner har det svårt också med marknadsandelar.

http://blogs.computerworld.com/windows-phone/21841/king-hype-... kan man läsa Nokia-chefen Stephen Elops lustiga uttalande:

Citat:

"It can be the biggest operating system in the world. We have a lot of work to do, jointly with Microsoft, to make that happen."

He didn't give a date when Windows Phone would rule the smartphone world, other than to say, "We have internal targets but we don't provide forward-leaning guidance on that."

Anything is possible, of course, but the most recent surveys show Windows Phone with a very low market share. The most recent IDC report says Windows Phone/Windows Mobile had a 2.6% worldwide market share in the fourth quarter of 2012, and a recent Gartner report puts that number at 3%. It's a long way from 3% to number 1.

In the enterprise, Windows Phone is failing, with a report from Good Technology finding that in the fourth quarter of 2012, a mere 0.5% of mobile devices activated in enterprises were Windows Phones.

Det kanske är hårdvarutillverkaren Nokias fel i slutändan att ingen köper Nokias telefoner med win8, samtidigt som det faktiskt är Microsofts fel att ingen köper Windows 8.

Det är min bild att Nokia är ett viktigare varumärke för hårdvaran i mobiltelefoner än för dess mjukvara. Det här har ändrats med smartphones, där iOS och Android har ritat om kartan, så att folk nästan struntar i vilken hårdvarutillverkare du har, bara det är Apple/iPhone/iOS eller Android. Folk vill ha känna igen sig på sina appar. Vi får en Mac/PC situation även på mobilerna, fast med iOS/Android. Eftersom Microsoft vill ha del av den kakan så satsade de allt, för mycket.

Därför är det Microsofts "fel" att ingen köper Windows 8 för desktopdatorer.

Därför är det Apples och Googles "fel" att ingen köper Windows 8 för surfplattor.

Därför är det till viss del Nokias "fel" att ingen köper Win8 för Nokias telefoner.

Orsaken är att eftersom Windows står för både brand recognition och 'djupvärdet' på PC (bakåtkompabilitet) är det inte hårdvarutillverkarna i samma grad som sätter agendan (fråga Intel). Läser man utvärderingar som http://www.nngroup.com/articles/windows-8-disappointing-usabi... som sammanfattar Windows 8 som "Hidden features, reduced discoverability, cognitive overhead from dual environments, and reduced power from a single-window UI and low information density. Too bad." så förstår man tveksamheten från marknaden.

Marknadsandelarnas låga tillväxt hittills talar sitt tydliga språk för Windows 8 och Win8. De är inte intressanta nog.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zosma:

Så kass är det inte. Jag har inga problem med windows 8, funkar minst lika bra som windows 7.

ingen windows start meny knapp hur svårt är det att få en knapp!?

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sAAb:

Det är inte enbart Windows 8 som har det svårt på marknaden. Lillebror Win8 för mobiltelefoner har det svårt också med marknadsandelar.

http://blogs.computerworld.com/windows-phone/21841/king-hype-... kan man läsa Nokia-chefen Stephen Elops lustiga uttalande:

Det kanske är hårdvarutillverkaren Nokias fel i slutändan att ingen köper Nokias telefoner med win8, samtidigt som det faktiskt är Microsofts fel att ingen köper Windows 8.

Det är min bild att Nokia är ett viktigare varumärke för hårdvaran i mobiltelefoner än för dess mjukvara. Det här har ändrats med smartphones, där iOS och Android har ritat om kartan, så att folk nästan struntar i vilken hårdvarutillverkare du har, bara det är Apple/iPhone/iOS eller Android. Folk vill ha känna igen sig på sina appar. Vi får en Mac/PC situation även på mobilerna, fast med iOS/Android. Eftersom Microsoft vill ha del av den kakan så satsade de allt, för mycket.

Därför är det Apples och Googles "fel" att ingen köper Windows 8 för surfplattor.

