Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Jag hittar inte var jag läste det nu, men jag har för mig att det var på hardforum. Möjligt att det är fixat sedan jag läste det dock, så jag kan ha fel. Kan du kalibrera färgerna på skärmen i sRGB-läge, eller är det bara i custom mode man kan det?

Edit: kan passa på att säga att sRGB-läget på min 2713 ser ut som skit. Enormt rödstick och stora ränder över hela bilden. Måste vara en defekt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej sRGB är kalibrerad från fabrik, kan inte kalibrera den. Det är dock det snyggaste läget IMO.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tyvärr så fick men exemplar med en övertänd pixel. surt...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Swec mumla ju om någon dellskärm i testlabbet, får hoppas det är denna

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Jag hittar inte var jag läste det nu, men jag har för mig att det var på hardforum. Möjligt att det är fixat sedan jag läste det dock, så jag kan ha fel. Kan du kalibrera färgerna på skärmen i sRGB-läge, eller är det bara i custom mode man kan det?

Edit: kan passa på att säga att sRGB-läget på min 2713 ser ut som skit. Enormt rödstick och stora ränder över hela bilden. Måste vara en defekt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Angående sRGB-läget så har jag testat det på alla mina skärmar jag har haft hemma. Det blir blåa streck över hela skärmen på ljusa bakgrunder o.s.v. Dock bara om jag kör med DVI. Funkar bra över HDMI och displayport har jag för mig. Testade en kollegas skärm på jobbet och han körde displayport, då fungerade det bra..
Så det är nog en defekt på alla skärmar isf.. Jag har hojtat om detta tidigare i denna tråd.. Fick dock dålig respons

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holic:

Swec mumla ju om någon dellskärm i testlabbet, får hoppas det är denna

Nah det är nog den bättre men dyrare 2713H.

Läs mer om 2713H här:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713h.htm

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Tyvärr så fick men exemplar med en övertänd pixel. surt...

Hej

Ked af at høre, at du har en pixel-fejl på din nye monitor. Du kan finde vores pixel politik her: http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/suppo...

Som du kan læse i ovenstående, er du kvalificeret for en ombytning, hvis der er tale om en lys pixel. Såfremt det er en lys pixel du har, er du velkommen til at sende mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej

Ked af at høre, at du har en pixel-fejl på din nye monitor. Du kan finde vores pixel politik her: http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/suppo...

Som du kan læse i ovenstående, er du kvalificeret for en ombytning, hvis der er tale om en lys pixel. Såfremt det er en lys pixel du har, er du velkommen til at sende mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Hej Karina
Ja det är lys pixel, närmare bestämst en röd sådan mitt i skärmen. Jag skickar PM med servicetag när jag är hemma.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag säga att jag har kraftig BLB och gul/blå ton i hörnorna i min U2713H.
Min skärm var tillverkad Okt 2012 rev A00.

Om jag bara kunde ladda (vet ej hur) upp en bild enkelt så hade jag visat er

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr bara säga att kvalitén mellan panelerna mellan u2713hm och u2713H ser ut att inte skilja sig speciellt mycket i verkligheten. Jag har 2 skärmar med extrem gul/blå ton i hörnorna på skärm 1 och skärm 2 något mindre av den blåa tonen men samma gula ton i hörnorna.

Skärm 1 är rev A00 Okt 2012
Skärm 2 är rev A01 Okt 2012

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Szajda:

Kan tyvärr bara säga att kvalitén mellan panelerna mellan u2713hm och u2713H ser ut att inte skilja sig speciellt mycket i verkligheten. Jag har 2 skärmar med extrem gul/blå ton i hörnorna på skärm 1 och skärm 2 något mindre av den blåa tonen men samma gula ton i hörnorna.

Skärm 1 är rev A00 Okt 2012
Skärm 2 är rev A01 Okt 2012

Hej

Jeg ved at du fik udbyttet den ene skærm af vores support. Har den samme problem som den originale? Hvis du ikke allerede er i kontakt med supporten, vil jeg meget gerne kigge nærmere på sagen, hvis du sender mig en privat besked med servicetags.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Tyvärr det är precis vad jag trodde att U2713H skulle vara mycket bättre än u2713HM. Dock visade sig att så var inte fallet. Hoppas Dell åtgärdar detta snarast eller så får det bli en Eizo istället.

