Mikrofon funkar inte men ljudet gör det

Permalänk

Mikrofon funkar inte men ljudet gör det

Hejsan svejsan!

Min mikrofon fungerar inte men ljudet fungerar perfekt.
Jag har installerat om drivrutinerna och uppdaterat dom men det funkar inte, har även provat med ett annat headset.
Har kollat alla ljudinställningar i ljudhanteraren och den är aktiverad men inget ljud kommer, och nej mickrofonen är inte mutad.
Har även provat både på frampanelen och bakpanelen.

Jag har ett Siberia V2. Läst på olika trådar att man ska höja upp dB men det har inte gett något resultat.

Snälla hjälp!

Mvh Emma

Visa signatur

MSI Z77A-GD55 ATX | 2TB WD Caviar Green| Intel Core i5 3570K 3,4Ghz | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | EVGA GeForce GTX 650 | Corsair CX 600W|NZXT Tempest Evo

Permalänk

Jag har ett MSI Z77A-GD55 ATX moderkort.

Visa signatur

MSI Z77A-GD55 ATX | 2TB WD Caviar Green| Intel Core i5 3570K 3,4Ghz | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | EVGA GeForce GTX 650 | Corsair CX 600W|NZXT Tempest Evo

Permalänk

Beep, har samma problem :s

Permalänk
Medlem

Har du sett efter att mikrofonen hittas i programmet du försöker använda den i?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, jag bytte helt enkelt dator. Det går inte att få det fixat. Jag sökte i forum, försökte med datorn i evigheter och jag ringde till MaxFPS kundtjänst där jag köpte headsetet. Jag fick ett nytt headset två gånger, för han jag pratade med sa att det inte skulle vara så. Så du får väll kanske köpa ett nytt ljudkort eller moderkort. Inte vet jag.

Ledsen för min svenska, jag har inte så bra betyg i ämnet

Permalänk
Skrivet av emmafosho:

Hejsan svejsan!

Min mikrofon fungerar inte men ljudet fungerar perfekt.
Jag har installerat om drivrutinerna och uppdaterat dom men det funkar inte, har även provat med ett annat headset.
Har kollat alla ljudinställningar i ljudhanteraren och den är aktiverad men inget ljud kommer, och nej mickrofonen är inte mutad.
Har även provat både på frampanelen och bakpanelen.

Jag har ett Siberia V2. Läst på olika trådar att man ska höja upp dB men det har inte gett något resultat.

Snälla hjälp!

Mvh Emma

Förstod inte riktigt men fungerade det andra headsetet?

Du har inte råkat stänga av mikrofonen på on/off switchen som hänger på sladden?

Permalänk
Medlem

Enkelt att fixa genom ett köp av usb-ljudkort det är bara att koppla in och köra

Permalänk

Själv har jag liknande problem, men det gäller bara frontanslutningarna. Kopplar jag in mic och lurar på baksidan funkar det prima men använder jag fronten så funkar bara lurarna. Dock känner programmet av att jag kopplar in micen. Fattar inte varför det inte går att få igång. Lite störigt att behöva ner och krypa under skrivbordet varje gång jag ska använda headsetet.. (använder förstärkare och bättre hörlurar annars)

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

Tog min tid att googla lite på hennes moderkortet och ingen verkar ha samma problem, inget jag hittad. Samma problem på front och bak panelen, alla program och mjuk varor är uppdaterade.
Båda headset funkar perfekt på andra datorer, de är av olika slag och märke.
Mikrofonen upptäcks av datorn, installerar drivrutiner och den upptäcks också i Skype. Den tar bara inte upp ljud.

Skrivet av koinioma:

Enkelt att fixa genom ett köp av usb-ljudkort det är bara att koppla in och köra

Hon köpte ett sådant men det hjälpte inte, vi kom fram till dock att ifall man höjer alla ljud profiler till max och dB till max brusar det och man kan höra VÄLDIGT lågt att någon skriker i andra änden x)

Permalänk

Beepidiboop, ringde inet idag men inget där ifrån. Det skulle kosta 500 kr för felsökning av dem. Lite segt på studiebidrag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för svar!

Hej allihopa!

Jag har redan provat att köpa ett USB-ljudkort och samma problem kvarstår, moderkortet är sprillans nytt så antingen är det fel på frontpanelen eller moderkortet, jag provade mitt siberia i en annan dator och det är inget fel på mitt headset..
Det jag skulle kunna göra är att skicka in moderkortet till Inet så dom får felsöka det, men det kostar som Tommy skrev 500 kronor och då känns det som att jag lika gärna skulle kunna köpa ett nytt moderkort..