Därför är det till viss del Nokias "fel" att ingen köper Win8 för Nokias telefoner.

Orsaken är att eftersom Windows står för både brand recognition och 'djupvärdet' på PC (bakåtkompabilitet) är det inte hårdvarutillverkarna i samma grad som sätter agendan (fråga Intel). Läser man utvärderingar som http://www.nngroup.com/articles/windows-8-disappointing-usabi... som sammanfattar Windows 8 som "Hidden features, reduced discoverability, cognitive overhead from dual environments, and reduced power from a single-window UI and low information density. Too bad." så förstår man tveksamheten från marknaden.

Marknadsandelarnas låga tillväxt hittills talar sitt tydliga språk för Windows 8 och Win8. De är inte intressanta nog.

Det stora felet är nog MS och att de tvingar bort desktopinterfacet och att man på det sättet blir väldigt anti allt som har med 8an att göra, de har totalt bommat att visa på verkliga fördelar med interfacet och om man testar det själv så upplever man mest problem och ser väldigt få fördelar med det i det skick det levereras, tycker man illa om 8an på deskop så undviker man det på telefoner och plattor också eftersom de inte kan erbjuda nått bättre än det som redan finns, på desktop är ju touchinterface nytt och man kan ju debattera nyttan, men på handhållna enheter finns det välfungerande konkurrenter och för att slå sig in där så måste man vara bättre.
Sedan är det kanske också en fråga om att några av de potentiella kunderna kanske inte vill att allt ska integreras av en kommersiell aktör i ett slutet system som de styr som de vill, att lägga alla ägg i samma korg kan vara mycket dumt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Att "ingen" köper Windows 8 är väl lite att ta i. Windows 8 är ändå det bäst säljande OS:et nu, alla kategorier (möjligtvis inte om man räknar alla billiga Android-enheter men de är inte riktigt jämförbara). Däremot har det inte motsvarat hårdvarutillverkarnas (högt uppskruvade) förhoppningar om att det skulle vitalisera PC-marknaden och vända den nedåtgående trenden.

Hårdvarutillverkarna har dock en tendens till att sätta stor tilltro till att nästa version av Windows ska rädda dem när de enda som kan göra det är dem själva (de klagade rätt ordentligt på att försäljningen inte motsvarade förväntningarna efter XPs release också exempelvis). De släpar fötterna efter sig och börjar först nu komma ut med datorer tänkta för W8 som fortfarande inte är särskilt genomtänkta, hade de varit redo för utmaningen och direkt hoppat på tåget och funderat ut kreativa och innovativa sätt att ta tillvara på åttans delade natur så hade kanske siffrorna sett annorlunda ut. Istället släpper de laptop/tablet datorer med vändbara skärmar av olika typ där det enda de har gemensamt är att de inte fungerar särskilt bra. De bästa hybrid-modellerna är idag IdeaPad Yoga (där tangentbordet är exponerat på baksidan när man använder den som tablet) och Dell XPS 12 (där skärmen vänds runt i en fast ram), knappast några under av innovation eller användbarhet. Jag tror att tillverkarna ganska snart kommer att komma på bättre lösningar för detta och att det kanske kan vända, eller åtminstone bromsa, trenden.

Självklart handlar det om att MS känner konkurrensen från enklare enheter med Android eller IOS. Väldigt många användare har gått över till att göra delar av deras IT-handhavande på sådana enheter och det är klart att det påverkar MS intäkter, de flesta hushåll har en relativt begränsad IT-budget exempelvis och då är det lätt att skjuta upp dator-uppgraderingar på framtiden när alla i familjen vill ha surfplattor och smartphones. Vad jag tror MS hoppas på (och det kan vara så) är att dessa personer ska inse att dessa plattor är för begränsade för att vara de enda enheterna i ett hushåll och om alternativen man står inför är en dator och exempelvis en Ipad eller en W8-platta som kan kopplas in till skärm och tangentbord och bli en dator så framstår MS alternativ som både smidigare och mer prisvärt.

