Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

När jag läser vad du skrivit så får intrycket av att du fortfarande tror att glykol förhindrar korrosion. Det gör det inte. Det främjar korrosion. Däremot tillsätter t.ex. EK andra ämnen som förhindrar korrosion till glykolen de säljer.

Det jag är ute efter är inte varför vanliga datoranvändare häller glykolbaserade tillsatser i sina vätskekylningssystem. Det jag undrar är varför tillverkarna av dessa tillsatser (t.ex. EK) använder glykol över huvud taget. Du behöver inte svara om du inte vet.

"Glykol" i vardaglig benämning hindrar faktiskt korrosion, då man oftast pratar om en färdigblandad glykollösning till bilar som innehåller anti-korrosionstillsatser. Största anledningen att tillsätta ren glykol som vissa dator-kylvätsketillverkare gör är dock för att undvika alger och liknande. Största anledningen att vanliga entusiaster använder glykol är förmodligen för att det är billigt. Oftast är en riktig kylvätska gjord för vattenkylning i datorer bättre angående korrosionshämmande egenskaper och skonsammare för gummipackningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

"Glykol" i vardaglig benämning hindrar faktiskt korrosion, då man oftast pratar om en färdigblandad glykollösning till bilar som innehåller anti-korrosionstillsatser. Största anledningen att tillsätta ren glykol som vissa dator-kylvätsketillverkare gör är dock för att undvika alger och liknande. Största anledningen att vanliga entusiaster använder glykol är förmodligen för att det är billigt. Oftast är en riktig kylvätska gjord för vattenkylning i datorer bättre angående korrosionshämmande egenskaper och skonsammare för gummipackningar.

OK, så det är för algernas skull? Om det bara vore för att minska korrosionen skulle man ju kunna nöja sig med anti-korrosionstillsatserna och skita i glykolen (i kemisk mening)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

OK, så det är för algernas skull? Om det bara vore för att minska korrosionen skulle man ju kunna nöja sig med anti-korrosionstillsatserna och skita i glykolen (i kemisk mening)

Det är åtminstone min sannolika gissning efter att ha läst otroligt mycket om olika vätskor. Du kan nog kontakta ägaren av Mayhems som gör några av de bättre kylvätskorna till datorer här om du vill ha lite säkrare svar:

http://www.overclock.net/u/202822/mayhem

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Och de egenskaperna är?

När jag läser vad du skrivit så får intrycket av att du fortfarande tror att glykol förhindrar korrosion. Det gör det inte. Det främjar korrosion. Däremot tillsätter t.ex. EK andra ämnen som förhindrar korrosion till glykolen de säljer.

Det jag är ute efter är inte varför vanliga datoranvändare häller glykolbaserade tillsatser i sina vätskekylningssystem. Det jag undrar är varför tillverkarna av dessa tillsatser (t.ex. EK) använder glykol över huvud taget. Du behöver inte svara om du inte vet.

Jag kan väl omöjligt veta varför tillverkare som ek m.f använder glykol? Men en kvalificerad gissning är att det är billigt o beprövat så de slipper göra egen research o gör bra med vinst per flaska. Vad vet jag, de kanske även är intresserade av att det inte fryser om någon lämnar datorn i en bil?

Vart köper du glykol utan korrosionshämmande tillsatser? Eller vart får jag tag på korrosionshämmande tillsatserna som privat person? Varför bemöda sig överhuvudtaget? När det finns en produkt som funkar, som dessutom smörjer pumpen o förhindrar alger.

Skriv till Ek o fråga om du vill ha svar.. Hur ska jag kunna veta exakt varför de säljer en produkt??? Varför har deras block en rektangulärformad topp, varför är radiatorerna svarta?

Även om du slår i rent (renaste mekaniskt filtrerat avjoniserat) vatten i loopen så kommer det med tiden ta åt sig joner o bli ledande igen.

Feser view från petras tec = ethylenglykol + färg o uv reaktiv tillsats (enligt flaskans etikett)

http://www.mayhems.co.uk -> Mayhems XT-1 250ml Concentrate
Mayhem XT-1 Coolant is a High Efficiency, Non-Toxic, Low Viscosity coolant based on Ethylene Glycol. Mayhems XT-1 Is a Low Cost very effective concentrate coolant and can be used to make up to 3 Ltrs of coolant for very little out lay.

Non toxic och ethylenglykol i samma mening?

