Permalänk
Medlem

Upphovsrätt, font?

Hallå, jag ska skapa ett CD-skivsfodral till en artist och undrar hur det fungerar med upphovsrätt i det fallet på fonter. Om jag köper en font, får jag då använda denna till detta ändamål?

Tack

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

Googlade lite och vad jag förstår så får du använda ett typsnitt, om du köper ett det, fritt.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Checka EULAn på stället där du tänker köpa fonten...

Permalänk
Inaktiv

Alla teckensnitt har olika lincenser, en del kan du använda helt gratis kommersiellt, endel inte. Det är bara att läsa lincensen för den fonten du är intresserad av.

Permalänk
Entusiast

Ja typsnitt brukar vara fria att använda till vad man vill så länge man har rätt att använda dem. Gäller så klart inte spridning och att ändra i dem hur som helst. Har du betalat för det brukar det vara fritt fram att använda det i eget material.

För att vara säker så får du läsa licensavtalet. Där ska det stå exakt vad som gäller. Annars är det bara att maila och fråga upphovsrättsinnehavaren.

Intressant nog gäller det även i andra ledet så tryckeriet som ska trycka en fil måste också ha en licens för typsnittet. Nu utgår jag från att arbetet överlämnas som bildfil i form av en PDF eller liknande och då vet jag inte riktigt hur den biten fungerar men det är ju upp till tryckeriet att ha koll på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Men i de fall där man kan ladda ner fonten gratis och ingen fontskapare syns i några texter? Innebär det då automatiskt att den får användas?

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan