Snabbtitt på Intel NUC – Next Unit of Computing

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt på Intel NUC – Next Unit of Computing

Utvecklingen av tunna och kompakta datorer försiggår inte enbart på den bärbara sidan. Intels minsting NUC ska bereda väg för samma utveckling bland de stationära datorerna. SweClockers undersöker referensmodellen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet, måste jag säga. Jag själv har ingen användning av den här produkten, men jag gillar att den finns. Den kommer att kunna vara lätt att rekommendera åt andra.

Permalänk
Hedersmedlem

Cool maskin. Den är definitivt inte dålig. Och storleken är fenomenal.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på en NUC, men jag avvaktar nog tills dom blir Haswell-baserade.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

4000:- totalt för en kompetent mediaspelare då, 4900:- ca med Windows 8.

Rätt ok men inte snusbilligt precis.

Permalänk

Som en MacMini, men med windows, I like!
Har ingen användning för mer prestanda än man får av en HD4000 vad gäller grafik, så detta är helt klart intressant

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

I dagsläget känns det som man offrar för mycket prestanda och lägger för mycket pengar på att gå ner för mycket i storlek.
Om man tittar bara lite större, som den här: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti... så får man mer prestanda till ungefär halva priset med Windows, dock utan SSD, men bara något större.

Jag ser en intressant framtid för NUC, Haswell och Broadwell kommer antagligen göra den intressantare, men i dagsläget känns det inte alls värt imo.

Permalänk
Medlem

Chassit ser ut som en glassförpackning men innehållet lite trevligare

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

Avskaffa fläkten.. ge oss större varianter som är passivt kylda!

Permalänk
Medlem

Nja, väntar nog till nästa generation eller vad man ska säga. När de har gjort de där fin justeringarna som tar det ifrån en bra produkt till utmärkt produkt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scepticer:

4000:- totalt för en kompetent mediaspelare då, 4900:- ca med Windows 8.

Rätt ok men inte snusbilligt precis.

Om man klarar sig utan thunderbolt, inte behöver så mycket diskutrymme och föredrar xbmc kan man dock spara många slantar. 1200 (2100) eller så.

Skrivet av _anka_:

Avskaffa fläkten.. ge oss större varianter som är passivt kylda!

Den är dock väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Fungerar super för Windows 8 och XBMC!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är riktigt sugen på en NUC, men jag avvaktar nog tills dom blir Haswell-baserade.

Precis. Och med passiva chassilösningar plus billigare mSata SSDer så kommer det här bli väldigt intressant framåt sommaren.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

I dagsläget känns det som man offrar för mycket prestanda och lägger för mycket pengar på att gå ner för mycket i storlek.
Om man tittar bara lite större, som den här: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti... så får man mer prestanda till ungefär halva priset med Windows, dock utan SSD, men bara något större.

Jag ser en intressant framtid för NUC, Haswell och Broadwell kommer antagligen göra den intressantare, men i dagsläget känns det inte alls värt imo.

Är du säker på att den ger mer prestanda? Tittar man på passmarks hemsida så skiljer det 2 poäng mellan de båda, det vill säga ingenting. Den där Pentium har väl dessutom sämre grafik eftersom det är Sandy Bridge istället för Ivy.

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-3217U+%...
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+G630T+%...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

För dyr, drar för mycket ström, kostar för mycket.
Laddaren är enorm, mycket större än min laddare till mobil och surfplattan.

Jag hade hellre sett en <5 W TDP, ARMv7 eller ARMv8 burk i storlek som en Raspberry Pi för några hundralappar.

Synd att Raspberry Pi använder gamla ARMv6 arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Är det en barebone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Komponenterna går att hitta väldigt billigt om man kör via eBay skulle jag vilja säga.

32 gb m-sata ssd : http://www.ebay.co.uk/itm/New-SDSA3DD-032G-MSATA-32GB-Mini-SS...

295:-

Intel mini pci Wlan (n): http://www.ebay.co.uk/itm/Half-Size-Intel-5100-Wireless-N802-...

70 :-

Och sedan något random minne som inte är så fasligt dyrt här i Sverige!