Permalänk
Medlem

En snabb och säkert korkad fråga men man måste väl börja någonstans:

Har börjat filura på att vattenkyla min cpu och då jag har alldeles för mycket fritid i dagsläget vore det ju kul med ett "eget" system istället för slutna system.

Allt detta med slangdimensioner gör mig såväl förvirrad som nervös. Om jag t.ex skulle köpa en slang av X dimension och sedan sätta den på pumpen med X dimension, spelar det så stor roll? Borde väl räcka med slangklämmor osv?

Det är egentligen tusen frågor som har bubblat upp i huvudet sen jag fick denna idén nu men får börja med den om slangdimensionerna som är totalt röriga för mig med g1/4 o allt va det stod på t.ex inet.

Det enda som riktigt fastnat är att det verkar vara en fruktansvärt dyr hobby, men vore kul att hitta på med nåt som tar lite tid då även chassit kan få sig en moddning om det blir nåt av nåt.

Edit: Gick nog upp ett litet ljus nu. G1/4 är alltså koppling från t.ex pump till slang där man behöver en g1/4 anslutning till t.ex 10mm slang?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

g1/4 är som du gissade storleken på gängan för standard kopplingar inom vattenkylning. I andra änden är det innerdiametern på slangen som du ser angiven på vanliga slanganslutningar (s.k. barbs). Är det kompressionsanslutningar har du två siffror som tex 10/13, 10/16 osv. Den mindre siffran är innerdiametern på slang du behöver och den andra ytterdiametern. 10/16 eller 13/19 är trevligaste dimensionerna att jobba med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

g1/4 är som du gissade storleken på gängan för standard kopplingar inom vattenkylning. I andra änden är det innerdiametern på slangen som du ser angiven på vanliga slanganslutningar (s.k. barbs). Är det kompressionsanslutningar har du två siffror som tex 10/13, 10/16 osv. Den mindre siffran är innerdiametern på slang du behöver och den andra ytterdiametern. 10/16 eller 13/19 är trevligaste dimensionerna att jobba med.

Tack för svaret, då var det som jag misstänkte men bra och få det bekräftat. Förvirringen har varit total, för mycket information och ta in på en gång. Ska börja köpa på mig lite grejer så smått tänkte jag då inte ekonomin riktigt tillåter att köpa allt på en gång. Ska ta mig en tur och se vad som kan hittas hos lokala bilhandlaren imorgon där jag har ett presentkort. Se om man kan komma över lite kopplingar och slang kanske

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Tack för svaret, då var det som jag misstänkte men bra och få det bekräftat. Förvirringen har varit total, för mycket information och ta in på en gång. Ska börja köpa på mig lite grejer så smått tänkte jag då inte ekonomin riktigt tillåter att köpa allt på en gång. Ska ta mig en tur och se vad som kan hittas hos lokala bilhandlaren imorgon där jag har ett presentkort. Se om man kan komma över lite kopplingar och slang kanske

Var glad att g1/4 har blivit en standard på vattenkylningsdelar. Rörgäng är en djungel.

Står det t.ex 1/2" på slang så är det en halv tum. En tum = 25.4mm
Köper du slang hos random firma så kan tyvärr 1/2" vara både 12 13 o 12.7mm
12slang går ju fint på en 13nippel men en 13slang på 12mm nippel kan vara lurigt att få tätt utan ordentliga slangklämmor.

Jag kör vanliga fatboy nipplar med clearflex (eller liknande) slang. Billig pvc slang på t.ex biltema är inge vidare tycker jag. Det är ju ofta bara max ett par meter som behövs så det blir ju inga pengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Var glad att g1/4 har blivit en standard på vattenkylningsdelar. Rörgäng är en djungel.

Står det t.ex 1/2" på slang så är det en halv tum. En tum = 25.4mm
Köper du slang hos random firma så kan tyvärr 1/2" vara både 12 13 o 12.7mm
12slang går ju fint på en 13nippel men en 13slang på 12mm nippel kan vara lurigt att få tätt utan ordentliga slangklämmor.

Jag kör vanliga fatboy nipplar med clearflex (eller liknande) slang. Billig pvc slang på t.ex biltema är inge vidare tycker jag. Det är ju ofta bara max ett par meter som behövs så det blir ju inga pengar i sammanhanget.

