Permalänk
Medlem

Cherry MX Red frågor

Funderar på att köpa nya Corsair Vengence K95 när det kommer ut. Har kollat runt en del om hur den är och jag tycker den verkar bra.

Det jag undrar över är hur Cherry MX Red knapparna är, eftersom jag aldrig använt eller ens testat ett mekaniskt tangentbord. Jag har läst sticky tråden och kollat youtube videor där de förklarar hur de är (inget motstånd när man trycker och minimalt klick ljud).

Det jag oroar mig mest över är hur lätt-tryckta de är. När jag spelar vilar jag givetvis fingrarna på olika tangenter, och jag undrar om jag då av misstag kan råka trycka ner knappar? Är dem så känsliga? Jag har inte särskilt stora fingrar, men ändå.

Det tangentbord jag använder idag är Logitech G15. Hur stor är skillnaden mellan dem?

Permalänk
Medlem

Har röda och du kan verkligen inte trycka ner av misstag.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

När jag spelar med mitt 6Gv2 Red så vilar jag likadant som jag gjorde på mitt förra tangentbord. Det var ett sånt rubber-dome trams. Så jag skulle inte oroa mig. En sak som jag fick vänja av var dock att undvika att hålla ner mellanslag, men det var bara en vanesak. I värsta fall kan du ju gå och prova i någon fysisk butik.

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

Bästa du kan göra är nog att åka till närmsta butik som har något och knappa lite.
Men ja, de är väldigt lättryckta så det är möjligt att du kanske råkar trycka ner knappar, men bara du vet hur tunga dina fingrar är.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Kanske lite lätta att trycka ner, kommer ihåg att jag klickade fel några gånger när jag hade köpt mitt Qpad-MK 85 med röda brytare för någon månad sen men man blir van vid tangentbordet och det där är nog ingenting du ska oroa dig över.

Stavfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen inte att trycka ner av misstag och så lätta är de inte. Men jag tycker som andra redan har skrivit att du ska åka och känna i butik.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Har röda och du kan verkligen inte trycka ner av misstag.

Jag har svarta på mitt ducky och trycker ner dem av misstag

Permalänk
Medlem

Jag själv har ett Corsair Vengeance K60, lillebrorsan till K90. Och K95 ska ju vara en förbättrad version av K90, och eftersom att knapparna i K60 och K90 känns lika så rekommenderar jag verkligen detta tangentbord! Cherry MX Red switcharna är riktigt sköna, trycker nästan aldrig ner en tangent av misstag. Hände någon enstaka gång då jag precis skaffat tangentbordet. Kör på Cherry MX Red, du kommer att älska dem!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du kommer inte trycka ner knappar av misstag genom att vila fingrarna på dem, du kommer dock trycka på två knappar samtidigt ibland då du inte kommer vara van med mekaniska brytare och det är lätt att hmana mellan två knappar och därmed trycka ner båda dom samtidigt i början.

Men där gäller samma sak även på svarta, så det är bara en vanesak egentligen.

Jag har aldrig någonsin lyckats att vila på knappar så de tryckts ner av misstag iaf.

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Har röda och du kan verkligen inte trycka ner av misstag.

Wat. Det är det största problemet jag har med mitt K90. Missclickar på tangenter bredvid varandra när jag skriver och trycker ner tangenter av misstag när jag spelar när något finger vilar på dem för de är så "lätta". Har fortfarande inte lärt/vant mig nu efter ett år.
Men det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenjolov:

Wat. Det är det största problemet jag har med mitt K90. Missclickar på tangenter bredvid varandra när jag skriver och trycker ner tangenter av misstag när jag spelar när något finger vilar på dem för de är så "lätta". Har fortfarande inte lärt/vant mig nu efter ett år.
Men det är jag det.

Kan bara hålla med. Jag tycker det är väldigt lätt att trycka ner fel knapp. Det händer nästan bara när jag skriver dock, men det är nog så störande.

