Permalänk
Medlem

Skapa Youtube Kanal?

Hej allihopa! jag hade tänkt att starta en youtube kanal men jag skulle vilja få en del frågor besvarade först.

*notera att tanken är att det ska bli en mini inkomst att man tjänar pengar på ads.

1. Hur ligger det till med musik i ens youtube klipp? Som jag har förstått det så får man inte använda någons musik över huvudtaget? läser man reglerna så får det inte ens vara på musik som är någonannans i tvn i bakgrunden ens? Ändå ser man alla stora youtubare använda sig av de kända låtarna osv.

2. En liknande fråga. Vissa klipper inte små film snuttar i sina klipp där dem säger något citat eller liknande. Borde detta inte vara total förbjudet eftersom det är upphovsmaterial på hög nivå? .

3. Om man skulle vilja lägga in röst i efterhand undertiden man spelar eller gör en guide eller dylik vilket sätt är då bäst att spela in ljudet i t.ex mp3 format?

4. Vad ska man tänkte på att undvika för att ens filmer ska bli godkända att dra in pengar på via ads dvs att man uppfyller googles krav och om man inte göra det kan man då bli straffad eller endast tillsagt att ta bort videon?

Tacksam för Svar / Trendy

Permalänk
Medlem

Vad kommer din kanal handla om ? , det här med musiken tror att det är 30 sekunder som gäller, efter det så blir det olagligt.

sen så hade jackiefrags en video på youtube hur man gör med ljud och sådant, han skapade olika linjer för alla ljud (som jag förståg) och sedan i redigerings program så kunde han sänka höja eller ta bort ljud som inte ska vara med tillexempel om nån skriker på skype eller så..men kommer inte ihåg vad videon heter.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

1. Musik ska du inte chansa med, finns många bra sidor där du kan hitta royalty fri musik, typ http://incompetech.com/music/royalty-free/ eller https://machinimasound.com/ läs vad du måste göra för tillåtelse bara. Köpte Video Copilots pro scores, mycket bra royalty fri musik där med. Stora youtubare har vanligtvis någon deal genom sitt närverk eller ägaren av copyrighten.

2. Oftast helt ok, vanligtvis shower och liknande som gör det. Men då ska det vara kort och helst ha något med din egen film att göra, så ska inte contentid plocka upp det. Dumt att chansa.

3. Du kan spela in samtidigt som du spelar med Fraps, annars är audacity bra och alla finesser i film editering mjukvaran.

4. Monetizing systemet är ganska hårt om du är liten, men har du gjort en bra film brukar det inte vara något problem. Royalty fri musik kan vara svårt att få igenom till och med om du har rätt att ha den, se till att du följer deras regler. Vissa spel har också svårt att gå igenom beroende på publisher osv. Tar du dig in i ett nätverk kommer allt sånt bli busenkelt.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

1. Musik ska du inte chansa med, finns många bra sidor där du kan hitta royalty fri musik, typ http://incompetech.com/music/royalty-free/ eller https://machinimasound.com/ läs vad du måste göra för tillåtelse bara. Köpte Video Copilots pro scores, mycket bra royalty fri musik där med. Stora youtubare har vanligtvis någon deal genom sitt närverk eller ägaren av copyrighten.

2. Oftast helt ok, vanligtvis shower och liknande som gör det. Men då ska det vara kort och helst ha något med din egen film att göra, så ska inte contentid plocka upp det. Dumt att chansa.

3. Du kan spela in samtidigt som du spelar med Fraps, annars är audacity bra och alla finesser i film editering mjukvaran.

4. Monetizing systemet är ganska hårt om du är liten, men har du gjort en bra film brukar det inte vara något problem. Royalty fri musik kan vara svårt att få igenom till och med om du har rätt att ha den, se till att du följer deras regler. Vissa spel har också svårt att gå igenom beroende på publisher osv. Tar du dig in i ett nätverk kommer allt sånt bli busenkelt.

Är det riktiga Robbaz - King of sweden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Är det riktiga Robbaz - King of sweden?

Korrekt!

Permalänk
Medlem

1. Det är inte tillåtet med musik som du inte har godkännande till att använda. Prata med någon på tex Youtube och fråga om du får använda dennes musik i dina videos. Det går såklart att använda annan musik och ofta händer ingenting men när det väl skiter sig så är de tråkigt.