Ingen som lyckats lösa problemet ännu?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Har du sett efter att mikrofonen hittas i programmet du försöker använda den i?

Ja, mikrofonen hittas men det kommer liksom inte in det jag säger i skype eller något annat program..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Själv har jag liknande problem, men det gäller bara frontanslutningarna. Kopplar jag in mic och lurar på baksidan funkar det prima men använder jag fronten så funkar bara lurarna. Dock känner programmet av att jag kopplar in micen. Fattar inte varför det inte går att få igång. Lite störigt att behöva ner och krypa under skrivbordet varje gång jag ska använda headsetet.. (använder förstärkare och bättre hörlurar annars)

Din bakpanel funkar ju iallafall, varken front eller bak panel funkar för min del.. Ljudet funkar som sagt men inte micken

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flygarfisken:

Förstod inte riktigt men fungerade det andra headsetet?

Du har inte råkat stänga av mikrofonen på on/off switchen som hänger på sladden?

Det andra headsetet hade samma problem, alltså inget fel på mitt headset..
Ja, jag må vara tjej och lite korkad men micken är inte mutad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du måste gå in i "Ljud och ljudenheter" via kontrollpanelen, sen inspelning och sen muta line-in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmafosho:

Hej allihopa!

Jag har redan provat att köpa ett USB-ljudkort och samma problem kvarstår, moderkortet är sprillans nytt så antingen är det fel på frontpanelen eller moderkortet, jag provade mitt siberia i en annan dator och det är inget fel på mitt headset..
Det jag skulle kunna göra är att skicka in moderkortet till Inet så dom får felsöka det, men det kostar som Tommy skrev 500 kronor och då känns det som att jag lika gärna skulle kunna köpa ett nytt moderkort..

Ingen som lyckats lösa problemet ännu?

Kanske

Permalänk
Skrivet av lang666:

du måste gå in i "Ljud och ljudenheter" via kontrollpanelen, sen inspelning och sen muta line-in.

Det står att line-in inte är inpluggad..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lang666:

vad menar du med kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma problem. Micen fungerar perfekt på andra datorer men inte på min stationära, båda kontakterna (fram och bak) verkar inte ge något ljud. Om jag "lyssnar på den här enheten" så låter det som om jag har fått kontakt med någon rymdskepp någonstans långt ute i rymden

Permalänk
Skrivet av enjsalo:

Samma problem. Micen fungerar perfekt på andra datorer men inte på min stationära, båda kontakterna (fram och bak) verkar inte ge något ljud. Om jag "lyssnar på den här enheten" så låter det som om jag har fått kontakt med någon rymdskepp någonstans långt ute i rymden

Hej!
Jag har ett nytt headset där de medföljde ett USB ljudkort, nu fungerar allt som det skall Har det löst sig för dig?

Visa signatur

Permalänk

Har samma jävla problem... blir tokig! Köpte datorn från inet i våras så relativt nytt MSI gaming 5 moderkort. allt har funkat klockrent tidigare.. ingen som vet vad felet beror på? har provat inaktivera line-in som nån nämde men funkar inte.. har provat med div headset. måste jag köpa nytt ljudkort eller vad är det frågan om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kliffen30:

Har samma jävla problem... blir tokig! Köpte datorn från inet i våras så relativt nytt MSI gaming 5 moderkort. allt har funkat klockrent tidigare.. ingen som vet vad felet beror på? har provat inaktivera line-in som nån nämde men funkar inte.. har provat med div headset. måste jag köpa nytt ljudkort eller vad är det frågan om?

Jag har ett MSI z97 gaming 3 och har exakt samma problem, sjukt jobbigt då man vill snacka med polarna när man gamear. Suck. Den hittar mikrofonen men den kan inte spela in något ljud, typ 1% av ljudet kommer igenom ibland.

Såhär ser detta ut: http://puu.sh/mAtQX/26e2d4ecfc.png

Har ingen aning vad jag ska göra, hela min dator är köpt i somras (i delar) och det har funkat perfekt fram tills nu.

Permalänk
Avstängd

@Zanity: Om någon undrar så köpte jag ett externt ljudkort för 199kr och då fungerade det igen