Skrivet av Sneaky:
Tycker kritiken tvärtom framstår som hårdare när man läser källorna, och dina artiklar säger inte direkt emot den, snarare bemöter de inte största delen av argumenten, håller med om en del, och kommer med svepande formuleringar om att folk nog lär sig vartefter.
Artiklarna motsäger inte kritiken i sig de bara visar på dess irrelevans. Nästan all kritik från Nielsen och mycket av resten handlar om att Windows 8 har en inlärningskurva. Det är inget konstigt, vill man förändra ett gränssnitt så kommer folk att bli förvirrade första gången de använder det (detta speglas också i exempelvis Nielsens inledande kritik av Ipad). Det säger dock inget om hur de känner den tionde gången eller för den delen den tusende eller miljonte gången de ska använda gränssnittet. Vi har de senaste åren fått en väldig fokus på Affordance och Discoverability inom interaktionsdesign men interaktionsdesign och användarvänlighet handlar om väldigt mycket mer än så, speciellt för en så komplicerad produkt som ett OS. Märk dock att jag inte anser att åttan är särskilt dålig på detta utan bara att det är en såpass stor förändring att det skulle vara omöjligt att genomföra utan att förändra gränssnittet till viss del. Snarare anser jag att de har lyckats genomföra en jätteförändring av plattformen utan att göra några större gränssnittsförändringar för gamla användare och utan att tappa bakåtkompabilitet eller liknande, något som jag tycker är ganska imponerande.
Edit:
Citat:
Temat är definitivt bättre, det håller jag också med om. Du vet mycket väl att kritiken inte gäller temat, utan interaktionsdesignen.
På vilket sätt? Jag har pluggat en hel del interaktionsdesign och jag anser att åttan enligt de flesta kriterier är ett framsteg gentemot sjuan. Det beror förstås på vad man väljer att fokusera på men det är som sagt ett OS och ska inte ha samma fokus på exempelvis Affordance som ett simplare system, exempelvis en bankomat eller SJ´s webbsida för biljettbokning.
Citat:
Att förändringarna i det nya OS:et inte tillför någon funktionalitet, känns osmidiga att använda samt är dåligt integrerade med desktopen ser inte jag som ett framsteg. Att man sedan skulle kunna vänja sig vid detta om man var tvungen är beside the point. Man kan vänja sig vid att använda windows mobile 6.1 eller gamla versioner av Symbian också, men jag använder hellre nyaste versionen av Android eller IOS, för att interaktionsdesignen är bättre där.
Så åttan tillför inte någon funktionalitet? Jag råder dig att titta på denna tråd.
Citat:
Här är ett tidigare inlägg där jag förklarar vad jag vill ändra på i Windows 8.
1. Tona ner Metro. Tona ner personlighetsklyvningen. Bytet mellan de två olika miljöerna känns varken naturligt eller smidigt. Metro tar för stor plats, och verkar inte höra ihop med resten. Centrera desktop-os:et runt desktopen. Tryck ut Metro i bakgrunden och anpassa till en PC-miljö. Om det sedan gör att desktopen blir lite mer lik Metro kan jag väl ta det, men för guds skull, miljöerna måste integreras med varandra.
Tänk på metro som en större (bättre?) startmeny så tror jag allt faller på plats.
Citat:
2. Ha en och samma interaktionskonvention för hela operativsystemet. Samma gester för scrollning överallt t ex. Samma sätt att stänga program. Win8 behöver verkligen harmoniseras.
Hur menar du att gesterna skiljer sig? Scroll exempelvis fungerar på samma sätt för mig oavsett om jag är i en app eller ett program, samma med charms-gesten. Sen att apparna har tillgång till fler gester än de vanliga programmen är inte så konstigt då de till skillnad från de vanliga programmen är tänkta att användas med touch-skärm. Det är heller inte tänkt att man ska stänga av appar utan det ska Windows sköta själv, som på Android eller IOS. Vill man ändå det så fungerar samma sätt som för vanliga program utom kryss-knappen i hörnet eller högerklick i aktivitetsfältet för apparna har ju ingen sådan/visas inte där, Alt+F4 fungerar exempelvis utmärkt.
Citat:
3.Se över input för touchpad. Detta fungerar dåligt och bygger på en sammanblandning av metaforer, dvs pad:en ses som en liten touchskärm, vilket gör att ens input hela tiden misstolkas, exvis kantsvepgesterna.
Jo här finns det definitivt rum för förbättring. Jag tror dock att mycket av problemen här beror på att datortillverkare lägger så lite fokus på drivrutinerna för pekplattorna. Installerar man exempelvis Synaptics egna drivrutiner istället för exempelvis HPs så brukar allt fungera mycket bättre. Väljer man en dator från en tillverkare/serie som har lite mer fokus på användarupplevelsen snarare än bara siffror så brukar det fungera ganska bra från början.