Artikeln du tar upp från Nielsen group har redan behandlats ett antal gånger men vi kan ta det igen. Mycket av kritiken den ger handlar om Discoverability och den har de ju i viss mån rätt i. Discoverabilityn i åttan är lägre än tidigare versioner (om än ganska marginellt), främst i "metro" men i viss mån även på skrivbordet även om nya start är en rejäl förbättring i just den bemärkelsen, men användarvänlighet handlar om så mycket mer än discoverability. Exempelvis är Consistency också väldigt viktigt, alltså principen att en viss aktion eller ett visst element i gränssnittet ska finnas på samma plats och göra samma sak oavsett var i gränssnittet man befinner sig, Charms är exempelvis en klar förbättring i den aspekten då de alltid är på samma ställe och gör (ungefär) samma saker. Affordance är en annan aspekt som de har fått en del kritik för men nästan all av den kritiken bottnar i att man inte riktigt har koll på begreppet Affordance och tolkar det som typ "mer skeumorfism" när det inte alls är vad det handlar om. Affordance säger inte att en knapp måste se ut som en fysisk knapp exempelvis bara att alla knappar av en typ ska ha samma utseende i en viss miljö, och Windows 8 är (i mina ögon) en klar förbättring även där.

Mycket av kritiken Nielsen framför är också kritik endast mot Metro-appar på en vanlig dator och bortser helt från att användandet på en vanlig dator självklart kommer till största delen att ske i skrivbordsmiljön. Apparna är främst till för tablets och liknande enheter, det är därför de har låg informationsdensitet, körs i helskärm osv., så på skrivbordet framstår de förstås som mycket begränsade men det finns heller ingen anledning att använda dem där om man inte vill. "Live-tiles blir svårtydda om man har många", jo men varför installera en massa appar som inte ger något då? Och om man nu måste ha dessa appar varför ha Live-tiles aktivt på dem? Skulle jag installera (om de fanns) appar från Prisjakt, Inet, Komplett, Dustin osv. osv. som alla visade bildspel på deras produkter i fokus så hade det självklart varit irriterande på start men varför skulle jag ens installera en av de apparna än mindre ett helt gäng av dem? Just prisjakt är en app som skulle kunna vara användbar men om man irriterar sig på tilen så är det väl bara att sätta den till icke-live eller ta bort den från start och bara använda sök-funktionen för att söka direkt i appen. Personligen så passar det bättre att bara ha prisjakt som en sökleverantör i FF då jag ändå alltid har minst ett sådant fönster uppe men jag kan ändå se poängen med den typen av app.

Nielsen har också en historia av att fokusera väl mycket på vissa detaljer och därmed missa mycket av fördelarna hos exempelvis ett nytt gränssnitt (-s paradigm). De sågade exempelvis Ipad ganska kraftigt när den kom (vilket de dock inte var direkt ensamma om).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det stora felet är nog MS och att de tvingar bort desktopinterfacet och att man på det sättet blir väldigt anti allt som har med 8an att göra, de har totalt bommat att visa på verkliga fördelar med interfacet och om man testar det själv så upplever man mest problem och ser väldigt få fördelar med det i det skick det levereras, tycker man illa om 8an på deskop så undviker man det på telefoner och plattor också eftersom de inte kan erbjuda nått bättre än det som redan finns, på desktop är ju touchinterface nytt och man kan ju debattera nyttan, men på handhållna enheter finns det välfungerande konkurrenter och för att slå sig in där så måste man vara bättre.
Sedan är det kanske också en fråga om att några av de potentiella kunderna kanske inte vill att allt ska integreras av en kommersiell aktör i ett slutet system som de styr som de vill, att lägga alla ägg i samma korg kan vara mycket dumt.

Ja, jag tror de förlorar på de påtvingade förändringarna i W8. Själv känner jag ökat motstånd att byta till en Lumia 920 som var tanken från början, pga irritationen över vad Microsoft gör med 8.