2. Jo absolut. Men likt med musiken brukar det inte hända någonting. Dock samma där, tråkigt om man åker dit.

3. När jag gör commentarys etc brukar jag helt enkelt spela in med den inbyggda recorden i Sony Vegas. Som Robbaz säger är även Audacity bra att spela in med. Många valmöjligheter.

4. Det är svårt att tjäna några "större" summor pengar på YT och det är egentligen när man närmar sig 100 000 visningar i månaden man kan börja känna av inkomsten. Du får det att låta lite som att du kommer göra YT för att dra in storkovan och då är det verkligen att börja i fel ände. Förövrigt, vad kommer din kanal handla om? Är det vanliga gaming vids vi pratar om?

Kan förövrigt bara nämna ett exempel angående inkomsten. Jag hade för ett par månader sedan 37 000 visningar på 30 dagar. Det jag fick ut från det var 17 $. Jag vet att jag har signat med ett partnerbolag som inte har den högsta CPM och att den nu har fördubblats för mig men det är fortfarande något att tänka på. Att det inte är några stora pengar vi pratar om.

www.youtube.com/FrolleVlogs

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

4. Det är svårt att tjäna några "större" summor pengar på YT och det är egentligen när man närmar sig 100 000 visningar i månaden man kan börja känna av inkomsten. Du får det att låta lite som att du kommer göra YT för att dra in storkovan och då är det verkligen att börja i fel ände. Förövrigt, vad kommer din kanal handla om? Är det vanliga gaming vids vi pratar om?

www.youtube.com/FrolleVlogs

Har absolut inte några planer på att ens tjäna en krona, mitt "mini inkomst" var mest som ett exempel då jag vill få kunskap inom att göra en youtube kanal

Permalänk
Medlem

En fråga till, o man spelar in med fraps. Varför måste alla klipp bli flera gig bara för en halv minuts tid? vad finns det för konverteringsprogram för att minska storleken men samtidigt mista så lite information som möjligt av orginalet?

Permalänk
Skrivet av Hawkeyee:

Fan vad fränt, jag gillar han

Ont:
Du kanske inte behöver fundera på partner nu, du kan ju vänta och se hur det går för din kanal först

Permalänk
Skrivet av Trendy:

En fråga till, o man spelar in med fraps. Varför måste alla klipp bli flera gig bara för en halv minuts tid? vad finns det för konverteringsprogram för att minska storleken men samtidigt mista så lite information som möjligt av orginalet?

Du får riktigt bra kvalité med Fraps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Har absolut inte några planer på att ens tjäna en krona, mitt "mini inkomst" var mest som ett exempel då jag vill få kunskap inom att göra en youtube kanal

Härligt, bara att köra igång!

Vad hade du tänkt dig för videos?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir väll mest League of legends klipp till att börja med

Sub gärna, ska försöka komma igång med de första klippen denna V

http://www.youtube.com/user/KuttarnTV?feature=mhee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Du får riktigt bra kvalité med Fraps

Ja men finns det något bra program man kan konvertera till i efterhand för att minska storleken?

Föresten, vilket format är bäst att ladda upp på youtube, är det mp4?

Permalänk
Skrivet av Trendy:

Ja men finns det något bra program man kan konvertera till i efterhand för att minska storleken?

Det vet jag inte.

Mp4 och wmv är rätt bra att ladda upp. Avi blir så stora och tar för lång tid för att ladda upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Större hårddiskar ;), det du vill göra är recorda, editera och rendera. Sen deletar du dina stora okomprimerade fraps klipp. Du kan såklart komprimera dem också om du vill behålla något till senare.

Wmv är ok att rendera i då filmerna blir små, kortare tid att ladda upp.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Större hårddiskar ;), det du vill göra är recorda, editera och rendera. Sen deletar du dina stora okomprimerade fraps klipp. Du kan såklart komprimera dem också om du vill behålla något till senare.

Använder du bara FRAPS eller har du testat liknande mjukvara, som t.ex. Dxtory osv? Jag är super nöjd med Dxtory, då filerna blir mindre från början, och du tappar inte kvalitet. Har även hört att Dxtory använder mer än en CPU core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Robbaz, va säger du om Dxtory? Ska väl recca lite pc-game till kanalen och har inte mycket erfarenhet. Endast använt min Elgato tidigare.

I övrigt vill jag säga grattis till den framgång du nått. Det är riktigt fränt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill hitta bra musik så fråga waterflame86 på youtube. Han gör väldigt bra musik och har bl.a. gjort glorious morning som är themet från age of war 2.

Visa signatur

/Felix