Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Undrar om den här snubben har sett introvideos med "It's all about the corners."

Oavsett så håller jag med om det mesta han säger.

http://www.youtube.com/watch?v=WTYet-qf1jo&NR=1&feature=endsc...

Jag hängde med fram till 6:37 eller så men då insåg jag att han faktiskt INTE fattat Win8 och gav upp. Man får gärna klaga om man vill men denna killen kommer ju med rent av felaktig information.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Jag hängde med fram till 6:37 eller så men då insåg jag att han faktiskt INTE fattat Win8 och gav upp. Man får gärna klaga om man vill men denna killen kommer ju med rent av felaktig information.

Det är väl lite där problemet ligger för många... Att de upplever gränssnitten och dess hopflätning så ointuitiva att de helt enkelt inte förstår.

Om man orkar titta på videon, eller spola till slutet, tas en viktig sak upp. Några "usability experts" hävdar att problemet ligger i att Microsoft optimerat gränssnittet för informationskonsumtion snarare än skapande, och det är inte helt lätt att ta till sig för alla.

Jag t. ex använder min PC främst som ett arbetsverktyg, och det ligger kanske något i att Windows 8 är tänkt mera som en komsumtionsplattform.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Det är väl den där med videon med flygande goblins och andra fantasifigurer? Den har redan någon postat i en Windows 8 hattråd. Den är bra löjlig.

Den stämmer ju för dom flesta Den är inte dummare än vad andra skriver i tråden att win 8 är bäst i världen.

Alla har inte samma smak. Helt enkelt alla kan inte gilla win 8. Gillar du det fine, men betyder inte att alla gör det/ska det.

Dom gjort lite för mycket ändringar och tagit bort saker som funnits sen win 95.

Jag är inte emot nytt. Men vill ha ett lätt och stabilt os att jobba på. Jag själv använder inte själva os:et så mycket som man gör med programmen, dock ska inte OS:et lägga ut snubbeltråd, så det blir svårare att komma åt det man vill använda.

Helt enkelt OS ska vara i bakgrunden så att säga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är väl lite där problemet ligger för många... Att de upplever gränssnitten och dess hopflätning så ointuitiva att de helt enkelt inte förstår.

Om man orkar titta på videon, eller spola till slutet, tas en viktig sak upp. Några "usability experts" hävdar att problemet ligger i att Microsoft optimerat gränssnittet för informationskonsumtion snarare än skapande, och det är inte helt lätt att ta till sig för alla.

Det är två lösryckta citat från två "usability experts" från samma företag, det ena långt innan lanseringen. Läser man källorna (till exempel här eller här) så framstår kritiken antingen som mycket mildare än vad citatet antyder (i fallet med Budiu) eller väldigt ogenomtänkt och förhastad (i fallet med Nielsen). Det finns mängder med artiklar som både sågar deras kritik och som håller fram W8 som ett bra exempel på gränssnittsdesign (till exempel denna eller denna). Videon har i övrigt redan sågats jäms med fotknölarna ett antal gånger.

Citat:

Jag t. ex använder min PC främst som ett arbetsverktyg, och det ligger kanske något i att Windows 8 är tänkt mera som en komsumtionsplattform.

Nej, MUI/Metro/Apparna/vad du nu vill kalla det är en konsumtionsplattform, Windows är fortfarande det mest produktiva OS:et för de flesta uppgifter, på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den stämmer ju för dom flesta Den är inte dummare än vad andra skriver i tråden att win 8 är bäst i världen.

Alla har inte samma smak. Helt enkelt alla kan inte gilla win 8. Gillar du det fine, men betyder inte att alla gör det/ska det.

Dom gjort lite för mycket ändringar och tagit bort saker som funnits sen win 95.

Jag är inte emot nytt. Men vill ha ett lätt och stabilt os att jobba på. Jag själv använder inte själva os:et så mycket som man gör med programmen, dock ska inte OS:et lägga ut snubbeltråd, så det blir svårare att komma åt det man vill använda.

Smaken är som baken, delad och vissa fall skitig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, MUI/Metro/Apparna/vad du nu vill kalla det är en konsumtionsplattform, Windows är fortfarande det mest produktiva OS:et för de flesta uppgifter, på skrivbordet.

I grundutförande så måste man endå använda och handskas med Modern UI för att kunna använda desktop. Startskärmen är en ständig påminnelse om Modern UI, något som för mig känns fel.

Nu tänker jag inte sitta här och dra en massa liknelser för det har jag redan gjort i säkert 50 minlägg vid det här laget, men tillhör man dem som inte vill ha med Modern UI att göra så känns stora delar av operativsystemet "i vägen" vilket är illa. Stör man sig inte på färggladheten, rutigheten, och allt det andra som är nytt så funkar det väl. Men jag gör det och då funkar det inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag gick tillbaka och lyssnade lite till på honom men han fortsätter ju komma med faktafel och rent trollande så jag gav upp igen.

Men det du beskriver är säkert sant, men då är vi tillbaka till vad jag sagt hela tiden, Windows 8 HAR en inlärningskurva. Men tar man sig tid att komma över tröskeln är operativsystemet inte värre att använda än andra, tidigare versioner. IMO är det faktiskt enklare på många sätt, men det kräver dock att man orkar (eller kan) lära sig grunderna. Nya användare kommer inte alls ha dessa problemen med Win8 så det är ett generationsskifte.

Metro, eller ModernUI som platform, är konsumtionsinriktat, men att använda "startskärmen" iställetför en startmeny gör Windows i sig varken mer eller mindre inriktat på skapande eller konsumtion.

Min PC, alltså, min desktop dator med dubbla skärmar osv, används endast till skapande. Jag kör Visual Studio, Photoshop och tillhörande utilities, det fungerar hur bra som helst. Min Surface RT används mest till slösurf, Facebook, shopping och dylikt - mao konsumption, men även till snabb bildbehandling eller utveckling i VS2012 (RemoteApp), även det fungerar toppen.