Hade de visat tålamod, inte tvingat på folk interfaceförändringen i 8, utan låtit det få växa fram på plattor och telefoner först, och därefter introducerat gemensamma nämnare och funktioner som inneburit reella fördelar, så hade de skapat en naturligt övergång där användare sett nyttan av metro, även på stationära datorer. Fortfarande borde dock gamla desktopen med startknapp funnits kvar som alternativt val, utan tredjepartsprogram.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, jag tror de förlorar på de påtvingade förändringarna i W8. Själv känner jag ökat motstånd att byta till en Lumia 920 som var tanken från början, pga irritationen över vad Microsoft gör med 8.

Hade de visat tålamod, inte tvingat på folk interfaceförändringen i 8, utan låtit det få växa fram på plattor och telefoner först, och därefter introducerat gemensamma nämnare och funktioner som inneburit reella fördelar, så hade de skapat en naturligt övergång där användare sett nyttan av metro, även på stationära datorer. Fortfarande borde dock gamla desktopen med startknapp funnits kvar som alternativt val, utan tredjepartsprogram.

En annan intressant vinkel på det är den teknikutveckling som håller på att ske, vi kommer i vår nära framtid troligen att övergå från att använda portabla enheter enbart portabelt, de blir den intelligenta delen i desktopsystem för kontorsbruk med de dockningar som är på gång och troligen kommer att explodera när 802.11ad kommer ut på allvar, MS går åt andra hållet när det gäller interfacen, istället för att introducera ett interface med tyngden på desktop som samtidigt fungerar portabelt så pushar de ett touchinterface till desktop, framtiden är troligen att vi kommer att köra med "fullstora" skärmar och tangentbord och möss på "telefoner" snarare än touch på desktop när vi är hemma eller på kontoren.

Med dockor blir det inte heller omöjligt att vi får betydligt mer strömkrävande cpuer, för det är inga problem om en dockad telefon drar 20W i dockan och kikar man på vad intel verkar hålla på med så kan det kanske komma sånna cpuer från dem, nån sak som ger "tillräcklig" prestanda portabelt för slösurf och kommunikation men som kan köras med samma prestanda som en x86 kontorsmaskin har idag när den är dockad och kan dra mer ström.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En annan intressant vinkel på det är den teknikutveckling som håller på att ske, vi kommer i vår nära framtid troligen att övergå från att använda portabla enheter enbart portabelt, de blir den intelligenta delen i desktopsystem för kontorsbruk med de dockningar som är på gång och troligen kommer att explodera när 802.11ad kommer ut på allvar, MS går åt andra hållet när det gäller interfacen, istället för att introducera ett interface med tyngden på desktop som samtidigt fungerar portabelt så pushar de ett touchinterface till desktop, framtiden är troligen att vi kommer att köra med "fullstora" skärmar och tangentbord och möss på "telefoner" snarare än touch på desktop när vi är hemma eller på kontoren.

Fast det där är ju bara subjektiva åsikter. Det finns inget som säger att MS lägger tyngden på Metro, självklart är det mer medial fokus på det nu då det är den stora nyheten men i OS:et så är ju fortfarande skrivbordet väldigt mycket i fokus. Man kan lätt helt undvika alla MUI-appar men det är omöjligt att helt undvika desktop exempelvis, till och med på Windows RT.

Citat:

Med dockor blir det inte heller omöjligt att vi får betydligt mer strömkrävande cpuer, för det är inga problem om en dockad telefon drar 20W i dockan och kikar man på vad intel verkar hålla på med så kan det kanske komma sånna cpuer från dem, nån sak som ger "tillräcklig" prestanda portabelt för slösurf och kommunikation men som kan köras med samma prestanda som en x86 kontorsmaskin har idag när den är dockad och kan dra mer ström.