Om jag bara vilar fingrarna på tangenterna i spel så är det dock inget problem. Men röda kanske inte var riktigt min grej då jag mer eller mindre bara spelar LOL någon gång då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Kan bara hålla med. Jag tycker det är väldigt lätt att trycka ner fel knapp. Det händer nästan bara när jag skriver dock, men det är nog så störande.

Om jag bara vilar fingrarna på tangenterna i spel så är det dock inget problem. Men röda kanske inte var riktigt min grej då jag mer eller mindre bara spelar LOL någon gång då och då.

Samma här, MK-50 med röda brytare. Och det är absolut inte ovanligt att man trycker en massa saker man inte vill.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hucke:

Kan bara hålla med. Jag tycker det är väldigt lätt att trycka ner fel knapp. Det händer nästan bara när jag skriver dock, men det är nog så störande.

Om jag bara vilar fingrarna på tangenterna i spel så är det dock inget problem. Men röda kanske inte var riktigt min grej då jag mer eller mindre bara spelar LOL någon gång då och då.

Skrivet av LeafBox:

Samma här, MK-50 med röda brytare. Och det är absolut inte ovanligt att man trycker en massa saker man inte vill.

Det är en vanesak, ni är ovana, inte direkt så man kan kalla det en nackdel för det.
Det är som att säga att en skärm är dålig för att den inte har samma upplösning som ni hade på er gamla.

Permalänk

MX black är ett bra alternativ för dig om du är orolig för lättryckta knappar felklick.

Riktigt nöjd med mitt CM storm trigger black... tjejen har klagat lite på ljudet från knapparna men det är inget som stör mig, tvärt om, det känns skönt att både känna och höra sin egen skrift tydligt Texta och spela fungerar galant med mx black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är en vanesak, ni är ovana, inte direkt så man kan kalla det en nackdel för det.
Det är som att säga att en skärm är dålig för att den inte har samma upplösning som ni hade på er gamla.

Vi ger bara en nyans till tråden. Jag tycker att det är viktigt att lyfta fram både för och nackdelar för TS. Visst, jag kanske fortfarande är ovan efter ett halvår, men det kanske blir samma sak för TS när han köper sitt?

Men det är nog som jag sa innan. Jag är nog ingen red-typ. Har ställt in siktet på bruna brytare då jag tror att det passar mig bättre :]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hucke:

Men det är nog som jag sa innan. Jag är nog ingen red-typ. Har ställt in siktet på bruna brytare då jag tror att det passar mig bättre :]

Bruna kommer antagligen inte bli någe bättre för din del om du har problem med röda, bumpen på bruna känner man knappt och den gör inte direkt någon praktiskt skillnad.

Satsa på clears om du är sugen på att testa något som är lite mer "resistant", clears är en sjukt underskattad switch, Ducky säljer brädor med clears.

Annars om du kan använda dig av klickande switchar, så är greens ett bra alternativ, har för mig att Ducky säljer dom med inom Sveriges gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bruna kommer antagligen inte bli någe bättre för din del om du har problem med röda, bumpen på bruna känner man knappt och den gör inte direkt någon praktiskt skillnad.

Nu får jag nog inte hålla med dig, man känner av bumpen på bruna när man skriver tydligt, särskillt då jag skriver med målet att precis komma förbi bumpen istället för att bottna brytaren

Till topic:

Under de (begränsade) stunderna jag testat röda brytare har jag ofta råkat klicka på space, men om du har en svart brytare under space bör det inte vara något problem.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nu får jag nog inte hålla med dig, man känner av bumpen på bruna när man skriver tydligt, särskillt då jag skriver med målet att precis komma förbi bumpen istället för att bottna brytaren

Ja, skriver man inte på för fulla muggar så känner man ju bumpen lite, men om man öser på text så känner iaf inte jag den mkt alls.

Men å andra sidan känner man den när man kodar, så ja... det är väl en inviduell sak kanske.