Skärm 1
http://www.ladda-upp.se/bilder/tqowxladypfvd/

Skärm 2
http://www.ladda-upp.se/bilder/psluluvkyhitob/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har Dell sagt sitt och tycker att jag ska acceptera felet på min skärm för de anser att det är inom "working parameters" och att jag får leva med det. Trevligt kundbemötande man får som kund

Hur många av er tycker detta är okej för en U2713H som ska vara Dell's "Deluxe" Premium skärm jämfört med 2713hm skärmen.

Hur många av er anser det är okej med dessa fel? Komentera gärna!
Skärm 1
Skärm 2

Tråkigt av Dell att ha denna attityd mot kunder.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Szajda:

Nu har Dell sagt sitt och tycker att jag ska acceptera felet på min skärm för de anser att det är inom "working parameters" och att jag får leva med det. Trevligt kundbemötande man får som kund

Hur många av er tycker detta är okej för en U2713H som ska vara Dell's "Deluxe" Premium skärm jämfört med 2713hm skärmen.

Hur många av er anser det är okej med dessa fel? Komentera gärna!
Skärm 1
Skärm 2

Tråkigt av Dell att ha denna attityd mot kunder.

Hej

Jeg er ked af at høre, at supporten ikke har hjulpet dig mere med dette. Jeg har besvaret din mail, og som tidligere nævnt vil jeg meget gerne hjælpe dig med sagen.

I mailen har jeg svaret på dine spørgsmål omkring revision, og tilbudt dig en ny skærm, da jeg bestemt er enig at kvaliteten på de skærme du har, ikke er iorden.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej

Jeg er ked af at høre, at supporten ikke har hjulpet dig mere med dette. Jeg har besvaret din mail, og som tidligere nævnt vil jeg meget gerne hjælpe dig med sagen.

I mailen har jeg svaret på dine spørgsmål omkring revision, og tilbudt dig en ny skærm, da jeg bestemt er enig at kvaliteten på de skærme du har, ikke er iorden.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Tackar för hjälpen samt jag har svarat dig Karina via mail att du kan skicka 1st ny U2713H till mig så får vi hoppas att den tredje blir bättre!
Tackar för din hjälp och din Service vänlighet stort TACK.

Visa signatur

Permalänk

Hade det inte varit för Karina här på tråden, hade Dells förtroendekapital varit noll.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Köpte mig en U2713 igår och är nöjd såhär långt faktiskt, ända jag stör mig lite på är ytbehandlingen som kan göra bilden lite konstig ibland ur vissa vinklar. Men inget jag egentligen stör mig direkt på.
Tog en bild i mörkret på skärmen, hoppas bilden duger, sägtill om ni vill ha flera bilder av något slag.
Förövrigt det lilla man ser på bilden i högra övre hörnet är inget jag tycker jag kan se med mitt egna blotta öga, utan endast kameran lyckas fånga upp det på 1/2 sekunds slutartid.
http://i.picpar.com/ab3cd0d0310f906d1723af973ff13b71c7e3fd41....

Tänkte höra vilken inställning (Contrast och Brightness) du hade när du tog bilden på skärmen. Hade jag haft en sådan skärm med det du har på en U2713H hade jag varit meganöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Hade det inte varit för Karina här på tråden, hade Dells förtroendekapital varit noll.

Kan bara instämma har fått mina nya skärm nu och det ser bra ut. håller på att utvärdera den nya och har inte hittat något märkbart än. Möjligen har denna lite er BLB. Men vill minnas att det var lite värre i början och att den efter några timmar fixade till säg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Jag har svårt att förstå hur Dell kan komma undan med detta, då det verkar som närmare 50% av alla skärmar skickas tillbaka. Om det finns personer som är inne på sin tredje eller fjärde skärm, kan man ju inte dra så många andra slutsatser.

Om Intel skulle leverera CPU:er där 50% hade defekter, Samsung leverera SSD:er där 50% skulle tappa lite data, Corsair leverera nätagg där 50% tjuter - och fortsätta med det månad efter månad utan att göra någonting åt saken - då hade vi sett krigsrubriker över hela Internet. Nu verkar närmare 50% av alla som köper Dells premiumskärmar behöva skicka tillbaka dem - och allt verkar vara frid och fröjd och alla accepterar läget. Visst är det trevligt att Dell låter användarna skicka tillbaka skärmarna, men hur många gånger ska man behöva gå med skärmen till Posten för att få ett acceptabelt exemplar?