Men har man ett så stort hat för Windows8 kan man väl helt enkelt låta bli att uppgradera (eller nedgradera evnt nyköpta paketdatorer till 7) i stället för att sitta på forum och klaga över att startmenyn har plockats bort - det leder ingen vart, speciellt inte då det finns flertalet tredjepartslösningar som "reparerar" detta på fem minuter.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ja absolut. Vad många har insett är dock att Windows 8, i användning, är extremt likt Windows 7. Frånsett från några ytterst specifika fall (Flip-3D exempelvis) så kan man göra allt lika bra på åttan som på sjuan och i de allra flesta fall på exakt samma sätt. Mycket av förändringarna är strikt estetiska och påverkar inte funktionen alls och av resten så är den stora merparten ganska klara förbättringar. Då beaktar jag inte apparna dock, men de bör man ändå undvika på skrivbordet om man inte hittar några man verkligen gillar.

Kan man direkt gå från sjuan till åttan utan den minsta förändring? Nej självklart inte. Kan man efter en kort period vara minst lika effektiv i åttan som i sjuan? Ja, absolut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

I grundutförande så måste man endå använda och handskas med Modern UI för att kunna använda desktop. Startskärmen är en ständig påminnelse om Modern UI, något som för mig känns fel.

För att använda Windows måste man använda gränssnittsdetaljer i Windows, ja. Startmenyn kommer upp efter start exempelvis. Du behöver dock inte använda en enda app om du inte vill eller ens charms (fast charms är ganska smidiga till mycket). Startskärmen är en meny som presenterar program du kan starta, om du inte kan hantera den för att den påminner om appar du inte vill använda så får det stå för dig. För mig låter det ganska långsökt.

Citat:

Nu tänker jag inte sitta här och dra en massa liknelser för det har jag redan gjort i säkert 50 minlägg vid det här laget, men tillhör man dem som inte vill ha med Modern UI att göra så känns stora delar av operativsystemet "i vägen" vilket är illa. Stör man sig inte på färggladheten, rutigheten, och allt det andra som är nytt så funkar det väl. Men jag gör det och då funkar det inte.

Ja, vill man till varje pris och utan (bra) motivering inte ha något alls att göra med Windows nya gränssnitt kanske man inte ska köpa nya Windows (surpirse!). Vägrar man ikoner med rundade hörn kanske en Ipad är fel val också. Bryr man sig mer om vad som händer när man trycker på ikonen istället för dess designspråk så blir man säkert nöjd med vad man än väljer dock. Frågan är varför du har ett sånt hat mot ett aningen kantigare och plattare designspråk så att du inte bara väljer bort uppdateringen utan också känner dig manad att skriva hundratals inlägg om hur kasst det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att använda Windows måste man använda gränssnittsdetaljer i Windows, ja. Startmenyn kommer upp efter start exempelvis. Du behöver dock inte använda en enda app om du inte vill eller ens charms (fast charms är ganska smidiga till mycket). Startskärmen är en meny som presenterar program du kan starta, om du inte kan hantera den för att den påminner om appar du inte vill använda så får det stå för dig. För mig låter det ganska långsökt.

Ja, vill man till varje pris och utan (bra) motivering inte ha något alls att göra med Windows nya gränssnitt kanske man inte ska köpa nya Windows (surpirse!). Vägrar man ikoner med rundade hörn kanske en Ipad är fel val också. Bryr man sig mer om vad som händer när man trycker på ikonen istället för dess designspråk så blir man säkert nöjd med vad man än väljer dock. Frågan är varför du har ett sånt hat mot ett aningen kantigare och plattare designspråk så att du inte bara väljer bort uppdateringen utan också känner dig manad att skriva hundratals inlägg om hur kasst det är.

Jag tycker ditt resonemang är märkligt. Om Microsoft ändrade i Word så att "pappret" man skrev på hade knallröd bakgrund och detta inte gick att ändra, så är det ingenting som påverkar funktionaliteten, men det vore ändå relevant att "gnälla" på då det för många säkert skulle göra att de upplevde att de arbetade sämre, och fick en sämre totalupplevelse av produkten. Det går inte bara att avfärda "kosmetiska" förändringar som betydelselösa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent personligen är jag mindre intresserad av W8 förvisso fullkomligt idiotiska gränssnitts förändring. Idiotiskt för att den tillsynes inte gör något av följande:
-Ger bättre överblick
-Minskar tröskelvärdet för nya användare
-Gör en mer effektiv
Kosmetiskt tjaffs som givetvis går att komma över, men det i sig är negativt.
Det är dock för mig relativt ointressant, det som retar mig är att det prestandamässigt ligger på marginalen till att vara meningslöst. Snabbare uppstarter, lägre prestanda krav osv är givetvis bra men till skillnad från lanseringen av W7 som i 64-bits utgåvan låg helt rätt i tiden, XP och Vista 64-bit fans förvisso men det var ytterligheter som inte användes i de breda lagren.

Den stora direkta skillnaden mellan W7 och W8 blir därför intet mer än en subjektiv värdering av det grafiska. Det i sig är ett totalt misslyckande, Microsoft har släppt ett operativsystem vars största diskussionsämne är huruvida det grafiska upplevs som i förhållande till föregångaren:
- Bättre
- Sämre
- Totalt ointressant frågeställning

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Rekordmedlem

Just färgsättningen och den otydliga platta designen som tex inte alls visar vad som är klickbart är något av det allra värsta med 8an, den gör saker mycket svårare att hitta.
Jämför även idgs nyhetsbrevs nya design, det är numera mer svårläst när de verkar ha blivir mutade av ms att anamma den platta designen där allt flyter ihop, jag förmodar att strejf får det för han verka ju rätt aktiv på idg också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Jag gick tillbaka och lyssnade lite till på honom men han fortsätter ju komma med faktafel och rent trollande så jag gav upp igen.

