Valve lanserar Steam för Linux

Permalänk
Medlem

Älskar alla som skriker att "Snart får jag kasta ut mitt windows" really ? om det är sådanna problem varför sitter ni fortfarande kvar i båten, inte så att ni måste spela om man mår såpass dåligt ni verkar göra över att köra windows.
har inte några som helst problem med att ni gillar linux men att spelen är det som gör att ni inte byter, komg igen bättre kan ni.
har själv en ubuntu server som står och tuggar 24/7 och ser både för och nackdelar med operativ systemet - precis som med windows

OT
Trevligt att steam kommer till fler operativsystem, tycker fortfarande steam är något av dem säsmsta programmen som finns. Men tjänsten de tillhandahåller är ju utomordentligt trevlig.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

När kommer nästa stora version av Ubuntu?

I april eller maj har jag för mig, version 13.04!

Skrivet av Superlight:

Får ni skriva hemsidans adress på högra sidan av bilden? Är det tillåtet?

Varför skulle dom inte få det? Syftar du på vattenstämpeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

Älskar alla som skriker att "Snart får jag kasta ut mitt windows" really ? om det är sådanna problem varför sitter ni fortfarande kvar i båten, inte så att ni måste spela om man mår såpass dåligt ni verkar göra över att köra windows.
har inte några som helst problem med att ni gillar linux men att spelen är det som gör att ni inte byter, komg igen bättre kan ni.
har själv en ubuntu server som står och tuggar 24/7 och ser både för och nackdelar med operativ systemet - precis som med windows

OT
Trevligt att steam kommer till fler operativsystem, tycker fortfarande steam är något av dem säsmsta programmen som finns. Men tjänsten de tillhandahåller är ju utomordentligt trevlig.

Det är mycket man inte måste göra som man ändå gärna gör trots vissa iritationsmoment. För många är windows ett iritationsmoment och då är det väll bra om man kan slippa det och ändå ha tillgång till sina favoritspel?

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Skrivet av MrGangBanger:

Vad är det som gör Linux så mycket bättre än Windows?

• Fokus ligger på valfrihet istället för att dumförklara och låsa in användare.

• Det kostar inte pengar att uppdatera när nya versioner släpps.

• Fritt fram att testa.

• Många program skrivna för Linux fungerar även till Windows men inte tvärtom. Säger en hel del om öppenheten bland dess användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

OT

Jaha, förstår inte din tankegång. Jag gillar inte Windows, men jag spelar. Vad menar du egentligen med "bättre kan ni"?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Får ni skriva hemsidans adress på högra sidan av bilden? Är det tillåtet?

I detta fall så har de ju(med största sannolikhet) print screenat från steam då det är en svensk sida, troligtvis inget steam har i sin press release. När de gör detta och lägger upp bilder på hemsidan så är det troligt att Swec alltid vattenmärker bilden. Inget fel i det. Hade däremot tagit bilden från en annan nyhetssida så tror jag inte att de får vattenmärka den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

OT

Om Linux hade lika stort spelutbud skulle jag gott klarat mig med nyss nämnda program. Dess ordbehandling är gott nog för mig och gratis*

*som uppmuntras via en donation ofc

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

så vitt jag ser det på den här rean, även om det är focus på sälja spelen på linux plattformen, så kan man köpa spelen och även spela på windows?
jag har ingenting emot linux, gillar det verkligen, men är gammal och svårt och lära mig nya saker, så får bli en framtida upgradering till linux, så fort vännerna hakar på å kan lära mig

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av plumblum:

OT

Finns nog rätt många som har Windows endast för spelutbudet, mig själv inkluderat. Egentligen är Windows så otroligt segt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft Linux så har inget att jämföra med, men jag gillar inte att Windows indirekt är det enda fungerande operativsystemet för en inbiten gamer som jag själv.