Citat:
4. Alla inställningar måste vara på samma ställe.
Jo, jag håller till viss del med om detta också. Kontrollpanelen borde vara mer integrerad med inställningscharmen. Dock tycker jag det är ett rejält steg i rätt riktning att låta program (dock bara MUI-appar hittills) ha inställningarna i Charms så slipper man hålla ordning på vart i varje program inställningarna för det programmet ligger. Jag kan också se fördelen med att låta en del inställningar vara åtkomliga utan att behöva gå via desktopen om man exempelvis sitter med en tablet, men också att det hade varit svårt att få in alla inställningar i ett tablet-vänligt gränssnitt.
Windows har ganska länge (alltid?) delat upp inställningarna, en del var åtkomliga via kontrollpanelen, andra fick man gå via administrationsverktyg för att komma åt och ytterligare andra var endast åtkomliga via registret eller powershell. Alltså använde vanliga användare på sin höjd kontrollpanelen, mer erfarna gav sig djupare in i kontrollpanelen till administrationsverktygen och liknande och "power-users" använde powershell eller registret. Nu har de liksom lagt till en ännu lägre nivå av inställningar för en ny grupp användare: de som främst använder datorn som en tablet eller med MUI-appar. Sen kan man självklart diskutera vilka inställningar de har lagt vart, en del av det i kontrollpanelen borde vara åtkomligt från charms-inställningarna och tvärtom. Sen vet jag inte varför de inte vill duplicera inställningar i båda miljöerna, det kanske hade varit förvirrande men jag tror ändå det är mindre förvirrande än att vara i kontrollpanelen och vara tvungen att gå till charms för att ändra någon liten grej.
Citat:
5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.
Fast det är ju motsatsen till hela tanken med apparna. De ska vara simpla program som är sandboxade och inte har tillgång till filsystemet eller nåt alls utom precis vad de behöver. Att de låter browsers installera både app och program på en gång är en kompromiss som jag inte hade gjort, det förvirrar bra mycket mer än det hjälper, speciellt med tanke på att de är de enda apparna man (på ett enkelt sätt) kan installera utanför butiken. I övrigt finns det inte så många program som finns både som app och skrivbordsprogram och i de fall det finns så använder de ofta någon form av molnlagring så att man kommer åt sina filer oavsett, exempelvis OneNote eller Evernote.
Fortfarande tror jag dock att de flesta användare som inte förstår sig på appsystemet skulle göra bäst i att bara strunta i det, avinstallera eller unpinna alla appar som de inte använder och bara använda Windows som de använde tidigare versioner. Det är exempelvis ytterst sällan jag använder en app, däremot gillar jag att ha väder och dylikt direkt i start så jag har kvar de apparna, men att sitta i appar och jobba gör man inte på en vanlig dator. Jag skulle kunna tänka mig att exempelvis på jobbet jobba i desktop och sen kanske använda lite appar när jag behöver ta en paus, idag öppnar man kanske ett nytt browserfönster för samma sak men apparna hade mycket väl kunnat fungera istället för slösurf. Men som sagt, en vanlig Windowsanvändare på en vanlig dator har ytterst lite att hämta i apparna.
Citat:
6.Om det måste finnas en charmsmeny, låt den förändras beroende på kontexten då den ju är kontextberoende. Gör den i alla fall tydligare.
Jo, absolut. Valen i charms är inte logiska i alla situationer och en ganska stor poäng med att ha fasta mjukvaruknappar i gränssnittet är ju att man kan ändra dem vid behov. Man kan också se att de har gått igenom ett antal iterationer av Charms innan de fastnade för den som det blev då den ser annorlunda ut i olika förhandsversioner och i WS2012 exempelvis. Share och Devices hade mycket väl kunnat ligga under samma rubrik exempelvis.
Citat:
7. Ha logga ut, stäng av, starta om och andra sådana alternativ lätt tillgängliga på samma ställe. Finns ingen anledning att separera dem.
Som i charms > inställningar?
Citat:
8. Tydlighet, tydlighet, tydlighet. Tydliga labels. Tydliga metaforer. Göm inte grundläggande funktionalitet för användaren. Kalla inte en meny för för något helt intetsägande som "charms". I sitt nuvarande tillstånd är Windows 8 det bästa argumentet för Apple jag har sett.
Nu är vi tillbaka till Affordance igen. Gränssnittsmetaforer/skeuomorfism känns väldigt passé i dagsläget och inget jag vill ha tillbaka. En (dock en ganska liten) anledning till att jag inte klarar av Apple i längden.
Citat:
Vill lägga till att jag använder windows 8 på min laptop, med startskärmsersättare. Har stängt av hot corners och använder varken startskärm eller apps. Som sådant är det en fullt användbar om än lite underlig version av windows 7. Det som stör mig är att Microsoft så uppenbart är inne på helt fel spår, och skulle kunnat göra något som känts som en förbättring istället.
Hade du istället bara ignorerat apparna så hade du fått typ Windows 7 med en bättre startmeny. Jag förstår inte att så många inte verkar kunna hantera en meny i helskärm. Det är en meny, den är uppe bara när man använder den. Varför skulle den inte få ta upp så mycket plats som möjligt?