Men det du beskriver är säkert sant, men då är vi tillbaka till vad jag sagt hela tiden, Windows 8 HAR en inlärningskurva. Men tar man sig tid att komma över tröskeln är operativsystemet inte värre att använda än andra, tidigare versioner. IMO är det faktiskt enklare på många sätt, men det kräver dock att man orkar (eller kan) lära sig grunderna. Nya användare kommer inte alls ha dessa problemen med Win8 så det är ett generationsskifte.

Metro, eller ModernUI som platform, är konsumtionsinriktat, men att använda "startskärmen" iställetför en startmeny gör Windows i sig varken mer eller mindre inriktat på skapande eller konsumtion.

Min PC, alltså, min desktop dator med dubbla skärmar osv, används endast till skapande. Jag kör Visual Studio, Photoshop och tillhörande utilities, det fungerar hur bra som helst. Min Surface RT används mest till slösurf, Facebook, shopping och dylikt - mao konsumption, men även till snabb bildbehandling eller utveckling i VS2012 (RemoteApp), även det fungerar toppen.

Men har man ett så stort hat för Windows8 kan man väl helt enkelt låta bli att uppgradera (eller nedgradera evnt nyköpta paketdatorer till 7) i stället för att sitta på forum och klaga över att startmenyn har plockats bort - det leder ingen vart, speciellt inte då det finns flertalet tredjepartslösningar som "reparerar" detta på fem minuter.

Du får det att låta som om de flesta gillar Windows 8 och har lätt att lära sig det.

Det finns dock en del saker som talar emot det.

Windows 8 har för närvarande 2% marknadsandel. Jämförelsevis hade Windows 7 runt 8% efter samma tidpunkt, trotts att Windows 8 har varit väldigt billigt att uppgradera till.

Därför är det extremt svårt att ta lovorden på allvar. Det kan helt enkelt inte stämma att de flesta föredrar Windows 8 framför Windows 7 och att Windows 8 är lätt att lära sig. Även om det vore det, vad talar för att man skulle FÖREDRA gränssnittet i Windows 8? Jag får inte ihop det.

Och som sagt. Med tanke på att Windows 8 fått en så seg start så är nog det du kallar för "gnäll" snarare normen. Det är ett diskussionsforum dessutom. Det för liksom med sig hela spektrat av åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skrivet av Ozzed:

Du får det att låta som om de flesta gillar Windows 8 och har lätt att lära sig det.

Det finns dock en del saker som talar emot det.

Windows 8 har för närvarande 2% marknadsandel. Jämförelsevis hade Windows 7 runt 8% efter samma tidpunkt, trotts att Windows 8 har varit väldigt billigt att uppgradera till.

Därför är det extremt svårt att ta lovorden på allvar. Det kan helt enkelt inte stämma att de flesta föredrar Windows 8 framför Windows 7 och att Windows 8 är lätt att lära sig. Även om det vore det, vad talar för att man skulle FÖREDRA gränssnittet i Windows 8? Jag får inte ihop det.

Och som sagt. Med tanke på att Windows 8 fått en så seg start så är nog det du kallar för "gnäll" snarare normen. Det är ett diskussionsforum dessutom. Det för liksom med sig hela spektrat av åsikter.

Du har inga som helst officiella siffror som visar att marknadsandelen är mindre än vad Win7 åstadkom inom lika lång tid. Det finns massor av statistik som extrapolerar att så är fallet, men det blir felaktigt analyserat pga att platformerna är så pass annorlunda. F.ex. finns det statistik som mätts utifrån webbrowser användning, problemet är att Win8/RT har ett app-ekosystem som i många fall plockar bort behovet för att använda en browser, speciellt på touch maskiner där Metro apparna faktiskt är bra och användbara.

Windows 8 är, för en datorovan person lika lätt, om inte lättare, att lära sig än Windows 7. Min mormor har en bärbar dator men förstår sig inte alls på "desktoppen" annat än att hon kan "starta internet" genom att dubbelklikka på en ikon där. Under julen fick hon titta på min Surface RT och frågade inte alls om hur man gjorde, utan hon var på Facebook med engång.

Det är det jag menar med ett generationsskifte, for oss gamla örnar blir det ett något annorlunda sätt att tänka men nya personer föds varje dag och de har inga som helst förutfattade ideer om Hur en dator ska fungera.

Givetvis är det ett diskussionsforum och jag har inga egentliga problem med åsikter som helt strider med mina, men jag förstår mig inte på alla de som postar hundratals poster om hur mycket windows 8 suger. Det hjälper ingenting, Microsoft lyssnar inte på det och kommer inte släppa en patch för Blue som för med sig den gamla startmenyn. Klarar man verkligen inte att komma överens med Windows 8 så låt bli att uppdatera, så enkelt är det IMO.

--edit--
Förresten är min Surface historia om min mormor inte ett ensamt exempel, det var många familjemedlemmar och vänner som fick prova en av mina Surface över jul-nyårshelgen och alla gillade det de såg. Många har nu köpt egna. Detta gäller faktiskt även två som tidigare provat Win8 på sina desktop datorer men återvänt till Win7, de provade min Surface, fick ett "a-ha moment" och har nu både köpt en Surface och uppgraderat sina datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Du har inga som helst officiella siffror som visar att marknadsandelen är mindre än vad Win7 åstadkom inom lika lång tid. Det finns massor av statistik som extrapolerar att så är fallet, men det blir felaktigt analyserat pga att platformerna är så pass annorlunda. F.ex. finns det statistik som mätts utifrån webbrowser användning, problemet är att Win8/RT har ett app-ekosystem som i många fall plockar bort behovet för att använda en browser, speciellt på touch maskiner där Metro apparna faktiskt är bra och användbara.

Windows 8 är, för en datorovan person lika lätt, om inte lättare, att lära sig än Windows 7. Min mormor har en bärbar dator men förstår sig inte alls på "desktoppen" annat än att hon kan "starta internet" genom att dubbelklikka på en ikon där. Under julen fick hon titta på min Surface RT och frågade inte alls om hur man gjorde, utan hon var på Facebook med engång.

Det är det jag menar med ett generationsskifte, for oss gamla örnar blir det ett något annorlunda sätt att tänka men nya personer föds varje dag och de har inga som helst förutfattade ideer om Hur en dator ska fungera.

Givetvis är det ett diskussionsforum och jag har inga egentliga problem med åsikter som helt strider med mina, men jag förstår mig inte på alla de som postar hundratals poster om hur mycket windows 8 suger. Det hjälper ingenting, Microsoft lyssnar inte på det och kommer inte släppa en patch för Blue som för med sig den gamla startmenyn. Klarar man verkligen inte att komma överens med Windows 8 så låt bli att uppdatera, så enkelt är det IMO.

--edit--
Förresten är min Surface historia om min mormor inte ett ensamt exempel, det var många familjemedlemmar och vänner som fick prova en av mina Surface över jul-nyårshelgen och alla gillade det de såg. Många har nu köpt egna. Detta gäller faktiskt även två som tidigare provat Win8 på sina desktop datorer men återvänt till Win7, de provade min Surface, fick ett "a-ha moment" och har nu både köpt en Surface och uppgraderat sina datorer.

Självklart måste man utgå från att statistiken representerar faktiskt användande relativt tidigare statistik.

Netapplications mäter tiotusentals webplatser, och det är inte alla websidor som har en egen app. Microsoft skulle lätt kunna stämma netapplikations om det är så att siffrorna är missvisande då de basuneras ut flitigt i diverse tekniktidningar/sidor och knappast ger bra publicitet åt ett redan trögstartat Windows 8.

Jag har aldrig sagt att det inte finns folk som gillar Modern UI, och jag har aldrig sagt att jag hatar Windows 8. Hela min grej är att jag vill ha valmöjligheten, av Microsoft, att köra det gränssnitt jag är van med, så som de har gjort innan, genom hela sin historia som företag. Att det nu tydligen är marknadsmässigt fördelaktigt för dem att ALLA, även de som ogillar det, måste köra Modern UI om de vill ha Windows 8 bryr jag mig inte ett dugg om. Det går att ha båda gränssnitten, och de kan fungera oberoende av varandra, så det irriterar mig att de krånglar till det så.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker ditt resonemang är märkligt. Om Microsoft ändrade i Word så att "pappret" man skrev på hade knallröd bakgrund och detta inte gick att ändra, så är det ingenting som påverkar funktionaliteten, men det vore ändå relevant att "gnälla" på då det för många säkert skulle göra att de upplevde att de arbetade sämre, och fick en sämre totalupplevelse av produkten. Det går inte bara att avfärda "kosmetiska" förändringar som betydelselösa.

Jag skulle nog säga att en röd skrivyta i Word skulle vara en funktionell förändring men absolut, kosmetiska förändringar kan mycket väl påverka funktion. Startmenyn är ett exempel där funktionen har förändrats i vissa situationer, om man söker efter annat än program, ska stänga av eller vill komma åt inställningarna exempelvis. Men i det mesta fungerar den precis som den gjorde innan även om den ser annorlunda ut och även de saker som har förändrats så har i de flesta fall varit till det bättre. Man kommer inte åt kontrollpanelen från start men däremot från en annan lika snabbt åtkomlig meny där det också finns en hel del andra smarta genvägar exempelvis. Jag tycker också många av deras färgval är minst sagt tveksamma men man har stora möjligheter att ställa in det som man själv vill ha det.

Sammantaget tycker jag dock att det på det stora hela är väldigt försiktiga förändringar, för mig så kändes XP som en mycket större grej. Det märks inte att man sitter i åttan vid normal användning alls om man inte letar efter detaljer som startknappen eller Aero. Å andra sidan kanske det gör överraskningen när start öppnas desto större, hade skrivbordet förändrats mer så hade kanske inte start varit lika omkastande som "alla" verkar tycka att det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag skulle nog säga att en röd skrivyta i Word skulle vara en funktionell förändring men absolut, kosmetiska förändringar kan mycket väl påverka funktion. Startmenyn är ett exempel där funktionen har förändrats i vissa situationer, om man söker efter annat än program, ska stänga av eller vill komma åt inställningarna exempelvis. Men i det mesta fungerar den precis som den gjorde innan även om den ser annorlunda ut och även de saker som har förändrats så har i de flesta fall varit till det bättre. Man kommer inte åt kontrollpanelen från start men däremot från en annan lika snabbt åtkomlig meny där det också finns en hel del andra smarta genvägar exempelvis. Jag tycker också många av deras färgval är minst sagt tveksamma men man har stora möjligheter att ställa in det som man själv vill ha det.

Sammantaget tycker jag dock att det på det stora hela är väldigt försiktiga förändringar, för mig så kändes XP som en mycket större grej. Det märks inte att man sitter i åttan vid normal användning alls om man inte letar efter detaljer som startknappen eller Aero. Å andra sidan kanske det gör överraskningen när start öppnas desto större, hade skrivbordet förändrats mer så hade kanske inte start varit lika omkastande som "alla" verkar tycka att det är.

Jag menar främst när man läser/skriver. Det som känns tröttsamt är att en del har mentaliteten "Vad gnäller du för, det blir ju fortfarande svart text på vitt papper när man skriver ut!"