Hade säkert kunnat tänka mig att köra Linux, men då det mesta tenderar att vara optimerat mot just windows med väldigt dåligt grafik/spel-stöd till Linux som följd, så blir det helt enkelt att man använder Windows ändå. Monopol är aldrig bra.

Bra att Valve jobbar på att slå sig in till Linux.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Blir en födelsedags present ála Postal 2, bästa spelet genom tiderna!

Citat redigerat
Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Tips: Alla vänner till Linux. Om ni vill prova ett lätt användarvänligt linux os, prova gärna LuninuxOS. http://luninuxos.com/

Du stavade Linux Mint fel

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Tips: Alla vänner till Linux. Om ni vill prova ett lätt användarvänligt linux os, prova gärna LuninuxOS. http://luninuxos.com/

Nej tack jag är väldigt nöjd med Ubuntu 12.04

OnT:

Bytte till Linux på laptopen för några månader sen. Är ingen monsterlaptop utan mest för kodning, surfning och skrivande. Är väldigt glad för Steam och alla indiespel jag kan lira på småtimmarna. Stordatorn hemma i sovrummet får fortsätta vara Windows. Den är enbart för lek och på det området lär Windows vara ohotad ett tag till. Drömmen vore att spel till dator blir som spel för konsoller - där dom alla flesta spel släpps till flera plattformar och inte bara en.

Permalänk
Avstängd

Trevligt!

Härlig satsning från Valve!

Snart kommer det väl ännu fler spel till Linux på Valve, och snart kommer väl en 64-bit Steam klient, och snart kommer väl Steam till fler Linuxdistributioner.

Prestandan för spel i uppkommande Ubuntu 13.04 Raring Ringtail kommer att bli ännu bättre. Förbättringar i Compiz, samt open source drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Vore skönt om man kunde dissa Microsoft helt och hållet i en snar framtid.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

• Fritt fram att testa.

• Många program skrivna för Linux fungerar även till Windows men inte tvärtom. Säger en hel del om öppenheten bland dess användare.

*Berätta vad "låsa in" innebär i Windows rent specifikt, vad för problem uppstår?
*Windows kostar inte för uppdateringar heller, dessutom uppdateras det ofta vilket är bra. (En helt ny Windows version kostar dock men det är ingen uppdatering)
*Handlar väl om vad utveklara väljer för plattform att skapa sitt program för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Vanlig version. Ubuntu 13.04 - 25 april 2013.

Version med förlängd support blir troligtvis Ubuntu 14.04 - 24 april 2014

Ska bli kul att prova 13.04 då som inte är allt för långt bort

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Snart kanske man kan överge Windows då

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

så vitt jag ser det på den här rean, även om det är focus på sälja spelen på linux plattformen, så kan man köpa spelen och även spela på windows?
jag har ingenting emot linux, gillar det verkligen, men är gammal och svårt och lära mig nya saker, så får bli en framtida upgradering till linux, så fort vännerna hakar på å kan lära mig

Jo, man behöver bara köpa spelet en gång för att få det till flera operativsystem.

Själv drog jag ner det på laptopen och köpte två spel direkt (Book of Unwritten Tales och Bastion), och fler skulle det bli om inte datorn vore så slö...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt, då kanske Linux har mognat som spelplatform den dagen man går ifrån Win7 vid nästa datorköp om några år:D

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

När kommer nästa stora version av Ubuntu?

För ungefär 9 timmar sedan. Den version som rekommenderas är Ubuntu 12.04 och igår släpptes en "punkt-uppdatering" 12.04.2 med uppdaterad linux-kärna och stöd för nyare hårdvara. Jag rekommenderar denna istället för 13.04 som kommer i april då Valve har sagt att de prioriterar Long Term Support (LTS) releaserna vilket 12.04 tillhör.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-announce/2013-Februa...

Hoppas verkligen att CS:GO släpps för linux snart, det tillsammans med Day of defeat är de spelen jag längtar efter till Linux.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

*Berätta vad "låsa in" innebär i Windows rent specifikt, vad för problem uppstår?
*Windows kostar inte för uppdateringar heller, dessutom uppdateras det ofta vilket är bra. (En helt ny Windows version kostar dock men det är ingen uppdatering)
*Handlar väl om vad utveklara väljer för plattform att skapa sitt program för...