Nja, problemen med att ha "riktiga" processorer i telefonen handlar inte bara om strömförbrukning utan minst lika mycket om att det skulle vara omöjligt att kyla exempelvis en 20W-processor i ett så litet skal, det är redan ett problem i ganska många ultrabooks och de har ju mångdubbelt med volym att forsla bort värme med. Jag håller dock med om att detta är ett uppenbart steg och det börjar redan komma liknande saker, denna exempelvis, men i dagsläget är de begränsade till de snålaste Atoms som är ytterst begränsade när det gäller prestanda. Självklart kommer strömförbrukningen att fortsätta gå ner samtidigt som prestandan går upp, senaste Atom är ju ett typexempel på detta, men det gör inte att en 20W-processor inte skulle throttlas omedelbart i en telefon.

Tittar man på prestandan på dagens telefoner så ligger de sådär tio år efter datorerna, se exempelvis på GTA3 som släpptes till Android och IOS på sitt tioårsjubileum, det hade inte fungerat ens ett år tidigare för prestandan var inte där. Tittar man sen på vilka krav en normalanvändare har på prestanda så hade de flesta klarat sig rätt bra med en typ fem år gammal dator (inte för spel förstås) och då kan man ju dra slutsatsen att telefonernas prestanda kommer att vara på en tillräcklig nivå för att kunna hantera vad folk gör med sina datorer om sådär fem år. Redan idag finns förstås möjligheten att göra något liknande med Ubuntu och vissa Android-enheter, docka till stor skärm med mus och tangentbord, men prestandan följer ungefär samma kurva ändå så en telefon med Ubuntu är typ i nivå med en tio år gammal dator. Man kan förstås göra ganska mycket med den prestandan, så annorlunda var inte vår användning för tio år sedan, men kraven på flyt i gränssnittet osv. har förstås ökat ordentligt sedan dess så det är nog ganska många som hade blivit missnöjda med prestandan i en sådan lösning. Så, kanske om fem år...

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart lägger MS krutet på metro, varför har de annars förstört desktop på det sätt de gjort i 8an, och att kyla cpuer i en docka är inte nått tekniskt omöjligt, gör hela höljet värmeledande och se till att dockan även kyler höljet på telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Självklart lägger MS krutet på metro, varför har de annars förstört desktop på det sätt de gjort i 8an, och att kyla cpuer i en docka är inte nått tekniskt omöjligt, gör hela höljet värmeledande och se till att dockan även kyler höljet på telefonen.

Men att de förstört desktopen är ju en väldigt subjektiv åsikt. Jag, och många med mig, anser ju att desktopen är försiktigt förbättrad och inte alls förstörd på något sätt.

Sen är det absolut en möjlighet att kyla i dockan, men det har ju sina egna tekniska problem att komma runt, inte omöjliga dock. Men det finns fler hinder för denna vision, typ att en fullstor processor inte skulle få plats i en telefon, att de kostar mångdubbelt mer än motsvarande ARM (idag i alla fall) osv. Jag tror snarare att vägen framåt är att göra snålare och bättre typ Atoms som är mer likvärdiga med ARm vad det gäller prestanda, storlek, värmeutveckling och förbrukning men som stöder x86 med allt vad det innebär, typ som telefonen jag länkade i föregående inlägg. Det närmaste man kommer det idag utan att ge sig på riskabla flashningar och dylikt tror jag är Thinkpad Tablet 2, den är visserligen ingen telefon men den är tunn och lätt med bra batteritid och klarar riktiga program. Dock gör den låga prestandan enheten väldigt begränsad i praktiken och det går inte riktigt att komma runt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det menar jag inte. Jag menar att man kan byta fönsterhanterare, som du påstod var omöjligt. Hur gör man i Vista och frammåt? Det har jag aldrig fått att funka.