Jag bryr mig inte så mycket om att Aero är borta då jag knappt använder det (kör klassiskt läge för det mesta), så jag gillar standardtemat i W8 bättre än det i W7.

Och ja, de som har problem verkar ha problem med att miljöerna känns för olika, program beter sig olika, ser olika ut osv osv... Personligen tycker jag nästan att det hade varit bättre om de slängt desktop-miljön och låtit program bli "appar" som fungerar som tidigare men i Modern UI. Det hade varit lättare att få ihop logiken. Nu råkar jag gilla desktop, men det känns som om gränssnitten trängs och konkurrerar med varandra som det är nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag menar främst när man läser/skriver. Det som känns tröttsamt är att en del har mentaliteten "Vad gnäller du för, det blir ju fortfarande svart text på vitt papper när man skriver ut!"

Tror du verkligen någon skulle säga så? Röd bakgrund för text gör att den blir svårare att se, det är inget att diskutera utan så är det. Ikoner i fri form, ikoner på kantiga tiles eller ikoner i fyrkanter med rundade hörn däremot påverkar inte produktiviteten på alls samma sätt. Kanske om man har OCD av en viss typ men då borde ju symmetrin i exempelvis startskärmen tilltala en mer än startmenyns övervikt åt vänstersidan.

Citat:

Jag bryr mig inte så mycket om att Aero är borta då jag knappt använder det (kör klassiskt läge för det mesta), så jag gillar standardtemat i W8 bättre än det i W7.

Så du håller med om att temat är bättre? Temat som man sitter i minst 99% av tiden? Men ändå anser du att gränssnittet är en sån katastrof?

Citat:

Och ja, de som har problem verkar ha problem med att miljöerna känns för olika, program beter sig olika, ser olika ut osv osv... Personligen tycker jag nästan att det hade varit bättre om de slängt desktop-miljön och låtit program bli "appar" som fungerar som tidigare men i Modern UI. Det hade varit lättare att få ihop logiken. Nu råkar jag gilla desktop, men det känns som om gränssnitten trängs och konkurrerar med varandra som det är nu.

Gränssnitten konkurrerar bara med varandra om man försöker använda dem för samma saker. Skit i apparna så behöver du inte se dem eller använd dem endast för vad de är tänkta till, konsumtion, och de vanliga programmen för vad du använde dem till innan så är det ingen konkurrens. Startmenyn är den del av gränssnittet som knyter ihop de två miljöerna men den fungerar utmärkt även utan några som helst appar (eller utan några skrivbordsprogram om man vill ha det så).

Hur menar du att program beter sig olika, ser olika ut? Vad menar du med osv. osv.? Alla mina program beter sig precis som de gjorde på sjuan och ser likadana ut förutom temat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är två lösryckta citat från två "usability experts" från samma företag, det ena långt innan lanseringen. Läser man källorna (till exempel här eller här) så framstår kritiken antingen som mycket mildare än vad citatet antyder (i fallet med Budiu) eller väldigt ogenomtänkt och förhastad (i fallet med Nielsen). Det finns mängder med artiklar som både sågar deras kritik och som håller fram W8 som ett bra exempel på gränssnittsdesign (till exempel denna eller denna). Videon har i övrigt redan sågats jäms med fotknölarna ett antal gånger.

Tycker kritiken tvärtom framstår som hårdare när man läser källorna, och dina artiklar säger inte direkt emot den, snarare bemöter de inte största delen av argumenten, håller med om en del, och kommer med svepande formuleringar om att folk nog lär sig vartefter.

Citat:

Så du håller med om att temat är bättre? Temat som man sitter i minst 99% av tiden? Men ändå anser du att gränssnittet är en sån katastrof?

Citat:

Gränssnitten konkurrerar bara med varandra om man försöker använda dem för samma saker. Skit i apparna så behöver du inte se dem eller använd dem endast för vad de är tänkta till, konsumtion, och de vanliga programmen för vad du använde dem till innan så är det ingen konkurrens. Startmenyn är den del av gränssnittet som knyter ihop de två miljöerna men den fungerar utmärkt även utan några som helst appar (eller utan några skrivbordsprogram om man vill ha det så).

Hur menar du att program beter sig olika, ser olika ut? Vad menar du med osv. osv.? Alla mina program beter sig precis som de gjorde på sjuan och ser likadana ut förutom temat då.

Temat är definitivt bättre, det håller jag också med om. Du vet mycket väl att kritiken inte gäller temat, utan interaktionsdesignen.

Att förändringarna i det nya OS:et inte tillför någon funktionalitet, känns osmidiga att använda samt är dåligt integrerade med desktopen ser inte jag som ett framsteg. Att man sedan skulle kunna vänja sig vid detta om man var tvungen är beside the point. Man kan vänja sig vid att använda windows mobile 6.1 eller gamla versioner av Symbian också, men jag använder hellre nyaste versionen av Android eller IOS, för att interaktionsdesignen är bättre där.

Här är ett tidigare inlägg där jag förklarar vad jag vill ändra på i Windows 8.