Mellan 1997-2005 hade Microsoft Windows cirka 97% av persondatormarknaden, vilket hade sin grund i flera olika saker.

Inlåsningsfaktor 1: Active Directory. För att stärka sin position ytterligare släppte Microsoft år 2000 Active Directory, en katalogtjänst som visserligen byggde på standarder som LDAP, DNS, DHCP, Kerberos och så vidare, men hade modifierats bara liiite för att inte vara kompatibelt med sina öppna motsvarigheter. Standarderna var öppna specifikationer, men inte Microsofts implementationer, vilket effektivt gjorde att alla konkurrenter utestängdes. Det är först nu, vintern 2012/2013 som Samba4 lyckats implementera Microsofts föredetta stängda standarder, som öppnats upp pga en EU-dom.

Microsoft Office är en annan inlåsningsfaktor. .DOC-formatet är en de facto-standard numera eftersom Microsoft med diverse tveksamma metoder konkurrerat ut alla andra kontorsprogramvaror. Det var först när OpenOffice släpptes som öppen källkod och inte kunde hanteras av Microsofts vanliga fulspel som de fick någon egentlig konkurrens. När OpenOffice väl kunde läsa DOC-formatet lika bra som MS Office, byttes filformatet ut mot ytterligare en stängd variant, nämligen OOXML eller .DOCX som det sparas som, vilket inte något konkurrerande kontorsprogram kunde läsa fullt ut. Inlåsning igen.

Exklusivavtal med PC-leverantörer. I princip har Microsoft sagt åt OEM-leverantörer att om ni ska få tillgång till vår programvara till bra pris, eller få den över huvud taget, så ska ni inte erbjuda något konkurrerande operativsystem. Som exempel från 90-talet började IBM konkurrera med sitt operativsystem OS/2, och blev straffade av Microsoft med att inte få tillgång till Windows 95 förrän några timmar innan det lanserades, medan andra leverantörer fick det månader i förväg. En annan leverantör som erbjöd dual-boot med BeOS, fick besök av Microsofts advokater strax innan lansering. Deras kunder fick en dator med 80 Gbytes hårddisk men med bara en enda synlig partition på 40 Gbyte. Den med Windows.

Dessa tre i kombination har gjort att Microsoft kunnat hålla ett nära nog monopol på PC-marknaden.

Vill man läsa mer kan man göra det här.

EDIT: Bästa sättet att testa inlåsningseffekterna är kanske att försöka klara sig i 30 dagar i exempelvis Ubuntu och se om/hur man begränsas i sitt dagliga liv. Det finns mängder av små irritationsmoment man kan stöta på. eLegitimation, offentliga dokument, etc. Det har blivit mycket bättre än för bara några år sedan, men så ser man ju också att marknaden luckras upp och blir mer konkurrensutsatt sedan några år. Så länge man lever inuti Windows-bubblan ser man det inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oh, goodie. synd att det helt saknas spel i pingvinavdelningen bara..

Skrivet av RobCar:

att låsa in sig betyder att du blir för hemmavarande med nått som inte garanterat kommer finnas kvar, eller förändras på ett sätt du inte klarar av. (case in point, Windows 8 för många)

uppgradering skulle det nog varit, de kostar på Linux i de fall där de kostar. men frekvensen i uppdateringar kommer nog Linux ligga före på, det dimper ner dagligen i stort sett för de större diskarna.

Skrivet av FribBe:

Betydligt resursnålare än Windows. Mindre overhead, OpenGL. Slippa Microsoft helt!

njae, Ubuntu som är det rekommenderade av Valve har krav liknande Windows samtida.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGangBanger:

Vad är det som gör Linux så mycket bättre än Windows?

Mentaliteten mest av allt.