Det känns ju ändå som att det inte krävs större lagring än 32gb. Som det ser ut skulle w8 bli det dyraste inköpet tillsammans med NUCen :).

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

Kan lätt tänka mig en sån här bakom TVn med en extern disk kopplad till den. Där skulle den nog göra sig utmärkt som mediaspelare.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Vad använder man en sån här maskin till? Streama Netflix? Jag har lite svårt att se vad marknaden för den är.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Detta ser riktigt nice att kanske kunna ersätta raspberry pi, dock får priset nog gå ner lite innan jag införskaffar en.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Frågan är varför jag inte kan få både thunderbolt och trådat nätverk. Jag vill inte välja.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Stora frågan för mig är om det finns någon smart lösning för fjärrkontrolls styrning.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

4000:- totalt för en kompetent mediaspelare då, 4900:- ca med Windows 8.

Rätt ok men inte snusbilligt precis.

Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz 416 kr
INTEL DC3217IYE NUC NO-OS Barebone chassis 2490 kr
OCZ NOCTI SERIES 60GB MSATA SSD 650 kr
Strömkabel 50 kr

Totalt ca 3600 kr

Väljer du köra openelec eller liknande så stannar prislappen där. Vill man absoult ha Wifi så kostar det väll 200-300 kr extra.

Skrivet av Kilroy:

I dagsläget känns det som man offrar för mycket prestanda och lägger för mycket pengar på att gå ner för mycket i storlek.
Om man tittar bara lite större, som den här: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti... så får man mer prestanda till ungefär halva priset med Windows, dock utan SSD, men bara något större.

Är de lika tysta som INTEL NUC? Såg att NUC:en fick väldigt gott omdöme av silentpcreview.com vilket borde betyda något. Jag tycker själv den är väldigt tyst men visst när den blir påfrestad så hör man den.

Skrivet av PierreB:

Chassit ser ut som en glassförpackning men innehållet lite trevligare

Hehe den är ganska mycket mindre än en glassförpackning, dessutom är den av metall så den känns verkligen gedigen. Jag håller dock med om att den inte är den snyggaste saken men tanken är kanske inte att den ska ligga framme. Man kan ju ex fästa den bak på TVn.

Skrivet av anon34034:

Avskaffa fläkten.. ge oss större varianter som är passivt kylda!

Då pratar du nog om en helt annan typ av produkt, troligen dyrare och kanske även sämmre prestanda. Som sagt, under normal användning ex Windows och XBMC så hörs den inte från soffan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Stora frågan för mig är om det finns någon smart lösning för fjärrkontrolls styrning.

Jag köra Logitech och en IR mottagare, fungerar bra förutom då det där lagget som alla Logitech kontroller har.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen det här, perfekt som HTPC om 2-3 år och Intel oppgraderar sin grafik något, samt att olika OS får ennu bättre support.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vad använder man en sån här maskin till? Streama Netflix? Jag har lite svårt att se vad marknaden för den är.

Kanske till föräldrarna som vill ha en enkelt och liten stationär dator? Kanske som dator för vardagsrummet? Kanske för XBMC eller som du säger netflix. Som jag ser det så är det just en produkt som denna som saknats.

Jag vill ha något som klarar av Windows 8 och XBMC med bravur, mer behöver jag inte och det ska vara litet och tyst.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Som en MacMini, men med windows, I like!
Har ingen användning för mer prestanda än man får av en HD4000 vad gäller grafik, så detta är helt klart intressant

fast mac mini har bluetooth, ir med fjärr, wlan, thunderolt och rj45, finns det plats till allt det i den?
det är väl bara ir med fjärr som inte finns så bra till windows pc?

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Dom kunde åtminstone haft usb3 eller e-sata så man kunde fixa hårdisk på billigare sätt än en dyr m-sata ssd. Onödigt hög prestanda för att ha som htpc oxå, annars var den liten och smidig.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

2500 spänn för barebones sen så behöves fler delar är lite prisigt med tanke på att man kan göra ett trinity system för 2200kr lätt visst tar det up mer plats men fan så mycket biligare och bättre grafic prestanda och sen är I/O porten fullt utfjärdrad

Permalänk
Medlem