1. Tona ner Metro. Tona ner personlighetsklyvningen. Bytet mellan de två olika miljöerna känns varken naturligt eller smidigt. Metro tar för stor plats, och verkar inte höra ihop med resten. Centrera desktop-os:et runt desktopen. Tryck ut Metro i bakgrunden och anpassa till en PC-miljö. Om det sedan gör att desktopen blir lite mer lik Metro kan jag väl ta det, men för guds skull, miljöerna måste integreras med varandra.
2. Ha en och samma interaktionskonvention för hela operativsystemet. Samma gester för scrollning överallt t ex. Samma sätt att stänga program. Win8 behöver verkligen harmoniseras.
3.Se över input för touchpad. Detta fungerar dåligt och bygger på en sammanblandning av metaforer, dvs pad:en ses som en liten touchskärm, vilket gör att ens input hela tiden misstolkas, exvis kantsvepgesterna.
4. Alla inställningar måste vara på samma ställe.
5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.
6.Om det måste finnas en charmsmeny, låt den förändras beroende på kontexten då den ju är kontextberoende. Gör den i alla fall tydligare.
7. Ha logga ut, stäng av, starta om och andra sådana alternativ lätt tillgängliga på samma ställe. Finns ingen anledning att separera dem.
8. Tydlighet, tydlighet, tydlighet. Tydliga labels. Tydliga metaforer. Göm inte grundläggande funktionalitet för användaren. Kalla inte en meny för för något helt intetsägande som "charms". I sitt nuvarande tillstånd är Windows 8 det bästa argumentet för Apple jag har sett.

Vill lägga till att jag använder windows 8 på min laptop, med startskärmsersättare. Har stängt av hot corners och använder varken startskärm eller apps. Som sådant är det en fullt användbar om än lite underlig lätt uppgraderad version av windows 7. Det som stör mig är att Microsoft så uppenbart är inne på helt fel spår, och skulle kunnat göra något som känts som en förbättring istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky:

Tycker kritiken tvärtom framstår som hårdare när man läser källorna, och dina artiklar säger inte direkt emot den, snarare bemöter de inte största delen av argumenten, håller med om en del, och kommer med svepande formuleringar om att folk nog lär sig vartefter.

Artiklarna motsäger inte kritiken i sig de bara visar på dess irrelevans. Nästan all kritik från Nielsen och mycket av resten handlar om att Windows 8 har en inlärningskurva. Det är inget konstigt, vill man förändra ett gränssnitt så kommer folk att bli förvirrade första gången de använder det (detta speglas också i exempelvis Nielsens inledande kritik av Ipad). Det säger dock inget om hur de känner den tionde gången eller för den delen den tusende eller miljonte gången de ska använda gränssnittet. Vi har de senaste åren fått en väldig fokus på Affordance och Discoverability inom interaktionsdesign men interaktionsdesign och användarvänlighet handlar om väldigt mycket mer än så, speciellt för en så komplicerad produkt som ett OS. Märk dock att jag inte anser att åttan är särskilt dålig på detta utan bara att det är en såpass stor förändring att det skulle vara omöjligt att genomföra utan att förändra gränssnittet till viss del. Snarare anser jag att de har lyckats genomföra en jätteförändring av plattformen utan att göra några större gränssnittsförändringar för gamla användare och utan att tappa bakåtkompabilitet eller liknande, något som jag tycker är ganska imponerande.

Edit:

Citat:

Temat är definitivt bättre, det håller jag också med om. Du vet mycket väl att kritiken inte gäller temat, utan interaktionsdesignen.

På vilket sätt? Jag har pluggat en hel del interaktionsdesign och jag anser att åttan enligt de flesta kriterier är ett framsteg gentemot sjuan. Det beror förstås på vad man väljer att fokusera på men det är som sagt ett OS och ska inte ha samma fokus på exempelvis Affordance som ett simplare system, exempelvis en bankomat eller SJ´s webbsida för biljettbokning.

Citat:

Att förändringarna i det nya OS:et inte tillför någon funktionalitet, känns osmidiga att använda samt är dåligt integrerade med desktopen ser inte jag som ett framsteg. Att man sedan skulle kunna vänja sig vid detta om man var tvungen är beside the point. Man kan vänja sig vid att använda windows mobile 6.1 eller gamla versioner av Symbian också, men jag använder hellre nyaste versionen av Android eller IOS, för att interaktionsdesignen är bättre där.

Så åttan tillför inte någon funktionalitet? Jag råder dig att titta på denna tråd.

Citat:

1. Tona ner Metro. Tona ner personlighetsklyvningen. Bytet mellan de två olika miljöerna känns varken naturligt eller smidigt. Metro tar för stor plats, och verkar inte höra ihop med resten. Centrera desktop-os:et runt desktopen. Tryck ut Metro i bakgrunden och anpassa till en PC-miljö. Om det sedan gör att desktopen blir lite mer lik Metro kan jag väl ta det, men för guds skull, miljöerna måste integreras med varandra.

Tänk på metro som en större (bättre?) startmeny så tror jag allt faller på plats.

Citat:

2. Ha en och samma interaktionskonvention för hela operativsystemet. Samma gester för scrollning överallt t ex. Samma sätt att stänga program. Win8 behöver verkligen harmoniseras.

Hur menar du att gesterna skiljer sig? Scroll exempelvis fungerar på samma sätt för mig oavsett om jag är i en app eller ett program, samma med charms-gesten. Sen att apparna har tillgång till fler gester än de vanliga programmen är inte så konstigt då de till skillnad från de vanliga programmen är tänkta att användas med touch-skärm. Det är heller inte tänkt att man ska stänga av appar utan det ska Windows sköta själv, som på Android eller IOS. Vill man ändå det så fungerar samma sätt som för vanliga program utom kryss-knappen i hörnet eller högerklick i aktivitetsfältet för apparna har ju ingen sådan/visas inte där, Alt+F4 fungerar exempelvis utmärkt.

Citat:

3.Se över input för touchpad. Detta fungerar dåligt och bygger på en sammanblandning av metaforer, dvs pad:en ses som en liten touchskärm, vilket gör att ens input hela tiden misstolkas, exvis kantsvepgesterna.

Jo här finns det definitivt rum för förbättring. Jag tror dock att mycket av problemen här beror på att datortillverkare lägger så lite fokus på drivrutinerna för pekplattorna. Installerar man exempelvis Synaptics egna drivrutiner istället för exempelvis HPs så brukar allt fungera mycket bättre. Väljer man en dator från en tillverkare/serie som har lite mer fokus på användarupplevelsen snarare än bara siffror så brukar det fungera ganska bra från början.