Designad av folket för folket. Inte av något vinstdrivet storföretag som pissar på småkonsumenterna.
Opensource, även du kan bidra till med utvecklingen, om inte kodande så felrapporter etc, alla hjälps åt för att göra det bättre.

Permalänk
Medlem

Microsoft retar upp många av sina kunder med Windows 8

Kunderna säger att om bara spel hade funkat smärtfritt till Linux hade de gärna bytt till Linux

Nu är det upp till bevis.. Säkert är att en del byter. Speciellt idag när alla kan "leka runt" virtuellt tills man är "trygg" i det nya systemet.

Oavsett vad man gillar, eller ogillar, så ligger en MYCKET spännande tid framför oss!

Om man bytt till linux för spel faller det ju sig naturligt att man får upp ögonen för andra saker också. Det här var bästa nyheten sedan "Windows 8 når knappt över 2% i netapplikations Januarimätning"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

• Fritt fram att testa.

Utökar den där listan lite grann

• Bättre filhierarki (http://redhatlinux4u.files.wordpress.com/2013/01/linux_file_s...)

• Central(a) repo(s) för all programvara, dvs alla program du kan tänkas behöva finns att tillgå genom en pakethanterare (t.ex. Synaptic Package Manager)

• Resurssnålt

• Presterar generellt bättre än Windows

• Galet stort urval av program

Finns självklart några nackdelar också, t.ex. att program inte har mognat lika bra som deras motsvarighet på Windows (jämför t.ex. MonoDevelop och Visual Studio), och att X.org borde ersättas snarast, men det kommer Wayland antagligen fixa inom ett par år.

Permalänk
Medlem

kanon bra, MEN de har bara debian packat skiten, inga rpm´s för RedHat baserade Linux Distar än så länge.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte detta Windows-hat längre. Har man en halvdan dator 2013 så är det ju fan inget problem att driva Windows utan några som helst problem och det är knappast svårt att använda. Att det inte är gratis kan jag väl köpa men ordentliga grejer kostar pengar. Jag antar dock att jag som systemtekniker har blivit påverkad av hur bra Microsofts enterprise-lösningar fungerar tillsammans, något som knappast kan sägas för flera av deras konkurrenter.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag förstår faktiskt inte detta Windows-hat längre. Har man en halvdan dator 2013 så är det ju fan inget problem att driva Windows utan några som helst problem och det är knappast svårt att använda. Att det inte är gratis kan jag väl köpa men ordentliga grejer kostar pengar. Jag antar dock att jag som systemtekniker har blivit påverkad av hur bra Microsofts enterprise-lösningar fungerar tillsammans, något som knappast kan sägas för flera av deras konkurrenter.

Något generellt Windows-hat har jag aldrig upplevt. Ett direkt hat mot Vista och senare Windows 8 har jag upplevt, både privat och på jobbet, men inte mot Windows generellt.

Att "ordentliga grejer" måste kosta pengar håller jag inte alls med om. Det kan vara så att många drar paraleller mellan "ordentliga grejer" och "kompatiblelt med Microsoft", men då är man redan inne på fel spår. Microsoft gör det ju inte direkt lätt med kompatibiliteten och det känns fel att Microsoft skall få sätta ribban för vad som är "ordentliga grejer" genom att göra det svårt för andra att uppnå kompatibilitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

njae, Ubuntu som är det rekommenderade av Valve har krav liknande Windows samtida.

det är lite mer än bara rekommenderat, steam_for_linux.deb funkar inte i RH baserade Linux distar, det är det negativa med Linux finns för mycket "avarter" av OS:et. jag gillar verkligen inte Ubuntu (fråga mig inte varför ) utan fastnat rätt hårt för RedHat baserade DeskTop OS så jag behöver *.rpm packtering av steam

fanns förut ett steampack som någon hade gjort till RH baserade OS, men de blev tydligen slagna lite på fingrarna av Steam/Valve för det å den försvann från nätet rätt omgående.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.