Jag har funderat på att köpa antingen Dell U2713HM eller Dell U2713H, men avvaktar på grund av alla kvalitétsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag har svårt att förstå hur Dell kan komma undan med detta, då det verkar som närmare 50% av alla skärmar skickas tillbaka. Om det finns personer som är inne på sin tredje eller fjärde skärm, kan man ju inte dra så många andra slutsatser.

Om Intel skulle leverera CPU:er där 50% hade defekter, Samsung leverera SSD:er där 50% skulle tappa lite data, Corsair leverera nätagg där 50% tjuter - och fortsätta med det månad efter månad utan att göra någonting åt saken - då hade vi sett krigsrubriker över hela Internet. Nu verkar närmare 50% av alla som köper Dells premiumskärmar behöva skicka tillbaka dem - och allt verkar vara frid och fröjd och alla accepterar läget. Visst är det trevligt att Dell låter användarna skicka tillbaka skärmarna, men hur många gånger ska man behöva gå med skärmen till Posten för att få ett acceptabelt exemplar?

Jag har funderat på att köpa antingen Dell U2713HM eller Dell U2713H, men avvaktar på grund av alla kvalitétsproblem.

Håller med!

Jag trodde att u2713H verkligen var Deluxe och premium skärm jämfört med u2713hm som ska vara lite enklare modell. Jag kan förstå att man kanske inte kan få en u2713hm 100%, dock borde det inte vara så tycker jag, alla produkter bör vara 100% felfria.
Att sedan U2713H inte är ett dugg bättre än u2713hm i kvalitén gör mig väldigt fundersam över hur det står till hos Dell kvalitéts kontroll.
Att släppa ut skärmar U2713H som ska vara Deluxe med upp mot 50% i retur är skandal för Dell. Varför inte göra ordentligt från början Dell och ställa hårdare krav på paneltillverkaren att hålla bättre kvalité på panelerna. Annars blir betydelse av ordet kvalité värdelöst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alpha:

Hej

Jeg kan udmærket forstå din tanke, og kan informere om, at vi altid arbejder på at forbedre & udvikle vores produkter.

Hver og en sag der åbnes udfra dette problem rapporteres, så de returnerede skærme kan analyserer yderligere, når de kommer retur. Når det er sagt, er det billede vi ser på i tråden her ikke det fulde billede. Vi ser næsten kun de eksemplarer der har problemer, og udelukkende ganske få, der har fået et velfungerende eksemplar.

Vi sender tusindvis af skærme ud, og kan informere om, at det ikke er 50% der kommer tilbage. Vi snakker en meget mindre procentdel. På trods af det vil jeg naturligvis give jer ret i, at der er noget at forbedre på specifikt disse modeller, men problemet er ikke helt i den skala som afspejles her, og det er vigtigt at kende alle fakta.

Jeg beklager dybt til dem der har modtaget mindre gode eksemplarer, og alle jeg er velvidende om, er ved at få byttet skærmer. Samtidig har flere af dem på nuværende tidspunkt modtaget et velfungerende eksemplar.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej

Jeg kan udmærket forstå din tanke, og kan informere om, at vi altid arbejder på at forbedre & udvikle vores produkter.

Hver og en sag der åbnes udfra dette problem rapporteres, så de returnerede skærme kan analyserer yderligere, når de kommer retur. Når det er sagt, er det billede vi ser på i tråden her ikke det fulde billede. Vi ser næsten kun de eksemplarer der har problemer, og udelukkende ganske få, der har fået et velfungerende eksemplar.

Vi sender tusindvis af skærme ud, og kan informere om, at det ikke er 50% der kommer tilbage. Vi snakker en meget mindre procentdel. På trods af det vil jeg naturligvis give jer ret i, at der er noget at forbedre på specifikt disse modeller, men problemet er ikke helt i den skala som afspejles her, og det er vigtigt at kende alle fakta.

Jeg beklager dybt til dem der har modtaget mindre gode eksemplarer, og alle jeg er velvidende om, er ved at få byttet skærmer. Samtidig har flere af dem på nuværende tidspunkt modtaget et velfungerende eksemplar.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Tackar för fakta och informationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Hej och stort tack för svaret.

Jag förstår att de som skriver på forum oftast är de personer som har problem, vilket inte ger en helt rättvis bild.