Citat:

Jo, jag håller till viss del med om detta också. Kontrollpanelen borde vara mer integrerad med inställningscharmen. Dock tycker jag det är ett rejält steg i rätt riktning att låta program (dock bara MUI-appar hittills) ha inställningarna i Charms så slipper man hålla ordning på vart i varje program inställningarna för det programmet ligger. Jag kan också se fördelen med att låta en del inställningar vara åtkomliga utan att behöva gå via desktopen om man exempelvis sitter med en tablet, men också att det hade varit svårt att få in alla inställningar i ett tablet-vänligt gränssnitt.

Windows har ganska länge (alltid?) delat upp inställningarna, en del var åtkomliga via kontrollpanelen, andra fick man gå via administrationsverktyg för att komma åt och ytterligare andra var endast åtkomliga via registret eller powershell. Alltså använde vanliga användare på sin höjd kontrollpanelen, mer erfarna gav sig djupare in i kontrollpanelen till administrationsverktygen och liknande och "power-users" använde powershell eller registret. Nu har de liksom lagt till en ännu lägre nivå av inställningar för en ny grupp användare: de som främst använder datorn som en tablet eller med MUI-appar. Sen kan man självklart diskutera vilka inställningar de har lagt vart, en del av det i kontrollpanelen borde vara åtkomligt från charms-inställningarna och tvärtom. Sen vet jag inte varför de inte vill duplicera inställningar i båda miljöerna, det kanske hade varit förvirrande men jag tror ändå det är mindre förvirrande än att vara i kontrollpanelen och vara tvungen att gå till charms för att ändra någon liten grej.

Citat:

5. Låt Metroappar och desktopprogram vara samma program. Eller låt dem i alla fall kommunicera. En förändring i en metroapp ska påverka desktopappen.

Fast det är ju motsatsen till hela tanken med apparna. De ska vara simpla program som är sandboxade och inte har tillgång till filsystemet eller nåt alls utom precis vad de behöver. Att de låter browsers installera både app och program på en gång är en kompromiss som jag inte hade gjort, det förvirrar bra mycket mer än det hjälper, speciellt med tanke på att de är de enda apparna man (på ett enkelt sätt) kan installera utanför butiken. I övrigt finns det inte så många program som finns både som app och skrivbordsprogram och i de fall det finns så använder de ofta någon form av molnlagring så att man kommer åt sina filer oavsett, exempelvis OneNote eller Evernote.

Fortfarande tror jag dock att de flesta användare som inte förstår sig på appsystemet skulle göra bäst i att bara strunta i det, avinstallera eller unpinna alla appar som de inte använder och bara använda Windows som de använde tidigare versioner. Det är exempelvis ytterst sällan jag använder en app, däremot gillar jag att ha väder och dylikt direkt i start så jag har kvar de apparna, men att sitta i appar och jobba gör man inte på en vanlig dator. Jag skulle kunna tänka mig att exempelvis på jobbet jobba i desktop och sen kanske använda lite appar när jag behöver ta en paus, idag öppnar man kanske ett nytt browserfönster för samma sak men apparna hade mycket väl kunnat fungera istället för slösurf. Men som sagt, en vanlig Windowsanvändare på en vanlig dator har ytterst lite att hämta i apparna.

Citat:

6.Om det måste finnas en charmsmeny, låt den förändras beroende på kontexten då den ju är kontextberoende. Gör den i alla fall tydligare.

Jo, absolut. Valen i charms är inte logiska i alla situationer och en ganska stor poäng med att ha fasta mjukvaruknappar i gränssnittet är ju att man kan ändra dem vid behov. Man kan också se att de har gått igenom ett antal iterationer av Charms innan de fastnade för den som det blev då den ser annorlunda ut i olika förhandsversioner och i WS2012 exempelvis. Share och Devices hade mycket väl kunnat ligga under samma rubrik exempelvis.

Citat:

7. Ha logga ut, stäng av, starta om och andra sådana alternativ lätt tillgängliga på samma ställe. Finns ingen anledning att separera dem.

Som i charms > inställningar?

Citat:

8. Tydlighet, tydlighet, tydlighet. Tydliga labels. Tydliga metaforer. Göm inte grundläggande funktionalitet för användaren. Kalla inte en meny för för något helt intetsägande som "charms". I sitt nuvarande tillstånd är Windows 8 det bästa argumentet för Apple jag har sett.

Nu är vi tillbaka till Affordance igen. Gränssnittsmetaforer/skeuomorfism känns väldigt passé i dagsläget och inget jag vill ha tillbaka. En (dock en ganska liten) anledning till att jag inte klarar av Apple i längden.

Citat:

Vill lägga till att jag använder windows 8 på min laptop, med startskärmsersättare. Har stängt av hot corners och använder varken startskärm eller apps. Som sådant är det en fullt användbar om än lite underlig version av windows 7. Det som stör mig är att Microsoft så uppenbart är inne på helt fel spår, och skulle kunnat göra något som känts som en förbättring istället.

Hade du istället bara ignorerat apparna så hade du fått typ Windows 7 med en bättre startmeny. Jag förstår inte att så många inte verkar kunna hantera en meny i helskärm. Det är en meny, den är uppe bara när man använder den. Varför skulle den inte få ta upp så mycket plats som möjligt?

Permalänk
Medlem

Rimliga lösningen på det hela enligt mig, om dom tvunget skulle göra så att alla olika plattformar såg liknande ut, är att installationen känner av vad för typ av dator som windows 8 installeras på och om det är en utan touchfunktion så ska charms och hot corners vara inaktiverat som standard istället för tvärt om.
Alla gester ska även vara inaktiverade för vem fan sitter och gör gester med musen.