För övrigt behövs kanske inte startmenyn rent grafiskt, men dess hooks. Det är därför start8, startisback, classic shell ochandra startmenyersättare fungerar, så det vore inga som helst problem för Microsoft att låta folk få välja att köra startmenyn om de vill. De lär inte få fler som är nökda med Modern UI för att de tvingar folk att använda det. Tanken med ett gränssnitt på alla plattformar är rörande vacker i grunden, men Modern UI är en riktigt rutten implementation av det, tycker jag... och förmodligen en del andra också. De som gillar det lär ju inte gnälla, men att vi andra skall anpassa oss till ett fåtal nöjda är minst sagt tråkigt.

Byta, ja, men fortfarande bara mellan det som MS tillåter. Min poäng är att du inte kan säga att man någonsin haft full kontroll över sin dator i Windows.

Dessutom ställer jag mig frågande till om Progman kunde ersätta Explorer i XP, jag tror snarare att Progman kördes ovanpå. Men det är skitsamma, poängen är att du inte haft full kontroll tidigare heller. Hur gjorde du om du ville köra Windows XP utan att starta någon fönsterhanterare alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Byta, ja, men fortfarande bara mellan det som MS tillåter. Min poäng är att du inte kan säga att man någonsin haft full kontroll över sin dator i Windows.

Dessutom ställer jag mig frågande till om Progman kunde ersätta Explorer i XP, jag tror snarare att Progman kördes ovanpå. Men det är skitsamma, poängen är att du inte haft full kontroll tidigare heller. Hur gjorde du om du ville köra Windows XP utan att starta någon fönsterhanterare alls?

Nej, visst. Vill man ägna sig åt hårklyveri har man inte och har heller aldrig haft full kontroll, men man har i alla fall kunnat köra föregående gränssnitt ett bra tag efter att det slutade vara standard utan några större konstigheter. Och det går inte i Windows 8. Jag tycker inte att man har tillräcklig kontroll över operativet helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, visst. Vill man ägna sig åt hårklyveri har man inte och har heller aldrig haft full kontroll, men man har i alla fall kunnat köra föregående gränssnitt ett bra tag efter att det slutade vara standard utan några större konstigheter. Och det går inte i Windows 8. Jag tycker inte att man har tillräcklig kontroll över operativet helt enkelt.

Nej, inte ens i Linux har man fullständig kontroll över OS:et, heller. Att påstå det vore naivt. Inte ens Linus kan ändra i alla komponenter som ingår utan medhjälpare, även om han har en ofantlig överblick.

Däremot har man tillräcklig kontroll i Linux som enskild användare, och bra mycket mer än i t.ex. Windows 7, och än mer än i Windows 8.

Man kan byta till åtminstone fem sex fullvärdiga desktop-miljöer i Linux och vart och en av dessa går ju att "tweaka" bäst man vill.

Android är ju i praktiken en av dessa desktop-miljöer, bredvid KDE, Gnome, XFCE och LXDE, etc.

Skrivet av snajk:

Att "ingen" köper Windows 8 är väl lite att ta i. Windows 8 är ändå det bäst säljande OS:et nu, alla kategorier (möjligtvis inte om man räknar alla billiga Android-enheter men de är inte riktigt jämförbara).[...]

Självklart handlar det om att MS känner konkurrensen från enklare enheter med Android eller IOS. Väldigt många användare har gått över till att göra delar av deras IT-handhavande på sådana enheter och det är klart att det påverkar MS intäkter, de flesta hushåll har en relativt begränsad IT-budget exempelvis och då är det lätt att skjuta upp dator-uppgraderingar på framtiden när alla i familjen vill ha surfplattor och smartphones.

Alla billiga Android-enheter är fullt jämförbara med Windows 8! De säljer bättre än Windows 8 oavsett på desktop, pekplatta eller mobil och täpper tillsammans med iOS effektivt till Microsofts möjligheter att få tag på en stor svärm hungriga utvecklare.

Det är med andra ord alltså bl.a. desktop-miljön Android på Linux som har raserat möjligheten på kort sikt för Microsoft att ta platsen med mest sålda enheter på pekplattor, och på lite längre sikt kan den äta upp MS desktop-dominans också, även om det låter osannolikt idag.

Visa signatur