Samtidigt kan jag konstatera att det ändå är flera här på forumet som behövt skicka tillbaka sina bildskärmar ett antal gånger. Att man råkar ut för en dålig skärm en gång, kan förstås hända. Men om samma person råkar ut för det igen (och igen) då börjar man undra om det är mer än bara otur.

Dessutom har U2713HM funnits på marknaden i ett halvår, och dessa problem verkar kvarstå. När Dell lanserade den dyrare U2713H för en månad sedan gav det hopp om att den modellen skulle ha högre kvalité - att Dell hade lärt sig något av problemen med U2713HM. Tyvärr visade det sig ganska snabbt att flera som hade beställt den nya U2713H råkade ut för exakt samma kvalitétsproblem som U2713HM har haft det senaste halvåret.

Jag hoppas att alla förstår att jag inte är ute efter att gnälla på Dell, utan jag skriver det här för att belysa hur viktigt det är för Dell att få ordning på dessa problem. Dell gör mycket bra skärmar och jag sitter själv med en Dell U2311H som jag är nöjd med. Förhoppningsvis blir det en uppgradering till U2713HM eller U2713H vid tillfälle.

Tack!

Permalänk
Skrivet av alpha:

Hej och stort tack för svaret.

Jag förstår att de som skriver på forum oftast är de personer som har problem, vilket inte ger en helt rättvis bild.

Samtidigt kan jag konstatera att det ändå är flera här på forumet som behövt skicka tillbaka sina bildskärmar ett antal gånger. Att man råkar ut för en dålig skärm en gång, kan förstås hända. Men om samma person råkar ut för det igen (och igen) då börjar man undra om det är mer än bara otur.

Dessutom har U2713HM funnits på marknaden i ett halvår, och dessa problem verkar kvarstå. När Dell lanserade den dyrare U2713H för en månad sedan gav det hopp om att den modellen skulle ha högre kvalité - att Dell hade lärt sig något av problemen med U2713HM. Tyvärr visade det sig ganska snabbt att flera som hade beställt den nya U2713H råkade ut för exakt samma kvalitétsproblem som U2713HM har haft det senaste halvåret.

Jag hoppas att alla förstår att jag inte är ute efter att gnälla på Dell, utan jag skriver det här för att belysa hur viktigt det är för Dell att få ordning på dessa problem. Dell gör mycket bra skärmar och jag sitter själv med en Dell U2311H som jag är nöjd med. Förhoppningsvis blir det en uppgradering till U2713HM eller U2713H vid tillfälle.

Tack!

Jeg kan godt se dine synspunkter, og er bestemt også meget glad for din feedback, hvilket vi naturligvis tager til os i vores videre arbejde med nuværende og fremtidige modeller.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Visa signatur

Permalänk

Ny lev av en U2713HM Rev: A00 Dec 2012

Vad ska man säga? :no:

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Hoppar in här och frågar, hoppas det inte stör användare nämnvärt då det trots allt rör U2713HM till en viss del.

Har Dell U2412M samma problem som U2713HM, dvs problem med panelerna? Har hört folk tala mycket gott om Dells skärmar, men dessa exemplar av U2713HM som jag har sett i tråden ser ut att ha kunnat komma från forna Sovjet.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koksvinne:

Hoppar in här och frågar, hoppas det inte stör användare nämnvärt då det trots allt rör U2713HM till en viss del.

Har Dell U2412M samma problem som U2713HM, dvs problem med panelerna? Har hört folk tala mycket gott om Dells skärmar, men dessa exemplar av U2713HM som jag har sett i tråden ser ut att ha kunnat komma från forna Sovjet.

Dom använder ju inte samma panel -.-

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Dom använder ju inte samma panel -.-

Bra då fick jag svar på min fråga, tack!

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Ser inte alls bra ut, dock är det du som avgör!

Visa signatur

Permalänk

Ett av de värsta exemplaren jag sett. Dell's anseende vad gäller skärmar sjunker lägre och lägre i mina ögon. Har slutat rekommendera dem till vänner och kollegor nu, för att det ett halvår efter den här skärmen släpptes kryper fram sådana där exemplar är faktiskt kasst.

Permalänk
Skrivet av koksvinne:

Dell's skärmar är lite av ett lotteri och har så varit i några år nu. Jag rekommenderar att undvika dem, men är du inte för kräsen när det gäller BLB och färguniformitet så kanske det är något för dig. Annars skulle jag rekommendera något annat, för att sitta och byta ut skärmar är inget roligt.