Tack för fler tips ja vi får se vad jag kommer hem med, nåt vettigt borde ju finnas ändå, inte kommit på va det ska bli för färg tema än så tänkte ha nån klar slang o färga vätskan när det blir tajm Är färgerna för utspädning eller köper man t.ex en liter färgad vätska till hela systemet?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Tack för fler tips ja vi får se vad jag kommer hem med, nåt vettigt borde ju finnas ändå, inte kommit på va det ska bli för färg tema än så tänkte ha nån klar slang o färga vätskan när det blir tajm Är färgerna för utspädning eller köper man t.ex en liter färgad vätska till hela systemet?

Ang vätskor o färg så finns båda delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ang vätskor o färg så finns båda delar.

Ok. Va inne hos lokala bilhandlaren och där fanns det inte mycket vettigt, kom ut med ett paket buntband iaf när jag får för mig o dra om kablarna i datorn
Får nog bli att spara pengar till grejer och slå till sen när man har råd med allt. Funderar på ett nytt chassi oxå då det kändes som fruktansvärt mycket jobb att göra iordning allt med chassi mod utan riktig lokal samt verktyg som ska lånas från halva världen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Hur gör man när man tillsätter silver i vatten loopen? Och vart kan man få tag på silver? Eller kan man bara ta sina silver bestik man har hemma?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Man lägger en bit silver i reservoaren. Se bara till att den inte kan åka med vattnet. Dina bestick kanske inte går så bra eftersom det inte är rent silver. Finns att köpa här:
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=67_79&products_id=1196

Själv köra jag med ~4% (Hagmans) Ethylenglykol och en droppe Petra nuke. Glykolen för att undvika korrosion och nuke för att undvika alger mm. Glykolen smörjer även pumpen lite.

Har 2 liter destillerat vatten i lopen totalt.

Använder inte silver själv med det ska tydligen vara bra.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Hedersmedlem

är det någon annan som har stött på problemet att en 13/19 kompression fitting tar emot på pcb:n när man försöker montera dessa på blocken?

är väl inte något problem igentligen för mig då jag hade tänkt och köra en annan lösning men skulle varit informativt att veta om fler har det problemet.

min nuvarande lösning.

jag vet att denna typ av lösning ger restriktioner av vattenflödet.. har kollat lite på crystal link lösningar men inget är skrivet i sten än sålänge

iom att jag skall köra med dubbla gpuer så är denna typ av lösning det alternativ jag har att gå på. har kollat lite på Coolingstuff på deras sli/crossfire kopplingar men dessa ser inte så estestiskt tilltalande ut och då finns det bara crystal link kvar. är det någon här som har/använt crystal link i någon form?

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Avstängd

Tjena, har bestämt mig för vatten kylning men sitter fast på några punkter:

Är Masterkleer 19/13 Clear en bra slang eller har den ett dåligt rykte? Kommer en Alphacool Vpp655 fungera tillsammans med en EK-D5 X-Top CSQ Acetal + en EK-Res X3 150? Vilka fittings ska jag köpa? Jag har kikat mycket på Bitspower men jag vet ej vart jag ska beställa ifrån och jag är osäker på just vilka fittings jag lär behöva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Tjena, har bestämt mig för vatten kylning men sitter fast på några punkter:

Är Masterkleer 19/13 Clear en bra slang eller har den ett dåligt rykte? Kommer en Alphacool Vpp655 fungera tillsammans med en EK-D5 X-Top CSQ Acetal + en EK-Res X3 150? Vilka fittings ska jag köpa? Jag har kikat mycket på Bitspower men jag vet ej vart jag ska beställa ifrån och jag är osäker på just vilka fittings jag lär behöva.

Jag kör deras slang och den fungerar väldigt bra så inget biltema som viker sig direkt men inte riktigt som tygon slang som verkligen inte böjer sig hur man än försöker.

Ett tips är att köpa slangklämmor eller buntband då slangen är ganska stor och inte sitter kvar utan.

Permalänk
Skrivet av To33e:

är det någon annan som har stött på problemet att en 13/19 kompression fitting tar emot på pcb:n när man försöker montera dessa på blocken?

iom att jag skall köra med dubbla gpuer så är denna typ av lösning det alternativ jag har att gå på. har kollat lite på Coolingstuff på deras sli/crossfire kopplingar men dessa ser inte så estestiskt tilltalande ut och då finns det bara crystal link kvar. är det någon här som har/använt crystal link i någon form?

Skaffa förlängningar, finns i diverse längder fast jag vet inte om cooling stuff har några.