Sen borde datorn faktiskt automatiskt starta till desktop, utom på RT versionen naturligtvis, det om något vore mer logiskt sett till hur tidigare versioner av windows betett sig.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sneaky:

Vill lägga till att jag använder windows 8 på min laptop, med startskärmsersättare. Har stängt av hot corners och använder varken startskärm eller apps. Som sådant är det en fullt användbar om än lite underlig lätt uppgraderad version av windows 7. Det som stör mig är att Microsoft så uppenbart är inne på helt fel spår, och skulle kunnat göra något som känts som en förbättring istället.

Kloka ord

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Har stängt av hot corners och använder varken startskärm eller apps. Som sådant är det en fullt användbar om än lite underlig lätt uppgraderad version av windows 7.

Det är precis vad du kör - du har stängt av Windows 8. Kommer inte att funka i framtiden.

Citat:

Det som stör mig är att Microsoft så uppenbart är inne på helt fel spår, och skulle kunnat göra något som känts som en förbättring istället.

Alla Windows ska konvergera till till gemensam kodbas inom något år. Alla program ska gå att köra på alla Windows-devices (dvs samma programvara till Windows Phone som till desktop PC), och mobiltelefonernas små displayer innebär att man alltså inte kan ha många fönster eller andra typiska PC finesser. Programmen ska dessutom skiftas till abonnemang i molntjänster (t.ex. cripplar Microsoft det nya Office 2013 för att tvinga användare att istället köpa abonnemang till Office 365).
Folk har i tio år förutspått att stationära datorer ska dö ut. Microsoft agerar baserat på det, och använder sin dominans på PC som leverage för att slå sig in på marknaden för mobila enheter, på bekostnad av (den fortfarande mycket lönsamma) PC marknaden. Jag tror i stället att vad Microsoft gör är att begå marknads-självmord.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Har inte sett detta postat ännu: Microsoft's Windows 8 sales are big, just not big enough. Då ska man ändå veta att i windows 8:s försäljningssiffror ingår ett 617 miljoner dollars stödköp från USA:s försvarsdepartement.
Om siffrorna i den artikeln stämmer är Microsoft på väg att göra en Nokia. Helt självförvållat, enligt min mening.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Har inte sett detta postat ännu: Microsoft's Windows 8 sales are big, just not big enough. Då ska man ändå veta att i windows 8:s försäljningssiffror ingår ett 617 miljoner dollars stödköp från USA:s försvarsdepartement.
Om siffrorna i den artikeln stämmer är Microsoft på väg att göra en Nokia. Helt självförvållat, enligt min mening.

Göra en Nokia? Förstår du ens vad du pratar om? Du vet att Nokia gikk med vinst igen deras senaste kvartal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Göra en Nokia? Förstår du ens vad du pratar om? Du vet att Nokia gikk med vinst igen deras senaste kvartal?

Skickades från m.sweclockers.com

Göra en Nokia måste väl innebära att tappa sin dominans på grund av felsatsningar.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

www.windows8enterprise.com dissar Windows 7

http://www.windows8enterprise.com har en artikel "Windows 7 Is Another Reason Why Windows 8 Is Unsuccessful" där man skriver:

"Windows 7 continues to be the number one operating system in the world in terms of market share, and while latest figures show Windows 8 is also slowly gaining acceptance, it only climbs a fraction every week."

Om det fortfarande är så här segt, varför slutar de inte sälja Windows 7 direkt, typ redan i morgon?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

http://www.windows8enterprise.com har en artikel "Windows 7 Is Another Reason Why Windows 8 Is Unsuccessful" där man skriver:

"Windows 7 continues to be the number one operating system in the world in terms of market share, and while latest figures show Windows 8 is also slowly gaining acceptance, it only climbs a fraction every week."

Om det fortfarande är så här segt, varför slutar de inte sälja Windows 7 direkt, typ redan i morgon?

Jag vet inte vad som händer. Inte ett företag i helvetet tänker "uppgradera" till Windows 8 och nu blir folk på facebook förtvivlade för att de köpt en ny dator med Windows 8 och känner sig lurade. Microsoft gräver sin egen grav. Jag orkar inte ens bry mig längre. När det blir ohållbart att köra Windows 7 får jag väl lära mig Linux eller något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte vad som händer. Inte ett företag i helvetet tänker "uppgradera" till Windows 8 och nu blir folk på facebook förtvivlade för att de köpt en ny dator med Windows 8 och känner sig lurade. Microsoft gräver sin egen grav. Jag orkar inte ens bry mig längre. När det blir ohållbart att köra Windows 7 får jag väl lära mig Linux eller något.

Håller med dig till fullo, även läst allt innan du skriver, tycker du sätter huvet på spiken så att säga.
Nu när Steam börjar göra mera framsteg på linux-sidan så börjar man faktiskt bli mer lockad dit. Det enda som är "emot" nu är supporten från tillverkarna för drivrutiner för grafikkorten. Men det kanske kan lösas nu när Steam gjort ett stort framsteg "hos" Linux!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Steamboxen är väl också en sak som skulle kunna påverka utvecklingen, det skulle i princip gå att göra så att man kan bygga ihop sin spelkonsol själv och bara kör en speciell dist på den, dessutom så läste jag en artikel om apple, de har tydligen inga problem att ge sig in på spelmarknaden ganska enkelt om de vill och det kanske de gör för att konkurrera med nästa konsolgeneration, Ms verkar ju vilja trycka in 8an i xbox och skulle då apple kontra med att släppa tex en "appletv med spelförmåga" så skulle det kunna bli en käpp i hjulet för MS.
Om det blir så att man bara kan hyra mjukvaran så hoppas jag det kommer nått annat som konkurerar och att det även kommer lagstiftning som skyddar konsumenterna, men det tar nog lite längre tid.

Visa signatur