Skrivet av Mars SSX:

Jag föredrar kompressionsanslutningar, dock blir 13/19 rätt så tjocka och tar emot ibland (se bara ovan). Skaffa valfritt märke, bitspower är snygga men dyra, EK eller XSPC så blir det lite billigare och ser i stort likadana ut men finns inte i flera olika färger.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Jag föredrar kompressionsanslutningar, dock blir 13/19 rätt så tjocka och tar emot ibland (se bara ovan). Skaffa valfritt märke, bitspower är snygga men dyra, EK eller XSPC så blir det lite billigare och ser i stort likadana ut men finns inte i flera olika färger.

Den enda frågan jag har nu är vilken slang jag ska använda och det står mellan två stycken.

PrimoChill PrimoFlex Pro

PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT

Permalänk
Avstängd

Kort fråga som behöver snabbt svar om möjligt: Är den här slangen 7/16 ID x 5/8 OD?

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Kort fråga som behöver snabbt svar om möjligt: Är den här slangen 7/16 ID x 5/8 OD?

Nej, den ar 5/16ID 7/16OD

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Ahha, jag förstår. En fråga till:

Kan jag använda batterivatten från Biltema tillsammans med Mayhems Biocide från coolingstuff?

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Ahha, jag förstår. En fråga till:

Kan jag använda batterivatten från Biltema tillsammans med Mayhems Biocide från coolingstuff?

jepp

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Min vattenkylning började läcka lite innan när ja glömde dra i pumpen så slangen på blocket växte.
Buntbanden sitter inte så bra så tänkte byta till klämmor istället men det är väl Ø 16–22 mm från biltema som man ska köra med då?

Provade att mäta resistansen i de gamla vattnet och blev väldigt förvånad hur bra det leder ström men jag antar att det inte är glykolen som leder utan att metallerna från blocken etc löser sig ganska snabbt i vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Min vattenkylning började läcka lite innan när ja glömde dra i pumpen så slangen på blocket växte.
Buntbanden sitter inte så bra så tänkte byta till klämmor istället men det är väl Ø 16–22 mm från biltema som man ska köra med då?

Provade att mäta resistansen i de gamla vattnet och blev väldigt förvånad hur bra det leder ström men jag antar att det inte är glykolen som leder utan att metallerna från blocken etc löser sig ganska snabbt i vattnet?

Vad har du för tjocklek på slangen? Jag kör med 10/16 och använder Biltemas slangklämmor 13–19 mm. Funkar bra.

Hur mätte du konduktiviteten i vattnet? Ren etylglykol har 20-200 gånger högre konduktivitet än vanligt kranvatten, så det kan ju vara den som leder. Det som gör att systemet inte korroderar är inte glykolen i sig, utan antikorrosiva tillsatser i glykolen. Tillsatserna leder antagligen också.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Avstängd

Jag trodde inte glykol skulle leda ström men det kanske är tillsatserna som också gör att det leder eller att jag hade helt fel

kör Masterkleer PVC 19/13mm slang från inet så de får nog bli 16-22 då.

Ni som kör vanligt block på 7950 t.ex hur gör ni med VRM kylning när det inte sitter några flänsar på?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Ni som kör vanligt block på 7950 t.ex hur gör ni med VRM kylning när det inte sitter några flänsar på?

Man köper lösa flänsar så inget brinner upp

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Man köper lösa flänsar så inget brinner upp

Det kan väl inte direkt höja överklockpotentialen att byta till passivt kyld mini-flänsar på VRM?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Det kan väl inte direkt höja överklockpotentialen att byta till passivt kyld mini-flänsar på VRM?

Har inte varit några problem genom åren för mig. Men jag har på strömtörstiga kort haft en ljudlös 80 fläkt som skapat lite extra luftcirkulation över flänsarna.

På ett hd 3850 lödde jag på trimpottar o hissa spänningen rätt rejält (mot vad bios tillät), kortet lever än idag i mina föräldrars burk, utan voltmod o dock.

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Nu vet jag inte hur varma de nya AMD korten blir men mitt 670 klockar mycket sämre om kylningen inte är bra på VRM

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Nu vet jag inte hur varma de nya AMD korten blir men mitt 670 klockar mycket sämre om kylningen inte är bra på VRM

Vem har sagt att bra flänsar på vrm är dåligt?

Mitt 560ti 448 (570 gpu) går fint o de är ju rätt törstiga när man skruvar på.